Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Funderingar om utedrift med skrapgång...?

74 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Grottulf (trådstartaren)

#46 » 11:10:37, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De släpps ut i en intilliggande hage, vid skrapning.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS



bray65

#47 » 12:10:00, 28-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör du för att halma? Hur fungerar det med foder och skrapning nu när det gått en månad till?
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

Grottulf (trådstartaren)

#48 » 16:20:05, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bray65 skrev:Hur gör du för att halma? Hur fungerar det med foder och skrapning nu när det gått en månad till?
Vi halmar manuellt med fyrkants eller rundbal
när djuren är ute i rasthagen.
Jag skulle gärna ha en ströare, men kan inte motivera kostnaden, och skulle helst behöva två traktorer då också...

Om man ska ha det så här permanent så borde rundbågehallarna ha stått på en klack.
Det skulle nog funka att mura upp ett varv med betongsten också.
För som det är nu så suger ströbädden upp mycket regnvatten från plattan, så det har gått rätt mycket halm nu när det har varit så blött i höst.

Skrapning är inga problem, vi tar som sagt ut djuren i rasthagen då.
Det är dock mycket foderrester pga avsaknad av ätfronter (enbart nackbom)
Då vi tippar gödseln i en gödselbrunn för flytgödsel så har jag varit lite orolig för om det går att späda det tillräckligt för att få det pumpbart. Med det finns en i närheten som kör fastgödsel och lastar med en gripklo på en takmonterad kran, så jag anlitar nog honom till våren för att fiska upp det värsta först.

Utfodring funkar bra, men vi använder ju bara ena sidan än, och har en minilastare att knuffa intill med.
Om man inte har en minilastare och har djur på båda sidor så kan 5m foderbord vara i smalaste laget.
Det funkar ju fint att ställa ut balarna med traktor på båda sidor när det är tomt innan och man kan börja längst in, men man kommer ju inte förbi om det redan står balar på båda sidor.

En granne som har liknande foderbord lägger balarna på mitten av foderbordet och klyver dem med ensilagekniv. Men då får han skotta intill för hand, och det är inte jag så sugen på.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Grottulf (trådstartaren)

#49 » 16:31:50, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag velar lite om ätfronter förresten...
Jag har tidigare haft pinnfrontar, och jag tycker det har funkat mycket bra.
Dock har jag haft mer lika storlek på djuren tidigare.
Det måste ju dimensioneras för det största djuret, dvs avelstjuren, så det blir ju rätt glest mellan pinnarna...

Diagonalfronter verkar ju vara väldigt populärt för dikor.
Så jag misstänker att det funkar bättre när man har mer varierande storlek på djuren...?

Men sen kan en del av ungdjuren ha horn, och det är väl inte optimalt med diagonaler...
Jag skulle iofs kunna hålla horningarna i en annan lösdrift där jag har pinnfronter nu...
Och hornen ska ju på sikt avlas bort, så det är antagligen bara dumt att ta hänsyn till det nu...

Men skaffar jag pinnfronter så har jag ju fördelen av att redan ha nackbom klar iaf...


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

busholle

#50 » 20:00:00, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säg till när du velat färdigt så kan jag beställa samma sort.


Har mycket foderspill med nackbommen och skulle gärna haft något annat. Ställbar diagonalfront ligger nära tillhands men så har jag inga horn på mina.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Grottulf (trådstartaren)

#51 » 10:11:07, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Säg till när du velat färdigt så kan jag beställa samma sort.


Har mycket foderspill med nackbommen och skulle gärna haft något annat. Ställbar diagonalfront ligger nära tillhands men så har jag inga horn på mina.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Jag lovar att återkomma i ämnet

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Grottulf (trådstartaren)

#52 » 19:36:38, 03-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag velat klart om ätfronter...
Det blev plockepin

De galvade 2" vattenledningsrören jag hade köpt till nackbom hade samma dimension som över- och underrören till justerbara diagonalfronter.
Så jag köpte bara diagonalstagen, änd-diagonalstag och T-fästen.

Det är lite dyrare med justerbart, så det blev ungefär samma pengar som om jag hade köpt 5st färdiga 5m sektioner istället.
Men nu får jag det justerbart.
Fast jag kommer säkert aldrig ändra på det ändå, och jag kommer nog svära några gånger över mitt val, när jag ska dra åt 120st bult till T-fästena...
Jag tror dock att det blir lite starkare såhär också, när rören är ihopgängade till 25m, och fästa med u-bult i stolparna, istället för att varje 5m sektion bultas i varje stolpe, med det glappet som blir i ett sådant fäste.

De fasta diagonalfronterna för dikor hade 38cm mellan rören (i horisontell riktning).
Så jag tänkte utgå från det, och se hur det funkar.
Om inte någon har en bättre idé?
Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

per.björklund

#53 » 10:44:38, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland kan det vara svårt att få dem att sitta kvar. Dikor är rätt starka i nacken, de använder inredning för att klia sig. Om du köper en rulle grepptejp, typ med asfalt, så sitter det still.
Gilla läget- lös problemet
per.björklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:03, 02-01-2010
Ort: Eksjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör: Renault master, Case jx90u, DB 996, Case 580, BM 10, Ford 3000

Grottulf (trådstartaren)

#54 » 08:21:43, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

per.björklund skrev:Ibland kan det vara svårt att få dem att sitta kvar. Dikor är rätt starka i nacken, de använder inredning för att klia sig. Om du köper en rulle grepptejp, typ med asfalt, så sitter det still.
Å tusan, menar du sådan tejp man lindar hockeyklubbor med, eller sådan som man sätter på trappsteg för qtt få bättre fäste?
Lindar du runt hela röret där du sätter klämmorna?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

per.björklund

#55 » 18:32:05, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till trappsteg och det räcker att sätta under klämmorna. Men det skiljer förstås mellan fabrikat, finns säkert de som inte har detta problemet men det är en lösning som fungerar. Rekommenderar varmt att sätta in en kliborste i avdelningen. Djuren behöver alltid klia sig och finns det borste så använder de inte inredningen vilket förlänger livslängden på denna. Färre saker går sönder osv. Jag hade dikor förut och satte in en fjäderhängd borste. Det tog bara några minuter innan de fattade vad den var bra till och sedan var det kö i 2 dagar. :grin:
Gilla läget- lös problemet

1 person gillar det här inlägget.
per.björklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:03, 02-01-2010
Ort: Eksjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör: Renault master, Case jx90u, DB 996, Case 580, BM 10, Ford 3000

bray65

#56 » 00:08:07, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag planerar att använda gödselplattan som ligger på långsidan av ladugården. Har tänkt skruva dit antingen en låsfront eller en diagonalfront på kortsidan av gödselplattan. Då kan jag lägga dit balar utan att köra i foderbordet. Tanken med låsfront (eventuellt en justerbar) är att kunna låsa fast djuren för att kunna sätta dit nya öronbrickor på ett säkert sätt, dom har en konstig förmåga att ramla av. Tänker mig även ha tak över delar av plattan, det blir på tok för dyrt med tak över hela! När det är klart har djuren ströbädd inne på logen och mat ute på plattan, den mesta tiden tror jag dom är ute då minskar mängden gödsel i ströbädden förhoppningsvis. Var köper du dina fronter, jag köper från skara,OFAB! Kellfri, :lmao: nej aldrig mer!
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

Scania bonden

#57 » 09:30:25, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det dyrt att bygga taket, men har man bara skrapade platta så behövs det gödselbrunn, eller nåt likande, blir enormt slabbigt och kladdigt annars. Sen upplever jag det som att halmåtgången minskade radikalt när jag gjorde tak över skrapgången. Dom blir så mycket renare om fossingarna.
Jag gjorde mina fronter själv, mycket jobb va det. Absolut inte lönsamt om du har alternativvärde på din tid, men jag täljde ihop mina på kvällarna.
Jag har ca 8 ha bete i direkt anslutning till bygget så här i efterhand har jag funderat på om jag inte skulle byggt ett mobilt foderbord som kunde flyttas lite varje dag ist.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Grottulf (trådstartaren)

#58 » 10:10:27, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bray65 skrev:Jag planerar att använda gödselplattan som ligger på långsidan av ladugården. Har tänkt skruva dit antingen en låsfront eller en diagonalfront på kortsidan av gödselplattan. Då kan jag lägga dit balar utan att köra i foderbordet. Tanken med låsfront (eventuellt en justerbar) är att kunna låsa fast djuren för att kunna sätta dit nya öronbrickor på ett säkert sätt, dom har en konstig förmåga att ramla av. Tänker mig även ha tak över delar av plattan, det blir på tok för dyrt med tak över hela! När det är klart har djuren ströbädd inne på logen och mat ute på plattan, den mesta tiden tror jag dom är ute då minskar mängden gödsel i ströbädden förhoppningsvis. Var köper du dina fronter, jag köper från skara,OFAB! Kellfri, :lmao: nej aldrig mer!


Det är nog ingen dum idé.
Nu vet jag inte hur lång din kortsida är, men se till att foderbordet är tillräckligt långt.
Minimimåtten tror jag är i minsta laget för dikor, då en ko ibland kan spärra för de andra.

Jag har ju testat med skrapgång utan tak nu, och vill väldigt gärna ha tak över den känner jag nu.
Men det är ju helt klart en ekonomisk fråga, då det blir mycket dyrare.

Ang. Låsfronter, har du övervägt en behandlingsbox istället?
Jag har iofs inte låsfronter själv, men har hört någon säga att det kan vara svårt att få fast rätt djur. Och att de dessutom kan orsaka lossade öronmärken. Men jag vet inte...

Jag köper mina grejer från BS-agro.
Det är riktigt bra kvalitet, och dessutom väldigt nära, så jag kan hämta själv :)
De har förresten en himla bra foderhäck som jag verkligen kan rekommendera.
Där man kan lägga i två balar ovanpå varandra, och risken att klämma något djur är minimal.
Det blir iofs lite mer spill när man lägger i två balar åt gången, men en sån här vinter är ju det bara en fördel.
Och vill man minimera spillet så lägger man bara i en bal åt gången som en vanlig foderhäck.
http://www.bsagro.nu/sv/artiklar/rundba ... acken.html
Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Grottulf (trådstartaren)

#59 » 10:23:37, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Visst är det dyrt att bygga taket, men har man bara skrapade platta så behövs det gödselbrunn, eller nåt likande, blir enormt slabbigt och kladdigt annars. Sen upplever jag det som att halmåtgången minskade radikalt när jag gjorde tak över skrapgången. Dom blir så mycket renare om fossingarna.
Jag gjorde mina fronter själv, mycket jobb va det. Absolut inte lönsamt om du har alternativvärde på din tid, men jag täljde ihop mina på kvällarna.
Jag har ca 8 ha bete i direkt anslutning till bygget så här i efterhand har jag funderat på om jag inte skulle byggt ett mobilt foderbord som kunde flyttas lite varje dag ist.
Jag har också klurat på mobilt foderbord.
Men problemet är transportsträckorna in o ut ur hagen. Det blir ju iofs mindre körningar, än om man behöver köra ut varje bal för sig.
Men efter att ha provat att flytta runt utfodringsplatsen, så har jag kommit fram till att jag hellre har en bra väldränerad utfodringsplatsen som ligger nära en grind om jag ska ha utfodring ute i hagen på vintern.
Sen får man gödsla ut den med grävmaskin minst en gång om året, och kanske lägga på grus/flis/bark och gödsla ut extra vid behov under vintern.

Men ett mobilt foderbord skulle nog funka bra om man kunde öppna staketet lite överallt, och bara backa in det en bit.
Men det är ju lite svårt att få till, då man oftast har dike mellan vägen och hagen.
Alternativt skulle man kunna anlägga en väg inne i hagen, som man kan utgå ifrån.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Scania bonden

#60 » 11:00:45, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke va (är) att det kanske skulle rymma 4 balar och att det, givetvis beroende på djurantal flyttades framåt låt säga varannan dag, och även laddades efter behov. Blir troligen ingen tidsbesparing i sig, dessutom tillkommer krånglet med att ladda med balar ihop med nyfikna kor. Men som sagt tanken är inte färdig....
Å i takt med att vi funderar, drömmer och sparar till det nya kostallet så. Ja ni vet själva...... Hur man går å klurar o drömmer,
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se