Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Dags att odla upp herrgården igen!

656 inlägg • Sida 23 av 44
Diskutera allt som hör till jordbruk här

strumpa (trådstartaren)

#331 » 18:05:17, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur svårt ska det vara att gräva ner en sten för en amatör? Tydligen jättesvårt!

Skalade av matjorden runt det tänkta hålet och lade det i en hög. Började gräva på djupet och lade det i en annan hög. Först ett tunnt lager sand för att sedan gå över i blålera.

Efter ungefär en meter börjar det bli hårt. Här är det bara sten i diverse storlekar. Får kämpa som fan för att få loss stenen men snart nog är det stopp. Antingen väldigt stor sten eller möjligtvis berg. I ena änden av hålet går det fortfarande att pilla lös småsten så jag bestämmer mig för att utvidga hålet åt det hållet.

Nu inser jag att jag skapat en rejäl slalombana med mina högar och de hinder som fanns naturligt men efter lite trixande står jag på andra sidan och gräver. Fortsätter att pilla loss sten ett tag innan det återigen är storsten/berg.

Egentligen är hålet på tok för litet för att jag ska känna mig trygg att stenen ska få plats men jag är alldeles för leds för att fortsätta jävlas. Försöker vända till stenen så den ligger i bästa möjliga position för att få plats i det lilla hålet vilket givetvis innebär att det blir en hel del slalomåkning med grävmaskin igen.

Till slut känner jag mig redo att knuffa ner stenen i hålet. Gick sådär... vilket innebär att det blir ännu mer slalombana för att komma åt från olika håll och kanter för att rätta till stenen. Men döm om min förvåning när stenen tillslut har ca decimetern tillgodo under marknivå!

Sen återstår ”bara” att börja ösa tillbaka småsten, blålera och matjord till något sånär platt skapelse. Tyvärr verkar en blöt blandning där merparten är blålera ha ungefär samma konsistens som kvicksand! Det är faktiskt så illa att jag tror jag måste ut när det blir dagsljus och spärra av området, det är rent livsfarligt om någon mot förmodan skulle få för sig att ta en promenad över mitt ”konstverk”. Hur lång tid kan det ta för jorden att sätta sig tror ni?

Allt som allt har jag nog lagt dryga två timmar på den här stenen och det jag vunnit är att den lilla klack av stenen som stack upp nu befinner sig en decimeter under mark. Eller snarare under ytan av slukhålet...
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

3 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn



Ludde eriksson

#332 » 19:09:26, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blålera tror jag är rätt hopplös, torkar aldrig ur.
De enda som funkar är ett lager matjord över med tillräcklig grässvål för att skapa nån form av bärighet :insomnia:
Sen kanske det finns olika slags blålera, men det är min erfarenhet iaf. :klia:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

CountyBruff

#333 » 20:08:08, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte ovanligt att man blir tvungen att lägga en dränering från ett sådant hål.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

strumpa (trådstartaren)

#334 » 20:21:33, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får nog bli avspärrat så länge. Är ju inte kul att sjunka ned med traktorn när man ska slå av där till sommaren :driver:

En fundering till er med stor gräverfarenhet (och eventuella geologer). Här på gården har jag stött på flera ställen där det är sandjord på (blå)lerbotten. Det känns ju lite ologiskt att det ska komma i den ordningen? Men det handlar väl om avlagringar som skett vid olika tidpunkter?

Hittade förövrigt en ”avlagring” av senare datum när jag bröt en stubbe alldeles nära ån, slaggsten. Det är utfyllt med slaggsten både här och där på bruket men hade inte
förväntat mig det på ”jordbruksmark”.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

2 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

busholle

#335 » 10:00:42, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är inne på rätt spår. Frågan är om det verkligen är lera du fått håll i. Lera är den i särklass mest överanvända jordartsbenämningen och det är inte otroligt att det är en äldre lermorän eller siltmorän du fått håll i med tanke på stenförekomsten.
Det finns något som heter drumlin som är vansinnigt hårt. Det är vad man kallar preglaciära avlagringar alltså jordar som överlevt minst en inlandsis och därmed är sällsynt välpackade.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Martin.Eriksson

#336 » 10:20:32, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lera förekommer ju i så många olika sorter så därför har de väl blivit ett vanligt namn.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lera
2011 la en kompis ner sin H7 hjulare på en åker där de är gammal sjöbotten som vi säger, ett lager matjord sen grå geggig lera å sen blålera under det. bottelöst.
2015 var ja där å dika lite å då dika ja ut vattnet som stod i gropen fortfarande. osäker om de går köra över där än idag..
Men tror inte de blir nå problem för strumpa om de bara får ligga å torka lite om de nu bara rörde sig om nån meter..
På många ställen i skogarna häromkring är det ett torvlager/ytlager sen sand och under den blålera. och när man dikar så blir dikena jättefina i några dagar sen flyter dom igen. vatten å sand har aldrig varit en bra kombo :huh:

Bild
2011

Bild
2015

Bild
oxå 2015. man fick köra runt med slåtterkrossen

Och vissa ställen är de bara som sand under matjordslagret.
Var på ett ställe å drog upp några diken för de skulle ner slang, men så hann dom inte dit å fixa det innan vintern å på våren sen såg de mindre bra ut..
före å efter bilder

Bild

Bild
Bild

Blev lite av en trådkapning men hoppas de är okej :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

BM 4 ever

#337 » 12:59:13, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj , så rakt å fint du grävde ditt dike !
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

strumpa (trådstartaren)

#338 » 14:42:27, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Du är inne på rätt spår. Frågan är om det verkligen är lera du fått håll i. Lera är den i särklass mest överanvända jordartsbenämningen och det är inte otroligt att det är en äldre lermorän eller siltmorän du fått håll i med tanke på stenförekomsten.
Det finns något som heter drumlin som är vansinnigt hårt. Det är vad man kallar preglaciära avlagringar alltså jordar som överlevt minst en inlandsis och därmed är sällsynt välpackade.

Jag är ganska så säker på att det är lera. Sedan kan det säkert finnas mer eller mindre andel av andra kornfraktioner i den.

Det ”märkliga” var att den hårda botten verkade bestå av enbart större stenar blandat med samma lera, inga fraktioner där i mellan som grus och småsten. Men det kanske är typiskt för drumlin?

Det övere mer sandiga lagret kommer nog helt enkelt av material som svallat ut från högre belägna delar. Det har trotts allt legat under vatten tills relativt nyligen då det bara ligger några enstaka meter över havsnivån och landhöjningen är här kring 6mm/år.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#339 » 14:44:44, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får akta mig för hålet några år skulle jag tro Martin :vissla:

Håller med, galet rakt och fint dikat :thummar:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

2 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#340 » 10:48:31, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kom vintern och tjälen börjar krypa ned i backen. Mer hanns inte med i år. Men de stenar som skulle bort är borta och de stubbar som jag vågade bryta är också väck.

Bild

Eventuellt om snön dröjer och tid finnes så hyr jag en stubbfräs, annars får kvarvarande arbete vänta till i vår.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

10 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#341 » 16:13:16, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag tyckte fröken sambo att vi skulle riva den gamla rundkorallen och eftersom jag såg en chans att köra lite traktor hakade jag på hennes planer :driver:

Det är många år sedan den användes och den är rätt överväxt av diverse busk och småträd.

Bild

Roligt att få utlopp för sina mer destruktiva sidor ibland :djaevul:

Bild

Blir ett bra tillskott på rishögarna

Bild

Det är skönt att få bort något skämmande och dessutom kommer det underlätta att komma in i "ekhagen" och städa upp ris.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

15 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#342 » 20:54:12, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så har julen och nyår passerat. Vi skulle egentligen fått tillökning för tre dagar sedan men bebben verkar inte känna någon brådska ut. Så de senaste två veckorna känns det mest som man gått och väntat på det. Men jag har i varje fall haft tid att köra lite ris om dagarna. Inte mycket men en par tre lass om inget annat hänt om dagarna.

Dessutom har julen varit ganska omskakande i övrigt. Veckan innan jul när handeln är som mest hektiskt på jobbet så får en psykiskt sjuk man för sig att ta livet av sig inne hos oss. Personen tar en kökskniv och går helt bananas på sig själv. Helt surrealistiskt!

Några dagar efteråt ramlar min syster och bryter armen. Hon är sedan länge svårt sjuk i diabetes och blir efter några dagar väldigt dålig. Återigen får vi sitta och vaka på vad som ser ut att vara hennes dödsbädd men sin vana trogen så har hon ridit ut den värsta stormen igen. Hon verkar ha en livsgnista som slår det mesta!


Men åter till gården. Senaste dagarna har ägnats åt att ta reda på den ena av våra ekar som blåste kull förra vintern. Jag har dragit ut på det länge, kanske för att det är lite sorgesamt då det enligt utsago ska röra sig om Norrlands största och äldsta ekar. Sant eller inte så kan jag intyga att de är stor och ska vara planterad i samband med att bruket grundande på 1720-talet.

Bild

Det har varit ganska trång och med begränsad räckvidd på kranen och liten vagn att köra riset på har det tagit några dagar. Här även fått tagit hjälp av grävmaskinen för att kunna flytta och vända på stammarna för att komma åt. Vi valde dessutom att spara stammarna både som ett minne och lite "naturvård".

Stammarna hade fallit åt varsitt håll (varje ek är dubbelstammig med en kort väldigt grov stubbe) så det blev en hel del trixande med grävmaskinen för att kunna lägga de bredvid varandra som synes på bilden. Vet inte vad en stam kan väga men det var nätt och jämnt att man kunde lyfta en den i ena änden utan att grävmaskinen tippade framåt.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

8 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

PeterR

#343 » 00:04:33, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till tillökningen!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Liljansnäsarn

#344 » 06:17:36, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. :shake_hands:
Hur går det med gården?. Ser fram emot fortsättning i tråden .
Mvh. Liljansnäsarn

2 personer gillar det här inlägget.
Liljansnäsarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:14, 09-09-2016
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 700
BM 230 Victor
Valmet 886
Kockums KL-836

strumpa (trådstartaren)

#345 » 19:00:27, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liljansnäsarn skrev:Hej. :shake_hands:
Hur går det med gården?. Ser fram emot fortsättning i tråden .
Mvh. Liljansnäsarn

Jo tack, gården står kvar dess invånare frodas :thumme:

Att bli trebarnsfar har inneburet att väldigt lite tid har lagts på det mesta utom barnen faktiskt. Det har blivit lite småpill här och där för att behålla känslan av att det går framåt. Renoverade balkongen i våras och den stal den mesta "projekttiden" då.

Nu har jag så smått börjat med projekt "lillänget" igen och som vanligt sväller planerna vart efter. Nu innefattar projektet även angränsade ytor och en damm samt en ställplats för husbilar står på önskelistan...

Mer konkret så håller jag på att göra ordning den lilla delen av lillänget som finns mellan gården och diket för att det ska bli enkelt att sköta med betesputsen eller i värsta fall gräsklipparen. Eftersom jag vet att det finns rätt gott om sten där genomsöker jag just nu plätten med grävmaskinen.

Bild

Bild

Jag börjar längst bort mot "skogen" och där var det som synes en hel del sten.

Får se hur arbetet fortskrider, närmast står ett dop på agendan och fröken sambo hävdar att dess förberedelser är av större vikt än detta :vissla:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

12 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se