Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Återställning av åkermark!

220 inlägg • Sida 1 av 15
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Johanivära (trådstartaren)

#1 » 19:27:59, 23-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter flera år av flitigt läsande på Maskinisten startade jag en profil och tänkte dela med mig av ett pågående projekt. om man tycker att grammatik styckindelning samt punkter och liknade är kul så är det inte min starka sida så ha överseende ! :)



För ca 8 år sedan tog vi över ett arrende på granngården hemma, ca 30 ha, vi tog 15 och en annan granne tog 15, rättvist och bra, delade upp det så att vi fick lika mycket mosse/åkrar att fara på. eftersom åkrarna istort legat i träda i några år så var första gräskörden på åkrarna en besvikelse, mossen var bättre, åkrarna plöjdes samma år och en rekordskörd på havre togs, (rekord för oss alltså) efter 3 år så var det dags att plöja mossen för första gången 8 ha i ett stycke så det tog sin tid med en liten treskärig kverneland, men bra blev det, allt kördes till våren över med en jordfräs för att mala sönder alla tuvor, i plöjningen hittades även en del täckdiken/grusdiken för den skarpögde ses detta på första bilden, inringat med grönt och grusdiken är märkta med blått, dessa har inte några rör utan bara naturgrus/sand. sedan följer bilder tagna under åren på just denna mosse.
Bild

DEt svarta strecket på bilden är en planerad väg som jag kommer skriva om i tråden.
Bild
Detta är årets tredjeskörd på mossen, 4de årsvall så vi plöjde den i höstas och den ska sås in.
Bild
I mitten av 1800-talet gjordes landsänkningar då det var sjö här. husen i bakgrunden ägs av Greve Bonde och är Askeryds säteri.

Bild
Andraskörd när åkern var 1aårsvall
Bild'
Här jordfräser vi mossen med våran Bm430 vi anser att om man plöjer och sedan fräser så spar man många överfarter med harven på en tuvig mosse, det sparar även harven då man kan märka ut alla gamla stubbar medan man kör, drivhjulsberoende kraftutag gör att risken för fastkörning blir minimal trots 2wd
Bild
Här gror havren fint, det var ett gynnsamt år minns att det sista såddes under ett bakslag i april, så 5 cm nysnö medan vi for med ringvälten och såmaskinen, men det smalt av och torkade upp så att utsädet klarade sig bra.
Bild
medan jag körde gödsel på andraskörden på en intilligande åker så tog jag ett kort på den nästan mogna havren, redan då syntes de stora skadorna efter älg/grävling. vildsvin hade vi inte så mycket så inget man oroade sig över, dock sköt vi en älgtjur som hade en levandevikt på drygt 300 kilo så vi var glada ändå !
Bild
på denna bild syns var älgarna betat, insådden tog sig extremt bra med, då vi inte besprutar mossar är det säkerligen massor av ogräs med.


Jag kommer fortsätta lägga upp bilder i denna tråd på lite avslutande bilder på hur detta blev och med tiden kommer jag närma mig de restaureingar som jag håller på med i dagsläget. fråga gärna så ska jag svara så noga som jag kan! MVH Johan
Bild
hittade en bild till på området som dubbelgödslades, om man ändå hade råd att slösa så med dyngan, ordentligt hög avkastning !
Senast redigerad av Johanivära 22:59:48, 27-02-2015, redigerad totalt 1 gång.
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan

8 personer gillar det här inlägget.
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9



Johanivära (trådstartaren)

#2 » 19:39:43, 23-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter med lite bilder jag sparat under åren. någon som vet vad detta är för ogräs, blir ett helt kluster av sådet på mossmark och det kväver allt annat !
Bild
Denna bilden togs i höstas när Min far och jag tandemplöjde, då vi lånat ut en Demotraktor av RC-Maskiner i tranås, En steglös T6a som gick som en dröm, bakom hängde en agroluxplog, på 20" Farsan sitter i trotjänaren Nh8360 framför och kör, 3 skär på 16 " är lite väl klent så vi bytte faktiskt till en 4 skärig 18" då min arbetsgivare bytte till en ny femskärig.
Bild

Bild
här är ett typiskt exempel på vad bra kogödsel är för mossmark, för 3 år sedan gödslade jag i mörker och körde där farsan kört kvällen innan, och resultatet av dubbelgiva märks fortfarande !
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan

2 personer gillar det här inlägget.
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9

Johanivära (trådstartaren)

#3 » 20:13:33, 23-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa mosse jag lägger upp bilder från är på våran egen mark, ca 2 ha med en bäck som rinner igenom ena hörnet, sist den dikades var på tidigt 90 tal och det var även då den plöjdes sist, med åren har vi gjort diverse nödlösningar då mjölkpriset gör att en dikning är bland de saker man prioriterar bort som utgift! men så hade grannen ut sitt företags JCB 1.5 ton och jag for ut i plöjan våren 2014 och började bottna ur och skapa bättre fall, som de syns på kringliggande mossar så har de legat på tvären ut mot landsvägen men när farsan dikade på 90 talet så ändrades riktningen på dikena för att det skulle skapas bättre arrondering samt bättre fall mot bäcken.
Bild
Här är vad jag kallade projekt 1 men de var när jag tänkte ha de lite strukturerat, de blå strecket är där "bäcken" går, under min livstid har den bara fungerat som bäck under vårfloden samt störtskurar på sommaren, vattnet har hellre runnit först norrut utmed det röda strecket och sedan genom små 20cm trummor samt genom mossen och ut i en grävd å, detta har resulterat i att mossen alltid är blöt, t,o,m när det är högsommar, men med lite små djupregleringar så rinner det nu direkt ut i bäcken och ej genom mossen, resultat märktes direkt i somras när vi slog av helsäd.
Bild
här är den såkallade bäcken, grävd för hand av min förfader Edvin, någongån mellan 1920-1940.
Bild
här var det inte svårt ens för en nybörjare i grävmaskin att få fall, om någon undrar varför det är plöjt innan dikning så var dikningen något jag och min far inte diskuterat utan jag bara hämtade maskinen så att vi inte skulle ha mossen odikad i 10 plöjningsfria år till, resultatet blev lyckat och min far spenderade lika många timmar i grävaren som jag!
Bild
bäcken rinner genom en damm som min far och farfar påbörjade på 70 talet, den grävdes med hjälp av en cat, årsmodell och typ vet jag ej men historierna om hur den tappade banden i leran är mer bekanta, damfästet bestod av cementrör och en trälucka i "munken" detta fungerade väl inte särskilt bra då cementrören började läcka och till sist sprack damfästet, ny generation och nytt försök, jag tänkte först använda cementrör för att hålla kostnaden nere på dammen men hämtade sedan trummor, anledningen kommer på en bild framöver, dammen används som drickplats för våra kvigor på våren samt som buffert för mossen, under sommaren torkar bäcken nästan ut och då slutar flödet genom mossen, och den torkar upp snabbare.
Bild
priset på plasttrummor blev helt plötsligt väldigt överkomligt !
Bild
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan

7 personer gillar det här inlägget.
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9

Antevante

#4 » 22:29:37, 23-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant läsning. Alltid kul och se bilder på projekt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Johanivära (trådstartaren)

#5 » 23:47:38, 27-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen alla, dags för lite nya bilder och text från våren/sommaren 2014.
Bild
Börjar med en översiktbild, de två mossarna som är ritade på fick vi i erbjudande att odla upp igen, en annan bonde har haft dem i några år men enbart plöjt dem, de är otroligt blöta så jag förstår att han inte gjort något övrigt. den mossen som är ringad med rött började vi dika på med 1.5 tons grävmaskin, vi har tillstån att rensa diken men inte gräva nya eller sänka botten och ibland kan det bli klurigt att se var de har gått, 2 ggr var det så blött att jag fick åka ut med traktorn så att jag fick ett bra ankare att dra loss grävaren med när den började sjunka, flera gamla täckdiken finns och där i ligger blå plastslang som är ca 5-6 cm i omkrets, går det spola dessa på något enkelt vis ?
Bild
en stor del av detta projekt är att bygga en ny väg ut till denna arealen, vi räknar med att ca 300 balar med gräs ska transporteras hem var år samt att gödsel ska köras tillbaka, på bilden syns den nuvarande vägen markerad med svart och det tar ca 20 minuter enkel resa med ett lass gödsel, dels för att det är brant på vägen dit och för att vägen är i dåligt skick, planen är att bygga en väg där jag ritat ut med gult, detta skulle förkorta restiden till va 5-10 minuter beroende på vägens skick samt att den skulle vara istortsett plan hela vägen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
här är en bild på en av mossarna där den ligger plöjd på våren, den var förhållandevis torr så det enda vi gjorde var att harva upp den ordentligt och sådde direkt in den med havre, då den tidigare bonden var eko så kunde vi inte köra på någon konstgödning och att åka ut med svämtunnan var inte att tänka på utan någon grässvål som bar.
Bild
när man jobbar på mosse försöker vi alltid vara två samtidigt, förr eller senare måste det bärgas, här sittar far med jordfräsen, den går sakta framåt på buken men sålänge fräsen går bakom så trycker den traktorn framåt. ladan ska för övrigt rivas vad det lider, men innan det arbetet görs ville vi testa om det gick att odla på mossen överhuvudtaget. vi fräste den och harvade på den 2 ggr om dagen i en vecka så den skulle torka till för sådd men när det lovades regn så sådde vi och höll tummarna, den gick åt pipan, vårens värsta skyfall dränkte utsädet totalt, när vattnet låg uppepå så syntes det att det var som vallar som hindrade vattnet från att sjunka undan ut i dikena, troligtvis pga att dikena varit igensatta och inga porer i marken, får hoppas att det blir bättre till i år, vi tänker endas putsa av ogräset och se lite hur mycket arbete som behöver göras, alternativt ansöka om nydikning.
Bild


Bild
Bild
denna bilden är tagen på den övre mossen som ej är inringad med rött, endast halva gick att plöja. ni ser var jag markerat ut surdragen med blå spray, de övriga blå strecken är täckdiken. denna mossen var dåligt stenröjd med, så vi plöjde upp tills det blev förmånga jordfasta stenar och sedan lämnade vi resten till senare. denna mossen omfattades inte av ekologiska stöd så vi kunde köra på konstgödning och det växte riktigt bra :)

tyvärr tog jag inte så mycket bilder under sommaren på detta projekt då jag insjuknade i Cancer i Maj, annars hade jag nog tagit tag i lite dikning eller iallafall försökt få ordning på täckdikena men nu när jag är friskare så ser jag fram emot våren igen !
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan

4 personer gillar det här inlägget.
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9

Johanivära (trådstartaren)

#6 » 19:44:34, 02-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det dags för ett nytt inlägg, det är väll nu som tråden kanske får lite liv i sig då jag börjar komma ikapp med tiden, men jag börjar ungefär där jag slutade sist ! Som sagt fick jag Lungcancer i maj förra året, lagom surt precis innan skörden och allt, chefen fick börja utan mig dagen efter jag fick beskedet. allt var piss och skit och jag skickades snart till linköping för att plocka bort en lunga, när jag vaknade till denna händelserika dag så hade jag både hunnit bli morbror samt ordentligt hög på morfin så sa jag till min far som satt bredvid sängen att "nu ska jag köpa en grävmaskin" sagt och gjort, efter några dagar på sjukan ringde jag på en annons och jag åkte och kollade trots att jag knappt kom upp i maskin, men säljaren visade mig lite och jag slog till. En Åkerman H9 !
Bild
fick hem maskinen hyffsat fort, maskinen hade en hel del som behövde fixas men jag ville spara en transport och ställde av den på vårat sydligaste arrende, där vi har stora bekymmer med sten, i runda slängar 90 st på 4 ha som häcktar i allt från plog till slåtterkross, detta skulle nu bli ett minne blott, en hel del stubbar skulle oxå bort. det tog ett tag innan jag fattade hur man körde och det blev inte bättre av att strömmen i batterierna tog slut så lågfarten/larvkopplingen fungerade ej,
Bild
första stenen är upptagen !
Bild
Då jag som sagt var väldigt nyopererad orkade jag ta upp ca 3 stenar innan det började bli lite för ömt, men frivilliga chafförer är lätta att hitta !
Bild
i detta hörnet hade de inte försökt röja sten ens på 40talet, det var borrat i dem men sedan hade de väll varit för stora för stenajättarna ! jag gav mig inte på dessa med den hydraulik som är nu utan grävde endast bort så många att det går att köra vettigt med plogen, i framtiden ska det dock odlas upp, tror nästan att det är mer sten i detta hörnet per m2 än vad Ja-bond har ? ;) då jag inte körde särskilt mycket själv här så blev det inte mycket bilder, men håll tillgodo !
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan

9 personer gillar det här inlägget.
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9

björken

#7 » 20:04:09, 02-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer tråden med intresse :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Tjocksmocksjocke

#8 » 20:17:43, 02-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag också.Trist med din cancer, men bra att du är med i matchen igen :)

Du skrev något om tillstånd att rensa diken? Jag har några diken jag rensat enbart för att jag trodde att det var något som SKA hållas efter, om inte annat för de riktiga bönderna omkring mig som har ordning ända fram till flaskhalsen över mina gräsplättar...
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Johanivära (trådstartaren)

#9 » 20:20:45, 02-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi måste söka tillstånd för att nydika åkermark eller göra befintliga diken djupare än ursprunget, så när jag rensar är det inga problem...än iaf
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9

ja-bond77

#10 » 21:58:11, 02-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag höll på att tappa modet efter att jag läste om den där jädra tillståndscirkusen, tur man slipper sånt här(oftast). Och inte blev det bättre att läsa att ni gnider på med nån fjuttig 1,5 tonnare, vad kan det bli av detta... :klia: Och så cancer... :uupps: Men... Här verkar det inte tappas nåt mod. Och nu med en H9, hur skulle det alls vara möjligt! :bira: Mycket intressant att följa nyodlingarna. Även om bilder sällan gör såna här projekt rättvisa har vi inget bättre att utgå ifrån i väntan på riktiga 3D filmer... :grin:

Kämpa på! :buga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Johanivära (trådstartaren)

#11 » 22:08:43, 02-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att dika med 1,5 är hur bra som helst när man inte är nån van maskinist, särskilt iom att bottendjupet måste behållas, som det syns på många av bilderna så får ju ändå inte kanterna släntas eller breddas nått vidare och då hade jag nog ej fått plats med bredare/större skopa en den på Jcb:n :P
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9

ja-bond77

#12 » 22:16:17, 02-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är nog för jäkligt. Vem som helst ser ju på bilderna att på vattensjuk mark sjunker/trycks slänterna ut i vattenfåran. I såna fall då dikena ser ut som på bilderna borde man helt klart få ta bort slänterna och dika ordentligt djupt(om det finns undanfall) så man får lite mer långlivade slänter i framtiden.

Vad har ni för stöd på täckdikning? Eller är det en dum fråga kanske? :smile: Skulle väl vara idé att täckdika ordentligt för att få till nån bärighet i åkrarna?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Grisen

#13 » 22:19:24, 02-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du bonden allt är inte bättre i landet i :ohnej: väster
större problem - större hammare

2 personer gillar det här inlägget.
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Johanivära (trådstartaren)

#14 » 22:36:32, 02-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då vi knappt sysslat med täckdikning så är jag inte något insatt i detta, men några stöd kan jag inte tänka mig men däremot så ligger det ju lite slang nergrävt i dessa mossar och då får vi ju reparera/byta ut dem utan att blir avrättade på plats ! de gamla dikesvallarna håller massor med vatten kvar på mossen,jag brukar kalla det för grytor, när dyn är mättad på vatten så ligger allt ytvatten uppepå och rinner ej av, men när jag hade åkermannen nere på mossen planerade jag ut många av dessa, och det gör nog mycket nytta, det kommer troligtvis om mossarna blir någorlunda torra att förbättras med grusdiken, dessa är underhållsfria och leder bort ytvattnet, grus och sand finns i otroliga mängder i vårt område, så det är en väl beprövad metod :) mossarna blir otroligt stabila samt att mossen höjs en aning om man gräver upp mycket dy på de blöta områdena och återfyller med grus. närmsta grustäckt till dessa mossar är ca 30 meter så vägen blir en enkel match när vi väl kommer igång med det !
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9

ja-bond77

#15 » 22:39:33, 02-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter perfekt! Lite höjd på åkern gör otroligt mycket. :thumme:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Johansson Hamre, Michael Meier och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se