Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14932 inlägg • Sida 1 av 996
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Ingvar (trådstartaren)

#1 » 14:44:03, 20-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!
Har en liten fundering.. maskinisterna har ju sin dagbok om vad dom gör på dagarna..(även nätterna verkar det som.. :) ) Månntro att det finns tillräckligt med bönder, fritids-eller heltids spelar ingen roll, för att kunna skapa nåt liknande om vår vardag? Kan ju var kul att se vad som händer ute i landet, det är ju ett avlångt land så skillnaderna är ju säkert stora. man behöver ju inte rusa in och skriva varje dag, men nån gång när det händer nåt som man vill dela med sig av, mobiler med kameror har vi ju nästan alla nu så lite bilder borde ju gå att få till.
Nå, det var en tanke, får se om intresse finns :skriva:
kan ju själv börja med att sådden nu är i full gång här hemma, köpte på mej en lite större såmaskin än den gamla 2,5 metaren.. :uupps: nu händer det ju lite när man ger sig på sina 15 ha...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Ingvar 20:17:56, 16-03-2008, redigerad totalt 1 gång.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare



Anders A.

#2 » 23:22:14, 21-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att klippa fåren...Det tar sin lilla tid.
Igår, fredags blåste det fruktansvärt så presenningstaket på mitt tält, där jag har halm, släpte och la sig på läsidan...Det stod mera i lä förrut, bakom gamla ladan. Funderar på att sälja och bygga nått stadigare...
Mitt vår-bruk hoppar jag över, ska plöja o så om vissa bitar efter första skörden...(odlar bara vall numera...)

Ska se om jag tar ett kort i-morgon.

Förtsätt på tråden, kära bonde-bröder...

/ A
Anders A.
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:12, 21-10-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor

Ingvar (trådstartaren)

#3 » 09:09:02, 22-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu har det varit stiltje i vårbruket några dagar, fick rejält med regn och lite snö i slutet på förra veckan..och det är ju så kallt så inget torkar upp. Så det har blivit kontorsarbete och skogshuggning istället. Skickade in sista delen av SAM blanketteriet, har sökt på nätet i år och det var ju smidigt, men sen kom ju förvåningen när man likväl skulle skicka in en 6 sidor lång sammanfattning med underskrift :uupps: .. vad var det då för mening med att söka på nätet???
Annars är det mycket planering och möten, vi ska sätta igång med ekologisk grisproduktion här och samtidigt försöka köpa loss min föräldragård för att kunna bygga lite nytt. Så mötena avlöser varandra, det är Scan och konsulter och framtidssamtal och jag vet inte vad allt, så just nu hänger allt i luften, men suggor är beställda så jag hoppas det går vägen.

Har du mycket får, Anders,? och vad använder du dom till.. Vi har ju sett ditt fina bygge till dom..du får väl gör samma till halmen.. :thumme:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

nixs

#4 » 10:31:35, 22-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svärfar har ett litet bonneri med 5-6 kvigor numera sedan han lade ner mjölkningen efeter en skogsolycka förra året då han bröt benet. Han har klarat av vårbruket med plöjning och vidare bearbetning fram till sådd. Så nu är det min tur att ta mig an MF 135 och byta olj och ev bromsband på den, höll på att hamna i ån med hela ekipaget när jag körde fram den förra året utan att tänka mig för att bromsarna var kass!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Anders A.

#5 » 20:39:46, 22-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mycket får, Anders,? och vad använder du dom till.. Vi har ju sett ditt fina bygge till dom..du får väl gör samma till halmen.. :thumme:


Vi har 100 tackor (får mammor), och har fått ca 150lamm. (Det är en del ungtackor som ska lamma i sommar) Vi har dom för att det är så dårliga program på TV nuförtiden... :lmao: :lmao:

Nä då det är i köttet som pengarna sitter...
Anders A.
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:12, 21-10-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor

Ingvar (trådstartaren)

#6 » 14:03:12, 01-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, du nixs det finns väl få saker som rullar så lätt som en traktor utan bromsar :???: kan verkligen bära iväg...
150 lamm på 100 tackor..ca 1,5 per tacka med andra ord, är det ett bra/normalt resultat? får dom bara en gång per år?

Här kämpar man vidare med sådd och vårplöjning, alla andra i byn är visst färdiga,men det får man väl bortse ifrån.. :cool:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

krylle

#7 » 22:37:50, 15-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju en "manlig" såmaskin du handlat! Farsan har en 4 meters Nordsten, knallar o går, en enkel o bra maskin. Hade faktiskt en granne innan som hade en 6 meters, men då börjar ju dom bli lite tunga när dom är lastade ju..
Tycker oxå en bonde-dagbok verkar trevligt! Går just nu i startgroparna inför vallskörd, tror där är folk som kommer hugga i helgen faktiskt. Nån ko-bonde har redan börjat slaghacka o köra in lite för att stötta till, hade stora problem att få tag o bra foder o fjor, och ingen halm blev där heller.. Så denna veckan har jag gjort iordning vår rundbals press, en NewHolland BR 750. Ska bygga nytt syra system, ska dokumentera det när jag kommer så långt! Ha det bra!
Bara det brummar, så vill jag köra det..
Användarvisningsbild
krylle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:28:38, 23-02-2006
Ort: Borrby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L70c
Valmet
Valtra
Fendt
Case IH

nixs

#8 » 22:43:55, 15-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korna är släppta på grönbete sedan förra helgen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

krylle

#9 » 17:38:02, 16-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jasså ni har redan släppt era kor? Vi ligger i startgroparna kan man säga. Idag har jag varit ute på gården vi har maskinsamarbete med, dom bygger ännu ett stall för värphöns, 50 000st.. Har lagt grus runt plintar osv.. Kranen var där idag och satte takstolar, dom kom ihopamonterade, 25 meter långa.. Sprutorna har gått hejvilt på österlen idag..
Bara det brummar, så vill jag köra det..
Användarvisningsbild
krylle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:28:38, 23-02-2006
Ort: Borrby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L70c
Valmet
Valtra
Fendt
Case IH

Ingvar (trådstartaren)

#10 » 00:30:09, 19-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser det ut på Österlen,har ni haft det torrt också? Här har det varit väldigt torrt länge nu,och även kallt tycker jag,så det står lite still. Kossorna har väl släppts på de flesta gårdarna,men gräset får nog stå lite till,ingen riktig fart,som sagt.
Själv har jag plöjt upp en mosse som bara går att ta riktiga torkår,så det gick bra, men det var för ett par dar sen.....sen kom regnet, typiskt,nu lär det inte gå att harva och så på ett bra tag :???: Med regnet kom även ogräset..som aldrig förr känns det som, som nybliven eko-odlare ser det lite bekymmersamt ut tycker jag.

Ett par dagar gick åt till grisjakt här i skogarna.. :eek: Hade två suggor som skulle grisa och därmed tas in från hagen, men dom vägrade totalt..och eftersom jag är en sann optimist så lät jag grinden stå öppen och åkte iväg och plöjde lite, för jag tänkte att då kanske dom knallar upp till gårdsplan och eventuellt in i lagårn :idea: Var väl borta en 40 minuter ca,och när jag kom tillbaka så var dom spårlöst försvunna, ja, det var som om en helikopter landat och tagit dom, inte ett spår!
Så det blev att leta halva natten och sen på morgonen och hela dan därpå,men dom fanns ingenstans. Sent på kvällen sen fick vi ett tips om att dom synts till invid ett viltstängsel vid stora vägen, så efter att sökt av en kilometer längs stängslet så stod dom där..mitt ute i en plantering..så det gick att valla dom hem igen och in i sina boxar,dom var allt rätt spaka.
Så det slutade väl,men lite orolig var man allt,det handlade ju trots allt om två suggor och blivande 20-25 smågrisar,så lite pengar var ju ute och gick.. Frun hade lite synpunkter kan man säga :smile:
Skriv gärna vidare :wave:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

mickel räv

#11 » 19:53:26, 19-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är vårbruket avklarat och nu väntar vi på regn! :smile:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

gluffe

#12 » 11:45:05, 20-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

sådde det sista hos en granne igår, det va en riktig mulljord så vi sådde med ärt havre blandning o fröade in med vallfrö, förresten ingvar såg att du vårplöjde, men du hade inte sprutat innan, hur blir dety med uppkomsten av kvickrot då?? :laes_detta:
gluffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:36, 07-02-2007
Ort: vallentuna

krylle

#13 » 20:27:43, 23-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå alla glada!
Nja, för tillfället är Österlen rätt så bra med fukta i jorden osv, massor med dagg om nätterna, så bara det gör att det växer så det knakar, våran vete är precis i "kläcknings-stadiet" o håller på att gå i ax, och idag har jag börjat hugga till första ensilaget, kanonfin vall, frodig och tjock, så hittils verkar alla grödor att må bara bra. Men det kan ju vända såklart. Vissa har lite bekymmer med ogräs, men inte mer än vanligt skulle jag tro egentligen. Några har lite bekymmer där som var oerhörda spår i betfälten i höstas, men det kommer där oxå, så i slutändan tror jag inte spåren syns.
Så nu hoppas vi på en fin vallskörd så andra skörden kommer igång och blir bra den oxå.
Fint Rapid ekipage förrsten! /Christian
Bara det brummar, så vill jag köra det..
Användarvisningsbild
krylle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:28:38, 23-02-2006
Ort: Borrby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L70c
Valmet
Valtra
Fendt
Case IH

gluffe

#14 » 22:58:19, 23-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjingeling Badring.
Nu är hackvagnen o slåtterkrossarna o rundbalarn med integrerad plastare klar för skörd.
Har fått sätta krossarna fram på valtran T170 för hydraul pumpen har rasat på gårdens stolthet NH 8560...
gluffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:36, 07-02-2007
Ort: vallentuna

Ingvar (trådstartaren)

#15 » 23:21:16, 23-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj.. Ja, Gluffe, det där med kvickroten får vi se.. :thumme: är nybliven ekoodlare så Roundupen får stå kvar hemma.. En del säger att det håller tillbaka kvickroten lite bättre om man vårplöjer,den måste ju då börja om igen så säden hinner kanske före lite, men vi får se,ska testa lite olika varianter.

Här har man äntligen sått färdigt, sista mossen nere i skogen tar alltid lite tid, lite bångel att få dit såmaskinen bara :smile: .

Några suggor har grisat, bl.a dom två rymlingarna, en gick jättebra och den andra blev kasst,så kan det bli ibland. Skickar med en bild på lite hungriga kultingar, gillar den som satt sig tillrätta på grinden när han ska käka :cool:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se