Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Rationell fåruppfödning, planering av ett nytt fårhus.

103 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Gustavors (trådstartaren)

#1 » 21:52:46, 03-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med anledning av intresset angående hur ett fårhus bör och kan se ut, samt saker man skall tänka på när man planerar och funderar på att bygga nytt. Därför så skapar jag denna råd där jag och min sambo försöker sammanställa det vi kommer fram till.

Lite om förutsättningarna.
Vi har förnärvarande en vinterbesättning på 15 tackor av rasen Åsenfår (Allmoge-får) på gården,
Gården har med arrenden ca 10 hektar vall och betesmark. och 90% av marken finns inom en radie av 800 meter.
Vi har haft får för att hålla åkrar och beten vid liv då det inte finns någon arendator kvar. Men nu på senare tid har det blivit mer verksamhet än hobby. Främst har vi haft en hel del försäljning av livdjur då vi har både Genbank och MV3-status på besättningen.

Det nuvarande fårhuset består av ett utrymme i lagården (Byggd ca 1940) med betongplatta.
Fåren har ströbädd, samt fri tillgång på foder och vatten. I anslutning till fårhuset har vi en rasthage så att de kan gå ut om de så önskar (Dock avskyr de djup snö?)

Fåren utfodras med hösilage, samt med löspressat torrhö.
Torrhö finns på höloftet ovanför, och kastas ner genom traditionell hölucka till foderhäcken.
Hösilagebalen rullas in och hängs upp i taket med en genomgående stång och kättingtelfer. Varvid man repar loss och kastar i foderhäcken.
Vatten hämtas i lagårn och fylls i fårens vattenbalja med kannor. (Dessa två moment är den tyngsta delen )

När det gäller uppstallningen för vintern, så räknar jag alltid på att de skall ha foder för 200 dagar.
Höskörden ger oss vinterfoder för att kunna ha ca 30 tackor, och sommarbetet kan bära ca 60 tackor/lamm.

Kommer att komplettera med mer info under veckan.

En intressant guide om nybygnation fårhus http://stud.epsilon.slu.se/3132/1/frisell_n_110822.pdf

Exempel på nya fårhus, bland annat http://www.agrotektbyran.se/category/utforda-uppdrag/


MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320



björken

#2 » 12:05:31, 04-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant.

Vi har ganska liknande förutsättningar:
Idag sjutton tackor och två baggar. Tackorna är svensk finull och baggarna Suffolk och Dorset
Har hittills haft dem på ströbädd inne i lagården på vintern, fodrat med småbalat hö och vatten i hinkar.
Nu provar vi att ha dem ute så länge som möjligt i en lösdrift med tre väggar och tak. Fodrar ute med hö i häck, vatten finns i frostfri vattenkopp, hagen är ca 0,25 hektar

Det jag undrar över är hur ni tänker er arbetsinsatsen, jobbar ni heltid utanför gården?

Min tanke är att fåren ska bära sina egna kostnader men behöver inte ge någon timlön i nuläget.
Men bara den delen är tuff nog att få till, särskilt i uppstartsskede.
Bifogar en enkel kalkyl som jag satte ihop för ett scenario på 20 tackor och 4% avskrivning på en byggnad på 250000 i byggkostnad.
Har utelämnat eventuella gårds och miljöstöd.

Ang byggnaden så tänker jag att eftersom timlönen är låg så vill man inte jobba så mycket, därför ska den dagliga skötseln vara rationell.
Där ingår att det är en bra miljö för fåren så att de håller sig friska, att utfodring och vattning är enkel.
Dessutom flexibel inredning så att lammkammare och hanteringsgångar enkelt kan skapas.
Utgödsling av ströbädd och klippning får gärna vara smidigt också, men lite mindre kritiskt då det bara sker någon gång per år.
Ett stressmoment jag upplevt är under den perioden då kraftfoder ges att tackorna bräker högljutt så fort man närmar sig dem, vilket givetvis beror på att man blir förknippad med godis.
Detta skulle man nog slippa antingen genom att ge fullfoder eller med kraftfoderautomat.


Bild
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Gustavors (trådstartaren)

#3 » 13:09:29, 04-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt inlägg "Björken"
Jo, tanken är att misnt en av oss, och helst båda skall ha jobb på sidan av.
Sist jag räknade så behövdes nog ca 250 tackor för att det skall bli täckning för en halvtidstjänt hemma. Och det blir nog för mycket.

4% avskrivning? Är det för att du räknar fårhuset till "Övriga ekonomiska byggnader"?

Det vi funderar på är ett fårhus på ca 7,5*15 meter. inklusive plats för varmutrymme och cental-rum (Vatten-el med mera)
Jag funderar även på en komposteringsyta för ströbädden, 6*10 meter. Motsvarande en gödselplatta med 1 meters betongkant , men med översargar i tryckträ upp till 2,5 meters höjd

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Jope

#4 » 14:10:49, 04-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Björken
Bara en detalj du har räknat fel med momsen, 12% är påslag, när du räknar bort från pris inkl moms så blir det ju ca 10.7..
Sedan tycker alla fall jag att man ska skilja på uppfödning och förädlingen (slakt/styckning etc..) i kalkylen.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

rocholas

#5 » 14:52:10, 04-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://194.47.52.48/farstallplan/

Gustavors skrev:Vatten hämtas i lagårn och fylls i fårens vattenbalja med kannor. (Dessa två moment är den tyngsta delen )


Du borde köpa en vattenslang. Gör man bara den trycklös / lägger den på ett bra sätt så borde väl det mesta rinna ur innan det fryser?
Har iaf fungerat som reservplan för oss när pumpen/brunnen frusit. Cirkulerande vatten är inget at ha vad jag har förstått. Går elen och vattnet fryser så får man aldrig igång det. Bättre med värmekabel då.
Senast redigerad av rocholas 15:04:31, 04-11-2014, redigerad totalt 1 gång.
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

Gustavors (trådstartaren)

#6 » 15:03:32, 04-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du borde köpa en vattenslang. Gör man bara den trycklös / lägger den på ett bra sätt så borde väl det mesta rinna ur innan det fryser?
Har iaf fungerat som reservplan för oss.


Tack för tipps, och för den bra länken. Den skall läsas ikväll
Vi har kört lite med vatten slang. men det funkar inte så bra för oss tyvärr.

Har precis pratat med vår bygglovshandläggare på kommunen. och det var ett positivt samtal.
Hon ville vare sig se en bygganmälan elelr ett bygglovsansökan. Dock ville hon vara informerad då det finns ett "Kulturlandskapsbildskydd" för vårt område.
Dock så var hon positiv till verksamheten i övrigt, det är bara när jag frågar om ett gårdsvindkraftverk som hon börjar bli "upprörd" :lmao: (Klassas som bygglovspliktigt då det är miljöfarlig verksamhet)

Sitter annars och läser på om investeringsstöd, och om förprövningsbeslut. (Blir ju mer än 20 tackor)

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

björken

#7 » 21:37:58, 04-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jope skrev:@Björken
Bara en detalj du har räknat fel med momsen, 12% är påslag, när du räknar bort från pris inkl moms så blir det ju ca 10.7..
Sedan tycker alla fall jag att man ska skilja på uppfödning och förädlingen (slakt/styckning etc..) i kalkylen.


Aj, pinsamt misstag med momsen :ohnej: Tog bort momsen helt istället nu.
Vad gäller uppdelningen så gjorde jag om den lite och i bilden nedan är det 50 tackor. Kom gärna med synpunkter, sifforna baseras till en del på vår bokföring bakåt, men även vissa gissningar och antaganden.
Gustavors får säga om han tycker detta är ett sidospår och vi ska fokusera på bygglösningar i tråden.
Den information du fått från kommunen stämmer med det som sagts här, jag var på en föreläsning som förprövningshandläggaren i vårt län hade förra året om fårbyggnader. Ska se om jag kan hitta materialet som vi fick då.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Gustavors (trådstartaren)

#8 » 21:58:09, 04-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen fara på taket "Björken"
Det är lite OT, men ändå så pass intressant att det passar.
Sitter just nu och funderar på vad det skulle innebära att ta över 12-18 hektar mark till. på grannfastigheten 45 meter bort från vårt hus.
12 hektar gånger 7 tackor blir ju en del. Men frågan är om man skulle mäkta med det?

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

OL

#9 » 22:31:53, 04-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande projekt! Jag tror på att det måste finnas utrymme för den småskaliga landsbygden. Vill Sverige ha en levande landsbygd så kan inte politiken fortsätta att så stelnackat gynna de stora jättarna. Det är ju som jag ser det till stor del LRF i nära samarbete med politiker som drivit på mot allt större enheter. När vi gick med i EU gick det ju inte direkt långsammare åt fel håll…

En viktig sak som jag ser det i det småskaliga är att tänka även på ekonomibyggnadernas arkitektur, både om en bygger nytt och om en bygger till. En modern stallbyggnad på en äldre gårdsplan passar helt enkelt inte in och stör ögat. Känns genast för såväl boende som besökare som man kommit till en industri och inte till ett jordbruk. Ofta kan nog så enkla lösningar som lite brantare takfall och kanske lite högre byggnad göra susen samt förstås att inte bygga i plåt utan trä (ytterpanel alltså! Hur insidan är byggd spelar ju i det fallet ingen roll). Blir spännande att följa!

1 person gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

rocholas

#10 » 21:15:14, 05-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bygga egna foderfronter är a och o om man vill hålla kostnaderna nere. Ska dock vara "sneda" så att får inte kan dra huvudet rakt bakåt och dra med sig fodret ut.
Att använda rundbalshäckar fungerar men i vissa extremfall så är det 20% spill.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

Gustavors (trådstartaren)

#11 » 17:27:20, 08-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite om nuvarande fårhus och foderhantering.
Bild
Bild
Bild
Bild


Man rullar in rundbalen, skär upp ändarna och för spettet igenom.
På med bottenplattan och i med låssprinten.
Man vänder upp balen så att lyftöglan kommer upp och lyfter sedan upp den med kättingspelet.
Sedan är det bara att klä av balen plast och nät samt repa av det man vill ha. Och Ibland så ramlar balen isär totalt när man tagit av nätet.

Detta system funkar faktiskt helt ok för vår del. Nackdelen med nuvarande foderhäck är att man inte behöver ströa något eftersom fåren drar ut väldigt mycket foder själva.

När det gäller planeringen har vi nästan bestämt oss för en variant på ett Lövångers-hus på 8,4X15,6 meter.

Nu ser vi på ansökningar till jordbruksverket, och till länsstyrelsen. Vi håller även på att se på vad för krav kommunen har på avloppsvattnet från huset.

Ett problem vi snubblat på är ett dike från en vägtrumma som hamnar mitt i platsen för det tänkte bygget-
Denna måste i såfall flyttas och vårfloden dras om eller kulverteras.

Vi funderar även på att använda avtäckningsmassorna till att fylla igen en del av ett dike. Detta dike skulle då få en dräneringsslang i botten för att leda bort vattnet från 2 olika dräneringar som kommer fram i början på diket.

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

björken

#12 » 00:21:14, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang det nya huset, planerar ni ha gjutet golv?
Räknar ni med att de ska vara inne vintertid, eller ha möjlighet att gå ut?
Vilken takhöjd? Ska det vara körbart med traktor inne?
Hur många tackor räknar ni med att få plats med?
Vad tänker ni er för avlopp? Om ni bara har en utslagsvask och golvbrunn för stallrengöring borde det räcka med en slamfälla innan det leds ut i dike förutsatt att ni har ströbädd (inget gödselvatten) och inte någon WC/tvätt/dusch.
Hur tänker ni ang ventilation, lövångershusen är väl rätt täta som standard?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Gustavors (trådstartaren)

#13 » 00:31:38, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Ang det nya huset, planerar ni ha gjutet golv?
Räknar ni med att de ska vara inne vintertid, eller ha möjlighet att gå ut?
Vilken takhöjd? Ska det vara körbart med traktor inne?
Hur många tackor räknar ni med att få plats med?
Vad tänker ni er för avlopp? Om ni bara har en utslagsvask och golvbrunn för stallrengöring borde det räcka med en slamfälla innan det leds ut i dike förutsatt att ni har ströbädd (inget gödselvatten) och inte någon WC/tvätt/dusch.
Hur tänker ni ang ventilation, lövångershusen är väl rätt täta som standard?


Inne vintertid, men med tillgång till rast hage när de vill.
Takhöjd 3,5 meter. och 4 portar/öppningar på 2,5 meter där man kan köra in med traktor för att lyfta ut ströbädd. och ställa in fordon när fåren är ute på bete på sommaren.
Området för själva tackorna blir ca 80 kvm. vilket ger plats för ca 50 st.
Ingen toalett/dusch i fårhuset. Bara golvbrunnar för spillvatten och för avspolning av golvet när man städar varje år.
Det är ju en variant på deras maskinhall. så tanken är ju att 2/3 av ena långsidan skall vara öppen med vindnät. samt att det är nock-ventilation.

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Jope

#14 » 11:22:53, 10-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några kommentarer från mig..
Då ni bygger relativt litet så skulle alla fall jag försöka bygga så att det går utnyttja detta bygget vid ev. utökning senare.

Jag tycker det är viktigt att det går enkelt att dela in djuren i grupper, och det fortfarande är enkelt att komma till alla grupper, inget klättrade över grindar.

Forderbord.
Foderspill är inte (bara) ett problem med foderfronterna utan minst lika mycket p.g.a foder, hackat/snittat foder av hög kvalite = mycket lite spill.
Jag använder alla fall diagonalgrindar från Slättökvarn
http://www.slattokvarn.se/farinredning/ ... rindar.htm
Funkar bra, just inga lamm som tar sig upp på foderbordet. Kan dock vara lite slamriga.

Vatten så tycker jag cirkulerande är det smidigaste och mest flexibla, lätt att komplettera med nya vattenkoppar, inga elkablar som man ska vara rädd att kapa av.
Jag använder vattenkoppar från knarrhult, http://knarrhult.se/products.php?CATID=16
Själva värmaren och cirk. pump kan man ju bygga själv om man vill spara lite slantar.
En nackdel är elavbrott, man ska nog ha larm på det, fryser det så är det ju kört. Jag bytte all slang mitt i vintern efter ett elavbrott, det var inte jättekul.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

bengt jansson

#15 » 14:49:01, 10-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej , kul och intressant tråd. Hoppas ni inte tar illa upp om jag bryter in med lite info och frågor kring eget bygge.
Vi har några gotlandsfår och betäcker tackorna i november för lammning i Aprill och slakt i November nästkommande år.
I år har vi sju tackor plus bagge kvar över vintern , så det kan bli ca 22 djur i besättingen till våren om baggen gör vad han ska !!
Vi har fåren i en gammal ladugård men det känns inte rationellt, så nu har vi rivit ut den gamla inredningen och bygger ny. Vi tänker behålla det gamla foderbordet och sätta diagonalgrindar framför det . Nu i vinter funkar det med en rund foderhäck då det inte är några lamm som hoppar in i den . (Vi fodrar bara med löspressat hö och spannmål ingen rundbal eller ensilage. Djuren har gott om bete från Maj till åtminstånde början av oktober )
Nu till frågan .
Hur många meter fodergrindar tycker ni behövs till en besättning på ca 22 individer (åtta vuxna och 14 lamm ). Vi fodrar en gång om dagen med hö så det räcker till nästa morgon. Bifogar en skiss hur vi tänkt med inredningen . Dörren till vänster är ingång till stallet. Nedre dubbel dörren är ut till betet . Övre dörren ut till dyngstacken . Jag vill ha fri passage från ingången till stallet till foderbordet där också hö nedtaget från skullen är. Har ni kommentare vore jag tacksam så vi inte bygger in oss och får göra om göra rätt....
Behöver vi ex så många lammboxar jag ritat in ? det kanske räcker med fyra boxar till sju tackor!! Tidigare har de lammat fritt, men vi tar in dem i stallet ett dygn efter lammningen . Nu vill vi ha några boxar att stoppa in dem i så vi får bättre koll.
BTW jag klarade inte att ladda upp pdf fil så det blev ett foto på orginalmönstret istället för en cad ritning :mrgreen: .
Vi kommer inte att öka på med mera tackor. Det ska vara på hobbybasisi, men ändå så lättskött som möjligt .


Bild
Bild
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se