Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Omläggning til krav

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

FÅRsCALLE (trådstartaren)

#1 » 09:02:42, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter och funderar på om man kanske skulle ställa om spannmålsodlingen till krav.
Driver idag konventionell spannmålsodling på 38 ha. Höstvete, maltkorn och grynhavre. Står i beslutet på om man ska köpa en ny beg växtskyddsspruta eller om jag ska strunta i de och ställa om till krav odling. Hade jag haft djur på gården så hade alet varit enkelt att byta till krav. Men nu har vi ju inte det och jag bor inte ens på gården.
Har ju inga jätte bra marker för växtodling hamnar väl på ca 7 ton höstvete 6 ton korn per ha.
Hur stort blir skörde bortfallet om man ställer om till krav.
Vad skall man gödsla med ? Inköp av hönsgödsel eller annat ?
Vad krävs det extra i maskinväg?
Har ingen tork så det jag odlar bör kunna lev direkt eller om jag lyckas hitta nån i närheten som vill köpa in krav foder.
Har 4 mil till västerås ( de tar emot vid skörd) har 1 mil till köping som jag kör spannmålen till idag.

Vad har ni för erfarenheter ?
FÅRsCALLE Skog och Entreprenad
www.farscalle.se
FÅRsCALLE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:11, 22-06-2009
Ort: Munktorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
MF 399
Jd 6330
Volvo BM 650
Aktiv Sampo 580
Hymas H52



161A

#2 » 09:43:16, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen lång erfarenhet av just krav odling
är ju "giftbonde" sen 24 år :mrgreen:

Men tankarna har väl varit och vänt vid att ställa om ett par ggr.

Men jag tror att det viktigaste och första punkten är det mentala, att du verkligen vill ställa om och att du förstår varför du vill odla ekologiskt och att du har ett tydligt mål med det.

Hade jag ställt om i dag så hade jag nog funderat mycket kring att radså allt så man kan radhacka alla grödor.

Men annars så är det väl bra jordbearbetnings redskap, för det går ju inte och fuska med jordbearbetningen för det finns ingen försäkring med bekämpning

gödsel är väl vad du kan få tag i för husdjursgödsel i närheten och kvävesamlande grödor, biofer finns ju men jag ser väl det som en nödlösning
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

busholle

#3 » 16:49:54, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A är klok som vanligt.

Skaffa gödsel billigt är nog det första jag skulle börjat med. Annars är det nog en bra idé att börja med rena fält så spruta på tills det är dags för omläggning.

Vall är du tvungen att ha i växtföljden har jag förstått, eller räcker det med gröngödslingsträda?

Maskiner är väl inga konstigheter längre. En del ogräsharvar och andra hackar, har fått för mig att ogräsharv och styva jordar inte funkar så bra ihop.
Nackdelen med hackning är specialmaskiner gärna med precision också och då blir det dyrt att investera.
Odlar du livsmedel i dag så ska du nog fortsätta med det, foder tror jag blir för begränsat och för dåligt betalt.

Bygga tork är nog ingen idé för dina volymer men kan du ordna platta under tak och ha som kyllager? Utlastning sköter du nog ok med lastmaskin eller traktor med lastare.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman

#4 » 13:40:53, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Som du kanske lagt märke till sitter vi i Björnarbo ganska djupt i Krav träsket. Hos oss är det grisarna som är motorn i hela verksamheten allt vi odlar och lite till hamnar i dessa det är grisarna som ger pengarna in i firman. På något konstigt vis har vi lyckats få betalt för dessa. Men vi bor uppe i skogsbygderna i nordvästra Uppland med någon form av marginal marker där en gigantisk fält är 10 ha.
När det gäller maskiner har vi inte något special alls för eko odling. Förutom gåsfötter till harven samt en Einböck ogräs harv som vi kör rätt sparsamt med .
Koncepten med radhackning har jag bara sett för storskaliga jordbruk. Har inte sett något som passar in på ett litet jordbruk ännu .
Om jag inte missminner mig finns det en man som heter Arne Stenberg Munktorps prästgård som är rätt intresserad av ekoodling .
Själva har vi kontakt med Växtråd http://www.vaxtrad.se. Med en kille som heter Jon Orvendal. Han är bra tycker jag.
Du har ställt dig frågan "Ska jag ?" Bara att fortsätta att ställa frågor . Ibland hittar man det svar man vill ha .
Läser mitt inlägg , får känslan rackarns vad du surrar Göran, men efter som min själv insikt är rätt dålig postar jag ändå.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

johaniskogen

#5 » 14:38:22, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du plog idag? Annars är de nästintill ett måste för eko
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

jannejoel

#6 » 15:16:05, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man använda gödsel från vilken besättning som helst? Måste inte den också komma från en kravgodkänd gård?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Göran Ekman

#7 » 15:52:09, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som det har varit ,så har stalls formen varit viktigare än om djur gödseln varit Krav . Strö bädd konventionella djur OK . Gödsel från djur som går på spalt golv NEJ. Men reglerna kan ha ändrat sig .
I den delen av världen där TS håller till är det väl relativt glest med djur.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

anders holmström

#8 » 17:59:41, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att man kan vara varken ekologisk eller konventionell bara för ekonomins skull.
Man måste känna för och tro på det man gör...
jag har en granne som är krav, han skulle aldrig bli konventionell, själv har jag svårt att se mej själv som ekologiskt....
det ända jag kan råda dej är att tänka efter och göra det som känns rätt för då kommer du också få det att fungera...
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

PO

#9 » 18:19:37, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte möjlighet att dela av ett fält för att jämföra utfallet krav/konv odling.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Göran Ekman

#10 » 18:47:46, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dela ett fält tror jag inte funkar eko tänket är lite långsiktigt , som någon annan skrivit du måste vara övertygad om att det du gör är rätt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

johaniskogen

#11 » 19:20:07, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kommmer de sig att du funderar på o hoppa 2 steg? Jag menar från kovetionellt till krav, du hoppade ju över eko, inte många som gör de steget
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

busholle

#12 » 19:38:59, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Som det har varit ,så har stalls formen varit viktigare än om djur gödseln varit Krav . Strö bädd konventionella djur OK . Gödsel från djur som går på spalt golv NEJ. Men reglerna kan ha ändrat sig .
I den delen av världen där TS håller till är det väl relativt glest med djur.
Göran i Björnarbo

Nu får jag vara lite petig. Gödsel från stallar där liggytan är spalt är inte tillåtet. Ej heller mink, burhöns eller slaktsvin. För slaktsvin finns ett undantag för mindre besättningar.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

busholle

#13 » 19:42:15, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Hur kommmer de sig att du funderar på o hoppa 2 steg? Jag menar från kovetionellt till krav, du hoppade ju över eko, inte många som gör de steget

Marknaden för eu-ekologiskt är i stort död. De som kör det är de som producerar för stöden.
Åtminstone är det så på djursidan.
Konsumenter känner bara till krav.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Trigon

#14 » 21:56:36, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämnar man alla känslor utanför så tror jag generellt sett att det är bättre ekonomi i kravproduktionen än i den konventionella i dagens läge. Men det finns säkert gårdar med vissa förutsättningar som trots det gör sig bäst som konventionella. Har man inte möjlighet att få tag i nån naturlig gödsel alls kan det eventuellt men inte nödvändigtvis vara en aning mer knepigt. Såvitt jag förstått så är hönsgödsel från konventionella värphöns i allmänhet godkänd, konventionella mjölkgårdar som bara föder upp sina egna kvigor och tjurar till slakt på spaltgolv är också godkänt, gödsel från konventionell smågrisproduktion likaså och sen finns det diverse biogödsel att köpa från biogasanläggningar som också är godkända i många fall, men det är i varje fall bäst att höra dig för med kravmänniskorna innan du baserar nån kalkyl på ett särskilt gödselmedel. Flytgödsel blir dock väldigt dyrt per kg kväve att transportera långa sträckor så det vill till att den gör stor nytta eller att det är nära från brunnen till åkern. Själv köpte jag flytgödsel från en konventionell mjölkgård med ca 3 km från brunnen till mina fält och spridningskostnaden stod ändå för ca 3/4 av gödselkostnaden, men då lejde jag in gödselspridningen.

Jag håller precis på och ställer om mina futtiga 17 ha åker till KRAV och hade första årets karens förra året då jag odlade kravgodkänt höstveteutsäde åt Lantmännen. Lyckas man få en kravutsädesodling godkänd som utsäde så finns det nämligen ett undantag som säger att man trots att det är på karensmark så får man full kravbetalning. Dock förutsätter det nästan att man har tork- och lagringsmöjligheter. Men det kanske finns någon sådan anläggning på nån aktiv eller utarrenderad gård i TS närhet som står oanvänd och går att hyra år från år? Kommande säsong kommer det att bli kravutsädesodling av åkerbönor på mina åkerlappar, det är bara att hoppas på lika bra skördemöjligheter som de två senaste åren bjudit på för åkerbönodlarna.

Nån sorts vall ska väl odlas i växtföljden 1 av 5 år i genomsnitt eller hur det nu var enligt krav-reglerna? :klia: Men det går ju att lösa med gröngödsling i värsta fall, dock måste det vara ett mycket bättre alternativ att försöka sig på nån form av vallfröodling. Klöverfröodling är inte svårt att få ett kontrakt på, dock är risken i odlingen stor så det kan i värsta fall bli 0 i skörd, men å andra sidan är insatserna minimala eftersom man inte betalar något extra för jordbearbetning eller gödning, så i värsta fall blir det inte sämre än ett års gröngödsling. Dock kan stenig åkermark eventuellt sprida grus i maskineriet om man försöker sig på klöverfröodling.

Vad gäller skördenivåer så går det nog inte säga med stor säkerhet vad du skulle få om du ställer om till krav. Själv har jag relativt bra (jämfört med många andra delar av Sverige) men dåligt dränerade lerjordar i utkanten på västgötaslätten och fick inte mer än 5 ton konventionell havre per det regniga året 2015 när många tog rekordskördar häromkring och havreskördar på åtminstone 7 ton/ha inte var särskilt sällsynta. I höstas blev det ca 3 ton kravodlat höstveteutsäde per hektar efter att ha lagt på någorlunda stora mängder flytgödsel från mjölkkor, och då hade jag inga ogräsproblem att tala om. Visserligen kom många häromkring inte upp i mer än 6 ton konventionellt höstvete förra året heller, men jag hade ändå hoppats på nåt ton mer än vad jag fick. Delvis var det väl lite för torr säsong, men mitt vete var också väldigt tunt för att jag fått utsädet väldigt sent från Lantmännen och därmed inte kunnat så förrän sista dagarna i september året innan. Mycket kan nog också tillskrivas att min jord inte är igång ordentligt. Grannen ca 500 m bort som odlat ekologiskt sen innan begreppet fanns och aldrig släppt ut en gödselspridare på åkern fick ca 5 ton höstvete per ha i höstas efter att bara ha plöjt ner en rödklövervall som gröngödsling hösten innan. Han sådde ungefär samtidigt som jag, men trots att jag kom ut med gödseltunnan redan första dagarna i april på mina fält så hade antagligen hans vete mycket bättre förutsättningar med en jord som levererar mer kväve redan tidigt på säsongen och sen alla kväverika växtrester från rödklövern utöver det. Får man 4-5 ton kravvete per ha och bara har gröngödsling som kvävekälla borde det ge rätt skaplig ekonomi på odlingen tycker jag utan att ha räknat närmare på det. Till viss del hänger det väl också på hur åkermarken värderas i ens närområde. Håller man till i såna trakter som Göran där marken sannolikt är närmare gratis (gårdsstödet betalar arrendet) så kanske det inte är hela världen om en tredjedel av ens åkerareal ligger i gröngödslingsvall varje år, men om man som här vid mig i de flesta fall får betala till 1000-2000 kr per ha och år utöver gårdsstödet för ett arrende så smärtar det lite mer ekonomiskt att ha högre andel gröngödsling än vad som är absolut nödvändigt.

Maskinmässigt så har jag en hög med gamla risiga maskiner och tänkte i allmänhet försöka att så spannmålsgrödorna på ca 25 cm radavstånd med en gammal 4 meters Nordsten och sen hacka ett par gånger på samma arbetsbredd med en gammal ombyggd Victor med en LillaHarriehacka som fungerat som bethacka tidigare i livet. Förra året gjorde jag inga ogräsbekämpande åtgärder alls förutom stubbearbetning innan plöjningen före jag sådde höstvetet, men i längden tror jag man får stora ogräsproblem om man inte har antingen väldigt mycket vall i växtföljden, alternativt radhackar eller lyckas få det att fungera med ogräsharvning.

Sammanfattningsvis så kan du inte ställa om till kravodling och tänka att det mer eller mindre sköter sig självt, men är du bara intresserad och försöker ta in så mycket information som möjligt om kravodlandet och är beredd att prova olika strategier för att få tillräckligt med kväve så borde du sannolikt kunna få åtminstone en likvärdig lönsamhet i odlingen som den du har idag. Men helt säker kan du förstås inte vara förrän du hållit på i ett antal år...

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se