Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14983 inlägg • Sida 3 av 999
Diskutera allt som hör till jordbruk här

mickel räv

#31 » 22:02:26, 06-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar> Grishyddorna är ej mina utan chefens :cool:

Vi bedriver också ekoproduktion, levererar ca 1800 slaktsvin/år. Jag har ej så mycket med just djuren att göra då jag sköter växtodlingen men visst hoppar jag in när det behövs, tex nu efter sådden är det lite lugnare och man får bygga hagar och flytta grisar till och från.

Det krävs många arbetstimmar att ha utegrisar, mycket jobb med flytt och stängning. Men dom har det ju så bra dom kan ha det. Det är en fröjd att se smågrisarna komma innifrån bb avdelningen ut i gröna gräset med suggorna jämfört med de grisar som föds upp på betonggolv i en box.
Det heter inte hugga! Det heter slå!
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH



mickel räv

#32 » 22:30:23, 12-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick jag (äntligen) lite tid för maskinvård av Valtran efter vårbruket. Tvätt med svampning, hytturblåsning med tryckluft samt fönsterputsning...:driver: :cool:

Nu sitter slagklipparen på och imorgon ska jag börja putsa på entreprenad åt en granne.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det heter inte hugga! Det heter slå!
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

Ingvar (trådstartaren)

#33 » 22:42:16, 13-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är skönt när man känner att man kommer ifatt med lite underhåll som ju också är viktigt men ofta får vänta..
Här har dom första nya gyltorna anlänt som ska bli starten av den nya ekogrissatsningen, 3st av så småningom ca 30 nya. Såg lite förvånade ut när dom fick bo i en hage direkt.. :smile:
Sen blev det lite bråttom när en av våra gamla suggor ,som blivit betäckt på egen hand, utan min koll, fick för sig att nu var det dags att grisa. När dom väl börjat bygga bo ute så är det stört hopplöst att flytta dom, och inne var det fullt, så det fick bli en äkta utegrisning :smile: men i det vädret som är så spelar ju inte det nån roll. Så det fick bli att bygga ett litet hus till dom på plats 8)
Mitt i alltihop så ringde en lastbilschaufför och meddelade att han snart var vid en mötesplats där vi skulle lasta över potatis(jag handlar med potatis) Dom var på väg från Helsingborg till Stockholm och tyckte det skulle ta för lång tid att svänga upp till mig så vi skulle mötas på vägen, något som skulle visa sig bli ett lysande exempel på att snålheten bedrar visheten :eek:
Så jag slängde mig i 500;an och drog iväg dom 2,5 mil som jag hade att åka, träffade killen och vi kom fram till att det nog skulle gå att dra över dom tre storsäckarna direkt från bilen till vagnen... nå, nu felades det ju förstås 10 cm när han sänkt bilen helt, men då hittade vi en slänt där jag åkte upp i så kom vi i rätt höjd :thumme:
Så hade dom såklart lastat i 1120kg i första säcken, på en liten klen engångspall! Gick ju inte att få under palltrucken...så vi slet med den ena säcken i 1 timme..och fick till slut välta ner den på vagnen :x , nästa säck gick bra, men eftersom vi vält den första så var det nu fullt :hota: och en säck kvar på bilen.....nu var goda råd dyra.. så vi åkte till en halvt nedlagd terminal där vi kunde rulla in den i ett lager.. och där står den nu...inlåst!!! Så efter en 5 timmar lång utflykt kom jag hem mitt i natten med en vält och en stående samt en inlåst säck i stan :slag2: .
Hade killen fått åka upp till mig hade det tagit honom en 40min extra och vi hade lastat av säckarna med traktorn på 3 minuter, klart!!
Tala om att man känt sig i toppform idag :bira:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

gluffe

#34 » 18:40:40, 24-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena, då va det mesta av vallskörden klar,lite hö kvar bara, men i morrn ska det köras handelsgödsel med 4012.an rampspridare e nog det bästa tror jag, sen blir det spruta några gamla vallar o träda o skitkörning o nedmyllning med tallriksredskapet innan plöjning.
gluffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:36, 07-02-2007
Ort: vallentuna

Ingvar (trådstartaren)

#35 » 11:57:42, 30-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, du Micke..det ser ut att dröja med hökörningen? Ser grannarna här som nu ångrar bittert att dom inte tog höet när värmen var här. Nu minns jag plötsligt varför jag slutat med hö.. :smile:

Här är rätt lugnt, passar på att ta igen sig lite när det är lugnare. Men om några dagar kommer en värderingsman och ska titta på gården här, så nu gäller det att röja och städa lite.. :cool: Såg en annons på blocket där dom köper skrot för 22 ör/kg, så det får nog bli ett samtal..här går nog att skrapa ihop en 10 ton..

Har gödslat ut djupströbäddar hos grisarna..Bob-cat är rätt kul! :grin: men inte precis nån komfortmaskin...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

gluffe

#36 » 10:36:16, 01-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur att man inte har nåt på slag iaf, har sett några som har det, för nu e det närmast en monsun period. men men sommaren kommer vällan tillbaka? fast fördelen med lite regn är att de vallar som ska brytas grönskar fort nu så sprutningen kommer att ta bra :driver:
gluffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:36, 07-02-2007
Ort: vallentuna

henrik.martensson

#37 » 18:37:52, 14-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ganska ny på forumet och fick tips om att skriva några rader i bondedagboken.

Jag bedriver mjölkproduktion och nuläget kan väl sammanfattas med ett ord. Regn.
Andra skörden av enslilage hade jag hoppats skulle varit avklarad nu men de ser inte ljust ut den närmaste veckan heller. Gräset blir ju sämre för varje dag. :sad:

Som tur va blev vetet sprutat mot svamp och de ser mycket bra ut, en liten sak att glädja sig åt!

När de regnar passar de ju att stå i verkstan och serva maskinerna så nu är allt extra välservat!

Vädret kan ju vara ens bäste vän och ens värsta fiende...
Användarvisningsbild
henrik.martensson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:14, 22-06-2007
Ort: Dalsland

Ingvar (trådstartaren)

#38 » 23:04:19, 20-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Henrik, kul att du skrev en rad :smile: om du hinner nån gång kan du väl ta lite kort på hemkrokarna.
Hur ser det för övrigt ut runt om i landet med skörd och sånt?Än är det ju en bit kvar men jag måste säga att det artar sig bra..för en gångs skull :smile:
Här pysslas det mest med grisarna, dom nya eko-suggorna börjar få ungar och ska nu snarast ut i storbox med tillgång till bete. Så jag har börjat riva i ett bygge som rasade ihop i stormen Per i vintras, tänkte använda takstolar och lite annat som klarade sig, och bygga en liten box på 11x10 m så länge. I väntan på att gårdsköpet blir klart så vi kan sätta igång på allvar. :bira:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

henrik.martensson

#39 » 18:31:47, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen har vi fått in andra skörden. Det blev ju fint väder i fredags och lördags. Gräset va lite för blött (tippar på runt 27 % ts) och fälten var lite för blöta men vi fick in de. :grin: Dom lova ju ostadigt hela veckan.

Numera lejar vi till slåttern, de går undan :eek:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
henrik.martensson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:14, 22-06-2007
Ort: Dalsland

mickel räv

#40 » 16:54:50, 05-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo nog har vi fått regn så vi klarar oss. Nu behövs sol och värme men det verkar faktiskt bli bra väder framöver.

Tog hem tröskan i onsdags och håller på att serva nu. Räknar med att kunna ta kornet om 1,5 vecka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det heter inte hugga! Det heter slå!
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

henrik.martensson

#41 » 09:36:07, 11-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo de brukar bli några dagars skruvning på tröskan!

Hur ser skördeläget ut?

Jag körde några ha vete i torsdags, låg mellan 15 och 18%.
Kornet och havren är inte moget än på ett tag.
Synd att de kom regn igår annars hade de gått för fullt!
Användarvisningsbild
henrik.martensson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:14, 22-06-2007
Ort: Dalsland

Ingvar (trådstartaren)

#42 » 12:00:03, 11-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu har det vräkt ner regn, säkert 15mm i en skur..så nu simmar allt. Men det är ju utlovat fint väder måndag till fredag...så då blir det att köra. Rågvetet vill man ju gärna ha bort, även om det inte är perfekt, är livrädd för att det ska börja gro.. sen är det korn och havre som är klart.
Annars är det mest pappersarbete, jag blir så trött! V i har sökt bygglov för ett litet vindkraftverk här, och det väcker ju tydligen alla i kommunens arbetsrum. Det rä så litet så det är bara anmälningspliktigt som det heter..men tydligen var jag inte med på svenskalektionerna, trots att jag fick en femma sen :cool: För i min värld så betyder det att jag skickar ner ett brev till kommunen där jag anmäler att nu sätter jag upp ett verk..sen är det klart och bara upp med det..... :grin: Jodå......... Först får man en blankett som heter Anmälan om miljöfarlig verksamhet..Bara det :uupps: Nå, den fyllde jag ju i, hittade väl ett par tre frågor som gick att relatera till ett vindkraftverk, gjorde skuggberäkningar, ljudberäkningar och en massa sånt som behövs. Fick tillbaka pappren där dom bad mig komplettera det på 29 (!) punkter... Hur skyddar vi folk från nedfallande blad? Finns det fladdermöss i närheten? Hur förändras landskapsbilden? ( vad svarar man på det??) osv,osv samt fråga om hur det ska kopplas in på nätet? ja, då är det ju så fyndigt att jag frågade kraftbolaget tidigare om just det, och fick svaret att jag först måste se till att få bygglov innan dom vill titta på det....tala om moment22 :hota: Så nu går alltså miljökontoret och vill ha betalt per timme som dom lägger ner på ärendet..säg att dom drar ut på det i 100 tim..då blir det 50000 och sen kanske kraftbolagt säger att det kommer att gå på 3-400 000 att koppla in det... :!: Är det konstigt att man blir trött???
Samtidigt håller vi på med gårdsköpet, lånen är beviljade, men naturligtvis är det ett av mina syskon som sätter sig på tvären, och det gör att hela affären riskerar att gå i stöpet. Så vem vet, detta kanske är det sista inlägget för min del i bondedagboken..för nu känner man att både tålamod och orken är på upphällningen.....
Ha det gott! :bira:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

orwak

#43 » 13:56:06, 12-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare!

Nu har vi fått kört in vårat hö! äntligen i Augusti månad... men det var fint och det är ändå bara får som ska ha och knapra.
470 balar blev det. alldeles lagom :P

Självklart kör man med gröna maskiner !
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

henrik.martensson

#44 » 09:38:42, 13-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur skyddar vi folk från nedfallande blad? Finns det fladdermöss i närheten? Hur förändras landskapsbilden?


De är f-nimej helt otroligt!
Man tycker att dom borde värna om den "gröna" elen istället för dom Tyska kolkraftverken som vi flitigt importerar el från.
Miljöfarlig verksamhet? :slag2:

Enda trösten är att allt pappersarbete håller ju tjänstemän i arbete så dom slipper gå på A-kassa...
Användarvisningsbild
henrik.martensson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:14, 22-06-2007
Ort: Dalsland

Diggger

#45 » 11:13:20, 13-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående det här med vindkraftverk såg jag en annons i lokalblaskan häromdagen.
Länsstyrelsen som anordnar en "kurs i vindkraftverk".
Se länken: http://www.ab.lst.se/templates/EventInf ... _10251.asp
Verkar klart intressant. Ingvar, dina erfarenheter av trögheten i byråkratin skulle vara spännande att få svar på av dessa kursmänniskor.

Mvh Stefan
Diggger
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:06, 06-09-2005
Ort: Sörmland


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se