Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Nyodling, vill egentligen bara få det "jämt"

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

rocholas (trådstartaren)

#1 » 18:31:35, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken lyder vill endast få det så jämt som möjligt så att man kan få ut gräsfrö och ha bete 5-10 år och då bör rötter vara uppruttna!(?) så att man kan plöja

Hur som har vi haft en grävare till stubbrytning, väldigt noggrann sådan tror inte jag hittat mer än 1 liten stubbe kvar på flera hektar.

Har tallriksharvat ett par gånger och skillnaden är enorm men vill ha det jämnare.

Skulle vilja veta om någon använt sig av harv och kört med pinnar uppe eller ringvält med sladdplanka enbart för att få det jämt och hur resultatet har blivit. Vill förstås varken skada harven eller ringvälten i onödan.

Obs vill inte kunna plöja nästa år utan enbart jämt så att man kan köra runt med betesputsen i arbetsfart nästa år.
Rötter och annat bös har jag inget problem med att det ligger kvar, gissningsvis slår betesputsen av det nästa år.
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22



EE

#2 » 20:31:44, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Harv med pinnar brukar sätta igen med rötter tämligen omgående. Trots det är körningen inte förgäves då en igensatt harv funkar som sladd.

Tro vad som händer om du sår havre att beta som grönfoder i år, för att sedan köra ner det med tallriksharv till hösten och så gräs? Än hur jämnt du gör det när grävningen är "nygjord" så vill det gärna sätta sig efter en säsong med regn som packar!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

treaser2

#3 » 20:44:06, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skriva2: Släng upp en bild

För att jämna ut ytan över större område är ett redskap med så stor täckyta som möjligt att föredra, här hemma blir åkrarna aldrig så jämna som när vi lejt bort och de kommer å kör med jätteredskap.

om det är mindre rötter och de är halvfärska fungerar betesputs rätt bra :vissla:
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

johaniskogen

#4 » 20:57:51, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är de möjligt o köra med en planersladd, dom gör ett bra jobb
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Danne J

#5 » 21:29:45, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar köra några vändor med tallriksharv den jämnar effektivt hålor och maler sönder tuvor.

Hur ser det nu? Mycket sten?

Lite bilder är alltid roligt :)

Det senaste vi nyodlade bröt jag först sten och stubbar med grävmaskin sedan tallriksharv och jämna ut hyfsat. Sen plocka bort rotben och stora rötter sen harva och köra med stenplockare. Sen massa gödsel harva en gång till och så. Nu växer det lite vall där. :)
Danne J
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:31, 01-06-2010
Ort: Vetlanda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10 b
Div lantbrukare

rocholas (trådstartaren)

#6 » 22:12:09, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huga jag är så dålig på bilder....

treaser2 skrev:För att jämna ut ytan över större område är ett redskap med så stor täckyta som möjligt att föredra, här hemma blir åkrarna aldrig så jämna som när vi lejt bort och de kommer å kör med jätteredskap.

EE skrev:Harv med pinnar brukar sätta igen med rötter tämligen omgående. Trots det är körningen inte förgäves då en igensatt harv funkar som sladd.

Tro vad som händer om du sår havre att beta som grönfoder i år, för att sedan köra ner det med tallriksharv till hösten och så gräs? Än hur jämnt du gör det när grävningen är "nygjord" så vill det gärna sätta sig efter en säsong med regn som packar!

Det finns tillgång till 6,5m vält med sladdplanka via maskinring (även större). Det finns bredare men stukorna med stubbarna finns kvar så vill inte gå på med för stort redskap då det blir osmidigare.
Jag tänker att jämna och packa måste vara det bästa speciellt som det är mulljord.

Hur fungerar crossboardplanka för ytplanering? Bra eller dåligt?
Någon som kört med vält med frölåda? risk rotben mm slår sönder något på välten?
Danne J skrev:Jag brukar köra några vändor med tallriksharv den jämnar effektivt hålor och maler sönder tuvor.

Hur ser det nu? Mycket sten?

Lite bilder är alltid roligt :)

Det senaste vi nyodlade bröt jag först sten och stubbar med grävmaskin sedan tallriksharv och jämna ut hyfsat. Sen plocka bort rotben och stora rötter sen harva och köra med stenplockare. Sen massa gödsel harva en gång till och så. Nu växer det lite vall där. :)

Det är inga stenar alls förutom där det är jättemånga :) Dvs stenfritt där vi tänkt odla. Efter 2-3 vändor med tallriksharv tycker jag det ser väldigt bra ut.
Mulljord är det.

Vanlig harv typ 10 pinnar per meter eller någon med lite avstånd för att slippa rensa den hela tiden?



Planersladd? nedan du tänker på? (Tror inte någon i maskinringen har dito)
Bild
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

bert

#7 » 22:18:15, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir lätt det föser om där är en del grästuvor mm när du kör med crossboard
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

cekstam

#8 » 08:35:34, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en planersladd med bladet ställt i färdriktningen, man svänger ut det tvärs färdriktningen när man ska jobba med den;

Bild

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se