Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Logistik vid höskörd

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Per Einar

#16 » 10:38:35, 20-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hjälper till på en gård i grannbyn där Bengt kör ihop med självlastarvagn och tömmer framför löspressen som stå
r i logdörren. Där står jag och Bert-Ove och matar pressen medan Bengt hämtar ett nytt lass.
Per Einar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:41, 14-10-2012
Ort: Jämtland/Fåker
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 65
Valmet 703
Suzuki Samuraj
Saab 9000 cde
Subaru Impreza Kombi 2.0



Gunnar i Sörby

#17 » 21:37:22, 20-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Andreas,
Jag startade från ungefär samma läge för en del år sedan: MF 35, slåttermaskin, vändare, IH löspress.
Utvecklade stegvis ungefär som förslagen ovan:
Transportband till skullen gjorde jobbet lättare men sparade inte tid (bara ryggen)
En traktor till är bra, vi kör inte allt på en dag, då kan jag slå ett nytt stycke medan hustrun vänder gårdagens, och man behöver inte skifta redskap så många gånger. Numera tre traktorer, en för slåttermaskin, en för vändning, en för balning
Balvagnar är billiga numera. 2-3 balvagnar så kan man bala medan vädret är bra, täcka med presenning och lasta ur i lugn och ro på kvällen
Skulltork har varit guld värt, 2,5 dagar tork räcker, i nödfall OK med 2 dagar bra väder för löspressning, mindre stress när man vet att det alltid blir bra.
IH löspressen går bra trots att det är ett halvsekel sedan den var ny. 7 kg balar går bra, större skulle kräva bredare transportband än det jag har.

1 person gillar det här inlägget.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Andreas A (trådstartaren)

#18 » 11:42:22, 21-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aktuell status är att jag köpt mig en JD 3130 i höstas. Den är större än jag hade tänkt mig och även lite dyrare men nu efter ett halvår nu så är jag nöjd.

Redskapen som passade 35an är dock lite små. Därför letar jag nu efter en hårdpress med kastare så jag får snyggare balar och slipper ha farsan bak i balkärran.

Tanken är att JD'n får gå med slotterbalken även om balken på 1,85m är något liten för 90hk. Vändaren hamnar nog också på JD'n men strängaren får gå på 35an så jag kan börja pressa så fort som möjligt.

Baltransport hem blir med den lilla och avlastning är fortfarande manuell. Jag har släpat hem baltransportören men motorn är inte fixad ännu.

Tyvärr tänker man inte så mycket på höskörden under resten av året så det blir alltid ett race precis innan det drar igång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Gunnar i Sörby

#19 » 15:26:36, 21-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vändningen: Jag vänder oftast med MF 35, man behöver ju inte många hästkrafter och är marken lite fuktig så gör den mindre spår än de större traktorerna. Smaksak kanske, vi har väldigt tung lerjord
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Andreas A (trådstartaren)

#20 » 20:24:32, 21-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gunnar i Sörby skrev:Vändningen: Jag vänder oftast med MF 35, man behöver ju inte många hästkrafter och är marken lite fuktig så gör den mindre spår än de större traktorerna. Smaksak kanske, vi har väldigt tung lerjord

Du har ju helt rätt. Jag får prova mig fram. JD'n är dock ganska mycket bekvämare men jag vet inte hur varmt det blir i hytten. Kanske är så att 35'an utan dörrar och bakruta är att föredra när det är höväder.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Michael Meier

#21 » 11:09:13, 22-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas A skrev: .... Kanske är så att 35'an utan dörrar och bakruta är att föredra när det är höväder.


Framförallt variationen :thumme:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

RonnyKarlsson

#22 » 11:27:32, 03-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma logistikproblem här
Jag anlitar nån som slår med slåtterkross. Bredsprider ut det efter, har en 4 m kuhn vändare och en jf 320 och stränga med, totalt värdelös å flytta strängar med + att det blir så smalt, många strängar blir det. Har en Claasmarkant 40 hårdpress med balbana vilket gör att jag måste ha 2 personer på vagnen oxå. Har lånat en traktor som kör med vagnarna mellan åkern och logen. Har själv en BM430. Handbärning in på logen å stapla kring torken ska nog försöka få tag i en transportör. 3-4man.
Går åt mycket folk, brukar ju vara absolut den varmaste dagen på året man ska köra oxå.
Så det jag ska göra till nästa år för att underlätta.
Balkastare
Rotorsträngläggare
Baltranportör
Ev. Ny öppning in på logen så man kan backa in vagnarna närmare.

1 person gillar det här inlägget.
RonnyKarlsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:48, 07-02-2011
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: VolvoBM430

Aqualize

#23 » 13:04:22, 03-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 personer på vagnen? Är de gamla eller väldigt korta (= barn)? Det ska en person klara av.
Ja att mekanisera upp det här gäller ju. Jag kör åt en bonde som är bekant med de flesta tycker jag. Att få någon att stå på vagnen längre går inte. Med balkastare och många balvagnar var det bara att backa in i ligghallen och låta det stå tills tid finns med att ta hand om det.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se