Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Ranchdrift på mitt sätt

56 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Grottulf

#16 » 09:08:04, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vintras hade jag en mindre grupp dikor ute i en rundbågehall.
Då ställde jag bara en rundbal bredvid med en pressening över, som jag satte lite staket runt så de inte kommer åt den.
Det var rätt enkelt att linda upp den manuellt med en högaffel.

Men en upprullare är ju såklart bättre

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS



busholle (trådstartaren)

#17 » 09:55:05, 10-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För den som är extra intresserad så är det öppet hus nästkommande helg.
Eller om ni bor närmare någon av de andra så kan det vara tips på aktivitet.

Bild
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

busholle (trådstartaren)

#18 » 12:15:57, 20-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade som skrivit innan öppet hus i går. Då gjorde vi lite planscher för att beskriva hur vi tänkt.

Denna bilden ska beskriva hur vi vill ha upplägget i hagen. Tanken är att sprida ligghall och utfodring från vattenautomaten som är det enda som är fast. Anledningen är att fördela markslitage och att få djuren att röra sig mer. Inom hästbranschen kallas upplägget active stable och det bygger på att djuren ska motionera sig själva. Min slutsats är att det fungerar för djuren rör sig som älgar i jämt fint trav på starka ben. Dessutom är det så att desto mindre tid de tillbringar i ligghallen desto mindre behöver jag strö.

Bild


Nästa bild beskriver samma sak som den i inlägget om vattnet angående beteshagar och vattenautomater.


Bild

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

enok75

#19 » 17:34:55, 20-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:För den som är extra intresserad så är det öppet hus nästkommande helg.
Eller om ni bor närmare någon av de andra så kan det vara tips på aktivitet.

Bild

Varför såg jag inte detta innan idag :ohnej: :aaargh:

1 person gillar det här inlägget.
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

Grottulf

#20 » 00:17:01, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är banne mig inte billigt att bygga lagård, så jag har börjat fundera på för o nackdelar med att fortsätta med utedrift istället.

Vi kör ju utedrift i vinter, men det var ju bara tänkt som en tillfällig lösning...

Ena flocken går på ett hygge, och den andra på en åker.

Jag funderar på att bara fröså och valtra där det är som mest söndertrampat på åkern till våren.
Och förhoppningsvis kan jag använda det som bete senare under sommaren...?

Hygget hoppas jag återhämtar sig ändå, så jag kan nyttja det till bete, om inte annat till fåren iaf...

Plöjer du upp hela åkern där de har gått på våren?

Hur gör du vid kalvningar?
Och när kalvar de?



Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

busholle (trådstartaren)

#21 » 08:39:53, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä ett bra stall blir dyrt och ett billigt blir sällan bra.

Hygget kanske kan bli betesmark så småningom men tillsvidare riskerar det att bara bli en stor gödselförvaring om du ursäktar att jag är något fördomsfull.
Min uppfattning är att det behövs stora ytor så det dröjer flera år mellan gångerna hagen används till vinterbete. Blir hagen upptrampad så tar det minst tre år innan den ska användas som vinterhage igen.

Investeringsmässigt tror jag inte att min lösning är så mycket billigare än ett enkelt stall eftersom det förutsätter att jag ska stängsla större delen av åkermarken och dessutom ordna vatten i alla hagarna.
Vinsten är att det inte är så arbetsintensivt, går åt måttligt med strö, djurvälfärden är bra och att jag räknar med mindre transporter av foder och gödsel.

Ska du lyckas så är mitt förslag att du lägger upp en plan för hur du ska stängsla det mesta av åkermarken och ordna frostfritt vatten i hagarna. Allt behöver inte göras på en gång men planera för ständig utbyggnad. Vilken typ av hall du väljer spelar mindre roll men se till att den är smidig att flytta och ställ den inte på samma plats var gång du använder vinterhagen.
Har du hagar längre bort så kan det vara ide med frostfria betespumpar som står över en brunn http://www.frostfreenosepumps.com/. De ska ha en återförsäljare i Finland, annars kanske de kan skicka direkt från Kanada?

Jag räknar med att behöva plöja men hittills har det fungerat bra utan. Det man ska ha i åtanke är att jag har de bästa av förutsättningar gällande torra fält.

Jag kommer nästa period ha kalvning från mitten på februari. Blir det problematiskt så är planen att skjuta fram det en månad men det bestämmer jag till våren. Fördelen med senare kalvning är också att det kräver mindre plats på stall eller åtminstone kortare tid med hög beläggning.
Reglerna kräver kalvnings och sjukbox så det behöver inrymmas någonstans i närheten.
Det är visat att utegångsdjur har mindre kalvningsproblem så jag räknar inte med att behöva använda min box speciellt ofta. Och viktigast som en amerikansk professor sade otur är ärftligt så gallra alltid problemkor och deras avkommor.


I framtiden finns planer på att prova vinterbete och förrådsbete, det som benämns winter grazing och storage gazing. Kolla på youtube, det finns massor med intressant material där. Troligen kommer det att sänka foderkostnaderna rejält men då krävs att infrastrukturen med staket och vatten är bra.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Grottulf

#22 » 09:38:45, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen, det är en del att tänka på...

Jag vet några som har permanenta vinterhagar, och det blir dom du säger inte så vackert efter ett tag.
Men det hygget jag använder nu är rätt runt 4ha, och de rör sig rätt bra över det, trots att tälthall, mat och vatten är rätt nära.
Men jag inser att det kommer bli väldigt gödslat i den änden...

Jag har redan stängsel runt flera åkrar i närheten, så det är inget stort problem.
Och skaffar jag några fler rundbågehallar så skulle jag kunna flytta dem relativt enkelt mellan skiftena.
En sådan kan man även använda som sjuk-/kalvnings-box.

En nackdel jag ser är att djuren inte blir hanterade lika mycket som i en lagård.
Så jag misstänker att det kan bli lite besvärligare vid behandling osv?
Hur värker du klöverna på dina?

Här tror jag inte det skulle funka med utekalvningar i februari, för här kan det vara riktigt kallt då.
Eller tar du in hela flocken under kalvningsperioden?
Vi har betäckt sent i år, så nästa år blir det sommarkalvningar här.

Säljer du kalvarna, eller föder du upp dem till slakt?




Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

busholle (trådstartaren)

#23 » 15:32:37, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du arrondering så du kan flytta rundbågehallar så är det oslagbart i kostnad men ha beredskap för lite underhållskostnader.

Tänk på att kravet för sjukbox är att det ska kunna värmas upp på en timme vid behov så det är inte säkert att Länsstyrelsen godkänner rundbågehall som sjukbox.
Hanteringen är absolut som du säger men jag tycker inte att det stör. Såg du filmen i bondedagboken förresten? Det går att umgås med djuren även om de går lösa. Jag tränger ihop mina i hallen inför transport och för behandling av flugor och fästingar, de tolererar att jag är där även om de helst skulle slippa mig.
Verkning planerar jag för att slippa genom urval på rekryteringen. De två djuren som nu kalvat var gränsfall till att behöva verkas i våras när de gick ut på betet men nu har de slitit till klövarna och ser inte att det finns något behov.
Trillar investeringsansökan igenom så är planen att köpa komplett hanteringsanläggning med behandlingsbox och den kan jag nyttja om jag skulle få behov av verkning.

Februari är som du säger en risktagning, vi får helt enkelt se.
Kalvar som inte behövs för rekrytering säljs, rekryteringen lär bli hög de närmsta åren då en del kor redan satt sig själva på gallringslistan. Sommarkalvningar kan vara en bra ide och då utgår kravet på kalvningsbox. Nackdelen med sen kalvning är att leveransen blir sen och många köpare vill ha kalvarna installade i oktober.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

JagArJag

#24 » 23:09:37, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har testat Frostline här?
https://www.bole.se/vattenkopp-frostlin ... hojd-60-cm

Man gräver ner den till frostfritt och sen fungerar det utan el. När djuret släpper "tungan" så rinner kvarvarande vatten ner genom röret och på det sättet kan det inte frysa i vattenkoppen. Även vattnet i röret upp rinner ner till nackadammet under frostline.
Fungerar bra enligt dom som använder det tydligen.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

busholle (trådstartaren)

#25 » 07:29:38, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej den har jag inte provat. Tycker dock att konstruktionen verkar lite invecklad. Det skulle kanske fungera på mina lättdränerade jordar men är det lera tror jag att det blir problem efter en tid.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Bengt Erik Eriksson

#26 » 17:08:56, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att läsa denna tråden. Hade lite dikor i ranchdrift under omställning 90. Men hade inga naturliga beten och lerjord så när vi kom med i EU fick korna respass och sedan 11 år är jag marklös. Men kanske det lyckas mig att skaffa mig liten gård och då kanske kanske detta skulle vara intressant..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

busholle (trådstartaren)

#27 » 21:01:23, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack BEE, det värmer.

Vad såg du som de största utmaningarna i produktionsformen?



Råkade köpa några betäckta kvigor idag så nu blir det 11 som kalvar i vår.
De ska ju vänjas in med vattenautomaten så då passade jag på att ta någon bild i ''tillvänjningsläge''

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Bengt Erik Eriksson

#28 » 23:43:16, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största problemet jag hade var att jag köpte en besättning av en galning som var rädd för djuren. Gick aldrig att komma dem närmare än några meter. Och de hanteringsutrustningar man kan köpa idag var bara på drömstadiet både ekonomiskt och att få tag i.
Hade mina i en fast vinterhage i skogen. Hade en djupströbädd i logdelen i ladugården men där var de aldrig frivilligt.
Så behandlingar och avskiljning för leverans och slakt var mina största problem.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

busholle (trådstartaren)

#29 » 07:29:46, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På hanteringssidan har det hänt mycket i europa. Eller man kanske ska säga att de äntligen hämtat inspiration av de som praktiserat ranchdrift i decennier.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Grottulf

#30 » 11:00:22, 15-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni får gärna tipsa/länka om olika hanteringsutrustning man kan tänkas behöva vid utedrift :)

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Eric Taberman, Trigon och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se