Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Hur plöjer man enklast denna plätt?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

PeterR

#16 » 23:17:43, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rygg = där tiltorna ligger mot varandra, så att man kan köra fram och till baka "runt" ryggen. En fåra på var sida.
Vändteg = området där Du vänder (större ekipage kräver bredare vändteg)
Slutfåra = fåran som slutligen blir mellan ryggarna (om man lagt flera ryggar)
Figurplöjning = plöjningsrikting avgörs av fältets form (figur)
Tegplöjning = plöjning med tegplog, dvs inte växelplog (både höger- och vänsterläggande plogkroppar på samma ram, vanligtvis den ena upp och ned som kan "växlas" genom att vrida hela plogramen). Kan utföras som ryggplöjning eller figurplöjning

Vi kan fortsätta om Du vill? Få saker inom jordbruk har så många olika begrepp som plöjning och plogar! Till detta måste man väl också lägga dialektala skillnader (Vändskiva kallas av en del vinda, osv.)

Kolla filmerna som Gustavors länkade till. De är gamla, men forfarande lika sanna och lärorika!

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



daza (trådstartaren)

#17 » 23:24:35, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

enok75 skrev:viktigaste arbetet här är nog planeringen, jag skulle vilja veta hur biten är plöjd tidigare troligtvis enligt Leifs förslag men är den plöjd inåt eller utåt? har du slutfåror mitt inne i åkern eller i ytterkant?


Den är inte plöjd på ca 18 år, kan varken se ryggar eller slutfåror
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bmrobban

#18 » 00:05:12, 03-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många begrepp är ju ganska logiska när man vet vad dom betyder, som sagt det mesta fanns där någonstans i bakhuvudet..
Om jag ska göra någon nytta i den här tråden kan jag ju svara att om den inte är plöjd på 18år, kan du göra hur du vill.
Du har fått några förslag, bara att välja.
I slutänden kommer du märka om du gjorde rätt och några år till så är du erfaren och kommer att ha dina egna åsikter om hur man lägger upp det :thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Olall

#19 » 12:29:04, 03-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker den inte ser ser så stor ut så det kanske går lika fort att backa tillbaka som att vända och bara få en vändteg. :grin:
Livet är hårt sa bonden , Grymt sa grisen .
Användarvisningsbild
Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se