Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Vända höet "medhårs" eller "mothårs"?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Asa_S (trådstartaren)

#1 » 11:17:41, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en helknäpp fråga men medans jag har hässjat i år har jag funderat över att gräset beter sig olika beroende om jag tar det medhårs (axen längst fram) eller mothårs (börjar från ax-sidan), och undrar nu om det finns någon vedertagen linje när man kör med traktor och vändare åt vilket håll man kör?
Asa_S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:33, 11-07-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 900 Junior



LeifAndersson

#2 » 11:42:03, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog inget du ska fundera mer på, det finns mycket viktigare saker att fundera på i höbärgningens ädla konst, när det finns viktigare saker att ägna sig åt än att kamma stråna åt rätt håll innan man vänder höet! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Asa_S (trådstartaren)

#3 » 11:52:01, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen, men eftersom höet redan ligger så fint kammat och marken är ganska mjuk och det därmed inte alltid är så att det går så superbra att få tag i det med vändaren så att det blir torrt, tänkte jag att det kanske fanns någon allmänt känd finess :smile: . När jag vänder med kratta upplever jag att det blir tufsigare och borde torka bättre om jag börjar med axen men med traktor kan jag köpa att det inte blir någon skillnad. Om jag har tid ska jag göra en empirisk undersökning!
Asa_S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:33, 11-07-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 900 Junior

LeifAndersson

#4 » 12:05:10, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte alldeles för låg stubb när du slår? Normalt ska det slagna lyftas från marken av stubben. Ligger gräset kloss på marken så finns det ingen vändare i världen som tar upp det utan att besudla höet med jord. (aska)
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#5 » 12:06:11, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget jag har hört talas om. Men har ingen erfarenhet av att hässja.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Asa_S (trådstartaren)

#6 » 12:19:02, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är sambon som slår och stubblängden är ett problem eftersom traktorn sjunker olika djupt i marken beroende på vart på åkern han är, så det är en del. Det andra är att hjulspåren blir kvar och slår man så att det faller i ett hjulspår dessutom blir det förstås extra kinkigt att få upp det med vändaren... Det här är gamla lägdor som ligger runt en sjö och som vi får slå på men inget annat så det är liksom inget vi kan åtgärda med marken utan vi får helt enkelt hitta strategier att handskas med det. Därav att jag handräfsat och hässjat de blötaste partierna i år och därmed haft gott om tid att fundera över hur vi ska göra för att få in resten så bra som möjligt ;).

2 personer gillar det här inlägget.
Asa_S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:33, 11-07-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 900 Junior

LeifAndersson

#7 » 12:42:27, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle slå med någon form av slåtterkross som lägger vallen i en luftig sträng. Knivslåttermaskin och tunna vallar gör det svårt för kommande maskiner utan att få höet fullt av skit. Analyserar du den vallskörden finns risk för stor förekomst av aska i det färdiga fodret. :sad:
Det är allmänt svårt (läs omöjligt) att få en ok hygien på fodret från dåliga vallar. Kan du inte komma över marker som lämpar sig bättre, vissa marker lämpar sig helt enkelt inte för vallskörd utan vore kanske lämpligare som bete! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Asa_S (trådstartaren)

#8 » 12:53:02, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör med trumslåtter just för att kunna hålla upp men inte alltid det lyckas i tid så jag lämnar vissa partier när jag räfsar. Gräset är annars rätt tunt och på mer höglänta partier är det inte alls lika problematiskt, förstås. Första somrarna vi tog var dessutom inte lika regnfyllda fram till höskörden så det var först förra året som vi insåg att det inte var helt lyckade lägdor vi fått låna mer än näringsmässigt... Vi har en och en halv hektar själva som är lite bättre men för övrigt bor vi i mark som det är hög konkurrens på så det är inte så lätt att få tag på annan. Men som sagt, man hinner ju tänka rätt mycket när man handräfsar så jag tänkte väl att det kanske fanns ett "rätt" sätt och ett "fel" sätt överlag, men då har jag ju förstått att så är det inte :grin: .
Asa_S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:33, 11-07-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 900 Junior

bonnen513

#9 » 14:14:02, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

att tänka på kan ju vara att spårvidd på traktorn stämmer med slåtteraggregatet så att inte däcken går i gräset vid slåtter och första vändningen
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se