Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14983 inlägg • Sida 311 av 999
Diskutera allt som hör till jordbruk här

JoRo1972

#4651 » 20:21:18, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Misstänkte att det var något sådant .
Var det Tume HKL som man kunde köpa med vingbill i slutet av 70 talet?
Göran i Björnarbo.

Min har i alle fall vingelabb(bill)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
JoRo1972
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:36, 27-10-2011
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6120 2004
New Holland TL 100 2000
Ford 3000 1970



Nickebonne

#4652 » 20:56:18, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Missunnar lössen grödan och livet
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

1 person gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#4653 » 22:09:33, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där liknar ju ingen tjusexfemtifyra snarare en MF från 2000-talet :mrgreen:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Nickebonne

#4654 » 22:25:54, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är 2654 den ultimata spruttraktorn egentligen?
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#4655 » 22:34:09, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det måste den vara: ofelbar, startar i alla väder, stor rejäl hytt som rymmer mycket av sprutdimman så man får nytta av den även i motvind :mrgreen:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

5 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

busholle

#4656 » 05:57:38, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Misstänkte att det var något sådant .
Var det Tume HKL som man kunde köpa med vingbill i slutet av 70 talet?
Göran i Björnarbo.
Du kan köpa en ny med vingbill, de har aldrig slutat tillverkas.
Jag kan inte förstå varför den inte slog igenom mer? Etableringen blir fantastisk, beståndet sluter sig väldigt fort och plantorna får mer rum att utvecklas i. Nu säljs maskiner där målet verkar vara att uppföröka ogräs t.ex. Mzuri med stora avstånd och smal sådd.

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman

#4657 » 09:09:26, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

-78 när jag började lantbruksskolan fanns det en Tume med vingbill på skolan det var första gången jag såg en vingbill satt även skjutvalsar på utmatningen . Fördelarna med billarna som bredsådde fick jag förklarat av en lärare , argumenten var de samma som dom du nämner nu .
Det såldes några maskiner här uppe, med den försommar torka som vi har här uppe vart det en katastrof när det gäller uppkomst. Här kan man bli rökt om inte fröet ligger i fuktig jord . Skivbillar eller raka billar samt höga billtryck är det som gäller här uppe i östra Svealand.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#4658 » 10:34:04, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska jag gnälla lite igen. Varför tror alla leverantörer och kunder till lantbruket att det bästa sättet att få uppskattning och att locka besökare till olika tillställningar är att bjuda på KORV !?? Oftast är den dessutom av undermålig köttfri kvalitet. För en liten stund sedan trillade den fjortonde (14) !!!!!inbjudan till ett korvjippo för lantbrukare i västra Skåne in i mailboxen sedan vårbruket avslutades. Ett par av aktörerna har dessutom den dåliga smaken att benämna korvätningen vid ett falskt namn nämligen "Grillkväll". På en grillkväll äter man f-n inte korv, möjligen barnen. Denna trevliga låt tillägnar jag traktens företag som gör affärer med lantbrukare!
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

6 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

busholle

#4659 » 10:48:07, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:-78 när jag började lantbruksskolan fanns det en Tume med vingbill på skolan det var första gången jag såg en vingbill satt även skjutvalsar på utmatningen . Fördelarna med billarna som bredsådde fick jag förklarat av en lärare , argumenten var de samma som dom du nämner nu .
Det såldes några maskiner här uppe, med den försommar torka som vi har här uppe vart det en katastrof när det gäller uppkomst. Här kan man bli rökt om inte fröet ligger i fuktig jord . Skivbillar eller raka billar samt höga billtryck är det som gäller här uppe i östra Svealand.
Göran i Björnarbo


Sedan påverkar naturligvis jordarten. Tycker inte att jag har problem att få ned kärnan på fuktig botten men så har jag bara lättjord också.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Nickebonne

#4660 » 16:10:43, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Nu ska jag gnälla lite igen. Varför tror alla leverantörer och kunder till lantbruket att det bästa sättet att få uppskattning och att locka besökare till olika tillställningar är att bjuda på KORV !?? Oftast är den dessutom av undermålig köttfri kvalitet. För en liten stund sedan trillade den fjortonde (14) !!!!!inbjudan till ett korvjippo för lantbrukare i västra Skåne in i mailboxen sedan vårbruket avslutades. Ett par av aktörerna har dessutom den dåliga smaken att benämna korvätningen vid ett falskt namn nämligen "Grillkväll". På en grillkväll äter man f-n inte korv, möjligen barnen. Denna trevliga låt tillägnar jag traktens företag som gör affärer med lantbrukare!


Lantmännen här tog nog priset när man vid en plogdemo bjöd på koktkorv (vem fan kokar korv till vuxet folk?), när det sedan skulle vara kaffe hade man tagit med för lite vatten så korvspadet fick omkokas till kaffe!!!
Har även varit på tillställningar där man tagit catering för att bjuda på just korv med bröd... en rätt som min 7 åring klarar att laga galant .
För tillfället känns dock ett mål mat som något en bonne får bli glad för.
Sprutade mot löss med Mavrick men frågan är om man får någon effekt mot löss på stjälken nere vid marken, skulle kanske varit Teppki men den var 5 gånger dyrare, körde istället 250 liter vatten för att nå ned.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Alrik

#4661 » 16:34:47, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körv är ju gött! Bjud gärna på korv men bemöt nytt folk lika väl som dom som handlat en ny traktor varje år. Finns firmor som jag varit spekulant på grejer hos som inte ens bemödat sig att gå med ut och visa vad grejerna står.

Brorsan fick inte ens pris på traktor hos en handlare. Han köpte sin andra nya traktor i våras på drygt ett år. Den första har rullat närmare 3000h.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

gaffa

#4662 » 17:16:47, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:
gaffa skrev:Nu ska jag gnälla lite igen. Varför tror alla leverantörer och kunder till lantbruket att det bästa sättet att få uppskattning och att locka besökare till olika tillställningar är att bjuda på KORV !?? Oftast är den dessutom av undermålig köttfri kvalitet. För en liten stund sedan trillade den fjortonde (14) !!!!!inbjudan till ett korvjippo för lantbrukare i västra Skåne in i mailboxen sedan vårbruket avslutades. Ett par av aktörerna har dessutom den dåliga smaken att benämna korvätningen vid ett falskt namn nämligen "Grillkväll". På en grillkväll äter man f-n inte korv, möjligen barnen. Denna trevliga låt tillägnar jag traktens företag som gör affärer med lantbrukare!


Lantmännen här tog nog priset när man vid en plogdemo bjöd på koktkorv (vem fan kokar korv till vuxet folk?), när det sedan skulle vara kaffe hade man tagit med för lite vatten så korvspadet fick omkokas till kaffe!!!
Har även varit på tillställningar där man tagit catering för att bjuda på just korv med bröd... en rätt som min 7 åring klarar att laga galant .
För tillfället känns dock ett mål mat som något en bonne får bli glad för.
Sprutade mot löss med Mavrick men frågan är om man får någon effekt mot löss på stjälken nere vid marken, skulle kanske varit Teppki men den var 5 gånger dyrare, körde istället 250 liter vatten för att nå ned.


Som den sanna optimisten jag är så lägger jag högst några tior på årets vårsäd i detta läget. Lössen dödas med KaisoSorbie 0,13 kg och 250 liter vatten. (Teppeki och liknande är för de rika potasiodlarna) En spruta varje morgon kl 04,00 sen får vi se om jag hinner köra över allt innan solen har bränt bort de sista lilla gröna rester som finns kvar. Eftersom jag har upplevt 1992 så är jag helt övertygad om att skördepotentialen på kornet ligger någonstans på 0,8-2 ton per ha om vi slipper värmen om en vecka.
Senast redigerad av gaffa 21:56:10, 02-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Nickebonne

#4663 » 18:20:25, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Körv är ju gött! Bjud gärna på korv men bemöt nytt folk lika väl som dom som handlat en ny traktor varje år. Finns firmor som jag varit spekulant på grejer hos som inte ens bemödat sig att gå med ut och visa vad grejerna står.

Brorsan fick inte ens pris på traktor hos en handlare. Han köpte sin andra nya traktor i våras på drygt ett år. Den första har rullat närmare 3000h.


Jag är inte säker på att det på vissa firmor hjälper att vara stamkund, personalen är lika dryga för det.
Har svårt att förstå hur man kan ha råd att ha denna märkliga attityd och hur många traktorer säljer en säljare på ett år om han inte blir sugen när det ringer på luren...

Gaffa
Du verkar ha glömt hälla i Elatus i sprutan...
Eller som min gullviksman sa, när det väl kommer regn vill man ju inte att svampen sk ta en del av skörden.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#4664 » 21:54:37, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du menar AscraXpro med Bixafen som gör att grödan klarar sig utan vatten?. Pyretroid är det som gäller åtminstone, för de värsta skadorna nu i hettan orsakas av sädesbladbaggen.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Alrik

#4665 » 22:12:25, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sprutade mot bladlöss 2016 men då var det svalare och dom höll sig uppe på bladen. Var ute och tittade nu, kl22 och 23grader varmt. Inte en lus på bladen utan dom sitter och trycker under jorden. Bladlöss är ju intressanta typer, kan ju vara borta imorgon om dom är i rätt stadie för att flyga vidare.

Nickebonne
Bra fråga hur många traktorer man säljer innan man skiter att ens räkna på de. En traktor idag runt 200hk är ju ändå 1,2-1,5M vilket iaf 2-400k bör hamna hos handlaren. Men de är klart då måste man ju kanske serva skiten sen i tid och otid...
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 88ecr och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se