Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Hur förädlas vår fina svenska råvara?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 10:46:23, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ger jag snart upp mina ambitioner att äta svenskt kött, har gjort det hittills i möjligaste mån med omtanke om både djur och den svenska bonden.
Lagar min lunch 2 ggr/vecka själv när jag är ensam här då på förmiddagarna. Fläskkotlett är en favorit som jag dessutom är bra på att tillaga så det blir riktigt smakligt, så det blir kotlett en gång i veckan i "självhushållet". En tid har det funnits svenska kotletter i frysen som styckats och packats hos ett stort Svensk charkföretag som är så Svenskt så det till och med har två svenska efternamn i företagsnamnet för säkerhets skull! Produkten har varit usel, inget fel på råvaran men "förädlingen" har varit katastrofal! Ojämnt stora styckningsbitar som varit sneda och vinda åt alla håll och dessutom köttslamsor bipackade i förpackningen! :sad:
Hur kan man för det första göra så med den fina svenska råvaran, det är näst intill kriminellt att göra så när det kränker den stackars grisen något oerhört! Är inte den hanteringen ett brott mot griftefriden så vet inte jag! :sad:
Och hur tror de att den svenska konsumenten ska betala 15-20:- mer /kg för kött som misshandlats på det viset? :aaargh:

Och det sorgligaste nästan är att i dag hivade jag fram en ny förpackning med kotletter som såg riktigt fina ut, vilket de visade sig vara också när de packades upp och köttstyckena kunde granskas, det var skillnad mot de sorgliga styckningsdetaljer som fått inmundigas de sista veckorna. Fina jämna bitar och fräscht upplagda i sin förpackning, och den gamla köttmisshandeln var nästan glömd och förlåten! Ända till jag läste på etiketten! Producerat och förädlat i Danmark! Och det jäkligast var att det smakade utmärkt också!
Vad fan sysslar vi med egentligen? Finns det en övergripande dold agenda att få slut på Svensk livsmedelsproduktion så snart som möjligt eller?
Nu förstår i vart fall jag varför Scan skickar svensk råvara till Polen för styckning och packning, det är tydligen absolut nödvändigt för att kunna erbjuda en produkt som är attraktiv för konsumenten!
Ska vi ha en svensk livsmedelsproduktion så får vi se till att ta hand om råvaran på ett betryggande sätt i alla led, annars är det lika bra att bara kasta in handduken för producenterna och vi konsumenter får vänja oss med att vi Svenskar bara äter importerade livsmedel !
Jag är mätt och belåten efter en riktigt bra måltid, men ändå känns det så jäkla fel! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



bert

#2 » 12:47:09, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara intressant och få höra vad charkföretaget har att säga om detta

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

161A

#3 » 12:47:37, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är verkligen trist :sad: Sånt ska ju inte hända oavsett vilket land råvaran kommer i från. Man tycker ju att charkföretaget skulle vara mer mån om sitt varumärke än så, för det är ju en tuff bransch.
Vems är ansvaret?
Jo så klart den som står med sitt namn på produkten.
Men avsändaren är ju även de svenska bönderna eftersom de anser att deras kött och produktionssätt är värt mer. Men ska man ha ut det mervärdet så får man ha koll på sina produkter. Det handlar om ett förtroende mellan de Svenska bönderna och konsumenten. Vill jag ha mer betalt för mina produkter så får jag se till att de är bättre än konkurenternas, lite mer jobb så klart men så är det alltid.

Leif har du sagt till i affären eller till charkföretaget, hade ju varit kul att veta hur de hanterar reklamation.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Ulf

#4 » 13:21:38, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För tre år sedan köpte jag ett pack med kotletter.
En underbar lördagskväll med grillen igång.
Det var "bara" grillade kotletter och en saftig sallad till!

Tuggade på och plötsligt, PANG, en benflis var kvar och jag lyckades klyva tanden.
Köttet i sig var det inget fel på, men hur i h-e var det styckat. Jag såg innan jag marinerade att det fanns flis och pillade och skar bort, men lyckades uppenbarligen inte med allt.
1600 pengar och en tand fattigare.

Jag har inte styckat jättemycket i mina dar, men jag gör betydligt bättre än dessa "proffs"!

Ingen ersättning vare sig från affär eller leverantör!

Numer tittar jag noga hur det ser ut i förpackningen, hittar jag någon med mycket flis i så får dom den i charkdisken. Överlag tycker jag bitarna är sämre och sämre styckade. Som sagt inget fel på själva köttet.

En annan sak är hållbarhet i smak. Har vid några tillfällen köpt hemslaktad kviga. Fint styckad och färs mald, efter en veckas hängmörning. Köttfärsen från denna som varit fryst i mer än ett halvår är bättre än den man köper på affären!

Bönderna har jag inga problem med att de får bra betalt för sina produkter, men mellanleden ska f-n i mig inget ha när de som Leif skriver förstör produkten!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

LeifAndersson (trådstartaren)

#5 » 13:23:53, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:
Leif har du sagt till i affären eller till charkföretaget, hade ju varit kul att veta hur de hanterar reklamation.


Packade om innehållet i lämpliga portioner och frös in, reagerade då på de köttslamsornas som var i förpackningen och tyckte det var lite märklig form på kotletterna, så jag tittade på etiketten varifrån de kom men nöjde mig med det och kastade portionsförpackningarna i frysen. När de sedan skulle lagas till och alla brister blev uppenbara så fanns inte etiketten kvar så det var inte mycket att göra åt det då. Men det retade mig allt mer för var gång dessa kotletter skulle tillagas och droppen blev ju nu när importköttet var så mycket bättre hanterat! :sad:
Hade jag haft etiketten kvar hade jag vänt mig till charkföretaget direkt och undrat vad de sysslade med, men utan etikett var det inte stor ide! :sad:
Har funderat lite på det där och kommer nog bara att handla närproducerat över disk i fortsättningen, vi har butiker som har den servicen i vår närhet så det får nog bli så. Jag äter inte mycket "exklusivt" kött utan det blir mycket gris i alla dess former till vardags, men även om det är "simpla" styckningsdetaljer så ska det vara professionellt utfört. Jag gillar helt enkelt gris både i pannan och på grillen, men misshandlas produkten på det här viset så blir man bestört av flera skäl, speciellt när man tvingas ifrågasätta sin ideologi! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

161A

#6 » 13:40:24, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror och gissar att konsumenternas inköpsvanor kommer att förändras en hel del inom den närmsta framtiden, det kommer att bli två helt skilda inköpsvanor. Idag så lyckas många volym och lågpris företag krama ur nån krona till bara för att det är märkt med svenskflagg. Den kvalitetsmedvetne konsumenten som vill och kan betala mer för att få kvalitet nöjer sig inte med detta längre. Det är villiga att betala för något unikt och vill då också ha det, det räcker inte med att det "bara" är svenskt, de vill veta var djuret är uppfött vilken ras vilket foder osv..
Medan lågpris helt utan identitet kommer att finnas kvar och kommer säkert att växa.
Men allt där i mellan kommer att försvinna

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Galne

#7 » 14:56:57, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper till 90% bara butiksstyckat kött då jag inte gillar konceptet med "packat i skyddad atmosfär", det är ju bara för att leverantör/butik ska ha ett kött som ser snyggare ut i kyldisken. Inte för att det skall hålla bättre kvalité för oss konsumenter, inte ovanligt att man kan få surt kött som ser ny styckat ut!!
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

Hansborg

#8 » 16:31:07, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å finnarna skickar sina grisar till Skåne för styckning! :klia: :klia: :klia:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

161A

#9 » 17:47:30, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var då ? :klia:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

LeifAndersson (trådstartaren)

#10 » 18:04:19, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Över bron finns det mycket charkuterier. Men Skåne låter nog bättre, och det är ju bra nära :klia: !
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Skru'are

#11 » 18:17:26, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Å finnarna skickar sina grisar till Skåne för styckning! :klia: :klia: :klia:

Skojar du?
Berätta mer!
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

BGullb

#12 » 19:39:08, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ni stycka själva?
Köp en slaktad gris direkt från en bonde och stycka själv. Jag gör så en gång på hösten och styckar själv fram de detaljer vi vill ha.
Kravet från barnen är en julskinka och den brukar bli på 6-7kg.
Sedan har vi ju alla andra detaljer som man får ut.
Som jägare och månskensbonde har man ju alltid "eget" kött i frysen. Älg, rådjur, hjort, hare, vildsvin, ox och gris finns nästan alltid att tillgå.

Mina barn, som nu är vuxna, har fått hjälpa till med finputsning av kött efter slakt sedan de gick i lågstadiet.
Glömmer aldrig när dottern var ca 10år, satt med en fin oxstek och putsade, utbrister: "ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vad den ser god ut".
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Hansborg

#13 » 19:46:07, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag skojar inte! :razz:
Jag träffade en skånsk slakteriarbetare på en semesterresa för 2-3 år sedan, han berättade att det var ett (stort) finskt bolag som sände svinkroppar till skåne för styckning sedan tillbaks till finland.
Tyvärr så var den Skåningen oerhört svårt att förstå (jämfört 161an) :lmao: vad han sade, jag skulle så gärna vilja vetat mera, men det gick nog inte å kommunisera. Å vi var helt nyktra dessutom :djaevul:
Han var nog från Malmö eller lund hållet vill jag minnas..


Hemma tog jag upp frågan med mina förtroendevalda bonde ledarna, som bekräftade att så var fallet.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

raggsockan

#14 » 19:51:53, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja håller med dig gullberg
hemma styckat kött är fina grejjer , fick det mycket som liten
kan tyvärr int stycka,slakta själv
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Orsa

#15 » 20:57:07, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handlrledet är som grädden. Flyter ovanpå med sin %-marginal.
Där är det bara marginal som betyder nåt.Kvalitet mm är bara snack. Hållbarhet, utseende och samma lika jämna "kvalitet" hela tiden premieras. Sen att man inte har sämre varor än de andra butikerna, det är viktigt.

Sen har kommunerna i sitt planarbete sett till att "i det i ett området finns det plats för bara en butik, eller två". Man skyddar handlarnas kundmonopol. Bättre med det nu än under sossarnas DOMUS-lådesamhällsuppbygnad.

Man ritar upp brödhyllan på huvudkontoret och ringer efter Pågens, Fazer, Polar plus ett par till och säger "vi vill ha Lingongrova där, polarkaka där osv i våra 1500 butiker över landet. SKa ru va me'? Vi ser att ni tjänar alldeles för mycket på sista raden, till att börja med. Är du inte beredd att diskutera det är inte vi intresserade.
Ni står för produktutvecklingen, ni kör ut i butikerna varje dag, ni tar tillbaka returerna på egen bekostnad, ni får betalt för det som går genom kassan. Ni plockar upp och sköter er hylla med er personal.Våra kunder kan bara ge 35 spänn för limpan så ni får 15 kr.

Det vi betalar för brödet ger bara 2-4% till bonden som sålt "alla"råvarorna. Bagerierna något. Transportörer och grossister något. Handeln resten.

Sen när du säljer till ICA kommer en annan inköpare och säger: "Vi behöver en egen ICA:s Lingongrova. Vi håller med påsar. Antingen bakar du det samtidigt som originalet eller så går vi till nån annan". Men då ska vi köpa billigare, för du behöver inte täcka kostnader för produktutveckling och marknadsföring.
Jaha... OK. Men vi behöver öka ut bageriet.
ICA: Ja det är väl bra.
Bageriet: Då kör vi två år med möjlig förlängning två till alltså.
Sen efter två år:
ICA: Ni måste sänka priset på vårt eget Lingongrova...
Bageriet: Det går inte, och maskinerna är inte avskrivna än.
ICA: Om ni inte ar kostnadskontroll hämtar vi vårt förpackningsmaterial och vi har en annan leverantör förhandlad nu. Tack, tack.

HUR det är med kött? Tror ni ICA bryr sej om att det är gott, bra? Var tror ni kvaliteten uppstår jämfört med tysken som handlar hos sin slaktare, som man står och diskuterar med ???

8 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se