Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

starta ett mindre lantbruk med djur

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

CMattsson (trådstartaren)

#1 » 18:14:11, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej forums läsare!

jag har nu jobbat som dräng i snart 14år,
jag har ett eget företag inom fordons rep o svets o smide, men till 90% så hyr gården in mig som dräng,

men nu idag så bestämde jag mig för att det är lantbruket jag vill syssla med!
gården jag jobbar på är en ekologiskt med krav,

till en början med så kommer jag att köpa in foder, kraft foder samt halm av gården jag jobbar på,
men senare skaffa åkermark o maskiner för att odla själv,

mina planer är att börja med får 10-15 tackor o en bagge, o se hur allt fungerar, senare skaffa tjur o 1-2 kor

då bonden ja jobbar åt har svårt att ge korta o enkla svar (blir en historia på 40min som slutar med något om 2:a världskriget) så har ja nu vänt mej hit för hjälp o frågor!

jag har ett hus ute på landet o knappt 400m ifrån mej så finns det en betes hage på 2,3ha, som jag har kollat o får köpa om det blir aktuellt att starta eget lantbruk, vid betet så är tanken att gjuta en betong platta o bugga upp ett får hus, om jag har förstått rätt så är det 1 tacka till 1kvm?

men om man räknar på hur mycket en tacka äter om dagen (hö/ensilage) så vad ja kan få fram så är det ungefär 2-3kg?
sen är frågan om det är lönsamt om man har då ca 15 tackor, som kanske får 1 lamm vardera, som man göder upp o skickar på slakt?
eller behöver man utöka till flera?

när det gäller nöt, så är tanken att börja med 1-2 kor + en tjur samma där behålla korna o göda upp kommande kalvar som ska på slakt.
är det lönsamt?

då jag har jobbat vid sidan av som svetsare så finns det lite pengar undan sparat, plus att jag kommer fortsätta som dräng på den nuvarande gården samt vissa svetsjobb, så extra pengar kommer in,
men så länge mina djur går plus/minus 0 så är jag nöjd, så för man senare utöka boskap o får när man har kommit igång!

är det någon/några som har någon bra räkne kalkyl?
dränk mig i svar i tips o trix!
MVH C.Mattsson
Egna maskiner:
- David Brown 31D -54
CMattsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:03, 23-11-2014
Ort: Söderköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec300e (knäckbom)



Johanivära

#2 » 18:49:30, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns viljan så finns möjligheten, men det tar tid, var också beredd på att flytta, arealen verkar knaper, i vår växtzon räknar vi på ett ha per djurenhet för tillgången på foder, grovfoder är det dyraste som finns att få köpa in så se över möjligheten att odla gräs själv och leja maskiner :) lycka till
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9

CMattsson (trådstartaren)

#3 » 18:56:07, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanivära skrev:Finns viljan så finns möjligheten, men det tar tid, var också beredd på att flytta, arealen verkar knaper, i vår växtzon räknar vi på ett ha per djurenhet för tillgången på foder, grovfoder är det dyraste som finns att få köpa in så se över möjligheten att odla gräs själv och leja maskiner :) lycka till


jo självklar så tar det tid! men man måste ju börja någon stans,
så du menar ett får på ett ha?
Tack :)
Egna maskiner:
- David Brown 31D -54
CMattsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:03, 23-11-2014
Ort: Söderköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec300e (knäckbom)

Johanivära

#4 » 19:17:59, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä får räknas nog inte som en djurenhet, en vuxen ko tror jag är 0.75 djurenhet så får kanske är 0.25, sök på jordbruk verket, en kompis till mig tog över en arrendegård för 6 år sedan då med två highland cattle idag föder han upp 20 stutar och brukar 15-20 ha. Hur gammal är bonden du jobbar hos?
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9

CMattsson (trådstartaren)

#5 » 19:28:14, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanivära skrev:Nä får räknas nog inte som en djurenhet, en vuxen ko tror jag är 0.75 djurenhet så får kanske är 0.25, sök på jordbruk verket, en kompis till mig tog över en arrendegård för 6 år sedan då med två highland cattle idag föder han upp 20 stutar och brukar 15-20 ha. Hur gammal är bonden du jobbar hos?



okej tack,
tror han blir 52 i år, vadå då?
Egna maskiner:
- David Brown 31D -54
CMattsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:03, 23-11-2014
Ort: Söderköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec300e (knäckbom)

Johanivära

#6 » 19:36:03, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det svåra för många yngre är ju att komma intill på en gård, men jobbar du och är sugen på gården så säg till i tid, dels för att du känner trakten och marken, även övergången kan bli enklare med en gård i drift
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9

CMattsson (trådstartaren)

#7 » 19:45:32, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanivära skrev:Det svåra för många yngre är ju att komma intill på en gård, men jobbar du och är sugen på gården så säg till i tid, dels för att du känner trakten och marken, även övergången kan bli enklare med en gård i drift


jo precis, men tills dess så tänkte jag dra igång något litet hemma
Egna maskiner:
- David Brown 31D -54
CMattsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:03, 23-11-2014
Ort: Söderköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec300e (knäckbom)

uppsjöbo

#8 » 00:45:52, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har nyligen avslutat min fårbesättning ca 15 tackor fick 4 tackor tjuvslaktade förra sommaren de var på ett arrende uiom synhåll,då tog min lust slut . Det finns tydligen folk som är helt orädda för upptäckt samt med djurvana.Betänk att du behöver viss utrustning för att hantera och sköta får på egen hand ,staket, grindar,klippmaskiner,foderrännor. Mycket kan man göra själv men inget är gratis.
Du kommer heller inte få högsta slaktnoteringen , det är alltid något som är fel.Ta nu detta på rätt sätt,att ha egna djur kan vara DET BÄSTA SOM FINNS.
uppsjöbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:55, 04-09-2011
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE 1490 Zetor 5511 David Brown 900 Fordsson Major Power
Cheva silverado pickup

Suzuki 750 nöjesmaskin
Transportel packmoped slitvarg

CMattsson (trådstartaren)

#9 » 10:44:26, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppsjöbo skrev:Hej har nyligen avslutat min fårbesättning ca 15 tackor fick 4 tackor tjuvslaktade förra sommaren de var på ett arrende uiom synhåll,då tog min lust slut . Det finns tydligen folk som är helt orädda för upptäckt samt med djurvana.Betänk att du behöver viss utrustning för att hantera och sköta får på egen hand ,staket, grindar,klippmaskiner,foderrännor. Mycket kan man göra själv men inget är gratis.
Du kommer heller inte få högsta slaktnoteringen , det är alltid något som är fel.Ta nu detta på rätt sätt,att ha egna djur kan vara DET BÄSTA SOM FINNS.


det låter ju inte så kul! jobbade på en mindre går i finspång för några år sen, då ringde telefonen en natt o fick ett tips av att det stod 3-4 män med en pickup intill fårhagen, samt att dom höll på med något mysko! kasta mig i bilen o hann i sista sekund för att avbryta deras process, inget får han komma till skada men var inte långt ifrån. så jag vet vad du menar!

eftersom jag har ägnat mig till mycket svetsning i min firma så har jag hunnit spara in en hel del pengar, plus att gården jag jobbar på har ägnat sig åt får produktion tidigare, så har han mycket får redskap som grindar, nät, 3st olika klippmaskiner samt saxar foder häckar osv kvar, vi har diskuterat lite och blir det så nu att jag kommer igång med får produktion själv så kommer ja få ett bra paket pris på det han inte behöver längre,
MVH C.Mattsson
Egna maskiner:
- David Brown 31D -54

1 person gillar det här inlägget.
CMattsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:03, 23-11-2014
Ort: Söderköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec300e (knäckbom)

torbjorn

#10 » 13:40:31, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aktuella storlekskrav för vuxna får är 1,2 - 1,4 m2 beroende på storleken på rasen http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 00720.html

Jag skulle dock rekommendera att åtminstone dubblera detta när du bygger för så pass få tackor. Bl a lammningsboxar stjäl mycket mer utrymme än vad man tror. Gjorde själv det misstaget i höstas. Vi skaffade 5 tackor, tittade på KRAVs storleksrekommendationer och drog till med lite extra utrymme. Men i sommar kommer jag bygga ut fårhuset med knappt 150 % för att få det drägligt arbetsmässigt.
torbjorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 27-10-2010
Ort: Stockholms län

ruth

#11 » 19:30:33, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

CMattsson skrev:jo självklar så tar det tid! men man måste ju börja någon stans,
så du menar ett får på ett ha?
Tack :)


En djurenhet per hektar betyder ca 6,7 får per hektar då en tacka räknas som 0,15 djurenheter.

Jag tror också det blir lite areal att ha 15 tackor med lamm på 2 hektar, men framförallt är det inte bra att ha djuren så långt bort. Hur långt betet räcker beror ju också på om det är naturbetesmark eller en åker du tänker plöja upp med jämna mellanrum. Du bör också ha en separat vinterhage. Det dyraste är att köpa foder, så om du tänker köpa foder och inte ha Eu-stöd tror jag inte du kommer gå plus minus noll utan du kommer gå back gissar jag på din hobbybesättning. Har du bara 2 hektar kan du inte söka stöd, för du behöver 4ha. Hur mycket hö och hur mycket bete du behöver beror också på val av ras. Det finns ju köttfår som väger 80kg stycket, samt små allmogefår som väger 40kg.

När det gäller fårhus så räcker inga 15kvm till 15 får eftersom du måste ha lammboxar också. En lammningsbox måste vara 1,2kvm.
Ett tips är också att börja med mindre antal tackor än 10-15st. Jag började med 2st och jag tycker det var lagomt. Då märker du hur långt dina 2 hektar räcker. Det blir ju billigare också eftersom man kan spara alla tacklammen och slipper köpa in så många tackor.
Jag går plus tack vare Eu-stöden.
ruth
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:12, 18-05-2014
Ort: Östersund
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ATV Can Am Outlander 400 -08

63an

#12 » 20:15:15, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å sen kommer vargen eller som kungen den gamle sa "när kommer vargen"? :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

HenkeBoy

#13 » 08:44:57, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med ruth, börja med några tackor först och känn efter ett år eller två. När du vet att du vill ha fler så går det fort att få upp antalet. De får ju oftast 2 lamm/år.

Jag har själv får. Skaffade 3 st Värmlandsfår för 5 år sedan och hade ingen tanke på att skaffa fler. Nu har vi 5 st livtackor och tar lamm på alla varje år. Än så länge endast till husbehov.
Ska man få någon inkomst på fåren så gäller det nog att ha ganska många.
Ska du skicka fåren till slakt och ta den vinsten så får du inte många kronor, räcker knappast till foder/kraftfoder, mineraler, saltstenar, elstängsel, arrenden osv.
Jag tycker absolut du ska räkna på det, för visst vore det härligt att kunna komma +-0 eller strax däröver.

Min gissning på antalet får för att kunna leva på det skulle nog hamna på närmare 300st.


Men har du eget eller billigt foder, klipper fåren själva, låta få fåren slaktade och hem igen och sälja köttet själv. Kanske sälja typ rökt lammbog, skinn och en liten gårdsbutik, så kanske du kan komma ner i antal får.
Synd att det ska vara så omständligt att sköta slakt och försäljning av kött själv hemma på gården.


Jag brukar räkna 2,5kg hö/dag/tacka. Då har man lite marginal för strö och eventuellt mögel i kantzonerna. (Jag kör eget löshö på skulle).

En tacka med lamm behöver 1,9m2. Varje får behöver också 45cm ätöppning och alla ska kunna äta samtidigt.
Har du då 4,3m mellan foderbord och vägg så optimerar du ytan i stallet. Ska du ha lamm på alla tackor samtidigt så är det inte fel med lite större yta. som tidigare skrevs så tar ju lammboxarna ~1,5m2.
Edit: Fåren når ca 40cm och sen ska du ha en hanteringsgång utanför. Jag skulle säga att 6 m i bredd är minimum för en rad. 15får x 0,45m ätöppning x 6m stallbredd = dryga 40m2


HURSOMHELST måste vi hjälpas åt att få nåt stopp på all importerad mat som vi själva kan få fram här i Sverige. Man blir ju förbannad när man går på affären och tittar i mejeridisken. Här i Norrland har vi Norrmejerier, men likt förbannat är finns det säkert 4-5 ytterligare fabrikat på mjölken, filen osv. Vansinnigt.


Köp Erik Sjödins bok "Får" http://www.bokus.com/bok/9789127117860/far/ Det är är ett måste innan du startar och hjälper dig räkna rent ekonomiskt på ditt fårbruk!

Jag önskar dig stort lycka till och kommer följa denna tråd med spänning!
Hejja för för det svenska jordbruket!

/Henke

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

CMattsson (trådstartaren)

#14 » 16:58:03, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

HenkeBoy skrev:Håller med ruth, börja med några tackor först och känn efter ett år eller två. När du vet att du vill ha fler så går det fort att få upp antalet. De får ju oftast 2 lamm/år.

Jag har själv får. Skaffade 3 st Värmlandsfår för 5 år sedan och hade ingen tanke på att skaffa fler. Nu har vi 5 st livtackor och tar lamm på alla varje år. Än så länge endast till husbehov.
Ska man få någon inkomst på fåren så gäller det nog att ha ganska många.
Ska du skicka fåren till slakt och ta den vinsten så får du inte många kronor, räcker knappast till foder/kraftfoder, mineraler, saltstenar, elstängsel, arrenden osv.
Jag tycker absolut du ska räkna på det, för visst vore det härligt att kunna komma +-0 eller strax däröver.

Min gissning på antalet får för att kunna leva på det skulle nog hamna på närmare 300st.


Men har du eget eller billigt foder, klipper fåren själva, låta få fåren slaktade och hem igen och sälja köttet själv. Kanske sälja typ rökt lammbog, skinn och en liten gårdsbutik, så kanske du kan komma ner i antal får.
Synd att det ska vara så omständligt att sköta slakt och försäljning av kött själv hemma på gården.


Jag brukar räkna 2,5kg hö/dag/tacka. Då har man lite marginal för strö och eventuellt mögel i kantzonerna. (Jag kör eget löshö på skulle).

En tacka med lamm behöver 1,9m2. Varje får behöver också 45cm ätöppning och alla ska kunna äta samtidigt.
Har du då 4,3m mellan foderbord och vägg så optimerar du ytan i stallet. Ska du ha lamm på alla tackor samtidigt så är det inte fel med lite större yta. som tidigare skrevs så tar ju lammboxarna ~1,5m2.
Edit: Fåren når ca 40cm och sen ska du ha en hanteringsgång utanför. Jag skulle säga att 6 m i bredd är minimum för en rad. 15får x 0,45m ätöppning x 6m stallbredd = dryga 40m2


HURSOMHELST måste vi hjälpas åt att få nåt stopp på all importerad mat som vi själva kan få fram här i Sverige. Man blir ju förbannad när man går på affären och tittar i mejeridisken. Här i Norrland har vi Norrmejerier, men likt förbannat är finns det säkert 4-5 ytterligare fabrikat på mjölken, filen osv. Vansinnigt.


Köp Erik Sjödins bok "Får" http://www.bokus.com/bok/9789127117860/far/ Det är är ett måste innan du startar och hjälper dig räkna rent ekonomiskt på ditt fårbruk!

Jag önskar dig stort lycka till och kommer följa denna tråd med spänning!
Hejja för för det svenska jordbruket!

/Henke


tack för den infon henke!

hoppas o kunna komma igång under sommaren iaf,
har varit i kontakt med grannbönder lite för o höra efter mark o arrendera/köpa,
men hittills så har jag endast fått tag på ett halvt hektar i bete, så går inge vidare framåt just nu, men ligger i o söker intensivt!
MVH C.Mattsson
Egna maskiner:
- David Brown 31D -54
CMattsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:03, 23-11-2014
Ort: Söderköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec300e (knäckbom)

HenkeBoy

#15 » 21:25:54, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här där jag bor finns ofta möjlighet att ha fåren på sommarbete på hyggen. Mina får har aldrig ens smakat på barrplant. Jag brukar köra 3 eltrådar och varvar plaststolp och träpålar samt ett batteriaggregat.

Det är lite magert bete, men kan räcka till återväxten har kommit igång.
Man får vara lite rädd för björn på försommaren...men de verkar sky el.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se