Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Jordpackning - "Sista skörden"

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 11:30:45, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökte på skoj på maskinisten för å se vad den samlade kunskapen har att säga om jordpackning, ett -ökänt- problem som jag totalt missförstått (är ju inte i branschen å DumBurkens pratkvarnar har den kunskap de har...).
Fick ingen träff på Maskinisten - så, då start jag väl en tråd i ämnet :-)

Så dök det här programmet upp, på Kunskapskanalen:
"Sista Skörden"
https://www.svtplay.se/video/13357996/s ... -skorden-1
(någon kan väl "dumpa" det på YouTube för SVT lär nog städa bort det inom ngn vecka eller så...)
https://www.svtplay.se/video/13357996/s ... -skorden-1
Det handlar om ett av våra viktigaste ekosystem och en förutsättning för vår överlevnad. Planetens jordar är hotade. Den industriella livsmedelsproduktionen utarmar vår matjord, det påverkar näringsinnehållet i vår mat och näringsbrist kan vara orsaken till det vi kallar välfärdssjukdomar. Vi tömmer vårt jordkonto på dess kapital när vi behöver det som allra mest. Utan jord inget liv och utan liv ingen jord. En film av Tina-Marie Qwiberg.
Felanmäl videoInformation om Sista skörden
Produktionsår:2017
Kan ses till:sön 22 okt (5 månader)
Publicerades:tis 25 apr 20.00
Rättigheter:Kan ses i hela världen
Tillgänglighet:
Valbar textning


Nu har jag ett sju H's jordpackningsproblem på min -villa- tomt... där av intresset.
Jag trodde man menade hårt packad jord, ända från ytan och djup ned, men det var ju inte det man menade med jordpackningsproblem inom jordbruket (se filmen). Jag har däremot problem ända från ytan... jag får "betong" jord när den torkat i mitten/slutet av maj... gjort ett par mindre experiment med flis+kogödsel+annat organiskt; grävt och fräst ned till ca 50-60cm's djup. Resultatet blev ok i 10 år, och är "tja..." idag (15 år senare).

Min fundering, vilket jag såg lite olika idéer om på YouTube, är att borra ned små hål till minst 1m's djup, så att vatten, näring och "djurlivet" kan nå ned för att börja luckra upp eländet från djupet (utan att jag lägger näsan i blöt i deras arbete).
Säg 10-20mm's "jordborr" och kanske 1 hål / 50cm, som test/början ?
https://www.youtube.com/watch?v=ZHA1DxPv664

Gräsmatteluckrare har inte en chans mot min "gräsmatta" - så hårt blir det...



Vad har kunskapsbanken, Maskinister, för erfareheter, tips och idéer rörande jordpackningsproblem (generellt sett) ?
:coffee:
:photograph:
:skriva2:
Senast redigerad av dc_lindberg 10:54:02, 13-05-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



busholle

#2 » 13:57:59, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några snabba svar: Släpp upp gräset, kort gräs kan aldrig bilda ordentliga rotsystem. Gödsla så det växer ordentligt. Lämna gräsklippet på gräsmattan. Kalka så klövern trivs, den bygger rötter och förbättrar strukturen. Låt löven ligga över vintern så masken har mat att äta under snön, du kan hacka dem med gräsklipparen men låt dem ligga.
Att åtgärda problemet mekaniskt är bara bakvänt, det blir mer av samma medicin som skapade problemet från början.

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

161A

#3 » 14:14:34, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet man har i jordbruket är packning av alven dvs jorden under matjordslagret (under plogdjupet)
Packning av matjordslagret går att reparera med plogen eller djupkultivatering och att lantbruksmaskinerna har breda däck med lågt däcktryck.
Packning av alven är däremot mycket svårare. För att undvika den så bör axeltrycket på ALLA lantbrukets maskiner inte överstiga 4-5 ton, det kvittar hur breda däck man har. Det enda som kan reparera packning av alven är djup tjäle eller torka (sprickbildning i jorden) växter med djupt rotsystem och pålrot är bra och så klart maskar.

Min åsikt ang tv programmet är att man blandar i hopa bördighet och markpackning, de jordar som man visade upp var inte ämnade för spannmåls odling från början, enligt mig så var det typ stäpp eller prärie jordar som ska betas extensivt, som man fått för sig att odla spannmål intensivt

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 16:56:43, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle... detta med att lämna gräs osv är väl en idé... men marken ökar då på höjden med ca 5mm/år... o -det- har man liksom inte möjlighet till att tillåta i förortsgettot... Så, den lösningen faller liksom bort...

Att låta gräset växa högre... du bor inte i villaområde... gjorde du det så -vet- du att dylika dumheter renderar besök av miljönämnden med saftiga viten för "vanvård" som konsekvens... Så -det- var inte ett möjligt alternativ heller...

Referensen till mekanisk bearbetning får du utveckla. I mitt fall är det total avsaknad av bearbetning, bortsett från att byggmästaren hyvlade av matjorden (1956) och liksom behöll den... så matjord saknas...
Självklart kan man hyvla av 40cm (ca 1200m2) och fylla igen med -riktig- matjord... men... priset för det är lite fler kronor än vad jag är beredd att lägga...

Förutsättningarna, som kanske ska förtydligas:
- ytterst lite jord kan bytas ut (ekonomska skäl ff.a.)
- jorden som är är mycket hårt packad (ff.a. pga att det är snarast sand-lera... för matjord är det inte)
- träden skiter i vilket, de växer med sina rotsystem som de vill, men gräset förmår inte arbeta sig ned mer än någon/några centimeter; sen är det "betong"
=> hur att få naturen att börja åtgärda denna "betong" utan att störa naturen för mycket?

Visst, gör om gör rätt!
Men ibland får man finna sig i att "göra om och göra rätt" inte låter sig göras... man måste finna en annan lösning som kan ge ett förbättrande resultat och ge avkall på perfektionism (helt rätt och riktigt).


161A
Håller helt med dig om programmets sammanblandning av olika jordar och dessas begränsningar samt förutsättningar. Fokus lågt väl i praktiken 100% på prärie/step som absolut inte lämpar sig för spannmålsdrift alls (är väl med det som med byggande av infrastruktur - man tar den mark som är mest lättarbetad o se'n struntar man i konsekvenserna...) ?

Precis - alven.
PÅ min tomt är den liksom bara någon/ngr cm under markytanm, funktionellt sett. Duggregnar det i 1-2 dagar och sedan ökar successivt, så marken är genom funktad - då klarar den ett skyfall, men kommer skyfallet direkt... då har jag Swimming-Pool! istället för gräsmatta (...mossmatta då...)...
=> i min okunniga logiska värld så ser jag dessa två olika nivåer på var alven återfinns som mindre intressant, utan det faktum att dess genomsläpplighet ställer till med elände när det blir blött och att detta problem är så likartat att lösningen torde kunna vara snarlik, eller slår min logik helt snett o vint rörande detta jordpackningarproblem (att få undan vatten när det kommer för mycket, samt att jorden som sådan inte "andas" och hindrar frigörande av näringsämnen samt bindande av CO2 bl.a.) ?

Hur är min fundering om "borrhål" ned på ett större djup?
Vad kan det lösa, och vad kan det skapa för problem?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

PO

#5 » 17:47:54, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör ett referens område med din "borrhålsteori" o se vilket resultat det blir. Inte utan att jag är nyfiken på detta.

1 person gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Nickebonne

#6 » 20:17:28, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir nog svårt att få göra matjord av grus och ler, tyvärr.
Har en kompis som täckdikade ett skifte lerjord. Det blev dyrt och när det regnat rejält stod vattnet åter i svackorna. Han ringde då dikföretaget som kom med grävare. Man grävde upp diket och konstaterade att rören låg torra. Dikarens enda råd var att i svackorna vräka på fastgödsel så maskarna får göra jobbet. Sagt och gjort man började tömma gödselstan hos alla traktens mindre djurhållare, tippa lassen i svackorna och jämna till men hjullastaren. Några år senare funkar dräneringen perfekt på skiftet.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

3 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Nickebonne

#7 » 20:21:53, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående sista skörden.
De amerikanska skiftena i filmen är magra och har alltid varit magra. För att kunna leva på att kunna leva på att bruka denna motsträviga jord har man varit tvungen att bruka tusentals hektar med låga insatser.
Är nog svårt att vända denna spiral.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

2 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 23:54:34, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne - det var ett kanon bra svar!
Klockrent :-)
Precis exakt vad jag misstänkte - dvs att man skall hjälpa naturen på traven, och att det kommer att ta tid samt att man måste tillföra organiskt material i betydande mängd.

PO - det förtar inte alls att pröva vad jordborrande kan ge för resultat.
Har man inte provat, så kan man inte veta. Kanske har någon redan gjort en sådan test, men jag har inte hört talas om det än.
Min tanke är att på "lagom" avstånd borra hål. Skapa ett rutnät. Inte bara borra en gång, utan att förskjuta nätet och borra nya hål när de gamla "täppts till" . Hur många ggr per år... inte tänkt på't än.
Att borra ngr hål är en rimlig insats till en rimlig kostnad - inte att förlora, men mycket att vinna. Målet är att skapa en miljö där maskarna kan böra bearketa marken - och nej, jag är -väl- medveten om att skapa guld har ingen lycktas med än, hur mycket alkemisterna än jobbat med det; dvs, lera är lera och sand är sand. Men kan man få hjälp av naturen att blanda leran och sanden med organiskt material, så kommer man att skapa en mer lucker "jord" som kanske kan bättre svälja vatten och hålla lagom markfukt ?...
Frågar man inte, då får man inga svar!
Får man svar... då kan man få mer "huvudv"e"rk"!

...hoppas ingen övertolkade mitt lilla 1000m2 problem till hektar åker marks problem... för -det- är ett helt annat spel, på en helt annan nivå - o där köper jag Nickebonnes svar rakt av; för jag har sett liknande lösningar förr och hört talas om motsvarande åtgärder och resultat många gånger. Dock har jag aldrig hört olika alternativ för "små" villatomter, än.

Markpackninen, alven, är dock kanske den centrala frågan i tråden - dvs hur att luckra upp den... om man inte får djup tjäle eller hård djup torka... vad gör man då?!... Matjorden ovan kommer att bli lervälling, som spolas bort... (ser även så på den lilla plätten "villa tomt"...).
Så funderingen var seriös om vad som händer om man försöker skapa "luftningskanaler" ned på "djupet". Vilken diameter som dessa hål kan behöva ha, om de skall fyllas med organiskt material (pumpa ned) eller om man skall enbart låta naturen arbeta med att långsiktigt åtgärda problemet?...

Utan vatten dör vi... av för mycket vatten... så dör vi också... men har vi -lagom- med vatten, ja si då mår vi ju bra, och samma sak gäller våra marker ;-)


Parkeringsyta, bärighet, bärlager, tjocklek,

Plattsättning i trädgården, markvibrator, padda
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busholle

#9 » 08:11:23, 09-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, ska försöka svara utan att vara för sarkastisk men det kanske inte blir så lätt.

Börjar med de förra tipsen jag gav:
Högre gräs, gräs som är 80mm skapar avsevärt mer rötter än gräs som är 30mm. Jag menade inte att du skulle omvandla gräsmattan till vildvuxen äng.


Angående luftning och mekanisk bearbetning, bra matjord är uppbyggd på 1/3 fast material, 1/3 luft och 1/3 vatten. Vattnet och luften binds och behålls av det organiska materialet, alltså varianter av kol. Luften där nere är dock inte syrerik atmosfärluft utan svarare rik på koldioxid på grund av allt organiskt material. Tillsätter du syre till en sådan miljö så bryts mullen ner till koldioxid som lämnar marken. Det är det jag menar med att bearbetningen förvärrar ditt problem.

När du lämnar gräsklipp och organiskt material kan markorganismerna använda det till att bygga matjord, något de gör både uppåt och nedåt.

Men tolererar du inte att markytan stiger så står vi där vi står.
Masken kommer hjälpa dig med att bygga struktur men kommer inte göra det utan mat!

4 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 08:54:56, 09-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra svar busholle ! :thummar:

Det fanns en underfråga i min frågeställning, om om man -ställer till med annat elände- o -den- svarade du på klockrent. :buga:

Frågar man inte får man inte svar!
Får man svar... så kan det bli "tillbaka till ritbordet!" :myzsko: :ohnej:
...och så kan det bli :klia: ...

Nu har jag fått ett mycket bra svar.
Jag tolkar svaret så här:
- borra luftningshål blir av ondo, pga att det kommer att sabotera mikroorganismernas "bostad" och därmed maskarnas också => man kommer att öka på problemet genom sekundäreffekter.
(Fattade jag det hyfsat rätt nu?)
- OM man skulle borra hål för att få ned liv i alven, så måste man fylla igen dem med organiskt material.

Gällande gräset längd, man kommer inte undan med 80mm... du vet mycket väl att miljöfånarna skall ha det klippt på 10-max-30mm för i annat fall är det ovårdat och vite för vanvård utgår... (ja, jag vet... önskar man kunde få införa "gallring" av dumma korkade idiotiska ... men si åt det hållet får man inte bedriva "skydds jakt"...).

Gällande att låta gräset ligga kvar, liksom löv på hösten.
Jo, gräsmattan gillar det skarpt! :thumme:
...men...åter igen,... "det ser ostädat ut" och renderar de okunnigas påhopp... (ja, det är så här med okunniga snorvalpar på maktposition, dvs miljömupperiet)...

Så förutsättningarna är rätt begränsade...

Vi vänder på hela resonemanget med ett kryphål - land. Man -får- ha land på sin tomt, och man -får- odla potatis ;-)
Har man ett land så är detta inte gräsmatta och faller inte in under dumhuvä å dumhuvä's idéer om hur en gräsmatta skall se ut :djaevul:
Tillskillnad från USA (många delstater, många åtal) så -får- vi i Sverige även odla upp framsidan av våra villatomter :hurra:
Nu ser du att jag -har- funderat över om det skulle vara värt att odla potatis i något-ngr år för att sedan rekonvertera till gräsmatta. Mycket jobb! Kostnader som blir mycket högre än att borra hål, men en bråkdel av att köra bort "fyllnads"jord och köra hem matjord...

Så jag har tänkt på många infallsvinklar och lösningar, även "skit i't !" - man kan inget ta med sig dit man går (svepningen) !

Nu har vi rör till tråden lite iof.
Jag har mitt problem som går från ytan och nedåt... djupt... finns ingen patentlösning på det... men man kanske kan göra något som hjälper naturen på traven, som håller sig inom "av miljöfåneri och skönhetsråds tillåtna gränser"?...
Trådens riktiga fokus är egentligen alven, för den har jag också, hur att få marken till ett skick där den både släpper igenom vatten samtidigt som den binder lagom med fukt. Jag kanske inte kan göra något åt alven, pga att det är en villa tomt och därmed inte låter sig påverkas på rätt sätt på det djupet?...
Frågar man inte får man inget svar.


Historia ur verkligheten. ca 5:e maj 2017.
...frågar man dumt... så får man finna sig att "som man frågar får man svar..." :skratta3:
Skedde förra veckan. (Eftersom man inte får uppge signalement så blir det så här:) en flicka på ca 10 år. Talandes brytningsfri svenska. Svart hår. Brun hy. Tjockare läppar. Ställde en fråga över staketet: "kan jag få ett grönt äpple av dig? Du har ju äpplen". Jag: ?...? driver ungdj.* med mig... äpelträden har knappt fått knopp än... än mindre blom... och svarade: "va'?! Vad -sa- du ?!" Se'n spann sig en lite konversation vilken slutade i: "Driver du med mig?!" Vilket resulterade i fråga till snorvalpen om: "när mognar frukt i Sverige?!"... "vilken månad är vi i nu?!"... Svaret blev: "Jag är ju barn! Hur ska jag kunna veta sånt där? Varför är du så arg? (jag var trött, jobbat hela dagen, lågt blodsocker och törstig - så... )
Med den historien ur svensk vardag och vad man lär våra barn i skolan idag - man får räkna med svar som man frågar ;-)

I den här tråden... är jag snudd på den lilla tösens kunskaps nivå... så jag lär få svar därefter! :vissla: :lmao2:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busholle

#11 » 10:20:23, 09-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Gällande gräset längd, man kommer inte undan med 80mm... du vet mycket väl att miljöfånarna skall ha det klippt på 10-max-30mm för i annat fall är det ovårdat och vite för vanvård utgår... (ja, jag vet... önskar man kunde få införa "gallring" av dumma korkade idiotiska ... men si åt det hållet får man inte bedriva "skydds jakt"...).

Gällande att låta gräset ligga kvar, liksom löv på hösten.
Jo, gräsmattan gillar det skarpt! :thumme:
...men...åter igen,... "det ser ostädat ut" och renderar de okunnigas påhopp... (ja, det är så här med okunniga snorvalpar på maktposition, dvs miljömupperiet)...

Nu har vi rör till tråden lite iof.
Jag har mitt problem som går från ytan och nedåt... djupt... finns ingen patentlösning på det... men man kanske kan göra något som hjälper naturen på traven, som håller sig inom "av miljöfåneri och skönhetsråds tillåtna gränser"?...
Trådens riktiga fokus är egentligen alven, för den har jag också, hur att få marken till ett skick där den både släpper igenom vatten samtidigt som den binder lagom med fukt. Jag kanske inte kan göra något åt alven, pga att det är en villa tomt och därmed inte låter sig påverkas på rätt sätt på det djupet?...
Frågar man inte får man inget svar.


Jag klippte lite i ditt inlägg och ska försöka svara på delar av det.

Att låta gräset ligga, hur gör de med robotklippare? Har ännu inte sett någon med uppsamlare?
Angående gräsklipp och löv så rekommenderar jag att du kollar på Ray Archuleta och Gabe Brown (Gabe var med i SVT-filmen)på youtube så kan du samla argument om varför det är bäst för miljön och klimatet om det får ligga kvar.

Förresten vilken stelbent kommun bor du i där det pratas om vite för gräs över 30mm?

Potatis är tyvärr den sämsta grödan du kan ha om du ska förbättra jordstruktur eftersom de har ett väldigt begränsat rotsystem. Ska du förbättra den så skulle jag föreslå en blomrabatt med Sötväppling, Lusern, röd eller alsikeklöver. De är listade i fallande ordning efter rotsystem. Sötväppling kan skicka ner sin pålrot 2meter om den trivs och behöver det och är mig veterligen en av få grödor som kan luckra alv, den behöver helst växa i två år om du ska få bra effekt, den ska även vara en bra gröda för bin och humlor, nackdelen är att den blir (mycket)hög. Lusern och klöver är de mer moderata förslagen men nog så fina och har även de en viss effekt på markstrukturen i djupare lager.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

igelkottar

#12 » 10:52:36, 09-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är mycket läsvärt.
http://www.skurupsborren.se/
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

dc_lindberg (trådstartaren)

#13 » 12:30:42, 09-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ex., den här du tänker på?

5 principer för att skapa en välmående mylla/jord:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busholle

#14 » 13:40:24, 09-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:ex., den här du tänker på?

5 principer för att skapa en välmående mylla/jord:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=uUmIdq0D6-A[/youtube]



Ja till exempel, det borde dock finnas någon kortare sammanfattning. Men har du gott om tid så är han inspirerande att lyssna på.

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

dc_lindberg (trådstartaren)

#15 » 19:37:35, 09-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här var mer lättsmält, och den har engelsk textning:


...dum fråga, men... om man nu inte bryter markytan genom plöjning eller fräsning... hur bär man sig då åt vid sådden?...
Så här?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se