Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Kommer det bli småbrukare igen / Bör man spara maskinerna?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 11:55:06, 02-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gård med ca 25 hektar mark, samt komplett maskinpark för spannmålsjordbruk.
Men markerna är utarrenderade och maskinerna är ifrån 70-80 talet.

Jag får ofta frågan varför jag sparar mina maskiner, oftast är det storbonden som hoppas se mig trygga hans fortsatta brukning av marken eller folk som vill parkera saker i byggnaderna.

Ibland svarar jag "det är lätt att sälja, svårt att köpa tillbaka" eller ibland den vågade teorin "en dag blir det krig, eu havererar, storbrukarna kursar och småbrukarna måste driva"

Men jag tänker allt mer på att så mycket av min ekonomi och ork går till att renovera byggnader som bara förvarar utdaterade maskiner.

Kluven...
* Det vore kul att se gården levande igen, kanske hästar. Vore kul att harva och sånt också för den delen men saknar kunskap om odla.
* Kunde sålt av vissa bitar mark. Alla maskiner. Köpt en modern traktor och kört åt nån storbonde.
* Sålt det mesta och köpt en Huddig-grävare som jag går och drömmer om för det mesta.

Har även en till villa som alla vill bo i men som behöver upprustas först. Husen ligger nära inpå varandra så känns otäckt att sälja. Men kunde tänkt mig hyra ut. Fast alltså, alla alternativ pekar ju på att mest lönsamt är att sälja. JAg skulle få hyra ut marker och lokaler så länge för uppnå samma slutsumma så varför gå den vägen?

- Jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv. Enda jag vet att jag ödslar bort "ungdomen" på inget. Alla vill nyttja det man äger, förreningar och kommun ska gräva och ha sig. Alla försöker lura än att skriva under ena efter andra.

Det måste vara fler därute som haft gårdar och behövt fatta beslut... Vad valde ni, hur tänkte ni?
:(

7 personer gillar det här inlägget.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



magirus

#2 » 12:07:17, 02-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen gård men grannen har.
Där lade man ner driften för länge sedan men maskinerna är kvar i ett s.k. urval.
Tanken var att om/när barnen vill/behöver starta igen finns nåt att börja med iaf.. det finns en slåttermaskin med reservdelar, hövändare, höpress, självlastarvagn, plog, harv, gödselspridare och traktor.
Allt förvaras under tak och är servat/konserverat.

Marken arrenderas av annan idag så att det inte växer igen.

Hur det blir framgent vet väl ingen, men om du själv känner en lust att bruka... varför inte sätta igång i liten skala? :driver: Kunskapen finns att läsa sej till, sen är det "trial and error" som gäller.
Här på Maskinisten finnes ju även folk som gör detta dagligen.. du har därmed nån/några att utbyta ideér med, fråga om råd etc. :skriva2:
Vill du inte göra det öppet så finns ju PM!! :idee3:

Kan även förstå detta med att "alla" vill bruka det som är ditt, så är det alltid.
Hyra ut är väl OK, men det medför ju även en massa trassel, särskilt omdet börjar gå snett.

Hur du än gör så:
Lycka till :shake_hands:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Stridis2

#3 » 23:17:40, 02-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att man fått barn blir man attackerad av pensionsförsäkringsförsäljare. Hela livet har fått en ny vändning, så många nyblivna föräldrar är både mycket trötta och känslorna är lite ur balans. Ett lätt byte, alltså, för försäljare. Även jag och min fru blev antastad av dessa. Den första som kom var en ung kille som kunde sina siffror utantill, men han hade en ganska snorkig och nedlåtande attityd. Lite av "Du är rätt dum om du inte begriper att jag har rätt och köper mina försäkringar". Efter ett tag blev jag ganska sur och hävde ur mig att det finns bara ett pensionssparande jag tror på. Vad då, undrade han. Jo, sa jag. När du blir pensionär så ska du äga ditt boende så du har tak över huvudet. Du ska äga lite skog så du kan hugga bränne så du inte fryser ihjäl. Du ska äga en bit mark så du kan odla potatis så du inte svälter ihjäl. Det är det enda jag tror fungerar. Killen såg ut som en fisk på torra land. Efter ett antal öppningar och stängningar av munnen och ett antal "ehhh..." och "öhh..." och en tid som kändes som en kvart (fast det var säkert bara någon minut) så stammade han "Ja, så kan man också se på det hela... Du har nog rätt..." :mrgreen:

Det symboliserar nog lite av min syn på din fråga. Jag har en liten gård med 11 tunnland mark. Jag kommer aldrig att sälja av den marken. Dels vill jag ha koll på vad som händer runt husen (inte kul vare sig om nye ägaren får för sig att gödsla med flytgödsel precis innan min stora sommarfest eller om han vill bygga höghus där). Dels kan det vara bra att kunna odla lite mat om man blir arbetslös eller vid andra problem. Dels så har jag lite idéer som skulle kunna bli mycket lönsamma inom jordbruket, men jag har inte tiden att utveckla dessa från idéer till verklighet än på några år. Men säljer jag så blir det mycket svårare med allt sådant.

Jag har även sparat en del maskiner jag har fått alternativt köpt mycket billigt. Lite är för att fortfarande kunna hålla snyggt runt husen, lite för att det kan vara bra att ha om man ska börja med lite aktivt jordbruk.

Jag tycker det är synd när gårdar styckas upp, även om det ibland är nödvändigt. Min gård var på 186 tunnland, mestadels skog, för 30 år sedan. Men hade allt varit kvar så hade vare sig förra ägarna eller jag haft råd att köpa gården. Men när som grannar till mina föräldrar säljer av all mark från gården så man knappt kan gå runt husen (tror det är mindre än en meter där det är som minst) ja då tror jag man skjuter sig själv i foten.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

raggsockan

#4 » 23:23:03, 02-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tja jag äger inget mer än mina karlsonger å hundar
men jag vill önska dig lycka till :shake_hands:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

4 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Janson1

#5 » 23:54:55, 02-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla maskiner har inget större värde när man säljer dom men desto mer när man köper... Jag valde ändå att sälja hela rubbet med gården 1999 (50 Ha). Några år senare (2004) köpte jag denna gård (drygt 3 Ha) och har börjat om i väldigt liten skala, köper bara det som antingen behövs eller är så billigt att det är svårt att låta bli...
Jag tror småbruket kommer tillbaka, det är väl frågan om det blir i våran livstid (jag är 50 år) vi kommer nog inte att bli tvungna, men vill vi leva längre så är det nog med så lite gift/gödningsmedel/hormoner/annat som kommer att gälla.
Däremot tror jag inte man skall härbärgera gamla maskiner och redskap, dom förbrukas ju även på logen förutom att dom tar plats och energi av ägaren, blir dessutom omoderna på 20-30 år.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

pelle3

#6 » 03:13:10, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att stridis har vettiga ideer ,,,,,,farsgubben sa alltid,,,sälj aldrig kulla,,,,,det kan komma tider när torpet är livsviktigt för att överleva,,,,,,o dom tiderna kommer,,,kanske rätt snart,,,problemet är väl att få ha sakerna o maten ifred.

Så mitt förslag är att ställ in dina maskiner under tak,,ha på lite olja o dra lite i spaken ibland,,,,,lär dej lite grunder i odling,,,finns som sagt många här du kan få bra tips av.

Har du sen barn som kan ta över stafettpinnen så gratulerar jag dej dubbelt.

Intressant tråd.

5 personer gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Mattias Petterson

#7 » 07:51:57, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns nog ingen i nästa generation som vill köra dina gamla maskiner om man inte kan styra de med telefonen.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

nordlander

#8 » 09:32:24, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

raggsockan skrev:tja jag äger inget mer än mina karlsonger å hundar
men jag vill önska dig lycka till :shake_hands:


Tänk den som fått äga sina egna kalsonger :sad:

3 personer gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

jörgen.ottosson

#9 » 11:23:04, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Finns nog ingen i nästa generation som vill köra dina gamla maskiner om man inte kan styra de med telefonen.


....eller så tycker de att det är fränt att det går att kör utan app......


( unga generationens fascination över en skrivmaskin " - Vilken cool, den printar ju direkt" )

Troligen trodde ingen på 60/70-talet att någon skulle vilja elda i en kakelugn mer heller....lika bra att slänga ut skiten, vi har ju olja/el.
Deus ex machina

10 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Palle500

#10 » 14:11:05, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror framtiden kommer att bli en mix. De yngre använder en App för att kunna förstå hur man använder/reparerar en såmaskin. Vi gör ju redan detta
Många saker kommer bli moderna och nytillverkas igen. Kanske blir två läger? De som skövlar och kör på i nuvarande takt. Och klart fler som lever mera sansat och idkar byteshandel och uppskattar vad naturen bjuder på utan att skövla.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

raggsockan

#11 » 14:16:03, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tja jag har min telefon mest bara för att se va klockan är :)
lärde mig för bara nån vecka sen vad en app är för nå :) fast jag förstår int va som är bra med det men men
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

McE

#12 » 20:38:55, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs boken Kollaps av David Jonstad. Inse att vi kommer att behöva bruka småskaligt igen. Kanske inte nu, inte om tio år heller. Men på sikt håller det inte som vi i västvärlden kör på idag.
Men inte för den sakens skull, utan bara för att vi kan så har vi börjat odla potatis för självhushåll. Vi har så mycket att lära men det kostar bara en spottstyver och tid, tid som jag säkerligen slösat på dålig TV istället. I en tid då många äldre inte orkar fortsätta fick jag köpa en sållmatteupptagare samt en sättare för 4000kr. Traktor, plog, harv och kupare fanns redan. Och tre ha. ängsmark. Så nu ska vi för tredje året sätta ett nytt större land, räknar med att sätta närmare 50kg. En traktorgrävare ska hit om nån vecka och stena av och dika ur så jag kan plöja upp mera för att odla ännu mera. Alternativt bara vända runt jorden så det inte skogar igen iallafall. Jag driver en elfirma och har mitt levebröd där, men kan inte låta bli att hålla efter markerna morfar en gång dikade ur för hand. Om inte annat blir det viltåker av stora delar!

5 personer gillar det här inlägget.
McE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:48, 23-06-2009
Ort: Ånge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -52. ArcticCat 500 -06. BM T 600 -67.

Fixare

#13 » 12:46:07, 13-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För 100 år sedan emigrerade folk fortfarande till USA för att livet förhoppningsvis skulle vara bättre där. Vad vet vi om hur läget ser ut om nästa 100 år? På 30-talet under den stora börskraschen rasade världsekonomin. Då hade man ingen glädje av sin aktieportfölj och det var svårt att hitta arbete för sin försörjning. Man ska alltid hoppas på det bästa MEN vara beredd på det värsta. Sälj inte av någon mark och behåll maskinerna. Hitta ett sätt att lösa underhållet på dina byggnader.

3 personer gillar det här inlägget.
Fixare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:45:51, 03-11-2015
Ort: Eksjö
Maskin: Case jxu90, DB 996, Ford 3000, BM 10

e_pettersson

#14 » 19:46:10, 13-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixare skrev:Vad vet vi om hur läget ser ut om nästa 100 år?



Vi vet att maskinerna i fråga är skrot sen länge. :mrgreen:

Svår fråga, den sen lever får se.... gör de du tror på :smile:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#15 » 19:53:41, 13-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En plog är alltid en plog osv. kostar väl inget där de står å blir ladan billigare eller dyrare med eller utan innehåll? Det som otvetydligt är totalt utslitet skicka till Kina för samma procedurer att bonda ner vete, korn ,havre osv. måste till, annars får man gå med kratta :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se