Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14983 inlägg • Sida 473 av 999
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Trigon

#7081 » 21:00:05, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säg som det är Pettersson, du brukar så stor areal att du inte hinner så mer än 50% på hösten, nätterna räcker inte till. :grin: :bira:

Här på lerjordarna där jag håller till känns det också som om det går ut på att ha så stor andel vete som möjligt.
Själv tycker jag det är trevligt med en varierad växtföljd och eftersom min egen hobbyodling är ekologisk finns extra många fördelar med att ha genomtänkta och inte för enahanda grödval.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



e_pettersson

#7082 » 21:37:51, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej tror det är lite över iår faktiskt då hösten var så gynnsam, kanske 60 %. Ibland blir det bara 20 %, då blir våren lite små jobbig. Här går ju tröskan och bearbetning samtidigt sen blir det kliva av ena hytten och in i andra ibland tröska tills det blir dagg sen så tills det bara inte går att vara vaken längre.
Sen blir vissa skiften betydligt mer höstsäd på för att avkastningen skiljer för mycket.
Brukar undvika att så under dåliga förutsättningar, då kan en väl etablerad korn gröda ge bättre så tänker jag, eller en bra undanflykt för att jag inte hinner mer? :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

e_pettersson

#7083 » 21:43:34, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla nya fall av renkavle är jag övertygad om att den kom till snålbönderna som skulle sälja halm förra året. 1 kr /kg i sträng, 1kg /ha.... :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

3 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Scania bonden

#7084 » 21:59:54, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min växtföljd. Vall i 3 år, höstraps, höstspannmål, potatis, vårkorn, vallinsådd i höstspannmål, som tas till helsäd. Rent o snyggt grabbar.....
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Trigon

#7085 » 22:06:18, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har definitivt inte så mycket tid på hösten som skåningarna, men med tanke på att ni knappt börjat tröska där borta i Uppland så låter det som att ni har det mer stressigt. Jag är ändå rätt glad att det inte är nån jättegård jag hjälper till på, 150 ha konventionell växtodling räcker väl knappt till deltidssysselsättning nuförtiden? :klia:
Jag jobbar gärna intensivt periodvis, men det är skönt när det finns ett slut på varje moment inom räckhåll. Man får uppfattningen att du har ett rätt hårt tempo Pettersson, speciellt på hösten. Du verkar i och för sig gilla det, men jag är lite rädd att du inte tar hand om dig ordentligt.

Själv har jag fått en uppsträckning av bonden jag jobbar hos att jag borde ta hand om mig bättre och vara mer med min familj (jag jobbar med andra fskatt-jobb också). Han har egentligen rätt i allt han sa till mig även om det smärtar att höra. Sen finns det förstås undantag i jordbruket där man får slarva med sömn och annat, men förutom det ska jag försöka att bättra mig så gott det går.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

gaffa

#7086 » 22:11:08, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Min växtföljd. Vall i 3 år, höstraps, höstspannmål, potatis, vårkorn, vallinsådd i höstspannmål, som tas till helsäd. Rent o snyggt grabbar.....


Kerb i rapsen också så får du aldrig någonsin renkavle :grin:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Alrik

#7087 » 22:22:11, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer man upp i 50% höstsådd så är de ju kanon! Ifjol så var 12% höstgröda.. I år så var 50% av arealen höstsådd men 5-7% kördes upp. Siktar på runt 50% i år också men hinner nog inte med någon raps.

Ja, skåningarna kan ta semester i två månader nu innan dom kan fundera på att så höstvete. :lmao: Här har inte tröskan rullat en meter och de är dryga månaden kvar innan man bör överväga att inte så höstvete pga sent.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Göran Ekman

#7088 » 07:50:22, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någongång för snart 40 år sedan var jag lantbrukselev på en gård i närheten av Munkaljungby som ligger mellan Ängelholm och Klippan minns att vi plöjde i december . Misstänker att det dom kunde börja vårbruket i mars.
Har aldrig träffat på så stressade bönder som där nere strax söder om Norrlands gränsen ( strax söder om den ständigt snöbeklädda Hallandsåsen ).
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

e_pettersson

#7089 » 10:56:26, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Vi har definitivt inte så mycket tid på hösten som skåningarna, men med tanke på att ni knappt börjat tröska där borta i Uppland så låter det som att ni har det mer stressigt. Jag är ändå rätt glad att det inte är nån jättegård jag hjälper till på, 150 ha konventionell växtodling räcker väl knappt till deltidssysselsättning nuförtiden? :klia:
Jag jobbar gärna intensivt periodvis, men det är skönt när det finns ett slut på varje moment inom räckhåll. Man får uppfattningen att du har ett rätt hårt tempo Pettersson, speciellt på hösten. Du verkar i och för sig gilla det, men jag är lite rädd att du inte tar hand om dig ordentligt.

Själv har jag fått en uppsträckning av bonden jag jobbar hos att jag borde ta hand om mig bättre och vara mer med min familj (jag jobbar med andra fskatt-jobb också). Han har egentligen rätt i allt han sa till mig även om det smärtar att höra. Sen finns det förstås undantag i jordbruket där man får slarva med sömn och annat, men förutom det ska jag försöka att bättra mig så gott det går.


Det finns jobb till dig med om du flyttar norr över. :grin:
Jag har det ju lite för bra eftersom kärringen är med i jordbruket också, hon tar semester och jobbar åt mig. Vårbruket hade hon en tremånaders i hytten hela tiden.
Men när jag är klar på hösten brukar det bli runt en månads koma för mig. Sen är det bara spannmålsodling jag hålls med allt annat har jag lagt av med. Jag kör bara lite grävmaskin eller snickrar när det är lungt, mest så man inte blir rastlös.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon

#7090 » 12:23:28, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter bra att du har en fru som är delaktig också. Själv har jag en förstående fru även om hon inte är särskilt intresserad av jordbruk. Jag tackar för erbjudande om jobb, men finns det inga drängar på närmare håll som går att överlåta enklare sysslor som kultivering, harvning och liknande på? Jag ser ju det på gårdarna här omkring att ju fler som är engagerade i driften desto fler maskiner kan de hålla igång samtidigt och oftast få mer gjort. Men det är inte det lättaste att hitta människor som är arbetsvilliga och dessutom tar väl hand om de oftast rätt dyra maskiner det handlar om nuförtiden.

Jag var förbi Lagerhuset i Vara i morse för att hämta mer Sluxx, och jisses vilken kö med traktorekipage det var. Det måste krävas skapligt stort tålamod av dem som inte har möjligheten att tippa av skörden hemma.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Göran Ekman

#7091 » 12:36:43, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är helt perfekt är en arbets sugen pensionär självgående och lite bollplank , håller han sedan med egna arbetsredskap så är det något som passar oss rätt bra.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Scania bonden

#7092 » 13:04:59, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Odlar Majs också. Glömde nästan bort....
Bild
Gäller dock att ha styr på ogräset i starten, annars blir det så här...
Bildå här är Majsen som blev rätt kemad.

Bild
Axel W

5 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

gaffa

#7093 » 17:58:59, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Vi har definitivt inte så mycket tid på hösten som skåningarna, men med tanke på att ni knappt börjat tröska där borta i Uppland så låter det som att ni har det mer stressigt. Jag är ändå rätt glad att det inte är nån jättegård jag hjälper till på, 150 ha konventionell växtodling räcker väl knappt till deltidssysselsättning nuförtiden? :klia:
Jag jobbar gärna intensivt periodvis, men det är skönt när det finns ett slut på varje moment inom räckhåll. Man får uppfattningen att du har ett rätt hårt tempo Pettersson, speciellt på hösten. Du verkar i och för sig gilla det, men jag är lite rädd att du inte tar hand om dig ordentligt.

Själv har jag fått en uppsträckning av bonden jag jobbar hos att jag borde ta hand om mig bättre och vara mer med min familj (jag jobbar med andra fskatt-jobb också). Han har egentligen rätt i allt han sa till mig även om det smärtar att höra. Sen finns det förstås undantag i jordbruket där man får slarva med sömn och annat, men förutom det ska jag försöka att bättra mig så gott det går.


Nu när man börjar varva ner ordentligt och två månaders total sysslolöshet hägrar :grin: så kan man fundera lite Trigons påstående om vad som krävs för att jordbruk ska ge tillräckligt med jobb. Jag ser mig lite omkring i bygden och kan konstatera att det finns inget samband mellan areal och arbetstimmar på ett jordbruksföretag. Verkliga exempel på när arbetskraft behöver engageras:

1. 140ha välskött växtodlingsgård spannmål,betor. 1 dräng
2. 300ha mindre välskött växtodlingsgård spannmål ,betor. 3 drängar
3 160ha växtodlingsgård spannmål. 1 dräng
3. 1100 hektar växodlingsgård i 5 socknar bara spannmål. 0 drängar men en 80årig farsa som är en jävel på att ligga i
4. 900 hektar växodlingsgård i 4 socknar spannmål och betor. 1 Polack
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#7094 » 18:38:10, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativ 3 (4) lät ju närapå helt idiotiskt.

Hur ser lönsamheten ut bland dom olika alternativen? Gissar att den mindre välskötta inte är är lika lönsam? Har blivit lärd att det finns ett samband mellan ordning på gården och lönsamhet.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#7095 » 18:41:32, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är arrendenivåerna som avgör arbetskraftsbehovet. Alt 3 krafsar bara lite en gång med en topdown före sådd.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tryggve och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se