Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Nyodling i Uppland

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

mangancool (trådstartaren)

#1 » 08:09:10, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

japp då var det äntligen dags att få kunna lägga upp lite kort på den första nyodlingen som man gjorde medans man gick 3-årig naturbrukslinje i skolan.

Detta åkerhörn har varit kvar där så länge en annan kan minnas, men när vi fick hjälp att backdika så gick grävmaskinisten igenom skogen och dikade utmed skogskanten istället.
Men pappa undrade varför han gjorde så och inte dikade utmed åkerkanten istället, grävmaskinisten svarade att detta område kan du ta och odla upp sen. Och det där har man haft i bakhuvet hela tiden sen dess.

Men det behövdes först ock främst avverkas på detta område, men det vart först aktuellt att göra när jag gick en motorsågskurs på lantbruksskolan som jag gick på. fick inte hugga i skogen innan man hade gått en motorsågsutbildning sa farsan. och det ligger nog en hel del i det.

Här kommer en bild/flygkort på området:


Bild


(Bäst att tillägga att man lånat bilden ifrån google maps)

Det är alltså området som är innanför det röda linjen som man odlade upp.
Området bestod i huvudsak av asp men det förekom även gran, tall och björk som jag sågade ned till ved, då tog man reda på så mycket som möjligt till ved. minns att det var riktigt långa träd, måttbandet är på 15M och det räckte inte till.

Här kommer lite kort på när det var nedsågat och rötterna och annat smått och gott var ihopkraffsat i högar.



Bild


Nästa kort:


Bild


som sagt så vart det blött och skitigt, typiskt höst väder

Nästa kort:


Bild


På detta kort så syns diket till höger i bilden, där la vi ned slang för att det skulle bli så kort transport som möjligt med bortforsling av dom ihopskrapade högarna. Hade traktorn (agrotron 85) med en stengrep (kverneland) som jag hade plockat bort varannan pinne för att kunna köra ris med utan att det skulle fastna i grepen.


Bild


Bild


Bild


Bild


Det där var bilder på hur det såg ut innan, och nu så kommer det lite kort på hur det ser ut i dagens läge. :cool:


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Sådärja det var lite att erbjuda denna gång. :razz:
Men var så säker, det kommer mera nyodlingsbilder.... :eat:
Senast redigerad av mangancool 15:59:27, 24-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
Användarvisningsbild
mangancool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:37, 16-01-2008
Ort: Alunda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz fahr 7207C -84 Med Trima lastare
Nyodlingsplog Fiskars



Torpöbo

#2 » 09:55:14, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina bilder!

Ser ut o vara ganska lätt o stenfri nyodling.
Hur stor är den nyodlade ytan?
Var det mycket sten att ta bort?
/ AC
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

mangancool (trådstartaren)

#3 » 11:04:00, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj

jo denna åker är det inte lätt att få struktur på :grin: . denna åker består av Sand, riktig Lera, Svart jord och nyodlings området består till stor del av Brunjord

Brunjord

Området är ca 0,5 Ha och är relativt stenfattigt, men visst kommer det upp knytnävestora stenar när man plöjer och harvar men det är ju inget man plockar. :cool:
Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
Användarvisningsbild
mangancool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:37, 16-01-2008
Ort: Alunda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz fahr 7207C -84 Med Trima lastare
Nyodlingsplog Fiskars

ja-bond77

#4 » 11:49:35, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att få se detta. Tack för bilderna! :buga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dimorep

#5 » 12:48:58, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lite fråga till er som sysslar med / utför nyodlingar.

Hur mycket får det max kosta / ha. att iordningställa från skog till brukbar odlingsmark för att det ska vara ekonomiskt lönsamt?
Och hur många år räknar ni att det max får ta innan innan kostnaden för iordningställandet är betald genom odling av marken?
Görs det någon kalkyl på sådant?

Om man bortser från det praktiska och tidsbesparande om det gäller att få bort ett skogsparti som ligger mitt inne i ett odlingsområde, -hinder för den vanliga körningen. Eller "bredda" en passage för att kunna komma fram med redskapen i ordinarie full arbetsbredd.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

ja-bond77

#6 » 16:03:22, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Priserna på åkermark häromkring verkar ligga på 5-10ke/ha. Räknar man med t ex 2ke för dränering o kalkning så lämnar minst 3 för röjningen - vilket borde räcka bra om underlaget är gynnsamt. Det har tyvärr inte jag åtminstone. Sedan finns det ju en hel massa övriga faktorer som inverkar också, läge, framtidstro, behov av spridningsareal mm.

Minns inte på rak arm men 30 år är kanske en lämplig avskrivningstid? Här i Finland får vi inte dra av åkerinköp så det är ju också en poäng för nyodling. Hur är det i Sverige? Räknar man med schysst ränta på 4-5% så kan det nog ta kål på kalkylen. Å andra sidan är det en hel del långa investeringar inom lantbruket som inte tål den räntan just nu skulle jag tro... :snow:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

mangancool (trådstartaren)

#7 » 12:54:23, 10-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja du det var intressant det, personligen så räknar jag inte så mycket på kalkyler utan mest på framkomlighet och förenklande av odlingen.

Men visst i mitt fall så är det en STOR portion intresse som ligger till grunden för dom nyodlingarna som en annan har åstakommit en så länge.

För hemma så går man i nyodlingstankar, finns alltid någe åkerhörn eller skogsbacke som behövs rätas ut enligt mig.... :cool:
Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
Användarvisningsbild
mangancool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:37, 16-01-2008
Ort: Alunda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz fahr 7207C -84 Med Trima lastare
Nyodlingsplog Fiskars

mangancool (trådstartaren)

#8 » 17:50:51, 24-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj igen :grin:

Så då var det dags för en ny omgång nyodlingsbilder :cool:
Detta nyodlings projekt startade vintern 2000. Började i januari (2000) med nedröjning av träd och busk som stod ivägen. :mrgreen:
Medans man sågade ned allt så passade man att ta reda på det som passade till ved och resten fick åka till flisning.

Men innan jag kunde göra slag i saken och påbörja nyodlings projektet så ville jag bli av med kvistarna och riset på ett smidigt sätt, gick och funderade på att elda upp allting men varken jag och pappa är så sugna på att elda ris.
Sen december (1999) var jag och jobbade på ett företag med att riva och bygga upp pallställage bla och då kom jag i kontakt med en kille som höll på med flisning och kunde ta reda på material som låg kvar på backen efter avverkning och bortagning av ved.

Jag sa det till han att jag hade ett område som jag ville ha hjälp med att få överblivet material flisat så han kom ut och kikade på området så jag frågade han mest på skoj hur många kubik flis det skulle bli, han gissade på ca 500 kubik.
Japp då var det bara att sätta fart på projektet efter hans medgivande på att han kunde komma och flisa och köra bort innan sommaren.

Som sagt så då var det bara att slipa kedjan på sågen och hugga i.

Här kommer det lite bilder på hur det såg ut under tiden medans man röjde :cool:

Här är det ett kort på hur området som var mitt nyodlings projekt. alltså det är området innanför den röda markeringen som gäller, i ovankant på bilden så gränsar området mot en grusväg.

Bild/flygkort på ovanifrån:


Bild


(Bäst att tillägga att man lånat bilden ifrån google maps)


Här är det kort på före:

Här ser man jag och pappa som står och diskuterar.

Bild

Bild

Bild

Här så är det lite bilder på hur det såg ut:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här är det bilder på när jag och farsan hjälptes åt med att ta ned ett helt gäng med björkar som stod ivägen :mrgreen:
Vi hade traktorn med som en säkerhet, dels så lutade dom åt fel håll men det blåste även en del den dan som vi skulle fälla dom stora träderna. När vi hade fällt dom så mätte vi och dom var ca 70 cm i diametern på stubben.

Här är det bilder på dessa björkar:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här är det gumman bror som hjälpte mig med att köra ihop veden, här så lyckades han att precis baka upp på en sten med skogskärran och naturligtvis så hade han fullt lass på som han var på väg och skulle lasta av. Så det kan gå :mrgreen:


Bild

Här är det mera kort på omgivningen igen:


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här så kommer det kort på flisekipaget. Killen som körde detta hette Roger och det är ett hemmabyggt ekipage. han hade byggt trumhuggen på en högtippande balja för att kunna tippa i sin hemma byggda vagn.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen när jag hade sågat ned allt och veden var framkörd och riset var flisat och undankört så började jag att :skriva: räkna ut att det var ca 100 kubik ved och roger räknade ut att han hade kört undan drygt 400 kubik flis, så han gissade ju inte helt galet från början.

Det var var i huvudsak asp som jag röjde ned och det vet dom flesta att det är ju en snabb fart på rotskotten, brukar säga det att sågar du ned en asp så åter kommer 1000 skott :hotar2: men visst det är ju säker bra ur energiveds synpunkt.

För att slippa att det skulle växa upp busk igen till fullo så lånade jag en buskröjare (ilsbo) ungefär vart annat år för att köra över området för att hålla tebax skotten/växtligheten.

Var på jakt efter en nyodlingsplog under en längre tid och till slut så fick jag tag på en så att under år 07 och 08 så började arbete att plöja området och även bortforsling av sten och rötter påbörjades.

Här är det bild på nyodlingsplogen:

Bild

Bild

Bild

Bild

Lånade ut plogen nu i vintras och fick tebax den på vårkanten. Tänkte kolla upp vilken modell och typ av plog detta var men upptäckte då att den brickan var borta. :sad:

Är det någon som vet vad det är för typ av plog detta är så är jag väldigt tacksam för hjälp och svar. :buga:

Fick även hjälp av grannen som hade införskaffat sig en Åkerman H3. han fick lov att frilägga större stenar som vi var tvugna att skjuta pga att dom stack upp fult i marken, tog vi inte bort dom så kunde man köra sönder grejerna ordentligt på dom om man inte passade sig.
Han hjälpte mig även med att gräva upp större bumlingar som låg ivägen.
Sten massorna passade jag på att köra bort sen på vintern. efter att jorden hade fryst sönder och ramlat av det som satt fast på stenarna vid upptagandet.
Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
Användarvisningsbild
mangancool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:37, 16-01-2008
Ort: Alunda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz fahr 7207C -84 Med Trima lastare
Nyodlingsplog Fiskars

ja-bond77

#9 » 18:40:58, 24-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både landskap och stenmängden ser ut som här i trakten. :grin: Så hela området är i full odling numera då? Hur långa drag blir det med plogen från ena ändan till andra? :razz:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

bangt

#10 » 19:28:27, 24-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

fina bilder :thumme: plogen är en fiskars, kanske en 20"are
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

mangancool (trådstartaren)

#11 » 13:55:33, 25-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp nästan hela området innanför det rödmarkerade är upp odlat.
Körde med nyodlingsplogen över nästan hela området, plöjde relativt djupt med den (50-60cm) för att vända ned resterna av stubbar och annan växtlighet.
Såg lite ojämnt ut på hösten men det fick ligga och frysa sönder under vintern. Sen på våren så körde jag bara över det med en sladd för att jämna till det, sen så såddes det lite bland säd med en rapid. Det var ju inte så noga med vad det vart för säd utan att det vart något överhuvud taget som konkurerade med ogräset.
Sen på hösten så vräkte jag på med skit och plöjde det senare med en vanlig plog, det var inga problem att köra med den för att eftersom jag hade plöjt ned det andra så djupt första svängen.
Sen så såddes det korn med insådd(betesgräs) och det har nu betats flera år.

Grannarna som arenderar våran mark har köttdjur och behöver ha betesmark så därför så betar dom nästan samma areal igen. Och det är ju kanon att ha dom gå där för då kan man gallra ut dom 2 st öarna med träd som vi lämnade.
Det syns nästan på kartan att det är 2 st mörkgröna områden kvar, sparade det dels för att ena "ön" med träd växte på ett stort berg och i den andra "ön" så var det mycket ek som växte där, vi har inte så mycket ek på markerna och samtidigt i en betes hage så står dom inte ivägen för maskinerna. :mrgreen:

Draget som man nu kör vart ca 400 meter ifrån ena änden till den andra änden, men vi kan ju få längre drag med för att åkern som syns längst åt höger i bild, det är nämligen våran åker med.
Senast redigerad av mangancool 17:42:37, 25-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
Användarvisningsbild
mangancool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:37, 16-01-2008
Ort: Alunda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz fahr 7207C -84 Med Trima lastare
Nyodlingsplog Fiskars

Bjørn

#12 » 17:58:29, 25-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid interresant å se bilder fra nyodling :thumme:

Hvor omfattende er det å få tillatelse for nyodling i Sverige?

I Norge så søker vi først til kommunen, deretter blir det sendt til høring hos fylket. Hvis ingen har noe å innvende kan det i beste fall gå 1-2mnd.

Søknaden skal inneholde plan over det praktiske arbeidet som skal utføres, t.ex. deponering av stubber/sten og lignende. I tillegg skal behovet for ekstra jord dokumenteres og det skal legges ved økonomiplan for prosjektet.

Det som normalt kan skape trøbbel er ulike former for kulturminner, hekkeplass for verneverdig fugl og eventuell forurensningsfare mot vassdrag.

Håper dette ble forståelig :smile:

Mvh. Bjørn
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

mangancool (trådstartaren)

#13 » 09:06:01, 18-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp det är nu dags att uppdatera lite i denna tråd tycker jag. :mrgreen:

Har varit och fotat lite på området nu. Så jag tyckte att det är ju bäst att ladda upp bilderna här så ni får ta del av det ni med... :mrgreen:

Som sagt så kommer nog inte bilderna i en kronologisk ordning, men jag lägger upp alltihopa så får ni titta och begrunda.

Så här ser det ut efteråt:


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Gumman och grabben (näst minsta) fastnade med på bild. :smile:

Bild


Bild

Bild

Bild

Dessa kort som kommer nu är fotade vid senare tillfälle, gick igenom dom 2 st "öarna" med träd som jag har spart av 2 anledningar, dels så behöver djuren någon form av skugga/vindskydd och dels så var det berg som upp i dan på den ena ön och den andra ön var det väldigt mycket sten på så då fick det bli träd kvar där med.
Men nu så var det sökt på hela området och då var det på tok för mycket träd kvar för att va bidragsberättigat, så då var det bara att ta fram sågen och härja runt lite :smile:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ja det var allt för denna gång :grin:
Ni får hålla till godo så länge med detta bildmaterial... :mrgreen:
Senast redigerad av mangancool 09:16:20, 18-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
Användarvisningsbild
mangancool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:37, 16-01-2008
Ort: Alunda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz fahr 7207C -84 Med Trima lastare
Nyodlingsplog Fiskars

Holger

#14 » 12:10:57, 18-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju en massa!
Fint område det där!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se