Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Caraway, kumminodling

307 inlägg • Sida 21 av 21
Diskutera allt som hör till jordbruk här

161A

#301 » 17:31:13, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just i kummin är det halten av eterisk olja man tittar på och där kan man säga att ju längre norrut man odlar desto högre halt, där har våra finska vänner högsta kvaliteten medan det från sydeuropa har betydligt lägre kvalitet och jag ligger någonstans mittimellan. Högre halt av eterisk olja desto mer smak dvs i industrin behöver man man inte köpa så många kg.
Sen har vi en sån sak som den hygieniska kvalitet. Nu är det så att det är bestämt att man i europa inte får släppa in kryddor som inte är hygeiniserade dvs antingen värmebehandlade eller strålade. Det beror mycket på att utanför europa så är man inte riktigt så noga med hur man hanterar kryddorna vid skörd torkning och odling. Vid hygenisering så påverkas kryddorna, hur mycket och vad som händer är lite beroende på vilken krydda det är.
Jag har ännu klarat livsmedelsverkets krav på kummin utan att behöva behandla det på någotvis.
Sen finns det många andra kvalitets aspekter på olika kryddor tex saffran där det avgör hur mycket av skaftet på pistillen man väljer att ha med. Likaså kryddnejlika. Precis som med allt annat man får vad man betalar för

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse



QV_

#302 » 17:38:53, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vitpeppar har jag problem med att hitta något vettigt.

Svartpeppar skördas ju tidigare så en hel del vitpeppar är blekt svartpeppar.
Nu vet jag inte om jag kan avgöra om de är blekta eller inte, men i mitt "förra liv" var jag tydligen mögelhund!
Just vitpeppar tenderar att lukt mögel för mig.
Slängt många paket och har ännu inte funnit någon stabil leverantör.
Just kanel är fruns stötesten, men där är det faktiskt lättare att hitta en bra krydda.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

161A

#303 » 18:12:44, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova här

https://kryddmanwebshop.se

Använder själv hans vit och svart peppar men nu är jag ingen expert på peppar så jag vet inte om det är bättre eller sämre än nån annan. Men många av hans kryddor håller bra kvalitet
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

akkamaan

#304 » 18:28:48, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Det märks om man köper "kanel" eller riktig kanel, det är stor skillnad o Sa Maria har inte den riktiga.

Fortfarande ett subjektivt argument
Jag är inte ute efter att "kvalitets-märka" Santa Maria utan vill veta hur man upptäcker kvaitets-skillnader på kryddor även om man aldrig sett/smakat/luktat på en viss krydda, i det här fallet var det väl kummin som var "på tråden".
Det du säger bygger ju på din egen erfarenhet...
Vad gäller kanel finns i både "äkta" och "oäkta" varianter må så vara, frågan är ju hur man objektivt skiljer på dem. De som kommer från Ceylon, Vietnam, Afrika eller Mexico??
Tror inte man kan säga att det finns både "äkta" och "oäkta" varianter av t ex kanel oavsett var det kommer ifrån så är det bark från olika varianter av Cinnamon-trädet. Tror det är lite som med vin. Olika expertpaneler "sitter och tycker". Men när man konfronterar en av experterna med en kanelbulle eller ett vinglas i ett blindtest så kan de inte säga exakt vad det är för kanel även om de kan skilja på aromtoner när de testar två olika sida vid sida...
"Gott" är en subjektiv bedömning och varierar med bedömare
Själv köper jag denna på storförpackning typ 3 hg burkar, duger till mina äppelpajer och kanelbuller
Bild

Ett par artiklar i ämnet
You've probably been eating fake cinnamon your whole life

The 10 Best Cinnamons in 2021
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

161A

#305 » 18:40:19, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt går att mäta. De stora företagen tex Santa Maria och Kockens, använder många olika mätbara parametrar för att bestämma kvalitet tex kameror för att mäta färg på bladkryddor så att de får in råvara efter sin spec. Mycket av bedömningen av kryddors kvalitet hos oss lekmän utgörs ju av vilka smaker vi är vana vid och uppfödda på. Men när man får olika alternativ framför sig och kan jämföra så märker man stor skillnad. För min egen del så kan kan jag märka stor skillnad på olika kvaliteter både nejlika och kanel och kan avgöra vad som är bättre och sämre kvalitet trots att jag inte tycker om någon av kryddorna. Vad det gäller kummin så kan det skilja en hel del från år till år i samma odling beroende på vädret
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

akkamaan

#306 » 19:01:55, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:För min egen del så kan kan jag märka stor skillnad på olika kvaliteter både nejlika och kanel
Där är jag med att kan kan skilja på olika "kvaliteter

och kan avgöra vad som är bättre och sämre kvalitet

Här är det fortfarande luddigt och subjektivt om vad dina kvalitetsaspekter är och hur du skiljer dem åt

trots att jag inte tycker om någon av kryddorna.

Man måste nog tycka om en viss krydda generellt för att kunna bedöma "bra eller dålig"

Till Admin
Vet inte varför mina quotes ser ut så här. Varje gång jag tar bort quote-taggarna så dyker de ändå upp på förhandsgranskning och slutlig post..
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

161A

#307 » 17:29:51, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådde för första gången in kummin i ärtor. och blev förvånad över hur bra kumminen klarade den väldigt torra försommaren, kumminen jag sådde in i vårkorn klarade sig inte.
Hur har kummin året varit i Finnland? har det skördats normalt med hygglig kvalitet ?
Jag får känslan av att det är brist på kummin i europa då jag fått förfrågningar från oväntat håll, sen vet jag inte hur seriöst det är och oftast skrämmer jag bort dom med min prisbild

Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se