Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Hur flytta många halmbalar under lågt innertak?

92 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera allt som hör till jordbruk här

63an

#61 » 21:02:30, 13-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ska väl en våning upp om jag förstått det rätt, man får ju flytta inre blocket vartefter i sidled å det ska ju oxå sitta lite högt... Att märka å mäta upp repet när balen är ungefär på plats är ett måste när man inte ser den vid indrag...Ett elände att vara ensam i vissa situationer brukar säja att OM man bara hade en 10-åring som kunde handräcka ibland så enkelt de skulle bli :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag



JagArJag (trådstartaren)

#62 » 22:20:12, 13-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en dålig ritning på hur jag menar med blocken. Hade man haft ett bra 3d-cad program och kunskapen att hantera det programmet hade det blivit mycket lättare.

Traktorn måste stå vid porten

Repet går till blocket på orange axel vid utdragning av bal, för att få 90 graders vinkel till traktorn och även ner en våning

Repet går till blocket på orange axel för att få 90 graders vinkel och även vinkel envåning ner från balen, och därefter till blocket på lila axel vid indragning av bal.

Bild

Att stapla flera balar på varandra går inte med detta system. Även om man ställer två på varandra, sen börjar dra in den understa så den övre följer med så krävs det att den lila axeln sitter max 1m från backen, annars kommer den undre balen att dras så den börjar luta, och då ramlar den övre balen ner.
Om den lila axeln sitter så långt ner så kommer man inte åt axeln när man har ställt balar längst in, och då kan man inte justera var blocket ska vara + att repet kommer ut mellan två balar och är kvar där på den "bal-raden"

Tanken är god, men nu blir det nog lättare för er att se att det blir ganska orimligt att springa upp och ner för trappan för att sätta fast bal i rep, lossa bal osv, att skjuta blocken i sidled beroende på var balen ska/finns, och räkna antal balar som redan finns och sen ha markeringar på repet för att veta hur mycket man ska dra in.
Hade det varit rakt in från porten så vore det helt annorlunda, då ser man bättre och det blir inte lika många block som ska justeras osv.
Senast redigerad av JagArJag 22:32:39, 13-06-2015, redigerad totalt 1 gång.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#63 » 22:30:13, 13-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:Vet inte om det har nämts tidigare orkade inte läsa alt
Pallvang modad med balspjut


Fick man bara in spjutet lätt så vore det ju klart en idé. Men att få in spjutet är nog inte det lättaste man gör?

En idé leder till en annan idé...
När jag läste det kom jag att tänka på vagnar som man använder för att flytta stora traktordäck på, om man hittar något sånt som funkar för balar. t.ex:

Den röda vagnen verkar fungera med hävstångseffekten, man kör in rören under det som ska lyftas, sen drar man handtaget mot sig så balen i detta fallet lyfts upp och man kan då dra iväg balen på hjulen.
Med en hävstång som är rätt utformad, och med lagom stora hjul borde detta kunna bli riktigt smidigt väll? :)

Den andra tolkar jag mer som en "palltruck för stora däck/balar", man kör in rören på varsin sida om nedre delen av balen, sen pumpar man upp dom "bärande rören" och balen åker uppåt och man kan köra iväg med hjälp av hjulen.
Även denna kan nog bli riktigt smidig, bara att hissa upp och köra iväg.

Bild
Bild

Den enda nacktdelen med dessa lösningar är att det inte går att stapla flera balar på varandra eftersom systemet bygger på att man har balen liggande som ett däck står om ni förstår hur jag menar. I sånnafall måste man ha en variant av den blåa, som kan lyfta ca 1,5m upp så man kan lägga balarna på i efterhand, när första lagret redan är på plats.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

63an

#64 » 22:39:37, 13-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inga bra lösningar ser jag! Vi norrlänningar konstaterar i vissa fall: "Man har råk ut" :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

JagArJag (trådstartaren)

#65 » 22:43:00, 13-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Finns inga bra lösningar ser jag! Vi norrlänningar konstaterar i vissa fall: "Man har råk ut" :lmao:


Travers som har bra fart på sig, och plats för människan att stå på bredvid balen vore smidigt :)
Det enda rimmliga är nog att lyfta upp två balar som står på varandra, och ställa på en pall på en "bro" över logen där man kör in med traktorn, och därifrån köra pallen med vanlig handdragen palltruck.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Göran Ekman

#66 » 23:54:22, 13-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ingången på framsidan den enda möjligheten att komma åt loften från utsidan?
Det finns ingen möjlighet att komma in från gavlarna.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

JagArJag (trådstartaren)

#67 » 08:28:04, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Är ingången på framsidan den enda möjligheten att komma åt loften från utsidan?
Det finns ingen möjlighet att komma in från gavlarna.
Göran i Björnarbo


Nej tyvärr inte från gavlarna, det är trångt på båda gavelsidorna, men det kan gå att komma åt på halva gaveln om man öppnar en port där.
Just för att dra in balar med traktorn så är ju problemet att man inte ser hur långt man ska dra, kvar.
Eller hade du någon annan tanke hur man kan göra då?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

63an

#68 » 08:37:48, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK! Nästa lösning är att du skaffar ett mindre spel som du i princip fäste upp med block igen, lyfter upp dina balar knallar upp på loftet sedan kör du med spelet... Varför har ingen sett den saken förut? Ska väl vara tillräcklig kraft med ett som passar på 4-hjulsmopederna ATV , då kan man använda vajer! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Mikkel

#69 » 08:39:14, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog inte alla indianer i kanoten för jag förstår inte.... :vissla:
Jag trodde det var samma golvnivå hela vägen in men lägre i tak vid intaget, grön, (1,75m) och högre vid förvaringen, röd, (3m).
Stämmer bilden eller är jag ute och cyklar. Kan Blå vara ett alternativ ? Det har du förmodligen tänkt på-

Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

JagArJag (trådstartaren)

#70 » 10:03:14, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Jag har nog inte alla indianer i kanoten för jag förstår inte.... :vissla:
Jag trodde det var samma golvnivå hela vägen in men lägre i tak vid intaget, grön, (1,75m) och högre vid förvaringen, röd, (3m).
Stämmer bilden eller är jag ute och cyklar. Kan Blå vara ett alternativ ? Det har du förmodligen tänkt på-

Bild


Framför ladugården är det samma höjd på marken som betonggolvet i logen, vagnboden och vedboden.
Bakom ladugården är marknivån ca 0,8m lägre
På ladugårdens gavlar är marken sluttande mellan främre och bakre marknivån.

Porten bakom ladugården som kommer in i ladugården är i samma nivå som porten på framsidan, det är en backe upp till rätt nivå. backen är ca 3m lång. Den porten är tyvärr lite smalare så som det är i nuläget kör man helst inte in med traktor där eftersom man inte har många cm marginal på sidorna då. Den porten är dessutom inte lika hög som porten på framsidan. Jag vet inte om en traktor går in på höjden.

Det är samma nivån på betonggolvet i logen, vagnboden och vedboden. I fähuset är det av naturliga skäl diverse höjder. gångarna i fähuset är ca 1-2dm högre än golvet i logen osv.

I logdelen (som är ca 3m bred) är det fri takhöjd hela vägen upp till taknocken som är ca 10m upp)
Ovanpå vagnboden finns ett halmränne (rött streck), det ligger på balkar (orange streck), den understa balkens undersida är på ca 1,7 över betonggolvet under så det är därför det är den "markfrigången" ovansidan på halmrännet (golvet) är på ca 2,1m höjd över betonggolvet.

Ovanpå fähuset finns hörännet och det ligger ca 0,8m högre än halmrännet. (grönt streck)


Bild
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

busholle

#71 » 10:12:32, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyft innertaket så du får samma höjd, då får du även mer nytta av vagnboden under.
Fördelen är också att du kan rulla upp balarna på rännet och slänga ned halmen direkt i ströbädden.
Det är rätt mycket jobb att sätta upp men har du en höhiss så kan du hantera balarna med den och ha en stationär upprullare.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

JagArJag (trådstartaren)

#72 » 10:55:39, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Lyft innertaket så du får samma höjd, då får du även mer nytta av vagnboden under.
Fördelen är också att du kan rulla upp balarna på rännet och slänga ned halmen direkt i ströbädden.
Det är rätt mycket jobb att sätta upp men har du en höhiss så kan du hantera balarna med den och ha en stationär upprullare.


Finns flera alternativ.
Ett alternativ som jag tänkt tidigare var att riva alla innerväggar och sädesförråden, lyfta båda innertaken, öppna upp ett par portar på gaveln så man kommer in med traktorn för utgödsling osv, sätta in fönster/öppningar för solljus, sätta utsugande fläktar längst upp i båda gavlarna direkt under nocken, bila ur hela fähuset, gjuta ny betong i hela byggnaden och ha djuren där.

En annan lösning (som föranledde denna tråd) var att ha kvar denna byggnad som den är i stort sett, och förvara halm och annat i den. Och istället göra om den mindre halvan av maskinhallen till bostad för djuren. Det blir mycket mindre jobb och även billigare. Halmen måste ändå förvaras nånstans under tak. Packar man in maskinerna rätt så klarar jag mig med den större halvan av maskinhallen tror jag, så jag behöver inte bygga något nytt förutom att skrapgången och foderbordet (som hamnar utanför den nuvarande maskinhallen), behöver ett tak över sig.

Ett smidigt sätt att strö halmen vore att lägga balen i en stationär upprullare som lägger ner halmen direkt in i höfläkten som via den automatiska höfördelaren sprider ut halmen. Höfläkt och fördelare finns redan. men höfördelaren är uppmonterad över fähuset eftersom hörännet är där, den går ju att flytta och förlänga om man vill det.
Frågetecknena för den lösningen är om det går att få upprullaren att mata höfläkten med lagom mycket halm, nån som ha någon erfarenhet?
Det största problemet är att det inte går att få tag på reservdelar till höfördelaren, och framförallt elektroniken där är ett problem sägs det. Finns inga nya att få tag på heller så ger elektroniken upp blir det tråkigare.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

63an

#73 » 11:12:14, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvärsäkert kan du börja riva å satsa nån million å vakna en dag på att det var det sämsta beslut du fattat,ser inte så värst bra ut nu på marknaden, jag skulle aldrig satsa utan testa med det som är å se tiden an! :idee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

JagArJag (trådstartaren)

#74 » 11:20:05, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Tvärsäkert kan du börja riva å satsa nån million å vakna en dag på att det var det sämsta beslut du fattat,ser inte så värst bra ut nu på marknaden, jag skulle aldrig satsa utan testa med det som är å se tiden an! :idee:


Därför jag vill hitta en billig så billig lösning som möjligt, visar det sig att det efter något år går hyfsat och politikerna inte förstört ännu mer så kan man fundera på att utöka då.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Mikkel

#75 » 11:21:03, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK. Bra med sektionsbild. Nu förstår även jag. :grin:
Om man ska hitta en enkel lösning utan ombyggnader så är det nog någon typ av pallyft/staplare.
Typ denna men lite bredare o stabilare nertill. Finns manuella o elekttriska.
http://cdn.gerdmans.com/content/images/ ... e_295.jpeg

Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se