Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Servitut väg 6meter

65 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera allt som hör till jordbruk här

v702

#61 » 11:24:28, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En advokat kom till Sankte Per och frågade: Varför har du hämtat mig? Jag är alldeles för ung för att dö.
—Det var konstigt, sa Sankte Per: Enligt det du fakturerat ska du vara minst 114 år.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

7 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor



Göran Ekman

#62 » 13:17:50, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert min negativa atityd till advokater är baserade på erfarenheter från några advokater som bettet sig som skit i det fallet har jag även träffat några jurister som har varit bra.
Jag bedömer folk efter hur dom beter sig .

Jag känner inte dig ,men har mitt lite onyanserade tyckande sårat dig ber jag om ursäkt för mitt tyckande/skrivande .

Men åsikten att går det att komma överens om något utan att ta strid är en bättre lösning än att ta strid och lägga pengarna jurister. ” I en bra affär är båda parter nöjda.”
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

5 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Bygert

#63 » 15:01:20, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns idioter i alla skrån, det är det inget tvivel om. Direkt sårad blir jag inte men lite nyanser skadar inte. Absolut är det bra att komma överens och målsättningen är ju alltid att lösa saker till allas belåtenhet. Man ska ju också välja sina strider, det läggs för mycket energi på rent trams ibland. Men även om man nu är överens så skadar det inte att reda ut ordentligt vad det är man är överens om. De där striderna när man trodde att man löst något och det sen visar sig att man talat förbi varann eller det visar sig att man missat nåt viktigt, de kan bli väl så illa som när man inte alls är överens.

7 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Skru'are

#64 » 15:13:09, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amen! :skriva2: :laes_detta: :bira:

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

christoffer.gustavsson

#65 » 15:20:01, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt jurist/advokat på rätt plats hjälper en hel del. För ett vägservitut kanske det är lite overkill att anlita en advokat om det inte finns några större problem, men att rådfråga en jurist innan man drar igång tredje världskriget för ett tolkningsfel kan ibland vara värt det. Att dessutom vara utbildad inom juridik innebär ju att man har någorlunda koll på Svea rikets lagar och kan använda lagböckerna som referensverk, något som för vanligt dödliga kan framstå som en stor samling med rapakalja och fina ord.
Jag menar, bara jordabalken består ju av 18 kapitel och blandar man in folks åsikter och egna fria tolkningar av detta kan ett väldigt litet problem bli rätt så stort.
Första steget borde dock i alla strider börja med ett samtal parterna i mellan.

Angående "lantluften" så är ju den dubbelriktad. Att försöka hävda sin rätt som lantbrukare, oavsett vad det gäller, genom exempelvis hot av att göra ett kalhygge runt den drabbade eller på annat sätt göra livet surt för denne, är ju precis lika moget beteende som att mäta vägbanan med skjutmått för att konstatera om servituten överskrids av tjänande part och sedan dra igång en process av det. Ge och ta, sunt förnuft.

3 personer gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se