Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Odla och skörda råg, frågor

56 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 22:43:17, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat på att börja odla råg, men jag är mycket oerfaren som lantbrukare. Är i och för sig uppfödd på ett söndagslantbruk, men i vuxen ålder så har bonneriet inte sträckt sig längre än till att hugga hö, putsa åkrar, plöja och harva, samt givetvis bryta en massa sten.
Just nu kan man dela upp mina frågor i två kategorier, odling och skörd.

När det gäller odling, vad påverkar hur långa och grova stråna blir? Sorten, så klart, men mer? Vilken jordmån, ska det var mager (har fått för mig detta) eller välgödslad mark. Mineraler och annat som är viktigt?

När det gäller skörden så har jag sett tröskor utan att närmare studera dessa. Haspeln är höj- och sänkbar på de allra flesta jag har sett. Jag gissar att man inte vill att stråna inte ska nå upp till centrum på denna för risk att det hamsar upp sig. Stämmer detta?

Kanske till och med någon som har en tröska till salu inte allt för långt från nordvästra Skåne? Önskemål är hyfsat bra motor och transmission samt haspel och huggbord. Helst dieseldriven. Inte alltför stor, gärna under 10 fot. Uppsliten i tröskdelen gör ingenting.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



strumpa

#2 » 22:49:30, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr tror jag inte jag har mycket hjälp att komma med. Men jag blev väldigt nyfiken på varför du funderar på Råg? Det är väl närmast att anse som en kulturgärning att odla råg nuförtiden? :thumme:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Stridis2 (trådstartaren)

#3 » 23:03:10, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kulturgärning, visst är det så, men även bra för miljön och en massa andra fördelar. :mrgreen:

Bild

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

bert

#4 » 23:13:32, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du och ha halmen till tak så undrar jag om den blir nåt vidare och ha till de efter den gått igenom tröskan
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Stridis2 (trådstartaren)

#5 » 23:27:59, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är inte meningen den ska gå genom tröskan. Normalt så skördar man halmen med självbindare, hänger upp nekerna på krakstörar så de får torka för att sedan köra hem dessa. Därefter rensning och tröskning hemma på gården.
Problemet är att de självbindare jag har sett klarar inte av så pass lång halm man önskar till ett tak så jag tänkte försöka bygga mig en motoriserad självbindare. Men det finns massor med problem innan jag är framme vid denna. Allt om odlingen samt införskaffa en lämplig organdonator till bygget, bara för att nämna några.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa

#6 » 23:28:43, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det vara till halmtak så ska det nog vara någon gammal långstråig sort. Tyvärr sträcker sig inte min rågkunskap längre än till Midsommar- och svedjeråg men där nere i Skåneland borde det väl fortfarande finnas några gamla rävar som har koll på sorter som ger lämplig halm.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

ls76

#7 » 23:45:15, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska den användas till taktäckning måste den skördas med en självbindare så du får neker, skördetröska förstör halmen, hur ska du ta upp den, du kan inte pressa och hur ska du axen åt samma håll. Har för mej att den skördades vid midsommartid eller i början av Juli.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

gaffa

#8 » 00:02:08, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst i någon uråldrig bok om halmskörd för taktäckning att det ska skördas med avläggare tror jag det heter. Det är alltså typ en självbindare som inte binder, bindningen förstör halmen så den duger ej till taktäckning. Du kanske ska prova med en gammal självgående rapshuggare, de har ett ganska skonsamt dukbord.

Angående att råg för tröskning skulle vara någon kulturgärning kan jag inte hålla med om. Råg är troligen min lönsammaste spannmålsgröda beroende på höga skördar ca 10-11 ton per hektar och framför allt mycket låga kostnader och bra avräkningspris.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

johnh1

#9 » 08:47:08, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju moderna självbindare där höjden inte är någon begränsning http://www.alvanblanchgroup.com/tractor ... der-th1400
Annars kan man ju söka på grain reaper så hittar man en del som skulle funka.

1 person gillar det här inlägget.
johnh1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:51:51, 02-05-2013
Ort: västernorrland
Maskintyp: Traktor

JD400

#10 » 10:35:05, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inget att tillföra mer än att det är jäkligt coolt med de där taken! Fantastiskt hantverk! Ser fram emot en intressant tråd och kanske även nån när du lägger ett tak!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

gaffa

#11 » 11:58:38, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjävavläggare! heter maskinen som morfar körde med när det var dags att byta ut halmen på taken.
Bild
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Stridis2 (trådstartaren)

#12 » 16:56:26, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

IS76: Som jag redan skrivit (men du skrev kanske ditt inlägg under tiden jag postade detta) så ska inte halmen tröskas på vanligt vis utan tröskan ska byggas om kraftigt och fungera mer som en motoriserad traditionell självbindare.

Gaffa: Självavläggare är en rolig maskin, men knappast för föraren. Han lär ha fått både en och två smällar av vingarna när han inte satt rakt upp har jag fått berättat för mig. Det fungerar att skörda med självbindare. Det finns tre problem med detta, ja bortsett från otympligheten och låg effektivitet, som jag är övertygad om går att lösa. Ett av dem är att självbindare inte klarar så lång halm man önskar. Därav planerna att bygga själv.
Du råkar inte ha boken om rågodling?
Men eftersom du odlar råg, vad säger du om markförhållanden och liknade?

John1: Kanon länk. Något snarlikt jag tänkt på, men bra att se hur företag har gjort. Och tänk på hur mycket lättare det är att söka på nätet när man vet vad sakerna heter på engelska. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa

#13 » 17:50:39, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För en Norrlänning som aldrig varit i närheten av varken råg eller halmtak, hur mycket halm krävs för att lägga en kvadratmeter tak? Kan det rent utav vara vettigare att lägga ned tid med skära/lie än att bygga om en skördetröska för ändamålet?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

e_pettersson

#14 » 20:09:17, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tänker dy helt fel strumpa! Lägga tid på manuellt arbete när man kan modda maskiner! Handarbete är aldrig vettigt :mrgreen:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

7 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#15 » 20:20:54, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta flyghavre vet ja ska ju ändå bort å är lätt att se! :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM425, jcb3cx och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se