Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bästa sättet att ta hö med liten budget.

86 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Trigon

#46 » 05:26:04, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite beror det ju på avståndet till åkrarna, men att hårdpressa på marken och sen samla upp med en sån här ska enligt vad jag hört fungera bra.

Bild

Dock har det fåtal jag sett till salu funnits i Skåne, så transporten kanske knäcker kalkylen...

Att skulltorka hårdpressade småbalar har jag själv gjort med bra erfarenhet, dock med balkastare på pressen och inte balbana, och man får försöka att justera pressen så att balarna inte blir för hårda, sen måste man förstås stapla dem noggrant på torken.

Själv satsade jag på Aqualize variant med pressning med balkastare och många vagnar som ställdes under tak för senare avlastning, men jag lyckades inte skjuta några balar över första vagnen till andra vagnen med Welgers P23-kastare, om den nu skulle vara så eller om den var sliten vet jag inte, men Aqualize har väl en eftermonterad Harjokastare om jag kommer ihåg rätt från andra trådar? Man behöver dock inte hålla på med dessa småbalar i någon större skala för att hinna ledsna på allt slit med staplandet efter några år, i alla fall var det så för mig.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



achedlund (trådstartaren)

#47 » 08:48:43, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vårt utrymme är så begränsat att få höet pressat vore en välsignelse. Alternativet skulle vara att bygga större loge men det finns det inte pengar till. I alla fall inte just nu. I år har vi lagt höet i en lada 90 meter bort, först var tanken att bygga tork där men ladan är för liten för att det ska vara någon idé dessutom blev det problem med längden på kablar till torken. Vi skulle göra egna skarvkablar av 4mm² RDOE men bara kablaget skulle kosta över 5000:-.
Vår budget är som sagt begränsad och att jag kommer få slita det är jag inställd på om jag bara kan få plats med allt. Att vi kan göra det själva är viktigt för mig också. Jag vill inte vara alltför beroende av att någon kan pressa åt oss när jag inte ens vet om det kommer finnas någon som kan göra detta i framtiden.
Förresten så kan man om man är sugen kolla lite vad vi håller på med på http://www.facebook.com/westaback/
Där finns bilder på det mesta i maskinparken också, det mesta är lite rostigt men så fort tid finnes skall traktorer och redskap få lite färg på sig.

1 person gillar det här inlägget.
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.

achedlund (trådstartaren)

#48 » 09:48:04, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Min kross som jag kör med 650 är 2,4m och det går hur lätt som helst, kör hög två och 10km/h skulle gå att göra fortare men då hoppar det mer än vad som är bekvämt.

Skickat från min S40 via Tapatalk


Ahh, 650:in. En traktor som ligger mig varmt om hjärtat, förmodligen mest för att jag ofta fick köra en sådan när jag var ung. Intressant också hur man har en tendens att försköna minnen, när jag verkligen tänker tillbaka på vad jag mest fick göra med den så var det att studsa fram kors å tvärs över plöjfåror med harven.
Tycker ljudet är härligt ur den maskinen. Vågade inte riktigt köpa en när jag letade traktor, hade läst om snabbväxlar och bränsletörst men nu ångrar jag mig nästan lite. Lite OT blev det visst nu..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.

Aqualize

#49 » 10:28:48, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:[...]
Själv satsade jag på Aqualize variant med pressning med balkastare och många vagnar som ställdes under tak för senare avlastning, men jag lyckades inte skjuta några balar över första vagnen till andra vagnen med Welgers P23-kastare, om den nu skulle vara så eller om den var sliten vet jag inte, men Aqualize har väl en eftermonterad Harjokastare om jag kommer ihåg rätt från andra trådar? Man behöver dock inte hålla på med dessa småbalar i någon större skala för att hinna ledsna på allt slit med staplandet efter några år, i alla fall var det så för mig.

Ser att jag skrev lite tokigt. Balkastare har jag men inget tak att ställa under för jag tar inget hö själv, skrev vad man kan göra och tänkte tillbaka på det här som Tjalve skrev (några år gammalt, innan jag hade kastare): http://www.alternativ.nu/index.php?topi ... msg1470256
Jag kör på uppdrag. Får hålla på med det roliga och slippa det tråkigare (lasta ur). Istället för att ställa under tak som trådskaparen nog inte har plats för så torde väl tunna presenningar duga för max några dagars väntan på urlastning. Detta gäller ju, hårdpressat såväl som löspressat: prio 1 är att få höet av åkern innan regnet kommer, inlastning i lada och skulle kan ju få vänta om man kan hålla det torrt i en balvagn.

P23:an har väl varit med länge (men jag har inte sett en själv). Och den borde väl inte krävas någon hydraulik från traktorn för att driva den så på så sätt samma för alla. Nu är det visserligen halmbalar här men det skjuts rätt långt:
https://www.youtube.com/watch?v=QgRIuZwSCzA


Och kompis som filmat förrförra året när jag testade skjuta till en bakre vagn (då hade jag bara med den på släp och bytte till den ute på gärdet när den första blev full. Och året efter latade jag till mig, bara köra med allt):
https://youtu.be/3LiHvsGBBns?t=223

Harjokastaren kräver väl 25-30 liter/min för att skjuta bra och jag kommer upp i 35 liter/min (teoretiskt i pumpen) redan på 1100 motorvarv - vilket är när 1000-växeln på kraftuttaget gör 540 varv. Så jag låter motorn gå lugnt och stadigt.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

achedlund (trådstartaren)

#50 » 10:00:14, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte dåligt vad dom flyger!! Kunde ju ställa en sån och pressa vid torken och skjuta upp dom på rännet, det kunde ju vara lite spektakulärt! :)

Vad tycker ni om Nokka rotorslåtter med remdrift? Jag är lite smårädd för gamla slåtteraggregat med olja i balken, man vet ju aldrig hur dom har varit behandlade med oljebyten och läckor osv. Kan väl bli rätt kostsamt att reparera. Nackdelen med en Nokka är väl att dom inte finns bredare än 1,85.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.

Gustavors

#51 » 10:27:01, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har dels en SIP 255D rotorslåtter med fettfylld balk. Och dels en JF trumslåtter.

Trumslåttern är lättdriven oöm och slår jättefint. Men slår smalt.
SIp:en slår brett. men är tyngre och mer tungdriven. Lite känsligare med för ojämnheter och mycket mer känslig för slitna knivar. (Börjar slå illa rätt fort)

MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

achedlund (trådstartaren)

#52 » 13:03:13, 04-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, SIP har jag sett några till salu, något att satsa på för en småbrukare? Jag har aldrig hört talas om dom tidigare. Såg en JD 342 press till salu i krokarna, är det bra maskiner? Fått mer förfrågningar nu på om vi inte ska ha hårdpressade småbalar i framtiden.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.

Gustavors

#53 » 13:11:09, 04-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

achedlund skrev:Ok, SIP har jag sett några till salu, något att satsa på för en småbrukare? Jag har aldrig hört talas om dom tidigare. Såg en JD 342 press till salu i krokarna, är det bra maskiner? Fått mer förfrågningar nu på om vi inte ska ha hårdpressade småbalar i framtiden.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk


SIP är enkelt, och inte top of the line. Min var tokkörd när jag fick den så jag har fått laga den mycket.

Men den är enkel att skruva i måste jag säga.

MVh
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

achedlund (trådstartaren)

#54 » 13:18:12, 04-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter ju bra, ju mer man klarar själv utan massa specialverktyg desto bättre. Sen är ju inte resten av min maskinpark direkt "top of the line" heller.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.

Aqualize

#55 » 13:22:51, 04-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

SIP är slovenska. Hittade bilder på google för något från dem med höpressar. De gör åtminstone inte det längre:
http://www.sip.si/products

Det är inte polska Sipma ni tänker på?
http://www.sipma.pl/en/cube_balers,244.html

Närlant är importör av SIP så är väl dit man kan ringa och höra om det finns reservdelar.


Edit:
Möre som har Sipma
http://www.moremaskiner.se/hardpress.html
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

achedlund (trådstartaren)

#56 » 20:37:54, 10-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en John Deere 342 press till salu för 15000:-
Vågar man slå till på en sån? Nackdelen med att köpa "off season" torde ju vara att det är svårt att kunna provköra utan man får gå på säljarens ord. Går det se annars om knytare är i dåligt skick t.ex.? Vad är det annars man ska kolla efter när man ska köpa en press?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.

Ptr

#57 » 20:48:21, 10-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får väl sprätta några balar och rulla ut till sträng och pressa om.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

achedlund (trådstartaren)

#58 » 10:01:53, 17-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker tråden till liv igen då jag hittade ett alternativ som ligger kanske precis i överkant på min budget men skulle frigöra så mycket utrymme för mig.
https://www.blocket.se/jamtland/Rundbal ... ca=1_3&w=3
Skulle detta vara något att satsa på? Vad jag förstår så är det en Sipma press, den skall väl vara rätt simpel i sin konstruktion. Om det betyder att den är lätt att meka med själv det vet jag inte.
Jag har läst mig till att den inte ska vara den snabbaste pressen i historien, men för mig spelar det ju inte ingen större roll. Jag har ju inga enorma arealer. Att den desstutom gör balar med lite mindre diameter tänker jag kan vara bra för mig som inte har så många djur. Lastaren som jag har är ju inte jättestor heller så om dom inte är allt för tunga kanske bara är bra. (Trima 912H)
Fungerar plastaren så att man har den på en traktor och matar den med en lastartraktorn?

Anledning till att jag börjar fundera mer på denna lösningen är att jag kan ha fått tillgång till mer och bättre mark, men den ligger ca 1 mil bort. Att köra löshö med självlastarvagn känns inte som ett alternativ i det läget.
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.

Peter Persson

#59 » 13:29:06, 17-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plastaren är likadan som min, fast min heter riprap 90, men konstruktionsmässigt är de likadana. Du måste lyfta på dem på plastaren men sen finns nån funktion som gör att du kan tippa av den med tre punkten, min är dock svetsad (och ser allmänt hemsk ut) så vi lyfter av dem också.

Balaren kan jag inte uttala mej om men jag är för balhantering :grin: Du lär väl behöva en balgrip också, har du tredje funktion på lastaren?
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

achedlund (trådstartaren)

#60 » 13:58:56, 17-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Plastaren är likadan som min, fast min heter riprap 90, men konstruktionsmässigt är de likadana. Du måste lyfta på dem på plastaren men sen finns nån funktion som gör att du kan tippa av den med tre punkten, min är dock svetsad (och ser allmänt hemsk ut) så vi lyfter av dem också.

Balaren kan jag inte uttala mej om men jag är för balhantering :grin: Du lär väl behöva en balgrip också, har du tredje funktion på lastaren?


Nej det har jag inte, men väl ett lämpligt ventilpaket och med lite rördragning så ska väl det vara ordnat. :)
Skulle man inte kunna, med mycket vilja och besvär, bygga om den så den går efter balaren?

Får se hur jag gör med detta, Östersund är ju inte riktigt granngårds men utbudet är inte enormt här uppe.
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se