Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Hur gräva bevattningsbrunn för lantbruk

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

rocholas (trådstartaren)

#1 » 20:58:42, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte undersöka vad folket här vet om brunnar. Funderar lite på möjligheten till bevattning.

Grundvattnet är cirka 2 meter ner. (gammal sjö)
Önskar plocka ut cirka 50m3/timmen.

Vad ställer detta för kvar på brunnen hur utformas en sådan?

Hur påverkar ett dylikt vattenuttag närliggande brunnar ex 200 meter bort eller om man väljer att lägga så pass nära som 20 meter bort?
Andra tankar och fundering som är vettiga att tänka på tas emot tacksamt.

Kornstorlek på sanden/grusen som ska vara i botten för att optimera tillflöde?

Vi har en annan brunn som vi tar vatten ifrån till djur den är 2 meter djup och i år då det varit otroligt dåligt med nederbörd så ligger vattennivån cirka 1 meter lägre än vintertid. Denna brunn ligger ändå relativt högt (~5 meter) jämfört med annan mark.
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22



Turbodiesel

#2 » 23:00:43, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kräver ju helt klart rätt grundförutsättningar med uttag på 50kubik i timmen ur en grävd källa, det måste väl till grövre sandjord med i stort sett fritt flöde, i lera får man ofta vara glad för 100L i timmen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

EE

#3 » 00:07:07, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

50 kubik i timmen är brutalt mycket, åtminstone med de förutsättningar som finns där jag bor?
Om det finns en sjö (du skriver gammal sjö) så borde det vara smartare att ta vattnet direkt ur den? Kanske jag är fel ute totalt?
För de vattenmängder du efterfrågar menar jag att du behöver ett vattendrag snarare än en grävd brunn!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

rocholas (trådstartaren)

#4 » 22:54:16, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

50 m3/h är mycket det är därför jag frågar experterna på maskinisten (kunskapens källa) :)

Vet att när man gör jordbruksdränering så förordar vissa att man ska "mura" några lager med tegel utan murbruk för att vatten ska komma in den vägen innan cementringarna läggs dit.
I en brunn så behöver det bara vara tätt de 2 översta metrarna för att slippa föroreningar.
Hade man "murat" 3-4 meter samt grävt ett överdimensionerat hål och fyllt på med alla stenar man fått upp från odlingarna de senaste åren samt sand så borde man få till en rätt skaplig infiltration.

Det har varit en sjö nu är den torrlagd. I den lägsta änden 550m meter bort är det 30-40 cm till grundvattnet/ytvattnet. Ett alternativ hade varit att gräva en "sjö" på x antal kubik och pumpat ifrån.

Hur gör andra bönder som pumpar från brunnar?
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

kjf

#5 » 23:14:47, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har samma funderingar själv,med i det närmaste identiska förutsättningar.

I en del fastighetsbeskrivningar, företrädesvis från Skåne,så omnämns ibland att det finns bevattningsmöjlighet från "borra". Vad menas med detta? Måste ju vara grundvattenuttag eller...?

Om man leker med tanken att det går att handtömma en gräv källa ner till 50 cm djup,hur stort är
flödet vid 1 m djup,2 m osv.? Med reservation för tokigheten i frågeställningen.
kjf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:25, 20-04-2016
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844-4XL
IH 585XL
BM S800
Hymac 590

DNBM

#6 » 23:16:42, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd . 50 M3 timmen ur en brunn . Ja det är ju typ en bäck du behöver ju :???:
Vad vet jag . Det kanske går . Jag gillar dina ideer om hur man ska konstruera brunnen i alla fall .
Men det är klart är det gott om grundvatten och du dessutom skulle hitta på en vattenorder så kanske det går alldeles utmärkt .
Du får tälja till en sån där klyka och ut och gå med . Var heter det slagruta va ? :rock_on:

Men jag betvivlar starkt det där med 50 M3 timmen alltså .

Hur mycket behöver du på ett dygn då ?
Tänker om det går att pumpa upp vatten ur brunnen till en mindre damm som buffert till dagens bevattningar och så får man fortsätta buffra över natten sedan för att återfylla dammen inför nästa dag :klia:
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983

Mikkel

#7 » 23:31:59, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

när man pumpar vatten ur en brunn kontinuerligt så bildar grundvattenytan en tratt med brunnen i mitten och där blir nivån låg samt stiger ju längre bort från brunnen du kommer. Hur andra brunnar påverkas beror på hur nära de ligger, hur stor reservoar du tar av och naturligtvis hur länge du pumpar, det finns ju berg o dalar av berggrund under och om det är genomsläppliga material och "ändlig" reservoar så rinner det till vartefter, men 50 kbm/timme är mycket och risken är att det påverkar intilliggande brunnar. Du får väl helt enkelt prova och hålla koll på nivåerna.

Trädgårdsmästerier brukar ha en borrad brunn och en damm med duk på några hundra kbm, dammen har de för att vattnet ska bli varmt innan de vattnar, men du ska väl vattna åkermark antar jag.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

rocholas (trådstartaren)

#8 » 00:06:55, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gjordes en markanalys för några år sedan ~50-150 meter bort från den eventuellt tänkta brunns positionen. Enligt den så är det sand och moränen med inslag av silt. Cirka 150 meter åt "andra håller" ligger en sandbacke som bedöms innehålla 10000m3 sand har jag för mig.
Jag inbillar mig att marken brukar vara likadan som närliggande mark så man kan anta att det är mycket sand även om man gräver sig ner en 5-6 meter?
Är fallet dylikt borde tillströmningen även kunna vara mycket god då infiltration via sand är i storleksordningen 10 ggr så stor?

Ett alternativ är helt klart att gräva en en rejäl grop och låna en pump som klarar 50m3 i timmen. Då borde man se om tillströmningen är god nog.

Många som skriver att 50m2 är mycket kollade lite snabbt på http://irrigation.rosenqvists.com/Uploa ... tabell.pdf och såg att de mindra maskinerna tar 13-17 m3 i timmen. Är 13-17 m3 mer rimligt att plocka ut från en grävd brunn?
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

enok75

#9 » 07:44:40, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

rocholas skrev:
Många som skriver att 50m2 är mycket kollade lite snabbt på http://irrigation.rosenqvists.com/Uploa ... tabell.pdf och såg att de mindra maskinerna tar 13-17 m3 i timmen. Är 13-17 m3 mer rimligt att plocka ut från en grävd brunn?


Jag anser att det är orimligt att ta en sådan mängd vatten ur en grävd brunn.
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

rocholas (trådstartaren)

#10 » 08:29:41, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

enok75 skrev:
rocholas skrev:
Många som skriver att 50m2 är mycket kollade lite snabbt på http://irrigation.rosenqvists.com/Uploa ... tabell.pdf och såg att de mindra maskinerna tar 13-17 m3 i timmen. Är 13-17 m3 mer rimligt att plocka ut från en grävd brunn?


Jag anser att det är orimligt att ta en sådan mängd vatten ur en grävd brunn.


Och vad är en rimlig mängd att ta från en grävd brunn under goda förhållande?

1 person gillar det här inlägget.
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

PerJohansson

#11 » 08:32:40, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en brunn som har mycket god tillrinning, i och för sig till ett boningshus, men där kan jag nog ta ut beroende på säsong 5-10 kubikmeter om dygnet för att inte riskera att den sinar.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

63an

#12 » 09:12:36, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräv runt med "bekanta" istället om någon känner/vet någon person som har gåvan att känna vatten, så skulle jag göra! Finns fortfarande människor som KAN! Du slipper spekulera å borra/gräva i onödan för tänk om du kostar på en mängd pengar å får bara besvikelse på kuppen :aaargh: Var en man förbi i närheten å den gick med ägaren å säjer: Går kraftkabel här! Då frågar Ä. känner du vatten också? Ja de går en vattenåder 200m däråt! Bara att acceptera att några har gåvan men problemet att hitta personen är närmast lika med att själv hitta vatten! Själv markerar jag "nånting men vet inte vad" med hjälp av en sån där vinklad tråd allt från avloppsrör till vattenåder å armeringsjärn eller elmatning! Helt värdelöst i verkligheten när man inte vet ett skit om vad! Riktiga fenomen är de som varken behöver slagruta eller hjälpmedel å kan känna på långt håll å säja bra vatten å djup å helst på ägorna! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rocholas (trådstartaren)

#13 » 22:27:01, 25-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu varit i kontakt med en brunnsborrare i Skåne med 20 års erfarenhet.
Fick lite utbildning i geologi.
Tydligen är det så att i Skåne på vissa ställen finns kalkberg som agerar likt en tvättsvamp tydligen fanns det någon brunn som man hade 3 bevattningpumpar inkopplade på utan att den sinade.
Dessvärre har vi urberg under oss enligt honom och en granne borrade 140m och kunde inte plocka ut mer än 600 liter i timmen :/.

Alt 1: Hans förslag var att gräva med maskin tills maskinen inte längre klarade av att hålla undan vattenmassorna. Lyckades man med detta så har man hittat ett jordlager med bra tillrinning. Några mängder vågade han inte gissa på.

Alt 2: bevattningsdamm.
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

e_pettersson

#14 » 19:56:14, 26-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åk och titta kalmar/ öland, mycket bevattning finns de där. Bara dammar vad jag sett iallafall, där kopplar dom dränering till en pumpbrun som pumpar upp de i dammen. Vissa har vatten täkter/ drag med mindre flöde som dom pumpar upp i dammen. för att just inte påverka övriga som är i behov av samma vatten.
Hur du än gör vill jag se en tråd om detta projekt :smile:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

EE

#15 » 20:05:02, 26-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Åk och titta kalmar/ öland, mycket bevattning finns de där. Bara dammar vad jag sett iallafall, där kopplar dom dränering till en pumpbrun som pumpar upp de i dammen. Vissa har vatten täkter/ drag med mindre flöde som dom pumpar upp i dammen. för att just inte påverka övriga som är i behov av samma vatten.
Hur du än gör vill jag se en tråd om detta projekt :smile:

:off_topic:
Vad jag förstår räcker inte dricksvattnet till för boende på Öland så de kör tankbilar med vatten från fastlandet för tillfället. Nåt har gått fel där, och troligen vill man behålla grundvattnet på rätt nivå även i andra landskap.
Bevattningssystem måste byggas smart, gör en youtubesökning på "israel irrigation" så ser du hur man kan snåla med vattnet och ändå skörda!
Det är fel att pumpa upp de kubik grundvatten som ändå bara kommer att dunsta bort.
Jag försöker inte vara miljöpolis, utan vill bara uppmuntra till att försöka minimera mängden och därmed göra uppgiften enklare!

2 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM Jens och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se