Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Djupare plöjning, dubblerad skörd!?

83 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera allt som hör till jordbruk här

e_pettersson

#46 » 21:08:26, 16-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjälen/ torka är mumma för strukturen :thumme: utan den skulle de bli jobbigt att vara bonde... märks verkligen dom år tjälen gått på djupet.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Tjocksmocksjocke (trådstartaren)

#47 » 19:59:15, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror lite att beroende vad man vill uppnå så är snabb och kraftig tillväxt kontra långsam dito ett eget val, vad jag förstått så anses många av våra nordiska odlade produkter som bättre än sydligare odlade motsvarande.

Den långsamma tillväxten i vår jämförelsevis kalla mark gör visst gott för smaken. Men handlar det om att sälja volym av något så är det klart att man vill uppnå största möjliga avkastning :)
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

ja-bond77

#48 » 20:45:57, 17-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror kanske också på att vi helt enkelt inte ännu vet exakt vad som är bra och hur viktigt/oviktigt det är... Man kunde ha kvalitetstillägg på basis av mineralinnehåll, antioxidanter, enzymer, vitaminer och gud vet allt... Då kunde "slow grown" kanske få mer försprång på marknaden. Lite trubbigt kanske med dagens prissättning som ungefär bara beaktar mängd, hektolitervikt, fukthalt, falltal, protein. Ja och så eko.

Men, klart. Alla analyser för att få ovanstående till stånd kanske blir övermäktigt... Men jag tror analysutrustning blir bara mer avancerad hela tiden...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Scania bonden

#49 » 06:45:03, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta/ spekulation fr min sida är det kanske så att man i Holland valt grödor som står emot saltet när odlingarna skulle börja efter torrläggningarna t.ex sockerbetor, vilka vi gödslade med Na salpeter när vi odlade dem. Likaså t.ex rajgräs tål en hel del salt, har vattnat en del vall direkt ur Kalmarsund förr i tiden, även industripotatis tåler iaf bräckvatten, dock med lägre stärkelseinnehåll om följd.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

D13A

#50 » 06:49:10, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjena har märkt att ett plogdjup på ca 38 cm ger bra resultat vid potatisodling dock enbart på mull och lerjord på sandjord ingen extra effekt :grin:
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

kilen

#51 » 07:01:37, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det möjligt att skörda någonting överhuvudtaget ,efter direktsådd.
kilen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:25, 28-10-2011
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: åkerman h7mc

Göran Ekman

#52 » 08:36:58, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid direkt sådd eller mullsådd skapar man en miljö där diverse mikro organismer trivs , ger i en del fall lite lägre skörd i kilo/ ha när det funkar som det ska, kör man mindre med timmar sparas bränsle och arbets tid . Ett litet problem är att man kan få en del skadliga mikroorganismer kvar på ytan när man inte plöjer . Vill man få bort dessa kan man plöja grunt.
Det man måste ha klart för sig är att det finns ett oändligt antal variabler när det gäller odling med olika varianter på jordar klimat årsmån ( vilket väder olika år ).
Vi ska också ha klart för oss att reportaget måste förenklas ganska mycket för att det ska bli begripligt, är liksomen del av vad journalister gör i sitt arbete .
Det jag är tämligen säker på är att djup plöjning inte är en universal lösning. Samt att jag 65 km från Ulltuna inte har samma förutsättningar odlings mässigt som det är på Uppsala slättens lerjordar.
Ett 20 års perspektiv känns väldigt kort . Riktig vad det kommer att mynna ut i får vi se .
Mellan grödor som luckrar jorden? Maskiner med lägre marktryck?
Kanske är något mina barnbarn kommer att praktisera , om nu någon av dessa kommer att välja ett liv med den utmaningen det innebär att vara bonde.
Nu ska jag sleva i mig gröten justera koffein nivån och laga den gamla Sampo 2045 tröskan.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stark1

#53 » 11:59:01, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som forumet är lite dumt ibland, skrev ett långt inlägg för någon dag sedan här och det finns inte.

Djupplöjning är jag tveksam till att den kan öka avkastningen så brutalt mycket. Nettot lär bli väldigt minus då slitage och bränslekostnader överstiger alla möjligheter till överleva. Dock vet jag att farsan alltid plöjde 12" djupt i vår sega lera, det var en tes han trodde på, uppkomsten var alltid otroligt jämn på våren. Han körde också med en hemgjord alvluckrare på 60-talet, förbättrade dräneringen radikalt då täckdikningen var sådär. Han experimenterade också väldigt mycket med växtföljder och olika typer av gröda, åkerböna, ärtor och lusern fick agera mellangröda i den vanliga växtföljden som bestod i höstvete, korn, havre och vall. Lusern hade en enastående förmåga att gå ned på djupet och bryta alven medan ärtor och åkerböna var bra för myllan. Plöjningsfritt är säkert ett alternativ där det fungerar men att plöja är bra för ogräs och ger en säkrare uppkomst. Plöjning verkar absolut inte försvinna vare sig på Uppsalaslätten där jag tidigare huserade eller på Östgötaslätten där jag nu huserar.
......och himlen är blå.....
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå

Bacon

#54 » 14:47:02, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressanta de här jordbrukstrådarna. Jag är uppvuxen med dethär månskensbonnerit men fattar ändå mycket lite hur växterna fungerar. Jag börjar misstänka att det har en del med vatten att göra.
Hur ser en alvluckrare ut, tjälkrok med trepungtsfäste?
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Stark1

#55 » 15:07:52, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en rad olika typer på spetsar på dom https://youtu.be/esLdBUk6gRE
......och himlen är blå.....
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå

MekJan

#56 » 15:08:49, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alvluckrare fanns till en del plogar att få som tillbehör plogkroppen byttes till något som liknade tjälkrok men antar att plogramen fick ganska mycket stryk !
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Hansborg

#57 » 16:05:04, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det behövs syre vid rötterna... därför växer det mera där man tagit upp en påle ur marken... enligt agrarmannen Albert Sigfreids ala korsholms skolor! :idee3:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Scania bonden

#58 » 20:58:20, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alven, det jordlager som finns under matjordslagret, normalt " tegelfärgat" grus/ sandaktigt är mycket näringsfattigt, och har dessutom ingen förmåga p.ga sin struktur att hålla näring och vatten, under där finns i regel nån form av lera som oftast är utmärkt på att hålla vatten men dit näringen inte når. Alven är i sig packningskänslig, detta p.ga sin struktur, kallas enkelkorn, som gör att även om den fryser eller torkar bildas det inga hålrum i den som kan hålla näring, syre och fukt. Den blir som ett hårt skikt där rötterna har svårt att ta sig igenom. Vi vill med jämna mellanrum odla någon växt som har s.k pålrot, jämför med roten på en maskros, t.ex höstraps, klöver ell lusern, dessa växter tränger ner på djupet, om det är en vall som får ligga i några år, tar de sig igenom packade skikt och hjälper till med luckringen. När grödan sedan bryts, och roten förmultnar skapas ett hålrum som möjliggör vertikal transport genom markprofilen.
Den absolut viktigaste regeln som finns inom lantbruket är : Låt jorden vara om det inte är tjänligt att köra! D.vs skit i det om det är vått/ surt. Markpackning är alltid av ondo.
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Bacon

#59 » 21:16:57, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tegelfärgat grus vet i fan du. På sina ställen är leran flera meter djup, på sina ställen knappt plöjdjup. Under finns ibland fin gjutsand ibland klappersten. Åkern runt ladan är brun god jord, där har troligen växt gräs sedan istiden. Lite längre bort finns åkrar som är utdikade på 20-talet där är leran nästa blå, styv. Har satt lastarn vid hö bärgning där. Har åkrar som ligger lite högre där är det i princip grus man plöjer.
Ni som håller på på gammal havsbotten spelar i en annan division. Ta en titt på bondens bilder längre upp i tråden.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Scania bonden

#60 » 21:25:50, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att jorden runt gården oftast är bäst beror vanligen på att den fått mest stallgödsel genom tiderna.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se