Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Logistik vid höskörd

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Andreas A (trådstartaren)

#1 » 22:49:55, 11-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, på vår lilla hästgård har vi i år tagit hö på 6-7 hektar. Arbetet med slåtter, vändning och strängläggning löper på bra då jag klarar mig själv i traktorn. När det sedan kommer till att pressa och köra hem så tycker jag arbetet tar lång tid och det är inte samma flyt. Jag är också beroende av hjälp från farsan för balhantering på vagnen och avlastningen. Det jag vill få hjälp med i denna tråd är tips och idéer för att göra detta arbetet effektivare.

Den utrusning jag kör med är:
* MF35
* Nokka rotorslåtter med 4 rotorer vilket ger en arbetsbredd på 1,65m
* Vändare 4 rotorer ca 4m arbetsbredd
* Strängläggare
* Sidoräfsa i reserv för vändning eller strängläggning
* IH löspress
* 2st vagnar varav en är en riktig balvagn.

När höet kommer hem till gården kör vi upp med vagnarna på skullen en i taget och lastar av för hand. Det åtgår 2-3 pers vid avlastning beroende på hur mycket hö det är på skullen (längre att kasta/bära när det är tomt).

Inom en snar framtid hoppas jag kunna skaffa mig en nyare/bekvämare traktor och då behåller jag nog den jag har.

Mina tankar går åt detta hållet: En till traktor så att pressen kan gå hela tiden. 35an får sedan gå med vagnar hem och avlastning på skullen behöver rationaliseras (hö-elevstor?)

Kom med tips och berätta hur ni gör!
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Andreas A (trådstartaren)

#2 » 22:52:32, 11-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är lite bilder från arbetet. Avslutade allt idag så nu får du regna om det vill.

Bild
Originalets URL: http://img.tapatalk.com/d/14/07/12/bu9u4e5a.jpg

Bild
Originalets URL: http://img.tapatalk.com/d/14/07/12/9a9upu4u.jpg

Bild
Originalets URL: http://img.tapatalk.com/d/14/07/12/mazu9yda.jpg

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

MekJan

#3 » 23:02:21, 11-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det funkar väldigt bra att blåsa in löspressade balar med injektorfläkt . Gärna lite trimmad med kilrep och lite högre varv. :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Bengt Erik Eriksson

#4 » 00:49:39, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser din skulle ut? Har du en körbana uppbyggd eller kommer du in med vagnen direkt på skullsgolvet?
Har du hötork? Centrum kanal eller ribbgolv isf?

Är det mycket bjälkar kors och tvärs eller fritt upp till nocken?

Som jag ser det är en höhiss det ultimata sättet att lossa och få in hö på skullen. Men fungersr dåligt om där är bjälkar kors om tvärs..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Michael Meier

#5 » 06:46:42, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas A skrev:....När det sedan kommer till att pressa och köra hem så tycker jag arbetet tar lång tid och det är inte samma flyt....


Det är beroende på vilken press du använder... kan du tänka dei att byta press?

Inomgårds, även det beroende på val av press, hur mye pengar kan du sätta sprätt på ? :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jockebm

#6 » 10:28:35, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi körde på detta viset en hel del. dock hade vi två eller tre traktorer, en som pressade och två dragare och att vi var fyra pers som hjälptes åt. skulle det in på logen hade vi antingen hiss eller elevator och sista skörden fick ligga kvar i vagnarna som vi ställde under tak.(oftast såldes dessa lass på stört).
hästkrafter är hur fort du kör in i en vägg, vridmoment är hur långt du tar den med dig!
jockebm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:18, 31-01-2013
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania 420

volvo fh

volvo bm 2250

volvo bm 350 boxer

volvo bm l50

volvo 945

björken

#7 » 18:13:28, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får börja med att fylla vagnarna så blir det inte så många vändor
Bild

Elevator är väl nästan ett måste om balarna ska upp en våning.
Oavsett metod är väl svårt att komma ifrån att det går åt tre-fyra personer för att jobbet med småbalar ska flyta på.

Vi bytte från löspress till hårdpress, då får man mer i balarna och mindre spill.
Har kört 1500 hårdpressade balar nu, resten får bli rundbal, fullt på lilla skullen.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

OL

#8 » 22:19:47, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer med intresse! Hiss är inget alternativ hos oss som det ser ut nu men det tömmer förstås vagnen rejält fort jmf handlastning! Behövs ju som sagt fortfarande 2 pers på åkern o 1 för körning o avlastning!
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

per.björklund

#9 » 11:27:44, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du fortsätta med balar så får du acceptera att det är 2 moment: Pressa på åker med tillhörande lastningshjälp på vagnen. Samt hemkörning/avlastning. Det underlättar ju något enormt med elevator. Du kan ju tänka på att höhantering inte har framtiden för sig så det finns ju väldigt mycket maskiner som inte kostar särskilt mycket. Vill du däremot komma ifrån personalbehovet och de två momenten så är ju självlastarvagn och hökanon ett alternativ. Även dessa maskiner finns i överflöd.
Gilla läget- lös problemet
per.björklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:03, 02-01-2010
Ort: Eksjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör: Renault master, Case jx90u, DB 996, Case 580, BM 10, Ford 3000

Andreas A (trådstartaren)

#10 » 19:11:54, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tyvärr inte tagit några bilder ännu pga regn men höhiss på skullen är uteslutet tyvärr.

När jag kör pressen nu så får jag anpassa farten så att farsan hinner med och stapla balarna. Jag funderar på om det går att pressa snabbare utan denna stapling och byta vagn oftare. Jag har inga långa körsträckor då åkrarna ligger nära. Anledningen till att balvagnen på bilden inte är mer fylld är att den inte går in genom dörröppningen annars.

Att köpa hårdpress kanske jag ska vänta med tills jag provat att få bättre balar ur löspressen. Borde gå att komma upp i 10kg per bal med lite justering och bättre fyllda strängar och snabbare inmatning i pressen.

Att gå över till löshö verkar vara ett ekonomiskt bra val om man ska köpa maskiner men jag tror det blir lite motstånd från tjejerna som använder höet och eventuella köpare av hö. Sedan antar jag att höinjektor skitar ner mycket på skullen vilket är mindre roligt då jag har en hel del förvaring av annat på skullen också.

Att få in balarna på skullen kanske kan lösa sig bättre till nästa år då jag har varit hemma hos svärfar och hittade en baltransportör på ca 12m. I sommar får jag blocka ner den, frakta hit den och fixa till den så den funkar igen.

För att prova detta så får jag inrikta mig på att hitta en traktor och någon balvagn till. Budget för traktor är ca 50000-60000 och balvagnar ligger ju på runt 2000-5000kr.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Torpöbo

#11 » 19:28:46, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

höinjektor/ kanon innebär även en kraftigt ökad brandrisk och troligen en kraftigt ökad försäkringskostnad.

Hemma när vi köra småbalar hade vi hiss i taket på ladugården och hissade i hissnät. Funkade bra förutom när det var tunga och lite fuktiga lass, då kunde nästan nocken bågna ibland. Då fick alla gå ut vid hissning utan den som körde hissen :) Som barn hade man stort respekt och rädsla för detta. Idag slipper man detta men respekten finns kvar.

Idag kör vi inte ängshö med samma metod, funkar bra. Då änghöet tas i ängar så blåser vi och räffsar ihop höet med en lövblås, sedan lastar vi balvagnen med kran på traktorn och risgrip. I stället för att det som förr tog något bortåt en halv dag o lasta ett lass tar det idag ca en timme.

Balband verkar omständligt om man på nått sätt inte kan mekanisera avlastning och fördelningen på "skullen".
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Aqualize

#12 » 12:20:22, 28-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du parkera balvagnarna under tak någonstans? Alt. köpa presenningar som tillfälligt skydd. Sen köper du på dig balvagnar nog för att pressa en hel dag, helt enkelt bara lämna dem där de blir fulla. Om inte nu vädret (prognoser och titta på himmeln efter åskskurar) hotar.
Du kan ju inte pressa allt för länge på kvällen (daggen sätter in) så kvällsnöjet blir att köra hem alla vagnar och lasta av. Behöver en del ljus på slutet kanske (pannlampor). Om det inte ser illa ut (eller täck med presenning) så kan man ju vänta med lite till på morgonen. Samtidigt så måste du ju med sådant system ha mycket mer vall liggandes samtidigt - klarar du av slåtter, vändning och strängning då?

Du kör ju med löspressat hö så egentligen kan du köpa billiga balvagnar, sådana med bildäck på sidorna utan pendlande boggi. Kör man hårdpressat och som jag skjutit upp ~135 buntar i dem så bågnar de fram och bak. Gisebovagnarna som det är bild på här i tråden är ju mycket rejälare i golvet och ramen (förutom draget!) så där går det att lasta mer. De är gjorda för 2000 kg (BV1 och BV2). Runt 10 kg (?) i varje bunt och ~210 staplade balar fick vi på med 1 extra lager över grindarna förra året har jag för mig. Björken har lastat på lite fler där tror jag.


Så ta och beräkna hur många lass du hinner med på 1 dag om du blir servad med tomma balvagnar hela tiden och bara ställer av dem. Håll sen koll på blocket och andra annonsvägar tills nästa säsong - kom ihåg att de bjuds ut mest och till högre pris inför säsongen - du har 1 år på dig att samla! Ställ bort den där flakvagnen/ha som reserv. Procentuellt mot gisebovagnen du har, hur mycket får du på?
Visst du blir mer sårbar om du har endast 1 traktor. Har du möjlighet att nödlåna på annat ställe?
Skaffar du en till och sätter in ett bra systemet så fallerar ju det också om 1 av dem går sönder och du är tillbaka här, men får in höet. En till traktor ska servas och allt - det går nog att få en hel del balvagnar för budgeten du skrev. Avvägning där vad som gör dig robustare eller effektivare.


Övrig fråga till er andra, höhiss (nät i balvagnen), funkar det med hårdpressade balar? Kastade? Även staplade? Givet att lyften och stommen är stark nog. Men glider de upp ur balvagnen rätt?

Höelevator/baltransportör (samma sak?) har jag aldrig använt men det verkar väl vad vi läser vara det du ska ha, hoppas du får igång den. Avlastning av balvagn till elevatorn kanske då kan skötas av något litet barn om det finns sådana eller annan underbetald arbetskraft (är de där tjejerna med i dag? Hota med att hästarna (annat djur?) inte får någon mat i vinter annars!).
Senast redigerad av Aqualize 10:54:33, 03-08-2014, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Torpöbo

#13 » 12:56:30, 28-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade balkastare kastade oftast i en balvagn med har även provat 2, våra små åkrar med inte så raka strängar gjorde att det var svårt att pricka andra vagnen. Oftast så blev lassen för tunga om man staplade i vagnarna, givetvis beroende på vattenhalten i höet. Sedan kunde det även kastas iväg stenar vilket var farligt för den som stod i lassen, så att efter ett tag körde vi enbart ostaplat. Det blir ju även oårdning bland balarna när man släpper nätet på skullen så vi staplade inte mer.

Att det fastnade i balvagnen hade vi aldrig problem med i alla fall.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Aqualize

#14 » 13:08:13, 28-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skaffat balkastare för den jag kör åt (mest) får inte tag i folk som vill stå i balvagnen och stapla. Och då känner han halva bygden...
Min kastare klarar att skjuta till en andra vagn utan problem men ser det också som lite onödigt, blir nog sämre lastat där. Istället kunde jag på bra gärde ha med mig en vagn tom och koppla bort den, köra lite till, koppla bort fulla vagnen efter pressen och backa om. Med balvagn direkt efter pressen har jag lärt mig att lägga balarna "där jag vill".
Någon person i balvagnen för stapling skulle jag inte tillåta, för lätt hänt att några faktorer går fel och de får balen i skallen och faller olyckligt. Och är det någon där kan man ju lika gärna ha balbanan!
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize

#15 » 01:22:37, 20-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas A, hur har det gått med detta?

Edit: Kanske ska lägga till:
Trådväckning! Ev. är frågan inte aktuell längre för trådskaparen. Vi hoppas på återkoppling
Senast redigerad av Aqualize 12:09:34, 20-06-2015, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se