Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bidrag lantbruk

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Scania bonden

#16 » 14:55:31, 09-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp Leif. Så är det vi lassade korna på slaktbilen 27/10 2014. Jag hade som målsättning att mjölka i 20 år, blev knappt så, kom bara till 18,5 år. Men sett till dagens förutsättningar så va det ju helt rätt. Kör vidare med entreprenad, växtodling, lite repverkstad, f skattande och skog. En annan konstig sak är att alltihop hela tiden har hejats på av LRF, som enligt min mening gjorde sitt stora snedsprång under halva 80 talet, då man blev lurade av Palme å sossarna att KRYMPA sej i form!!!!
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)



SK Racing

#17 » 15:00:55, 09-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, du har bra koll på detta Leif och jag instämmer helt i det du skriver, jag började 1990 o köra som anställd o då vart det med dagens mått rena "guldgruvan" 40 kor och ca 200-300 tunnland skog kunde försörja man och fru och en anställd, idag så kan ju många inte ta ut en lön till sig själva trots 100-300 eller fler kor, myndigheterna gör ju inte saken bättre med alla krav o pålagor/besiktningar som helt i många fall saknar relevans för driften, utan endast tjäna som syfte att få in avgifter till offantliga sektorn.

Som en gammal vän och fd arbetsgivare säger: En ska bo på en gård för det är ett rasans fint boende, men du ska för allt i värden inte driva det. Utan ha sin inkomst från annat håll o sen gå lite i skogen på fritiden.

När någon som drivit jordbruk sedan runt 1970 till sin pension säger så, ja det säger väl allt.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

sakkis10 (trådstartaren)

#18 » 18:42:41, 09-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp absolut jag säger inte att ni inte vet vad ni pratar om, men man hoppas ju ut i det sista på att det ska gå. Min dröm med min jobb-karriär är att antingen driva lantbruk, driva skogsbruk eller driva åkeri och alla tre är branscher som knappt går runt så det känns ju jävligt hopplöst i det Sverige vi lever i idag. Jag är bara 16 år än men har varit med sen barnsben i alla tre och har ett intresse i alla så det känns för jävligt rent ut sagt just nu
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

Göran Ekman

#19 » 12:05:10, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi driver en ekologisk grisgård med 45suggor integrerat ( alla små grisar föds upp till slakt ) vi odlar spannmål till eget foder samt 100 ha skog. Gården köpte min farfar 1939 min far och farbror tog över1961 vi köpte gården för några år sedan till rätt pris . Om det varit till ett så kallat marknads mässigt pris tror jag inte att det funkat ekonomiskt. Ska man få något att gå runt ekonomiskt i produktionen kan det vara en fördel att hitta en lönsam nisch . Det vanliga produktionen spannmål mjölk/nötkött, gris ser inte något riktigt bra ut
Men det jag kan konstatera är att de mångkunniga ungdomarna i bekantskaps kretsen ,har full sysselsättning de som kan köra lastbilar entreprenad maskiner , reparera svetsa montera m.m . Det verkar finnas hur mycket jobb som helst just nu för folk som tycker om att arbeta. Har i höst hyrt ut våran mek till det påbyggnads företag han jobbade på innan han började hos oss , kan bara konstatera att personal uthyrning är lönsammare än jordbruk.
Det intryck jag fått av TS är att han vill något ,människor med den inställningen brukar klara sig . Men det vete f-n om det är så lyckat att skuld sätta sig till strax över nästippen för att verka i en bransch med svag lönsamhet.
Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LeifAndersson

#20 » 12:43:22, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kunde funderade på småskalig förädling inom skogsbruk, såga övergrovt och förädla det till emballage och specialpallar eller något sådant. Det gäller att tänka "utanför boxen" om man ska satsa i dessa branscher i dag. Så något i stil med att köpa billig övergrov råvara och förädla den vidare till en slutprodukt skulle jag fundera på om jag skulle satsa i de "jordnära" branscherna i dag. Tänk låga investeringar, billig råvara och något där egen arbetsinsats resulterar i en en slant i plånboken också. Fundera på vad som kan stå och vänta på just dig där du kunde skapa din egen nisch, där du kunde få en start utan stora investeringar och sedan se vad det går att utveckla det till! Startar du något med låga investeringar så kan det utvecklas till vad som helst om du är vaken och inte är rädd för eget arbete. Men starta något med gigantiska investeringar i en bransch där även de som borde vara etablerade har det svårt, gör lätt att man inte får något manöverutrymme och kan utveckla sin rörelse i någon mer lönsam riktning. En bra företagare ska inte vara bunden till händer och fötter av fordringsägare, utan han ska kunna prova nya idéer i en lämplig omfattning utan att ta kontakt med någon som finansierar den egna iden som man vill känna lite på.
Så som sagt tänk lite utanför boxen, där kan just din grej finnas!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mimeck

#21 » 16:35:03, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har ju alla mjölkbönder storhetsvansinne.
Det ska vara typ 120 mjölkkor och då ska det byggas nytt för dom med två mjölkrobototar.
Undrar varför det går åt pipsvängen!


Såga övergrovt kanske inte är nånn dum ide' men du blir ju knappast rik på det i första taget. Kommer du på rätt grejj att producera så kan det nog fungera.
Skuldsätt dej inte allt för mycket.

Vedförsäljning sysslar en del med härikring. Då måste man ju ha vedprocessor, traktor och lite annat men det är nog ingen jätteinvestering för att komma igång.

Du kan ju börja jobba som anställd inom det du vill syssla med och sedan starta lite lugnt med nått eget på fritiden.

2 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

raggsockan

#22 » 17:48:43, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja övergrovt var/är nog en bra idee tycker ja med :thummar:
tittar man på en appterings lista så ser man att såg timmret ökar och ökar till en viss grov het sen sjunker det , kan man inte göra vänerblock ja då förlorar man på't även fast det är grovt rakt och fint
det här sågverket sågar övergrovt , en liten såg här ute på obyggden och dom överlever :grin:
http://rinnssag.se/

..
tråkit att det är som det är innom jordbruket :sad:
skulle själv vilja ha en torp och bruka jorden
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

treaser2

#23 » 18:10:26, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

*Suck*
Nåja trådskaparen när det gäller dessa krav på återbetalning som leif nämner vet jag inte om det stämmer eller inte men det är ju ett bidrag du frågade efter och helt sant så räcker 250000 inte till att bygga en gård på med det är ju just bara ett BIDRAG.

Vidare så kan du glömma de siffror han nämner, det finns inga ramar för omkostnader på ett jordbruk utan det baseras naturligtvis på vad produktionen går ut på och hur stort man har det och massa andra faktorer.

Känner bara en som utnyttjat detta bidrag och han har lite får och planerar att odla växter som plateras efter vägar.
Som flera skriver så är det ingen ide att börja stort för det är inte omsättningen som räknas utan det är avkastningen
I övrigt kan jag bara säga att det är härligt med folk som har drivkraft se bara till att inte bli utnyttjad.
Som en liten anketdot kan jag berätta att mor å far drev sin första "mjölkanläggning" med hjälp av grenrörs vaccumet på en gammal bil!
Idag är regelverket sjukt så kolla noga upp vad som gäller innan du lägger in pengar i nått projekt :rock_on:
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

1 person gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

sakkis10 (trådstartaren)

#24 » 19:34:27, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

om vi pratar om sågverks-iden. Vad tror ni är mest lönsamt att såga för sorts virke?. Säljs det mycket euro-pall i Sverige så man skulle gjort något sådant?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

raggsockan

#25 » 19:47:11, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

golv plank i gammal stil tror ja
pallar görs utav spillvirke och är ett jädra slit och göra
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Ymer138

#26 » 19:48:18, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dåren skrev:golv plank i gammal stil tror ja
pallar görs utav spillvirke och är ett jädra slit och göra

Sen gör man väll även pall av gran klass 2?virke?
Ymer138
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:59, 28-03-2020
Sverige

LeifAndersson

#27 » 19:58:06, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just euro-pall ska du hålla dig ifrån, den ska nog tillverkas på någon "skyddad verksamhet" för att kunna priskonkurrera.
Och euro-pall är oerhört detaljstyrda i material och produktion. Tror det ät bättre då att satsa på specialpall ( läs engångspall) och andra engångsemballage där du kan använda egenproducerade produkter i tillverkningen.
Och även kombinera det med att sälja "bondsågat" virke ur billig råvara.
Alla bidrag i dag är "villkorade" på något vis, finns inget som bara är att kvittera ut och använda efter eget huvud. Många tycks tro att det bara är att söka bidrag och sedan använda dem enligt eget tycke, men det är bara vandringsskrönor från folk som kände någon som hade hört det av någon! :sad:
Men visst finns det bidrag för den som satsar och har en ide som håller, men kom då ihåg att maxbeloppet på ett enskilt bidrag betalas mycket sällan ut, utan det är i så fall frågan om betydligt mindre summor. Så tro inte att det bara dyker upp 250K på kontot helt villkorslöst! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bert

#28 » 20:04:02, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid nåt tillfälle när jag jobbade på ett pallsnicker som gör pallar till Volvo så använde vi panelvirke iof så berodde det på att vi betalade bäst för virket från sågen.Både sågen och pallsnickeriet ägs av Vida
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

raggsockan

#29 » 20:08:14, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

engångs pal tänkte jag på med spillvirke , men det är väl vad dom får tag på och göra pallarna av :smile:


du ser när det blir grovt så sjunker priserna är förvisso bängel med grovt virke men man får ju mycket virke irån det
Bild
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

LeifAndersson

#30 » 20:18:13, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I skogsregioner finns det grövre virke än så som vrakas och varken sågas eller flisas över en viss dimension. Det är där man kan komma över riktigt billig råvara. Vi tar rätt på en del sådant virke till ved, men det är synd för det är prima virke. Vi sågar också en del upp till 600mm med bandsåg till "bonnvirke". Även virke som är så grovt så det först klyvs har vi sågat med gott utbyte!

Tillägg: Det här är billig råvara! Jämför med diametern på fälgarna på lastmaskinen. En del var runt 700mm!
Virket på gafflarna är utbytet ur en stock oströat!


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se