Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Gröngödsling-hur blanda utsädet?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Bushnell (trådstartaren)

#1 » 22:50:45, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bestämt mig för att låta odla gröngödslingsväxter på totalt 4 hektar i vår och sommar. Det är fyra små åkrar som ligger var för sig, ca 1 hektar per åker. Bakgrunden är att det nu varit spannmål på den här jorden i tre säsonger (2014-2016) och det är dags att antingen träda fälten eller odla någon avbrottsgröda. Traditionellt har jag och farsan trädat jorden i det här läget, men jag tänkte jag ska pröva att så växter som gröngödsling den här gången. Samtliga jordar är lätta jordar, mer eller mindre varma och sandiga. Planerar att så råg på jorden kring den 1 september så gröngödslingsgrödan bör brytas i början av augusti senast. Tänkte plöja ner det hela.

Såldes har jag beställt frö till detta enligt följande:
Blodklöver
Bovete
Honungsört
Sudangräs
Vitsenap

Alla sorter ovan är beställda i sådan mängd att varje sort är lagom till en hektar. Jag brukar beställa lite extra för det är små utsädesmängder och det blir inte helt lätt att kalibrera såmaskinen,

Frågor:
Hur ska man göra så det blir bäst? med "bäst" ingår alla aspekter: Kvävegiva till marken, utseende, lättare att kalibrera såmaskinen fåtal gånger än flera, sanerande förmåga hos växterna och så vidare,
Blanda alltsammans ordentligt, lägga i maskinen och så ut?
Eller så alltsammans i renbestånd?
Eller blanda vitsenap och bovete, honungsört i renbestånd, samt blandning av sudangräs och blodklöver?




Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



161A

#2 » 00:20:12, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hade blandat allt och sått på en gång, det som ställer till det lite är klövern, den ska sås grunt, lägger du den på det sådjup som de andra vill ha är risken att den kommer för djupt. Bovete ska helst sås när det inte är risk för nattfrost för det tål den inte, i södra Skåne inbär det runt den 1 juni.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

igelkottar

#3 » 11:34:17, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis Bushnell :grin: :bira:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

busholle

#4 » 11:45:44, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon av arterna som behöver sås eller klarar de inte att läggas på ytan och vältas ner?
Jag hade i vart fall blandat allt och kört med maskin utan billar och efterharv för att sedan välta.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

161A

#5 » 17:00:02, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allting går ju, men bovetet är ju ett ganska stort frö, diam ca 5-7 mm, så det är inte fel att mylla det
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Bacon

#6 » 17:58:03, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser ekonomin ut i dethär med gröngödsling? Jag fattar inte riktigt.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Bushnell (trådstartaren)

#7 » 18:14:07, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Grattis Bushnell :grin: :bira:

Tackar, tackar!

Aha, är Bovetet så mycket större än de övriga fröerna?
Kanske bäst att så det i renbestånd när frostrisken är över.

Ekonomi?
Tja, bra fråga.
Man kan väl se det såhär:
1. Det är inte meningsfullt att odla spannmål oavbrutet år efter år, någon form av avbrott krävs, dvs en bra växtföljd.
2. Jag har inga djur längre så vall är inte aktuellt.
3. Träda är ju vad man kan kalla "lean production", fordrar inget frö och ganska lite job totalt sett. Ska ha svartträda på ett par andra fält i sommar som är svårt ogräsangripna av långrot och tistel.
4. Alternativet till träda är att så gröngödslingsgröda, tänkte jag. Nackdelen är att det kostar frö och för att bereda såbädd och sedan sådd följt av vältning. Fördelen är att jorden kan få en kvävetillförsel och kanske i bästa fall andra ämnen som fosfor som grödorna drar upp ur jorden med sina djupa rotter. Dessutom tänkte jag slippa harva alltsammans i svartträda hela sommaren, det räcker med de fälten jag nämnde ovan. Kanske kan man spara in på konstgödseln på fälten med som gröngödslats nästa år när det är råg som är sått då?
Totalt sett: Tanken är att skapa ett mervärde genom högre skörd kommande år, återstår att se om det kan bli så.

1 person gillar det här inlägget.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Bacon

#8 » 19:51:17, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok ytterligare ett alternativ skulle ju kunna vara att så in fleråriga grödor året innan tillsammans med spannmålen.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

bert

#9 » 20:49:59, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du gräsfrölåda på såmaskinen?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Bushnell (trådstartaren)

#10 » 21:01:42, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, tyvärr, ingen frölåda. Det är en Stegstedt Drabant från 60-talet men vi har sått vallfrö och rajgräs med den i rensådd tidigare, och det har funkat fin-fint. Bra de här gamla danska såmaskinerna.

Angående växtföljd: Bidragsreglerna komplicerar det hela. För att få bidrag för minskat kväveläckage, blandade jag rajgräsfrö i vårkornutsädet 2016. Och rajgräset tog sig, åkrarna är gröna ännu. Men reglerna säger att rajgräset får inte bli huvudgröda nästa år. Så för att inte bryta mot regler ser jag mig tvungen att så något annat nu i vår, eller ha svartträda.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

161A

#11 » 21:21:06, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska nog inte så allt för tidigt om du inte tänker dig putsa av gröngödslingen innan plöjning. även om du sår bovete och senap in i halva Juni så kommer den ändå bli nära metern hög i början av augusti
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Bacon

#12 » 21:31:04, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok jag förstår. Jag investerade i en ny såmaskin förra året, ih 19 billar med frölåda, 400kr
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Bushnell (trådstartaren)

#13 » 23:02:49, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:Du ska nog inte så allt för tidigt om du inte tänker dig putsa av gröngödslingen innan plöjning. även om du sår bovete och senap in i halva juni så kommer den ändå bli nära metern hög i början av augusti


Tror också på att man inte ska så för tidigt, en bra bearbetning varje vecka under april-maj är döden för ogräset, gammal beprövad metod.
Jag tänkte i och för sig putsa ner grödan innan jag plöjer, men det kanske försämrar gödslingseffekten om det som plöjs ner inte är alldeles färskt? Putsar man det gröna blir det ju som hö efter någon dag i solen har jag märkt.


Johannes.Johansson skrev:Ok jag förstår. Jag investerade i en ny såmaskin förra året, ih 19 billar med frölåda, 400kr

Prisvärt, man kan få mycket för pengarna om man är lite om sig och kring sig och håller sig framme.

Inom parantes köpte jag en 11-pinnars Rögle kultivator på auktion 2012 för 600 kronor, mycket prisvärt, en ny kultivator kostar väl 50000 kr?
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Bushnell (trådstartaren)

#14 » 15:12:23, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär blev det, sådde igår:
Vitsenap från Tyskland, honungsört från Polen, luddvicker från Spanien, blodklöver från Sverige och slutligen Sudangräs från USA.
Blandades väl, mängd 20 kg/ha.
Sudangräset är de svarta fröna, honungsörten de små bruna fröna. Vitsenapen och blodklövern är ganska lika, ljusa och runda men senapen är större. Luddvickern är lättast att känna igen, det är de största, runda fröna som ser ut som enbär.
Fortsättning följer i juli.

Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Bushnell (trådstartaren)

#15 » 23:59:56, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering
Sådde 7 maj, det som kom upp var honungsört och vitsenap samt lite, lite blodklöver på botten.
Såhär ser det ut den första juli, senapen har gula blommor och honungsörten blå-violetta blommor. Jag räknar med att slå av det kring den 20 juli.

Inte helt lyckat totalt sett, har inte sett något av sudangräset eller luddvickern, klövern vart dålig och kom upp sent efter flera veckor. Två av fem grödor gick bra således, tur jag sådde tjockt. Man kan ifrågasätta kvaliteten på fröet som fungerat dåligt. Både senapen och honungsörten är snabba i starten och täcker marken så det blir inget ogräs. Då vet man det till nästa år.
Det är klart, det var bra kallt fram till mitten av maj, skulle kanske väntat en vecka med att så? Ville ha en lång växtsäsong och ett frö som ännu inte grott kan väl inte frysa?
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se