Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Uppstart av ekologisk växtodling

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

jonha134 (trådstartaren)

#1 » 00:04:25, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har under hösten hösten dragit igång jordbruk med ekologisk växtodling som hobbyverksamhet. Inledningsvis rör det sig om c:a 80 hektar och tanken är att det ska tillkomma ytterligare 80 hektar om 3 år.

Tanken är att i denna tråden dokumentera detta "projekt" och samla ihop tips om hur man ska göra (eller kanske INTE göra :idee:) till andra som är liknande situation.

Eftersom verksamheten startade i början på september kommer de första inläggen retroaktivt så att säga :skriva:

Här i första inlägget tänkte jag skriva lite om hur jag tycker man ska resonera innan an bestämmer sig för att starta upp jordbruksverksamhet.

Det man kan konstatera är att marginalerna är små, mycket små. I stort sett alla som har lönsamhet har någon form av "fördel", det kanske vanligaste att man ärvt gården, alternativt haft gården under mycket lång tid och därmed har mycket små lån i förhållande till marknadsvärdet. Och TROTS det är det vanligt att intäkterna från skogen används för att finansiera "jordbruksdelen" som ofta inte bär sig själv. Utan värdetillväxten på jordbruksmark och intäkter från skogen skulle det vara otroligt få verksamheter som i slutändan genererade en skälig timlön.

Så innan man startar verksamhet bör man ställa sig frågan vilken fördel man har jämfört med ett tänkt "normalfall". Här är mina "fördelar":
1. Jag får en revers på köpeskillingen och därmed har c:a 30 % lägre räntekostnader jämfört med om jag köpt gården till marknadspris.
2. Jag har ett flexibelt jobb som innebär att jag kan kombinera jordbruket med ett heltidsjobb och därmed inte behöver leva på det gården ger.
3. Jag kan hyra de maskiner jag inte har själv från en granngård. (just nu är det enda jag äger en harv :grin: )

Folk brukar ju gilla bilder så här kommer en bild på det viktigaste, traktorn :smile: En Valtra N141
Bild
Originalets URL: http://lh3.ggpht.com/_1MQVY9IOvKg/TCEN1YL4pBI/AAAAAAAAArs/zBqQ-7nHqt4/DSC01010_thumb%5B1%5D.jpg

1 person gillar det här inlägget.
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141



twiggen

#2 » 01:19:33, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

önskar dig lycka till :thumme:
twiggen
 

Ptr

#3 » 07:12:09, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande att vart detta hamnar!

Har ingen gård på det viset själv, men jobbar ibland på en.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Holger

#4 » 09:30:05, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande!
:rock_on: och lycka till!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

jonha134 (trådstartaren)

#5 » 23:40:14, 02-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det alla! :buga:

Nu tänkte jag skriva lite om min planeringen inför start (budget, affärsplan etc.) inte vidare kul men förhoppningen är ju att kunna ge tips till andra i samma situation och då är nog detta kanske den viktigaste grejen att göra rätt.

Så här kommer lite om hur jag resonerat och planerat!

1. Lär dig EU-stödsystemet, Stöden finns väl beskrivna på jordbruksverkets hemsida. Kom ihåg att just nu är vi mellan två landsbygdsprogram. Meningen var att det nya skulle börja gälla från årsskiftet men eftersom de inte kommer överens i EU så har man beslutat att nya landsbygdsprogrammet inte startar förrän 2015 (under 2014 kommer sannolikt stöden vara relativt oförändrade. OBS OBS! Inga startstöd under 2014!). Så man bör nog avvakta med att starta verksamheten till 2014 när mer är känt om det nya programmet, och framförallt hur startstödet för nya lantbrukare kommer se ut (nuvarande förslag är 25 % påslag på det totala stöder per hektar under 5 år, upp till 90 hektar). Vill man maxa ut det bör man sannolikt satsa på ekologisk växtodling, men notera att det ännu inte är beslutat.

2. Fundera ut vilka dina strategier är för att vara lönsam. Många kostnader är relativt givna (utsäde, växtskydd, gödning), det man kan jobba med i första hand är maskinkostnader. Ska man hålla sig med egna, moderna maskiner måste man ha STOR areal för att det ska vara motiverat. Försök hitta samarbeten (eller hyra maskiner) för att få ned maskintimkostnaden.

3. Läs på! Studera läroböcker så du har god kunskap om marklära, växter och ogräs etc. Jag planerar att i ett senare inlägg lägga upp lite nyttiga "cheatsheets" och mind maps från mina litteraturstudier :laes_detta:

4. Budget

5. Ta stöd av rådgivare (så länge de är gratis! :mrgreen: ). Viktigt att hitta någon som verkligen är kunnig inom sitt område och som du har förtroende för. Via länsstyrelsen har unga lantbrukare 10 fria rådgivningstimmar per år (så har det varit i alla fall). Jag är även med i programmet Greppa Näringen, där man kan få ytterligare gratis rådgivning, dessutom ganska omfattande. Jag kommer använda det till gödningsstrategier samt dränering. Se till att få valuta för pengarna genom att vara påläst innan och ha förberett de frågor som är viktiga för dig. En sak jag också funderat på är att kolla vilka bönder i omgivningen som är duktiga växtodlare, kanske vill de dela med sig av sina erfarenheter?

6. Se till att få fatt på så mycket information som möjligt om gården (brunnar, avlopp, täckdikningskartor, hur elen är dragen, etc. etc.), sån information kan vara ovärderlig den dagen något inte funkar som det ska.

7. I slutändan hänger det mesta på hur du är som person. Som någon på banken hade noterat: "vissa kan starta företag i vilken bransch som helst och skapa lönsamhet, vissa misslyckas oavsett bransch". Ska man driva företag måste man ha affärsmannaskapet i sig och hela tiden ifrågasätta vad man lägger tid och pengar på. Varje åtgärd måste alltid ställas i förhållande till den förväntade intäktsökningen. Vara "om sig och kring sig" med allt.

3 personer gillar det här inlägget.
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141

ChristerLun

#6 » 00:08:47, 18-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser jag fram mot att följa och snappa upp bra idéer från!
Lycka till!
ChristerLun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:46, 01-03-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 4270
Volvo EC 25
Merkator 75
BM 830
IH 545

claas

#7 » 16:22:00, 19-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul tråd kommer absolut att följas.
Lycka till
claas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:56, 14-02-2010
Ort: Simrishamn
Sverige
Maskintyp: Traktor

Swinxs

#8 » 17:32:01, 19-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ekologi gillar vi :hurra: :rock_on:
Detta ska bli mycket roligt att följa
Swinxs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:15, 06-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135
Volvo bm 430
Ford 5000

patrik__88

#9 » 19:12:38, 25-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul! Va har du tänkt dig för gröder å upp lägg i odlingen? Ogräs strategi? Några djur? Gödslings strategi??
patrik__88
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:17:40, 14-07-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: NH TM 115 turbo

KungenPåLandet

#10 » 22:04:13, 01-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med en till eko odlare. Sköter själv om ca 190 ha.
En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem

1 person gillar det här inlägget.
KungenPåLandet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:46, 05-10-2013
Ort: Skäve
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland : 6070
New Holland : TM 150
New Holland : TX 62
Valtra 6250

Johannes97

#11 » 13:19:00, 27-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt med Eko,ska följas! :hurra:
Ogräsbekämpning? Djur?
In Rust we Trust
Användarvisningsbild
Johannes97
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:07, 13-04-2014
Ort: Jakobstad och Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6465, MF 3060, MF35, Grålle, Fiat 600, Åkerman H7MC

jonha134 (trådstartaren)

#12 » 16:54:38, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vilket intresse! Det hade jag helt missat!

Men då ska jag försöka återkoppla lite. Kan väl säga att jag nu har avrundat mitt första år som ekologisk växtodlare. Odlade rågvete på 18 hektar och havre på c:a 16 hektar.

Rågvetet såddes på gammal vall. Ingen gödning. gav i snitt 4,4 ton / hektar, vilket är lite mer än avkastningsnivå "hög" enligt Hushållningssällskapets kalkyler.

Havren var sämre, gav runt 1,5 ton per hektar vilket inte kan ses som annat än urdåligt! Har försökt analysera vad det beror på men framförallt var nog problemet dålig timing med gödningen. Avsikten var att köpa flytgödsel av en närliggande gård, men precis dagarna innan de skulle köra (början på juni) visade det sig att gödseln inte var godkänd eftersom den var blandad med gödsel från djur på spalt. Fick alltså i panik hitta alternativ. Det enda rimliga blev pelleterat från Ekoväx. La giva utifrån att jag skulle få 50 kg kväve per hektar (kostade typ 1100 kr per hektar!!). Kunde inte sprida förrän slutet på juni med centrifugalspridare. Spred på fuktig jord och det kom någon enstaka milimeter direkt efter spridningen. Jag har för mig att jag bedömde det som olämpligt att så gödningen med Såjeten, men minns inte riktigt varför. Så en huvudanledning till den dåliga skörden var nog dels att mycket kväve försvann vid spridningen på grund av frånvaro av myllning samt att den lades på försent eftersom den typen av gödning behöver lite tid på sig att bli tillgänglig för grödan. Så ja, skörden finansierar nätt och jämnt gödningen, än mindre det svindyra utsädet.

Sen kan det ju vara brist på andra näringsämnen. Har precis markkarterat och väntar på svaret, ska bli intressant!

Andra erfarenheter är att jag lagt mycket tid och pengar på harvning. Krävs ofta fyra överfarter med en fyraxlad Väderstad NZG med crossboard. Behöver nog skaffa mig något komplement till harven. Har kört lite med en Rexius vält med crossboard och crosskill ringar. Tycker den gör ett jäkla bra jobb! Men lite väl dyr i nuläget. har ni några rekommendationer om bra att ha komplement till harven? Väderstad sladd?

Sådde in delar av havren med såjeten med reduceringsinsatser, ett par veckor efter havren såddes. Såg till att släppa billtrycket helt och hållet. Blev oerhört fin insådd om jag får säga det själv, rejält tjockt med klöver över hela fälten. Så kan nog bli ett fint höstvete på det, tänkte låta den ligga två år och sälja på rot. Vart fördjävla drygt att tröska havren bara, den nådde knappt ovanför klövern så fick låta skärbordet gå i klövern vilket gjorde att det kladdade bra på allt. Stopp i hacken o annat jox.
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141

161A

#13 » 17:00:54, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att harven är att föredra trots allt i en eko odling, den är ju bra på att dra upp kvickrotsrötter till ytan.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

bert

#14 » 17:05:47, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med gödseln inte skulle va ekogodkänd bara för att en del gått på spalt får du gärna utveckla
Men hade det inte varit bättre och mylla mer gödseln innan sådd än lägga på det efteråt?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

jonha134 (trådstartaren)

#15 » 17:13:38, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Det där med gödseln inte skulle va ekogodkänd bara för att en del gått på spalt får du gärna utveckla
Men hade det inte varit bättre och mylla mer gödseln innan sådd än lägga på det efteråt?


Gården i fråga är konventionell och vad jag förstår så säger regelverket för KRAV/Eko att gödsel från konventionella djur på spalt inte är godkänd. Så sa KRAV-kontrollanten i alla fall.

Absolut hade det varit bättre, men tanken var ju att lägga på flytgödsel, och enligt de EKO-rådgivare jag pratat med görs detta bäst i växande gröda, 3-5-bladsstadiet. Jag skulle nog inte våga släppa ut de där enorma flytgödselekipagen heller på mina lerjordar tidigare..

Mitt största problem inför våren är just gödningen. Granngården håller på att bygga om, och efter den ombyggnaden kommer det finnas gödsel som är ekogodkänd, men de kommer sannolikt vara klara i tid för detta. Har kontakt med Biototal som säljer (eller snarare sålde) godkänd ekogödsel från biogasproduktion) till mycket bra pris, men de tappade sitt KRAV-cert och oklart om de kommer hinnta få tillbaka det.

Hittade även att Swedish biogas säljer biogödsel, men då blir det mycket längre transporter. Var också oklart vilken tillgång som finns.

Vinass är ett bra alternativ om man bor nära Stockholm men är redan slutsålt för våren 2014.

Om inget av alternativen ovan fungerar blir det till att köpa Biofer eller motsvarande igen och då så det i vårbruket.
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Alrik och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se