Conny Kolsjö skrev:Diskutionen handlade om Scanias V8:or i Stigrar förlåt om de inte framgick(har fixat de nu) men om du läser på lite så ska du se att flera tilverkare som har liknande motorer raka som v formade så har den senare sämre vrid.
Talar man om en specifik motor istället för en mer generell beskrivning så köper jag alltihop med hull och hår.
Men det finns ingen som helst anledning att en v-motor skulle ha sämre vridmoment på lägre
varvtal (jag utgår från att det är det som uttrycket "vrid" avser i detta fall) än motsvarande raka motor. Tillverkarna väljer hur momentkurvan ska se ut i samband med utveckling av motorn, givetvis utifrån vad naturlagarna tillåter.
Man kan även se det så här:
Vridmomentet kommer ju givetvis ifrån förbränningen och för den liksom för motorns andning med mer så gäller ju samma naturlagar oberoende av hur cylindrarna sitter ihop.
Det finns dock en sak som talar för v-motorer och det är att kortare
vevaxel tål högre varvtal innan torsionssvängningar blir ett problem. Men efter vad jag förstått så är det ändå inte attraktivt att nå höga varvtal med anledning av ökande friktionsförluster med mer. De flesta moderna dieslar är väl relativt lågvarviga? Undantaget skulle vara MB-Trac (3000 rpm) men frågan är om dom räknas som
moderna?
Nu har vi varit rejält off topic ett tag så jag föreslår att vi hoppar av det tåget och fokuserar på trådens ämne istället.