Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Caraway, kumminodling

307 inlägg • Sida 1 av 21
Diskutera allt som hör till jordbruk här

ja-bond77 (trådstartaren)

#1 » 06:52:47, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag råkade nämna kummin i en annan tråd:

Självgående juvelspruta från UK

... vilket väckte en del intresse. :smile: Har själv bara odlat i två år men är rätt vanlig gröda här i Närpes och landskapen runt omkring, då vi har en lokal förädlare som dels förpackar och säljer kryddfrön samt har även destillationsanläggning för att göra kumminolja av de sämre partierna och sorteringsresterna. Tror kummin är typ 5:e eller 6:e vanligaste grödan här. http://www.narpes.fi/naringsliv/jordbruk

Har inte blivit att gå över till kummin tidigare då jag odlar spannmål till svinhuset men lönsamheten där har ju varit rätt usel på sistone, speciellt mot kummin där vi får rätt bra stöd därtill. Stöd som nog är berättigat då risken med kummin är betydligt högre än korn/havre. En hagelstorm gick i kanten av mitt kumminfält i samband med blomningen vilket nog förstörde en del av blomställningarna och skörden verkar bli kring 600kg/ha. Den slutliga optiska sorteringen för att separera kvickrotfrö har inte skett på packeriet ännu så kan inte säga exakt hektarskörd ren kummin. Fanns andra kumminskiften i närheten som befann sig ännu mer i haglets centrum där man bara fick 300kg. Annars brukar man räkna med en 800-1000kg i medelskörd. Odlingen här i landet har förenklats en hel del de senaste åren då vi fått flertalet preparat godkända för kummin, Matrigon och Lentagran är två som jag kommer på för tillfället, vet inte de aktiva substanserna men det kanske rentav är samma handelsnamn i sverige...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kummin

Bild
Originalets URL: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7a/K%C3%BCmmelsamen_f%C3%BCr_WP.jpg/712px-K%C3%BCmmelsamen_f%C3%BCr_WP.jpg
Senast redigerad av ja-bond77 08:51:39, 03-11-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



ja-bond77 (trådstartaren)

#2 » 08:59:44, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är lite som medlem 161A skrev via PM:

161A skrev:Här i Sverige odlas det i stort sett ingen kummin alls, den enda som jag känner till är jag själv. För ca 5-10 år sedan så var vi ett par stycken som odlade här i närheten, jag finns i syd östra Skåne. Jag har hört talas om att det odlades i Finland och att ni får fram en bra kvalitet där, mycket innehåll av eterisk olja. Här i Sverige får vi inte mer stöd än det vanliga stödet på ca 1800kr/ Ha för kummin. Mina medelskördar ligger nog någonstans runt 1000-1700kg/ha. Toppskörden ett år var på över 3000kg så där finns kapacitet. I år så hade jag ca 25 ha kummin till skörd. Men tyvärr så lyckade jag bara skörda 15 ha på grund av det sämsta skörde vädret i min historia som bonde jag har varit bonde sen 1993. Här i Sverige finns det istort sät inga godgända preparat för kummin det enda som har en offlabel godkännande är reglone ( ett blast dödnings medel för potatis) det för söker jag behandla kumminen med i perioden dec-feb då den har gått i sin vintervila. tidigare fick vi använda afalone ( går att använda till lök med) fenix gick också att använda (också till lök) Vad är prisbilden för kummin fröna hos dig? Jag säljer all min kummin själv, här finns ingen central uppköpare. Detta är vad jag kom på att berätta just nu kommer säker mer om en stund



Priset brukar landa nånstans strax under euron/kg rent kummin färdig levererat i deras tippficka. Vart säljer du och till vilket ändamål, direkt till konsument går väl inte med 25 ha skörd? :smile: Hurdana förpackningar säljer du i? Här fanns nämligen en som började packa kummin i tepåsar och sålde varan på det viset. Logikstyrd, hemmabyggd förpackningsmaskin för övrigt... :wink: Vad får du i pris?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#3 » 09:16:20, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:... Här fanns nämligen en som började packa kummin i tepåsar och sålde varan på det viset. Logikstyrd, hemmabyggd förpackningsmaskin för övrigt...

Låter som HB. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

161A

#4 » 09:31:45, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Här är lite som medlem 161A skrev via PM:

161A skrev:Här i Sverige odlas det i stort sett ingen kummin alls, den enda som jag känner till är jag själv. För ca 5-10 år sedan så var vi ett par stycken som odlade här i närheten, jag finns i syd östra Skåne. Jag har hört talas om att det odlades i Finland och att ni får fram en bra kvalitet där, mycket innehåll av eterisk olja. Här i Sverige får vi inte mer stöd än det vanliga stödet på ca 1800kr/ Ha för kummin. Mina medelskördar ligger nog någonstans runt 1000-1700kg/ha. Toppskörden ett år var på över 3000kg så där finns kapacitet. I år så hade jag ca 25 ha kummin till skörd. Men tyvärr så lyckade jag bara skörda 15 ha på grund av det sämsta skörde vädret i min historia som bonde jag har varit bonde sen 1993. Här i Sverige finns det istort sät inga godgända preparat för kummin det enda som har en offlabel godkännande är reglone ( ett blast dödnings medel för potatis) det för söker jag behandla kumminen med i perioden dec-feb då den har gått i sin vintervila. tidigare fick vi använda afalone ( går att använda till lök med) fenix gick också att använda (också till lök) Vad är prisbilden för kummin fröna hos dig? Jag säljer all min kummin själv, här finns ingen central uppköpare. Detta är vad jag kom på att berätta just nu kommer säker mer om en stund



Priset brukar landa nånstans strax under euron/kg rent kummin färdig levererat i deras tippficka. Vart säljer du och till vilket ändamål, direkt till konsument går väl inte med 25 ha skörd? :smile: Hurdana förpackningar säljer du i? Här fanns nämligen en som började packa kummin i tepåsar och sålde varan på det viset. Logikstyrd, hemmabyggd förpackningsmaskin för övrigt... :wink: Vad får du i pris?


Jag säljer från 100g påsar och uppåt. Den mesta kvantiten säljer jag i 25 kg säck på pall. Jag har ett par större kunder typ grossister i kryddor. Sen är det många lite mindre tex bagerier ost tillverkare. Den mesta kumminen som jag säljer går nog tror jag till bröd ost eller sprit tillverkare. Men jag vet inte exakt var grossisterna säljer det vidare. Nån utvinning av eterisk olja känner jag inte till i sverige. Vad används den oljan till hos dig? Priset jag får för det varierar ju mycket det har betydelse vilken mängd kunden köper och vilken kund det är, hur duktig jag har varit på att förhandla och när jag säljer det så är det ju torkat rensat och förpackat. Men om en kund skulle vilja ca 600kg i 25kg säck så brukar priset landa runt 12-15kr/kg
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

161A

#5 » 09:36:28, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder på kummin hos mig.
Hur etablerar du kumminen sår du den i renbestånd eller sår du in den i nån annan gröda?
Själv så sår jag alltid in den i nån annan gröda tex korn eller lin
Bild

Bild
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

ja-bond77 (trådstartaren)

#6 » 13:09:59, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här tråden kommer att bli hur intressant som helst! :grin: Lite frågor:

- Bra pris där! Mycket jobb o investeringar i förpackning o rensmaskiner också kan jag tänka? Vad har du för maskiner till detta? Några problem med oren saluvara, reklamationer? Med tanke på t ex kvickrotfrö som lär vara i princip omöjligt att sortera bort med vanliga maskiner... Gäller förstås att hålla kvickroten i schack innan insåningsåret, men det vill inte alltid lyckas... Det är nån optisk apparat från Japan man använder på bolaget här:
http://www.carawayfinland.fi/?lang=sve

- Du skårlägger grödan innan tröskning? Här tröskar vi direkt, även om drösningsförlusterna kan emellanåt vara ett problem. Främsta orsaken till direkttröskning skulle jag tro är att det finns inga skårläggare här omkring, ytterst sällsynt i hela Finland misstänker jag t o m... Kanske man borde hämta hem en sån också... :mrgreen: Eller bygga bord till tröskan, hmmm... :klia: Funderar på att skaffa en sidokniv till nästa skörd, vet inte vad en sån kostar...

- Har läst nån artikel om att så in kummin i t ex spannmål men vet inte om den teorin alls vunnit gehör. Här sår vi nog in enbart rena bestånd, vilket visserligen medför att man blir utan skörd insåningsåret då kummin inte ger skörd första året, men samtidigt ger fördelar att man kan med god planering rätt enkelt spruta sig fram till en ren gröda. Främst på lerjordar med bra pH då. Enkelt sa jag, dock inte billigt... :wink: Vet inte om jag vågar säga stödnivån, blir väl massinvasion till landet då... :mrgreen:


- Hur funkar det att så in i lin, kan du spruta mot ogräs då? För i spannmål går det väl inte?

Kummin ska sås grunt och föregående havreväxt var rätt kort i rocken så jag sket i plöjningen och drog en 3-4 varv med harven för att räfsa ner växtresterna istället, därav den "stubbiga" bilden. Sådd: 31 Maj vill jag minnas.

Bild


Kumminet tar stryk direkt om man sprutar innan tvåbladsstadie men samtidigt vill man ju vänta tillräckligt länge så man får med så mpnga ogräs som möjligt i första besprutningen. Ett "miniväxthus" gör att man kan följa med växtprocessen bättre.

Bild


I växthuset, blev besprutning samma dag Fenix+Goltix:

Bild


Nån vecka senare går det bra att bespruta på kumminplantorna, även om det för min del aldrig blev av... :ohnej:

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Funderaren

#7 » 13:12:39, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, kan de använda mobilen redan när de är sådär små? :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Funderaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:19, 27-05-2010
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#8 » 13:34:11, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderaren skrev:Oj, kan de använda mobilen redan när de är sådär små? :grin:

:laes_detta: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#9 » 13:45:00, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt intressant tråd!

Man använder så många produkter som man inte vet var de kommer ifrån och hur de "tillverkas".

:buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

161A

#10 » 14:29:24, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju en del investeringar i maskiner men det är ju inte det värsta. Den största kostnaden ligger ju i att marknadsföra sig och sälja produkten och göra sig känd. Och inte det minsta alla misstag man gör som kostar en pengar "läropengar" Finns ju ingen att fråga, man får göra alla fel själv.

Kvickrot ser jag inte som ett stort problem, givetvis vill man ju inte ha den i odlingen. Men skulle det nu finnas så brukar jag spruta focus ultra skörde året det tål kumminen.
Ja jag skårlägger alltid. Jag ser inte direkttröskning som ett alternativ, alldeles för mycket drösning. Nu kankse den mognar snabbare här nere. En beg skårläggare kostar inte stora pengar. Titta gärna i danmark där är urvalet betydligt bättre.
Får ni något speciellt stöd för kumminen eller är det det vanliga areal stödet?
Så in i spannmål fugerar bra tycker jag sår spannmålet med varannan bill och kumminen med varanan eller i frölådan. drar ner på utsädesmängden ganska rejält på spannmålen nästan hälften.
Lin ja ogräset är ju problem finns inget preparat som fungerar. Men linet har ju den fördelen att det är glest hela året så kummin plantan får mycket ljus hela tiden.
Hoppas jag svarade på de flesta av dina frågor
Vad använde ni den etreriska oljan av kumminen till som ni utvann?
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

ja-bond77 (trådstartaren)

#11 » 17:07:38, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger: Japp, håller med. :smile:

161A: Jo just, oljan var det ja... Den vill jag minnas far till industrin(också). Det var väl tandkräm, parfym o sånt där kvaliteten inte har nån avgörande betydelse på själva fröet som oljan görs av. Tycker det är väldigt trevlig doft i torken numera, kanske inte chanel nr5 men i alla fall gott nog. :grin:

Jo jag kan gott tänka mig arbetsinsatsen som krävs för att marknadsföra sin produkt helt på egen hand. Men det verkar ju vara rätt lönsamt i slutändan trots allt. Du borde kanske fixa en partner eller nåt för att sprida på riskerna i odlingen, så att du inte tappar marknadsandelar då skörden ställvis slår fel?

Jo, det blir nog kvickrotbekämpning för mig som sagt till våren. Har siktat lite på Agil men Focus ultra är visst betydligt billigare? Men hittar inte om det är godkänt på kummin i Finland... :klia: Är väl här nånstans den infon skulle finnas då...
http://www.tukes.fi/sv/Tjanstomraden/Ke ... preparat1/


Återkommer på de övriga frågorna...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Holger

#12 » 17:17:36, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just att få se sådana detaljer som plantornas storlek i jämförelse med andra sakar eller dessa "växthus"-försök är otroligt värdefullt för oss som bara konsumerar produkterna!

Minst lika intressant som att få följa utvecklingen av en maskin eller ny teknologi!

Håll igång!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Christian.Emilsson

#13 » 17:48:51, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

alltså de här var ju tokintressant!

odlarglädejen över att odla något som inte alla andra håller på med är ju enormt stor.. har gjort lite mindre försök med solrosor och rödbettor, men de passar inte riktigt på denna gården, och arbetsinsatsen med rödbettor är för stor!

solrosorna kan nog bli bra, om man hittar nått bra sätt att sälja fröna eller göra olja av dem... tänkte försöka så ett större skifte nu till våren och förhoppningsvis kunna tröska det till hösten..

Men de här med kummin låter så himmla intressant..
Att man kan använda standard maskiner låter ju nästan för bra för att vara sant!

161A finns de möjlighet att ev köpa lite utsädsfrön av dej??
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

ja-bond77 (trådstartaren)

#14 » 18:11:26, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kummins oljeinnehåll var visst kring 3-4% har jag för mig, så det krävs rätt stora mängder innan det ger nånting.

Att så kummin utan möjlighet till ogräsbekämpning känns nog som ett riktigt högriskprojekt här i mina trakter. Snärjmåran, svinmålla, dån, plister är väl de vanligaste konkurrenterna. Vet tusan nte hur det skulle gå till... :klia:


Annars har jag hört att man köra en glyfosatdos på 1l/ha efter tröskning i kummin för att bekämpa kvickroten utan att skada de små kumminplantorna ,som växer i botten inför nästa års skörd, nämnvärt!? Vågade inte prova det själv men ska absolut följa upp detta. Skulle ju underlätta både praktiskt och ekonomiskt ifall det skulle funka... Vet inte hur det funkar, om kumminplantorna lämnar intakt eller om ovandelen dör och rotstocken övervintrart till nästa vår. Fast i så fall förkortas ju rotens tillväxttid under hösten radikalt och kanske medför sämre näringsupptagning och lägre skörd kommande året?...


Med enbart första bekämpningen blir det lite "rojsigt" i åkern mot slutet av säsongen... :???: Havren och åkerviolen som syns på bilderna inverkar dock inte menligt på kummin i o m att de ettåriga och är utdöda till nästa säsong. Kummin kommer igång väldigt kvickt år 2 så fröogräs har nog ingen chans då, bara rotogräsen(kvickrot, tistel) som kan ställa till det. Baldersbrå är också en kandidat, har dock inte haft nåt sånt själv.

Bild

Bild



Stöden var det ja...

- Gårdsstöd(som jag tycker är oväsentligt, kommer ju fast man gör ingenting), hmmm... har inga modulerade siffror här just nu men "brutto" är 202€, är det nånstans ~194 i praktiken just nu...?... and falling...
- LFA: 200€
- LFA nationell tilläggsdel: 20€
- Miljöstöd: 181€ (för korn/havre 93€)
- Miljöstöd tilläggsåtgärd för specialväxter exv kummin, limfällor: 144€

Sååå.... efter att man uppfyllt femtioelvatusen villkor så kanske man kan casha in 747€/ha om huvudräkningen stämmer. Sedan ska det skattas också... Men hyffsad skillnad i alla fall.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Finne

#15 » 18:24:57, 03-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:Vad använde ni den etreriska oljan av kumminen till som ni utvinner?


-Till groningshämmande medel för potatis.
- Jubileums ( tror det hette så ,svenskt i varje fall )akvavit.


Här i landet har vi två firmor som är uppköpare av kummin.
Finne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:35, 04-10-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet
Valtra
Ford


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Skogshuggarn95 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se