Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Plöja och så direkt

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Tommy H (trådstartaren)

#1 » 12:42:33, 08-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Har en minst 10 år gammal vall på 1 hektar. Planen är att direkt efter en skörd i juni/juli, ta bort några stora stenar som ligger mitt i vallen. Finns hål borrade i dessa sten av föregående ägare, dock tog det slut på dynamit så dessa blev tyvärr kvar. Tänkte gödsla (fårgödsel) och rensa ur diken efter att stenbumlingarna är borta. Plöja, harva och sedan så i slutet av Augusti. fick höra att det inte är bra att göra så som jag tänkt, det fattas nån "bakteriekultur" i marken så att fröna har svårt att gro om man plöjer och sår direkt efter :klia:
Normalt bör man väll plöja på höstkanten och låta ligga över vintern och sedan harva under våren sommaren och sedan så. Är i behov av marken för bete då den ligger närmast gården där jag har fåren. Tänkte köpa en speciell fröblandning speciellt för får..

Någon som har erfarenheter, synpunkter på detta? Tråkigt att köpa dyra frön som ev inte kommer att gro...
Användarvisningsbild
Tommy H
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:30:55, 24-08-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35, BM400, BM650, BM700, Hitachi EX22



LeifAndersson

#2 » 12:53:10, 08-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett utmärkt sätt att förnya en vall på. Kan du så ett par veckor tidigare så är det bara bra!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bert

#3 » 13:37:37, 08-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm har för mig men är inte säker att man fick inte bryta vallen förrän 15 juli och vi blev rekomenderad att inte så senare än slutet av augusti (blekinge) men blev pga vädret drygt 1 vecka in i sept och det märktes att där blev inte så mycket klöver som det borde ha blivit
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

busholle

#4 » 15:35:22, 08-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Hmm har för mig men är inte säker att man fick inte bryta vallen förrän 15 juli och vi blev rekomenderad att inte så senare än slutet av augusti (blekinge) men blev pga vädret drygt 1 vecka in i sept och det märktes att där blev inte så mycket klöver som det borde ha blivit


Det har väl lättat något på regleringarna gällande vallbrott? är dock inte så påläst med de nya reglerna för året.
När reglerna föreskrev 1 juli så bröt vi någon vall direkt och sådde i augusti och det gick bra.
Dock är risken att det blir torvigt om vallen inte sprutas.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

LeifAndersson

#5 » 17:16:41, 08-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi sprutar, väntar 10 dar och sprider flytgödsel, plöjer, harvar och sår samma dag. Färdigt!
Sådden sker sista överfarten med harven som har utrustning för frösådd! :thumme:

Tillägg: Det tillkommer en vältning där på slutet också.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Tommy H (trådstartaren)

#6 » 21:54:03, 09-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde Olssons Fröer förra året och fick prata med en rådgivare som kunde sin sak. Hittade just nu lite anteckningar om detta. Eftersom jag bor i Värmland så rekommenderade han inte sådd efter 15 Juli. Efter sådd skull man vänta 8 veckor och sedan släppa på fåren så de fick beta innan vintern. Annars är sår man vanligtvis denna fröblandning jag valt i Maj.

Måste dock kolla upp lite bättre när man får bryta vall osv. blev ju en del förändringar från Jordbruksverket i år.
Alternativet är ju att plöja på hösten och låta ligga över vinter, harva och sedan så i Maj som rekommenderat, undrar om det kommer att räknas som vall, träda eller nått annat detta år.. :klia:

Denna fröblandning nedan har jag tänkt försöka att få ner i marken
Vallblandning 9 för får

Vitklöver 2–3 kg
Käringtand 2–5 kg
Svartkämpar 1–2 kg
Kummin 1–2 kg
Olssons gräsblandning (se nedan) 10 kg
Totalt 19–22 kg/ha


Olssons gräsblandning 10 kg
45 % Lischka, tidig timotej
10 % Kentaur, engelskt rajgräs,
medelsen tetraploid
15 % Lifara/Preval, ängssvingel
15 % Sobra, ängsgröe
15 % R everent, rödsvingel
Användarvisningsbild
Tommy H
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:30:55, 24-08-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35, BM400, BM650, BM700, Hitachi EX22

Jope

#7 » 19:20:45, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olssons är riktigt bra..
Svartkämpar o kummin kommer fåren gilla.. Sedan luktar det gott i ensilage...
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se