Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

är det värt att sätta när man bara har 20 HA?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

busters (trådstartaren)

#1 » 14:54:45, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liten fundering på om man ska så eller sätta något på mina åkrar som man ska ta över. Jag har såmaskiner, jordbrukstraktor från 60-talet, balk slotter, harv, skitspridare, hövändare och plogar,
Min morfar sådde bara havre förut och det vill jag inte hålla på med eftersom jag saknar en tröska.
jag sneglade förut på energiskog men jag saknar maskiner för de, så jag får titta på annat.
Min fråga är vad kan jag göra med mina åkrar med de lilla jag har och vad är det värt att göra med bara 20HA?
Jag bor i Uppland
busters
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:33, 26-02-2013
Ort: Stockholm. kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Buster 400 60-talare
Volvo Buster 400 60-talare.
Jag har två traktorer.



MekJan

#2 » 15:04:03, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hö till avsalu lär det finnas behov av runt Sthlm och lite specialodling av exempelvis kålhuvuden eller jordgubbar så är du nog sysselsatt så du är nöjd ! :grin: :grin: :grin:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

gaffa

#3 » 15:05:45, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du tjäna pengar på din mark så kan du ju odla grönsaker. Gäller det bara att du vill köra traktor lite får det väl bli spannmål med lejd tröskning eller vall.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

strumpa

#4 » 15:07:57, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag röstar också för gräsvallar. Kan ges kalluft pröjs till hästägare. Om tid och ork saknas så är det lätt att bara putsa/slå de en gång per år så hålls åkrarna ändå i skick.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: atlashjul och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se