Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Dags att odla upp herrgården igen!

656 inlägg • Sida 25 av 44
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Antevante

13:20:24, 07-02-2020

Nu j*vlar! :thummar:



raggsockan

13:44:42, 07-02-2020

:hurra:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

strumpa

21:02:36, 13-02-2020

Tack för alla glada tillrop! :buga:

Trodde jag skulle haft något att att lägga upp vid det här laget men det har dragit ut lite på tiden. Senaste budet för startdatum är imorgon men även det kan ändra på sig. Men den som väntar på något gott...

Lägger upp en bonusbild från odokumenterat arbete i somras istället :mrgreen:

Bild
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

15 personer gillar det här inlägget.

Stridis2

22:21:35, 13-02-2020

Den som väntar på någon som har gått, han har redan väntat för länge... :vissla:
Men när vi har en vacker maskin att vila ögonen på, tja, då kan i alla fall jag vänta lite till. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.

Antevante

23:01:00, 13-02-2020

En sådan bild är som att kasta kött till tigrarna! :mrgreen:

8 personer gillar det här inlägget.

strumpa

18:22:50, 17-02-2020

Så var det äntligen dags! :thummar:

Bild

Vi har anlitat en snubbe med nyodlingsfräs! Han ska ta sig ann enligt bild nedan.

Bild

Stället kallas Norrtäkten och ligger som namnet antyder norr om Järvsjön. Det är ca 2ha som vi lät avverka våren 2016. Jag köpte mig en grävmaskin och började ta tag i detta projekt men insåg snart att det verkligt tidsödande arbetet var att ta reda på allt ris.

Sakta men säkert dog entusiasmen och det blev stående fram till i höstas. Då bestämde vi oss för att anlita en nyodlingsfräs. Detta bl.a. för att det skjutit duktigt med skott som på tre år hunnit bli riktigt stora. Så hösten fick ägnas åt att röja ned slyet som tydligen helst skulle behöva ligga och torka ett tag innan man fräste ner det.

Men idag var det då äntligen dags att sätta igång. En nyodlingsfräs är för den som inte vet en fantastisk maskin som fräser ner stubbar, rötter, ris och mindre stenar och blandar hop det i jorden. Jorden ska i princip vara klar att harva och så när den är klar.

Som sagt en fantastisk maskin som klarar det mesta, men tydligen inte grova järnstolpar...

Bild

Bild

Efter två meter tog det stopp när han lycksdes hitta en gammal stängselstolpe i järn :sad: Skärbrännare fick kallas in och jag tog grävmaskinen och lyckades hitta ett gäng andra stolpar.

När han väl kom igång igen hann han bara köra kanske 1000kvm innan han återigen hittade på en järnstolpe som denna gång låg begravd under jorden. Stopp igen och arbetet avslutades för dagen...

Så nu ser planen för morgondagen ut som följande att han kommer att spara en rejäl remsa utmed täktens sidor där stängslet gått en gång i tiden så får jag jaga dessa ytor med grävmaskin.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

16 personer gillar det här inlägget.

raggsockan

18:51:59, 17-02-2020

:hurra: :driver: :thummar: :eat:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

Burträskarn

18:59:16, 17-02-2020

Snacka om vill-ha-faktor.....
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

strumpa

19:53:56, 17-02-2020

Burträskarn skrev:Snacka om vill-ha-faktor.....

Ja, hade plånboken varit lite fetare så hade det funnits en på gården :vissla:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

3 personer gillar det här inlägget.

Ludde eriksson

21:13:31, 17-02-2020

Nåt sånt här skulle också få finnas i mitt garage :vissla:
https://youtu.be/XF5tRL2tZnA

2 personer gillar det här inlägget.

strumpa

20:14:49, 18-02-2020

Idag flöt det på bättre utan incidenter men det blev inte så många timmar. Han hann nog med drygt en halv hektar skulle jag tro.

Bild

Själv har jag suttit i grävmaskinen och försökt få lite bättre fart i ett dike. Men mest är det nog som tillgänglig bogserhjälp om han hittar på nått blöthål.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

9 personer gillar det här inlägget.

Antevante

21:02:11, 18-02-2020

Ser ju ut att bli ett trevligt resultat :thumme: Hur bär man sig åt sedan? Sår man i direkt eller arbetar man jorden mer än att harva?

strumpa

21:37:32, 18-02-2020

Antevante skrev:Ser ju ut att bli ett trevligt resultat :thumme: Hur bär man sig åt sedan? Sår man i direkt eller arbetar man jorden mer än att harva?

Ja, det återstår att se :vissla: Men planen är att det ska räcka med att harva. Antagligen kommer jag att harva över ett antal gånger som en liten svartträda för att få det hyggligt rent från ogräs.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.

Alrik

21:57:15, 18-02-2020

Så in med gräs? Skulle nog inte ner något djupare än harven och gröta dom närmste året så att rötter och annat hinner förmultna.

3 personer gillar det här inlägget.

Mats i Myrhult

22:12:24, 18-02-2020

Det är väl bara Gaffa och Stridis som har tillräckligt med muckler i traktorerna för att hänga på en sån där. Man ska krypväxel också.
Utan risk, ingen chans!