Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Rädda förjävlig plöjning? Edit: *Nu med bilder*

46 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera allt som hör till jordbruk här

daza (trådstartaren)

#1 » 13:34:39, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plöjningsoskulden skulle ta gas på en 20 år gammal betesvall, inte en rak kant eller plan mark någonstans... Hur som haver hade jag ett jäkla strul att få tiltorna att vända sig på ena sidan ryggen, medan andra sidan gick skitbra. Kom underfund med tillslut att det har ju för bövelen med att marken lutar svagt i sidled att göra, så på ena sidan så står tiltorna med grässvål i givakt 90grader, andra sidan öigger dom fint. Resten av tegen ska nog bli bra med dessa kanske 0,2 ha ser förjävlig ut. Går detta ens att harva ut till våren? Planen är att så in i renbestånd nästa år och sedan låta hästarna beta året efter det.

Edit: Lerjord kan tilläggas

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av daza 08:11:31, 07-10-2015, redigerad totalt 1 gång.
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



LeifAndersson

#2 » 13:57:16, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en vanlig harv är det oerhört svårt! Bäst är ett tallrikredskap av någon typ, men en fräs funkar också. Lägger inte plogen "uppför" så är det inte marklutningens fel om det inte lutar extremt kraftigt, utan det är fortfarande plogens inställning. Där man kör med traktorn och det känns tryggt och bra ska också en felfri och rätt inställd plog lägga! Vi väljer ofta att läggas uppåt där det lutar kraftigt bara för att inte drabbas av markvandring nedåt.(Och det är otäckt att plöja sluttningar med plogfåran nedåt!) Är plogen rätt inställd och går stadigt efter traktorn så funkar det!
Men gamla slitna och glappa plogar är svåra nästan omöjliga att ställa in. Plogar med mindre tiltbredd än 13-14" är svårare att få att gå bra när de blir känsligare på inställningen när det inte blir mycket felmarginal på så smala tiltor. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

daza (trådstartaren)

#3 » 14:15:17, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för svar, jo inställningen är det såklart, men om jag klr med samma inställning på båda sidor av ryggen, ena sidan lägger jag tiltan svagt nedåt och det fungerar mycket bra, men andra sidan där tiltan ska vändas uppför ställer den sid bara. Inte alls kraftig lutning men det måste ju påverka något? Kanske plogen är inatälld på för kraftigt lut, så när jag lägger tiltan nedför så vänder den lite för lraftigt, vilket gör att det i ett svagare motlut bara blir ännu värre? Det är en 2skärig 14" fiskaraplog, dock är skäret på första kroppen knäckt så den skär nog inte mer än 12,5".

Jag har tyvärr inte tillgång till fräs eller tallriksredskap, detta är väl det enda betet som vi ska fixa till, så hoppas kunna få det bra med det som finns till hands. Går det att harva till eller är det stört omöjligt? Antar att svålen ej hinner multna över vintern? Kanske kan gå över just den delen med en vanlig jordfräs. Grästuvor osv efter ev fräsning och efterföljande harvning måste plockas undan förmodar jag?
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#4 » 14:41:57, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pröva med lite mera gas/fart de kan vara en lösning :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

daza (trådstartaren)

#5 » 14:51:33, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Pröva med lite mera gas/fart de kan vara en lösning :thumme:


Kör så fort traktorn förmår. 3an låg nästan maxvarv, mf 165
Prövat 1an hög men då tappas varvet när det går trögt
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nickebonne

#6 » 16:55:38, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag ju inte vilka grader i helvetet det ser ut på den illa plöjda biten men ett knep är att plöja om det till våren.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

bert

#7 » 17:08:15, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säger som Leif tallriksredskap så man skär sönder och göra en två överfarten i höst om det inte är för blött
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

LeifAndersson

#8 » 17:19:57, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon fukt i marken? En 2 skäring ska den traktorn dra obehindrat även i styv lera bara det är något fuktigt. Riktigt torr lera kan däremot vara marig, det kan både gå tungt och kräva en oerhörd balans i plogen för att bli bra.
Och med en krokig plog får du bara inte bra balans! Du hade som plan att så in vallfrö i höst eller? Om inte tycker jag att du ska kolla om någon med ett tungt tallrikredskap kan hjälpa dig att köra upp plöjet i höst och sedan harvar du och sår som vanligt till våren. Ett bete ligger så länge så kostnaden för talrikharvningen är försumbar över tid. Och får du en jämn och fin såbotten för fröet så kommer betet att etablera sig så mycket bättre och då också kunna ligga orört i betydligt fler år efter etableringen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mimeck

#9 » 17:52:04, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade några urusla plogar förut. Det brukar gå bra att harva om man har en halvbra harv. Du kanske får köra ner sladdplanket ganska ordentligt. Har en snudd på antik 5m harv och hydraulisk tryckstång så att man kan köra harven nästan bara på sladdplanket. En stengrep i lastaren är också bra när man ska rätta till missarna. Du har ju nått fel med plogen eller inställningarna. Kolla på downloads om det finns nått om plöjning där.

En plog som funkar underlättar oerhört vid harvningen men det brukar gå att harva till det mesta. Och harva längs med fårorna första gångerna.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#10 » 18:57:24, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte så mycket att tillföra själva problemställningen men tycker nog att du borde få pris för årets topic!

"Rädda förjävlig plöjning" DÅ har man självinsikt! :thumme:

Kanske är jag övertrött :insomnia: :insomnia: :insomnia: men jag garvade häcken av mig när jag först såg den,,, :skratta3:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

daza (trådstartaren)

#11 » 20:02:08, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Finns det någon fukt i marken? En 2 skäring ska den traktorn dra obehindrat även i styv lera bara det är något fuktigt. Riktigt torr lera kan däremot vara marig, det kan både gå tungt och kräva en oerhörd balans i plogen för att bli bra.
Och med en krokig plog får du bara inte bra balans! Du hade som plan att så in vallfrö i höst eller? Om inte tycker jag att du ska kolla om någon med ett tungt tallrikredskap kan hjälpa dig att köra upp plöjet i höst och sedan harvar du och sår som vanligt till våren. Ett bete ligger så länge så kostnaden för talrikharvningen är försumbar över tid. Och får du en jämn och fin såbotten för fröet så kommer betet att etablera sig så mycket bättre och då också kunna ligga orört i betydligt fler år efter etableringen!


En hel del fukt har gått ur marken, som novis inbillade jag mig att det skulle gå lättare att plöja om det inte var för fuktigt. Verkar inte vara så väldigt kompakt lera, när inställningen står rätt plöjer jag obehindrat. Men är väl så att en tegplog ska ställas om i tid och otid, och när man behöver storsläggan för att ställa om den tappar man lusten ibland =)
Ska höra mig för om någon i närheten har en tyngre tallriksharv man kan leja. Då kommer följdfrågor:
Jag har planerat att så in tidigt i vår, spelar det någon roll om man tallriksharvar nu i höst eller när tjälen släppt efter vintern? När man kört med tallrik så kommer väl all gammal svål m.m. upp till ytan eller har jag fel? Vad gör jag med alla tuvor som jag antagligen kommer att harva fram?
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#12 » 20:04:39, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska grässvålen brytas ned är det en viss fördel om den är sönderkörd före plöjningen. Håller med övriga om att ett tallriksredskap skulle få till det hela att bli bra.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

InläggDetta inlägg har raderats av Göran Ekman den 20:08:16, 06-10-2015.

daza (trådstartaren)

#14 » 20:09:03, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Ska grässvålen brytas ned är det en viss fördel om den är sönderkörd före plöjningen. Håller med övriga om att ett tallriksredskap skulle få till det hela att bli bra.
Göran i Björnarbo


Nu är det ju dock redan plöjt, så då är det ju att puckelpista över allt med tallriksredskap.
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PeterR

#15 » 20:14:32, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Jag har inte så mycket att tillföra själva problemställningen men tycker nog att du borde få pris för årets topic!

"Rädda förjävlig plöjning" DÅ har man självinsikt! :thumme:

Kanske är jag övertrött :insomnia: :insomnia: :insomnia: men jag garvade häcken av mig när jag först såg den,,, :skratta3:

/C

Jag förväntade mig också lite bilder.... :skratta3:

Du plöjer sannolikt lite väl djupt för skärbredden. Även att det verkar gå tungt indikerar det? 15-17 cm räcker väl, och då lägger sig tiltorna bättre.

Nu var ju inte det frågan, utan hur skall man reparera en usel plöjning? Precis som övriga föreslår jag ett tallriksredskap, då redan nu på hösten för att slippa en massa tuvor i vår. Har Du möjlighet att finna någon, duger en gammal tallriksplog (skumplog?)
Bild
...eller en lite tyngre harv. Självklart funkar det med en fräs också.

Och Du: skaffa en bra plog! En krokig plog gör bara grannarna skadeglada och Dig gråhårig.

Fram med lite bilder på eländet så vi kan sälla oss till grannarna :lmao:

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se