Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

plöja vändtegar

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

sudden1 (trådstartaren)

#1 » 01:47:40, 11-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Hur gör ni när ni plöjer vändtegar på tre sidor av åkern. Den skall läggas ut. Fixar ni till hörnorna först och kör mot de plöjda hörnarna sen ?

Det går ju inte att köra tre sidor, vända plogen och köra tillbaka. Då kommer man ju inte åt i hörnarna.

Jag har hittills inte haft några problem eftersom jag bara behövt vändteg på två sidor förut. Ska man köra varje sida för sig blir det mycket tomgång.
sudden1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:39, 21-02-2011
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 72-94
BM 430
BM 500
NH T5



busholle

#2 » 06:21:19, 11-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat rita ut vändteg runt hela gärdet. Upplever att det blir mindre körning när man avslutar med några varv runt gärdet istället för all backning på vändtegarna.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

e_pettersson

#3 » 23:14:57, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Jag har börjat rita ut vändteg runt hela gärdet. Upplever att det blir mindre körning när man avslutar med några varv runt gärdet istället för all backning på vändtegarna.


Gör likadant
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#4 » 01:30:02, 17-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur blir det när du kommer till det stället på åkern där man började plöja? Lägger du vänd tegen inåt blir det någon form av rygg lägger man den utåt blir det en fåra. Hur löser ni det?
Brukar försöka att ta "med mig" vändtegen när jag kör den oregelbundna delen av åkern .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

golfbil

#5 » 08:59:34, 17-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar rita vändtegar runt hela åkern i de flesta fall. Sen brukar jag kolla om man ser några spår hur det är plöjt tidigare år när jag åker varvet runt och ritar. Ser jag att vändtegen är lagd inåt, så brukar jag börja där, för då får man plöja vändtegen utåt där sen. Har hydraulisk toppstång. Brukar fuska lite med den när jag plöjer sista draget utåt mot det plöjda. Drar man in toppstången litegranna, så blir inte tomfåran så värst djup, och så slipper man gå ut och kludda med stödhjulet! :)
Mvh/Stefan
golfbil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:49:43, 05-11-2006
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 724

Göran Ekman

#6 » 09:40:25, 17-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag gick på lantbruksskolan i slutet av 70talet fick vi reda på att växelplogar kommer aldrig att bli stort, det behövde vi inte lära oss att plöja med. Nu vart det inte så.
Finns det någon bok om hur man ska plöja.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

BM 4 ever

#7 » 09:58:54, 17-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:När jag gick på lantbruksskolan i slutet av 70talet fick vi reda på att växelplogar kommer aldrig att bli stort, det behövde vi inte lära oss att plöja med. Nu vart det inte så.
Finns det någon bok om hur man ska plöja.
Göran i Björnarbo


Dom sa samma sak med 4wd, kommer aldrig att bli vanligt. Kommer endast att finnas på dom största traktorerna :grin:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

igelkottar

#8 » 10:54:41, 17-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:
Göran Ekman skrev:När jag gick på lantbruksskolan i slutet av 70talet fick vi reda på att växelplogar kommer aldrig att bli stort, det behövde vi inte lära oss att plöja med. Nu vart det inte så.
Finns det någon bok om hur man ska plöja.
Göran i Björnarbo


Dom sa samma sak med 4wd, kommer aldrig att bli vanligt. Kommer endast att finnas på dom största traktorerna :grin:


Hade de samma kristallkula som Inez Usman fick ärva då tro??? :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Göran Ekman

#9 » 20:48:13, 17-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland tror jag att det är någon meteorolog som fick den kristallkulan.
Finns det ingen metodik bok om hur man på bästa sätt ska utnyttja fördelarna med en växelplog.
Tittar jag runt i grannskapet här vet jag ingen som lämnar vändteg runt hela åkern.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Bengt Erik Eriksson

#10 » 21:51:37, 17-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inte riktigt frågan i trådstarten. Men tror det handlar om hur man får plöjt under där traktorn hamnar när man kommer längst ut i hörnet.

Jag körde alltid med tresidig vändteg och tog med mig vändtegen om det var oregelbundet.
Tekniken jag använde var att innan jag åkte ifrån ett hörn med ett nytt drag backade jag tillbaka och drog nästa drags slut . Lyfte upp och fortsatte i rätt drag igen.
Finkar oavsett om man lägger utåt eller innåt.

Edit: arbetsordning
1 orange
2 rosa
3 gul
4 grön
Osv
Edit 2: blev fel färg på sista pilen på vänster, gul ska vara grön.
Bild
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 22:04:28, 17-10-2015, redigerad totalt 2 gånger.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

e_pettersson

#11 » 22:00:01, 17-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Hur blir det när du kommer till det stället på åkern där man började plöja? Lägger du vänd tegen inåt blir det någon form av rygg lägger man den utåt blir det en fåra. Hur löser ni det?
Brukar försöka att ta "med mig" vändtegen när jag kör den oregelbundna delen av åkern .
Göran i Björnarbo


Lägger den utåt. alltså åt samma håll som där jag började.
börjar då längst ut vid den oregelbundna kanten och plöjer i båge, ej skarpa hörn. Sista draget hissar jag bara upp stödhjulet och anpassar tiltbredden så två första skären plöjer igen fåran dom två efter skummar lite i ytan två sista går nästan i luften.
Då blir de ganska bra om man inte fuskat för mycket när man ritade upp vändtegen.
Ni som inte hydrauliskt stödhjul får skaffa en till djupstopp som är inställd att plöja lagom grunt, sen bygga så ni kan gå ut och byta den på ett lätt sätt när ni kör sista draget, lossa den med en sprint eller nå. har så på lilla plogen lite drygt att behöva gå ur, men den tiden tjänar ni igen mot att harva igen fåran.
Många som börjar plöja vid den oregelbundna kanten sen kör upp i de plöja för att rikta, sen får dom håligheter över hela åkern. Bättre att göra som jag, ett sträck som man kan stryka till lite med haven om man misslykats medans grannarna måste köra hela åkern :huh:

Jag har en plog med ledad bäraxel, bra när man svänger.

Nu min fråga. hur gör ni när ni ska plöja en vanlig vändteg utåt, blir ju en fåra då Som inte går att harva igen sen ska alla maskiner hoppa i dom, fördelen att man vaknar till sig när man kommer med sprutan mitt i natten :razz:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#12 » 22:08:48, 17-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur menar du att de inte går harva igen? då har du dålig harv..
vändtegen plöjer man ju in ena året och ut andra och då blir det ju en slutfåra mot rakdragen men den är inge problem o harva igen..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

e_pettersson

#13 » 22:27:30, 17-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Hur menar du att de inte går harva igen? då har du dålig harv..
vändtegen plöjer man ju in ena året och ut andra och då blir det ju en slutfåra mot rakdragen men den är inge problem o harva igen..


Klart man kan harva igen den. Men jag harvar häller 100 ha till än att sitta gno igen någon slutfår.
nästa aspekt, hur mycket växer i din igenharvade slutfåra full med torrjord. Eller du kanske kommer från en regnig del av detta land?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#14 » 22:35:13, 17-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det blir ju precis som efter kanten när du plöjer in en bit å inte är de nån sak o harva igen den o de växer lika bra där som överallt annat ju. Plöjer du in alla bitar jämnt?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Martin.Eriksson

#15 » 22:37:10, 17-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En halma är ju lätt harvad och sen kör vi skit på åkrarna här så efter första harvning och efter harvat ner skiten så är de inte mycket kvar av den lilla slutfåra som var..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Trigon och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se