Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Avlastarbord med doserare framför höpress?

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Michael Meier

#16 » 00:12:42, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara sugen å prova en mediumpress istället, visst avlastarbord och doserare och en människa med högaffel, inget slår simultankapaciteten hos en människa jämfört med stela doserare.

Annars dubbla pressar med stående dubbelkniv i materialflödet.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



atlashjul

#17 » 11:38:07, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade man garanterat vädret så att man kunde pressa20kgs balar ute och köra in på torken så hade ju det varit det bästa, mindre upphackat hö och mindre förluster.Men här kan det va nere i 2 dagars uppehåll ibland och då går det inte utan man måste köra löst.Och pressa ut går fint för min del när man drar lös det med grävmaskin ur ladan. För det är det som är det värsta tycker jag.Men ett j*vla slit är det när man är själv å ska va i alla ändar samtidigt..Men en dag kanske man har tid och lust att pröva och samköra med press och avlastarbordet..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Michael Meier

#18 » 11:46:02, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saknar folk som gillar att hjälpa till, tänk vad mye folk det fanns tillgängligt förr i tiden när det var knapert om mat, idag när det är överbefolkat och gott om mat, då vill ingen hjälpa till :)

Någonstans måste det finnas mantimmar samlat i ett enormt överflöd.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#19 » 12:12:51, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Någonstans måste det finnas mantimmar samlat i ett enormt överflöd.



Hehe jo famför TV och datorer..... Ojojj för att inte tala om alla byråkrater....
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Dromme

#20 » 22:24:51, 04-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal tråd men den intresserade kan se hur jag löst min höfabrik på länk nedan
Kapacitet ca 1,5-2 ton per timme.
https://www.youtube.com/watch?v=RW9Gfv4LP5s

2 personer gillar det här inlägget.
Dromme
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:57, 07-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N103

jonnordvall

#21 » 22:41:55, 04-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cool lösning och cool film.
Gissar att det råder rökförbud där inne.....:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

rocholas (trådstartaren)

#22 » 22:47:53, 04-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dromme skrev:Gammal tråd men den intresserade kan se hur jag löst min höfabrik på länk nedan
Kapacitet ca 1,5-2 ton per timme.
https://www.youtube.com/watch?v=RW9Gfv4LP5s


Riktigt stort tack, är ett sådant avlastarbord jag har på G iaf ett trioliet.

Är det mekanisk doserare på bordet hur nöjd är du med detta?

Har dock hört att varianten med en roterande vad det nu kan heta som vänder tillbaka höet lätt lindas full av hö, är detta något du lagt märke till?

Hur har du byggt drivningen till pressen? Kw på motorn?

Vad är det för press deutz? modell?

Vad i ligger flaskhalsen varför endast 1,5-2 ton/h?
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

Dromme

#23 » 10:16:09, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hö är nog inte så antändligt som man kan tro. Förut stod jag i maskinhall med en traktor bredvid och ingen eldsvåda men försäkringsbolaget hade säkert haft synpunkter om det blivit en brand...
Det dammar ordentligt kring pressen.
Hade en lövsug under nålana på pressen tidigare men den tålde inte dammet.
Skulle vilja bygga över tvärelevatorn och pressens rörliga delar så dammet stannar
kvar. Sen skulle en fläkt som drar ut lämpligt med luft runt pressen göra arbetsmiljön
bättre.
Under pressen rasar det ner massa böss som jag petar in i pressen med hjälp av en
gödselskrapa. Man får rensa under presskamaren, nålarna och vid balbanan.
styr in det bakvägen i pickuppen och det går in i balarna.

Att få upp kapaciteten till 5 ton är nog en utmaning, dels för elmotorn till pressen och att kunna leda in så pass mycket. Många slutar med ensilage torn pga. dålig inläggningskapacitet.
Finns en film där dom använder lastarvagn med inbyggd avlastare. Ser ut att vara hyffsad kapacitet.
https://www.youtube.com/watch?v=dS89_joC_MA
Det är dock skillnad på att lägga i hö som legat i hötorken. Det är så kompakt så det behöver bearbetas. Jag låter det rulla runt för att avlastarbordet skall ta åt sig bra. Släpper man ner ett stort lyft med löshö från torken i en vagn i filmen så finns risk att det hänger sig på sidorna och bandet inte drar det bakåt.
Det gäller att testa sig fram !
Dromme
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:57, 07-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N103

eqlazer

#24 » 13:30:34, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den sista filmen, den med Pöttinger med valsar och sidomatta. Ser ut ut som stråna är ganska korta, troligtvis har de flera knivar monterade i självlastarvagnen.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

rocholas (trådstartaren)

#25 » 22:53:21, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dromme skrev:Hö är nog inte så antändligt som man kan tro. Förut stod jag i maskinhall med en traktor bredvid och ingen eldsvåda men försäkringsbolaget hade säkert haft synpunkter om det blivit en brand...
Det dammar ordentligt kring pressen.
Hade en lövsug under nålana på pressen tidigare men den tålde inte dammet.
Skulle vilja bygga över tvärelevatorn och pressens rörliga delar så dammet stannar
kvar. Sen skulle en fläkt som drar ut lämpligt med luft runt pressen göra arbetsmiljön
bättre.
Under pressen rasar det ner massa böss som jag petar in i pressen med hjälp av en
gödselskrapa. Man får rensa under presskamaren, nålarna och vid balbanan.
styr in det bakvägen i pickuppen och det går in i balarna.

Att få upp kapaciteten till 5 ton är nog en utmaning, dels för elmotorn till pressen och att kunna leda in så pass mycket. Många slutar med ensilage torn pga. dålig inläggningskapacitet.
Finns en film där dom använder lastarvagn med inbyggd avlastare. Ser ut att vara hyffsad kapacitet.
https://www.youtube.com/watch?v=dS89_joC_MA
Det är dock skillnad på att lägga i hö som legat i hötorken. Det är så kompakt så det behöver bearbetas. Jag låter det rulla runt för att avlastarbordet skall ta åt sig bra. Släpper man ner ett stort lyft med löshö från torken i en vagn i filmen så finns risk att det hänger sig på sidorna och bandet inte drar det bakåt.
Det gäller att testa sig fram !

Enligt Report: rice straw collection
"the commercial straw gatherer cum baler (CLASS MARCANT-55) in Fig 8 was used in many places. For this
baler, the drive is taken from the tractor PTO stub. The pickup width is 1.24 m and tractor power
requirement of 30 KW or larger for output up to 16 tonnes per hour and bale size of 0.46 x 0.36 m with
variable length from 0.4 to 1.1 m and bale weight is from 10 to 35 kg depending on bale length and crop
condition (Mangaraj and Kulkarni, 2011). "
Det tycks räcka med en 11 kw för att få ut 5 ton men man kan alltid uppgradera längre fram.

Kommersiell lösning för den som har 100k http://www.lisibach-mb.ch/en/dispensing ... ption.html


eqlazer skrev:I den sista filmen, den med Pöttinger med valsar och sidomatta. Ser ut ut som stråna är ganska korta, troligtvis har de flera knivar monterade i självlastarvagnen.


Det går ju att koppla in fler knivar i självlastarvagnen om så önskas, kör i dagsläget bara med en.
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se