Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Dags att odla upp herrgården igen!

656 inlägg • Sida 2 av 44
Diskutera allt som hör till jordbruk här

strumpa (trådstartaren)

#16 » 19:41:16, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grottulf skrev:Trevligt!
jag håller också på att återställa lite gammal åkermark.
Ska du bryta stubbar?

Stubbar ska det brytas så det står härliga till :mrgreen: I år kommer jag förutom åkerkanten i Storberget jaga stubbar hemma i byn på några mindre åkerplättar. Det kommer vara en och annan rejäl färsk stubbe som kommer pröva tålamodet. Lyckligtvis är den övervägande majoriteten 10 år gamla stubbar som borde åka upp utan större möda. Tror jag... :vissla:

Så här i början av projektet kommer jag prioritera de lätta bitarna då vi är i stort behov av åkrar att ta eget hö på.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

3 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn



Grottulf

#17 » 21:19:54, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips ifall du har tänkt flisa stubbarna, är att klyva dem när du gräver upp dem, annars får man inte in dem i flistuggen.
Det finns ett särskilt grävredskap för det, men jag vet inte vad det heter...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

strumpa (trådstartaren)

#18 » 14:31:20, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grottulf skrev:Ett tips ifall du har tänkt flisa stubbarna, är att klyva dem när du gräver upp dem, annars får man inte in dem i flistuggen.
Det finns ett särskilt grävredskap för det, men jag vet inte vad det heter...


Ja det där med stubbarna är ju ett kapitel i sig. Vet nån om det är några pengar i att sälja dem eller får man glatt betala för tjänsten? Annars om jag fattat det rätt så räknas de som miljöfarligt avfall och är förbjudna att både gräva ner och elda upp. Som planen är nu så har jag tänkt lägga de på hög och hålla tummarna för att de inte ska självantända. Det vore ju väldigt tråkigt om det blev så...
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

4 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Grottulf

#19 » 14:54:28, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog rätt dåligt betalt nu, men något borde man ju få för dem när de ändå är uppdragna.
De ska väl helst ligga och gotta till sig något år, och allra helst vändas i så jorden stuper av.

Så med lite tur har priset gått upp igen när det är lagom att flisa dem :)

Och klyver man dem nu, så har man iaf den möjligheten senare.
Om de inte skulle spontanantända då förstås ;)



Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Burträskarn

#20 » 18:31:14, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle stubbar vara miljöfarligt avfall?? Vad ska man då kalla det som naturvårdsverk och miljökontor åstadkommer??
Det är väldigt deprimerande att inse att man bor i ett land där sunt förnuft har blivit förbjudet. Det är till och med så beklämmande att jag tror att jag ska gå ut och spränga en sten bara för att lindra att jag blivit så kränkt. Och om det inte hjälper så får jag väl härda ut till våren, och följa TS:s eminenta spår, och odla upp nån liten glänta - bara för att sätta krokben för risodlarna...

Nyodlare=hjältar :buga: :thummar:
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

magirus

#21 » 20:39:34, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, stubbar som grävs upp anses av Staten/myndighet som miljöfarligt avfall medan staten/myndighet vräker ut tonvis med salt på våra vägar, salt som sen rinner ner i diken och vattendrag och sakta men säkert sipprar ner i marken o så småningom förgiftar grundvattnet....
Lysande.

Hörrdu Burträskarn, när jag far åt Renbergs... kanske jagkan fara om dej o få följa me o smälla lite??
Bör ju iaf ge utlopp för lite frustration :mrgreen:

Förlåt Strumpa för kapningen :shake_hands:

:back_to:

Du gör ett fantastiskt arbete och det är en fröjd att läsa tråden o se bilderna på framsteg.
Hoppas du orkar fortsätta att dokumentera här!!! :buga:

5 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

busholle

#22 » 21:01:11, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en vanlig uppfattning att stubbar är miljöfarligt avfall bara för att man inte får deponera dem. Saken är att det är förbjudet att deponera organisk avfall eftersom det ska återvinnas. Hästgödsel hamnar i samma kategori och är även det förbjudet att deponera.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

strumpa (trådstartaren)

#23 » 21:55:03, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska jag vara ärlig så är det där med stubbarna inget jag fått förstahandsinfo om utan sådant man hört och läst så många gånger att man till slut tror att det är sant. :screwy: Men då är ju frågan om att gräva ner dem kan anses vara att gödsla?... Och att elda upp dem kanske kan räknas som energiåtervinning (till kråkorna) :vissla:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

busholle

#24 » 22:14:17, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elda ska väl egentligen inte vara ett bekymmer bra man får nödvändigt lov från räddningstjänsten. Man får ju lov att elda hus då och då.

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Burträskarn

#25 » 01:43:31, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lärt mig att såna där "sanningar" har en viss förmåga att bli självuppfyllande profetior, om inte annat genom att någon "forskare" får pengar för att kolla om det finns nåt otrevligt ämne gömt nånstans. Och eftersom det finns ohälsosamma ämnen i princip överallt, så blir ju till sist allt farligt - och om vi har en samhällsordning där alla risker är farliga, och det därmed är säkrast att de blir förbjudna - så hamnar vi ju till slut i ett läge där vi sitter inlindade i metertjocka lager av (ekologisk?) bomull. Detta istället för att värdera risken för att en skada ska uppstå, och konsekvensen av en sådan skada - men den sortens resonemang kan ju bli jobbiga...

Till Strumpa kan jag bara ödmjukast böja min styva nacke i förtjust beundran, och hoppas på många bilder och ett stimulerande resonemang om nyodlingsmetoder. I min värld är en åker det yttersta tecknet på civilisation, man jag kanske är konstig :huh:

Till Magirus (och alla andra...): sprängandets terapeutiska verkan är gravt underskattad. Den som är på rätt väg till Renbergs kommer oundvikligen att passera världens mitt (Burträsk, alltså...) :mrgreen:
och nu :back_to:
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Nisse_R

#26 » 08:30:16, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom skotaren dit igår eller? Hörde att Tigercatten skulle till Ljusne i två dar. Alltid roligt att läsa om nyodlingar :grin:
Nisse_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:05, 26-06-2013
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case ih 5150
Case ih mx135
Ponsse Buffalo

Torpöbo

#27 » 09:45:51, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har 400 m3 stubbar som ligger på stuka. De lär nog få ligga till att de är förmultnade. Det var ingen som ville köpa dem då man från värmeverkens sida hellre importerar utländska sopor än eldar svensk förnybar energi. Det är mycket fiffel i fjärrvärmebranschen och ytterst beklämmande att det inte råder en större opinion.

5 personer gillar det här inlägget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

strumpa (trådstartaren)

#28 » 09:47:31, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev: I min värld är en åker det yttersta tecknet på civilisation, man jag kanske är konstig :huh: :

Visst är det så! Tillsammans med boskapsskötsel. Sen om civilisationen enbart är av goda är en annan femma... :huh:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#29 » 09:50:28, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nisse_R skrev:Kom skotaren dit igår eller? Hörde att Tigercatten skulle till Ljusne i två dar. Alltid roligt att läsa om nyodlingar :grin:

Japp! :mrgreen: Var dit på morgonen och gick igenom lite träd som skulle sparas eller manuellhuggas och då var han i full gång! :driver:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#30 » 10:01:09, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:Har 400 m3 stubbar som ligger på stuka. De lär nog få ligga till att de är förmultnade. Det var ingen som ville köpa dem då man från värmeverkens sida hellre importerar utländska sopor än eldar svensk förnybar energi. Det är mycket fiffel i fjärrvärmebranschen och ytterst beklämmande att det inte råder en större opinion.

Ja, visst är det snett!? Visst det är säkert billigt och bra för energibolagen men som vanligt drabbar det oss på landsbygden som tappar ännu en inkomstkälla.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

5 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se