Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bästa sättet att ta hö med liten budget.

86 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Torpöbo

#76 » 13:02:45, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ för smidig hantering är att pressa höet och sönderdela balarna på torken. Då slipper man problemet med varmgång som lätt uppstår i rundbalar vid sämre torkförhållanden.
Senast redigerad av Torpöbo 23:06:18, 20-08-2016, redigerad totalt 1 gång.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C



achedlund (trådstartaren)

#77 » 21:13:03, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det ingen som vet något om Agro 120 pressen? Är det en Sipma som jag tror eller är jag ute och cyklar. Det står inte Sipma på sidan som det gör annars men den är väldigt lik.
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.

achedlund (trådstartaren)

#78 » 22:36:40, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hakanl skrev:
Det är väl det fina med rundbalspressen, att man får lite valmöjlighet beroende på väderförhållanden.


Hm jo det är bra med en egen press...
Men sanningen är att det bara blev 20 st torrhöbalar pressade med den i år, pressen och plastaren är bara reservutrustning just nu.
Resterande 16-18 ha pressades och plastades till torrt hösilage av m.h.a. ett proffs.
Man måste också ta med i beräkningarna gamla maskiner har dålig kapacitet. Jag hinner bala och pressa ca. 20-30 balar under en em/kväll. Sedan är det svår att jämföra balar som är gjord av en nyare press. Under gynnsamma förhållanden kan jag välta upp en av mina liggande balar, det kan man bara glömma med de som kombipressen gjort. På ett skifte som jag brukar få 22-24 balar, blev det 16 st i år.

Vår resa har varit från att lagt ut allt på entreprenad (även huggning och strängläggning) till helt egna maskiner.
Körde först utan strängläggare/vändare men även dessa köptes in eftersom. De två senaste åren så slår jag och vänder och strängar själv sedan kommer en kombipress och tar hand om allt samtidigt som jag samlar ihop balarna.

Men från och med i år så ha vi börjat med en liten tork och löshö som vi lagt in förhand.
Jobbigt men på något konstigt sätt väldigt harmoniskt att stå med högaffel och slänga i hö :grin:
Tanken är att nästa år bygga ut torken till totalt ca. 120 m2

Jag har talat med en gammal bonde och blivit rekommenderad att köra löshö i en hötork.
Enligt honom så kan man inte misslyckas och han kan ta in blötare hö och sluttorka i torken.
Man inge heller några otrevliga överraskningar som det kan bli när man öppnar en plastad bal...
Det gäller bara bygga/dimensionera torken på rätt sätt.
Vår hötork ligger tyvärr dåligt till för att få en bra logistik vid urtag.

Vi lider inte av utrymmesbrist.
Har du utrymmesbrist så är plastade balar mest effektivt om du ser till att hämta hem alla balar innan vintern.
Då behöver du bara ett litet utrymme undertak där du lyfter in river upp en bal åt gången.

Hur mycket hö behöver du själv och har du tänkt sälja överskottet?

/Håkan


Hur mycket jag själv kommer behöva är lite osäkert. Vi vet ännu inte riktigt vilka djur vi kommer ha. Blir allt som tänkt så kommet vi ha ungefär 7 - 8 får, kanske mindre. Vi har idag 8 tackor och 7 lamm men har nog tänkt i minska ner där. Sedan hoppas vi på 2 fjällkor och där blir det ju kalv också och sedan kanske 2 hästar. Det överskott vi får har vi tänkt sälja. Där har jag fått förfrågningar på just torrhö i småbal. Men samtidigt måste vi göra det som fungerar för oss. Kanske är småbalspressen fortfarande ett vettigt alternativ.
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.

hakanl

#79 » 09:43:52, 21-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För hästar så räknar vi en rundbal i månaden dvs. 12 balar/år, men det beror på storleken på både häst och bal.
Men jag tror det går lite mindre, men man vill ha lite marginal.

Jag har valt att försöka torka löshö men om man vill sälja så måste det balas förr eller senare.
Hur gör andra med sina småbalar, hur många balar/hektar klarar man av att ta in under en dag?

/Håkan
hakanl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:31, 09-08-2009
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 675, MF 6140

achedlund (trådstartaren)

#80 » 08:36:29, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hakanl skrev:För hästar så räknar vi en rundbal i månaden dvs. 12 balar/år, men det beror på storleken på både häst och bal.
Men jag tror det går lite mindre, men man vill ha lite marginal.

Jag har valt att försöka torka löshö men om man vill sälja så måste det balas förr eller senare.
Hur gör andra med sina småbalar, hur många balar/hektar klarar man av att ta in under en dag?

/Håkan


Vad har ni för hästar? Vi hade tänkt ha nordsvensk brukshäst, tanken är att vi skall köra en del i jordbruket men även viss turistkörning i bygden med häst & vagn/släde. Vi får se lite vad finanserna tillåter också, det är mycket som skall byggas.

Jag tror nästan jag bestämt mig... än en gång.. för en billigare löspress och ha kvar självlastarvagnen också. Vi kommer bygga om ena änden av ladan till tork och även utnyttja rännet till hö/balar. På så vis ska vi nog få plats med allt. Då får vi ju allt hemma på gården också och måste inte ploga vägar till lador ute på fälten.

Jag får ursäkta att jag inte är snabbast på att svara emellanåt men det är mycket som ska hinnas med! :)
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.

Tolita

#81 » 00:28:02, 31-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

achedlund skrev:
hakanl skrev:För hästar så räknar vi en rundbal i månaden dvs. 12 balar/år, men det beror på storleken på både häst och bal.
Men jag tror det går lite mindre, men man vill ha lite marginal.

Jag har valt att försöka torka löshö men om man vill sälja så måste det balas förr eller senare.
Hur gör andra med sina småbalar, hur många balar/hektar klarar man av att ta in under en dag?

/Håkan


Vad har ni för hästar? Vi hade tänkt ha nordsvensk brukshäst, tanken är att vi skall köra en del i jordbruket men även viss turistkörning i bygden med häst & vagn/släde. Vi får se lite vad finanserna tillåter också, det är mycket som skall byggas.

Jag tror nästan jag bestämt mig... än en gång.. för en billigare löspress och ha kvar självlastarvagnen också. Vi kommer bygga om ena änden av ladan till tork och även utnyttja rännet till hö/balar. På så vis ska vi nog få plats med allt. Då får vi ju allt hemma på gården också och måste inte ploga vägar till lador ute på fälten.

Jag får ursäkta att jag inte är snabbast på att svara emellanåt men det är mycket som ska hinnas med! :)

Inte funderat på att flytta ladan hem på gården?
Tolita
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:08, 05-01-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718
Zetor 6718
Ford Cargo 813

achedlund (trådstartaren)

#82 » 08:37:02, 31-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tolita skrev:Inte funderat på att flytta ladan hem på gården?


Jag såg jag skrev lite fel i texten innan, vi skall bygga tork i ena ändan av ladugården så vi kan ha höet hemma på gården.
När vi inte behöver ha hö i ladan på ängen längre så tänkte jag använda den som förråd till lite av maskinerna. Tänkte göra en stor port i ena ändan så jag kan backa in med traktorn och ställa in slåtterkross och lite saker jag inte vill står ute i snön.
I det läget kan ladan lika gärna stå där den står.
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.

Lantbruksmaskiner

#83 » 00:04:33, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa en Rotorslåtterbalk och en Kombivändare.
Sen kan du anlita de som pressar och plastar till dig.
Då kan du slå ditt gräs precis när de e dags och slippa stå i kö för att alla andra med ska slå sitt. Du ringer bara och beställer pressning och det gör du direkt så har du framförhållning 2-4 dar.
Alternativt att du köper en lös/hårdpress också, småbalar är alltid fint och jobba med vid utfodring och annars lätta att sälja.
Du behöver ju några vagnar då, men de kan du ju kanske ha ihop med nån grannbonde. Dock så bruka de ju va så att alla behöver vagnar vid samma tidpunkt..

Skulle de va så att någon i denna tråden behöver en slåtterbalk, vändare el höpress så har jag till salu.
Lantbruksmaskiner
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:43, 11-11-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor

hakanl

#84 » 12:41:50, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rapport från vårt "torrhö i rundbals projekt"

Vi pressade torrhö med rundbalspressen i år och placerade dessa på SJ-pallar under tak.
Det fungerade över förväntan ända fram till den 1:a november, då de tre sista balarna började damma och fick en svag lukt (dock ej mögel).

Har enteori om att balarna har tagit fukt och torkat om vart annat under hösten, vilket gjort att det blivit dammiga.
Så sammanfattningsvis fungerat det inte för oss som lagring över vintern, men väl under sensommaren och hösten.

Gör nog om detta nästa sommar igen med 10-12 balar om vädret tillåter, eftersom det har varit lätthanterat och smidigt med rundbal.
Resten få torka på höskullen :thumme:

/Håkan
hakanl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:31, 09-08-2009
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 675, MF 6140

dj_daniel_87@hotmail.com

#85 » 01:58:00, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skördar hö på 7,5 ha. Vi tar en skörd i början av Juli och kör hårdpressade småbalar.
Jag gjorde så här:

År 2014:
Byggde: skulltork
Köpte: slåtterkross, hövändare, 2 balvagnar, en baltransportör 9 meter.
Lånade: två traktorer, press, strängläggare, 1 balvagn

År 2015:
Köpte: nockelevator, strängläggare.
Lånade: två traktorer, press, 1 balvagn.

År 2016:
Köpte: 3 balvagnar
Lånade: två traktorer, press, 1 balvagn.

År 2017:
Köpt traktor inför årets skörd.

Hitills har jag investerat för cirka 130000 kr och sålt hö för 136000 kr, så snart kanske man kanske kan börja få lite för det...
Det viktiga är att man har kul :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
dj_daniel_87@hotmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:26:28, 26-06-2014
Ort: Skara
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland

Burträskarn

#86 » 02:30:15, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sägs att jordbruk är en dyr hobby...
men heeeej... du har ju haft intäkter! Det är det inte alla som fixar. Stort grattis till en lovande början inom bonderiet. Nu vill vi ju förstås ha bildbevis på dina roliga maskiner och finurliga lösningar :thumme:
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Trigon och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se