Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14983 inlägg • Sida 5 av 999
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Conny Kolsjö

#61 » 23:02:04, 03-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

krylle skrev:Nä verkligen inte i var mans lada. Står väldigt högt upp på min önskelista att få tag i en sån och renovera till nyskicka, dock med motor från en Scania 111 eller något dylikt. Barar det paddrar och visslar.. =) Vill oxå höra mer, står den bara eller den andvänds?



Mmm, en Steiger Cougar!
Inte i var mans lada precis!
Vad har den för motor månntro? (Kanske tom ombyggd till Scania V8 måhända?)
Berätta mer om just denna klenod.
/Stefan


Han har en till som står på ombygnad för konvertering till Scania V8 o elektroniskt styrd låda. Ett knepigt val i mina ögon efter som en Scania V8 lever på varv.
Senast redigerad av Conny Kolsjö 00:36:26, 05-09-2007, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528



krylle

#62 » 09:11:25, 04-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, för min egen del kan jag säga att jag vill inte ha V8 i "min" steiger av någon annan anledning än kraften och ljudet. Kommer ju inte ha nånstans att köra med den, farsans redskap dras i vanliga fall utav en Case MX, så det är inget roligt att sätta steigern där. Men visst, egentligen är jag volvo frälst, en FH 16 som gått omkull hade oxå gärna fått släppa motorn till, mäktigt vridmoment i dom!
Bara det brummar, så vill jag köra det..
Användarvisningsbild
krylle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:28:38, 23-02-2006
Ort: Borrby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L70c
Valmet
Valtra
Fendt
Case IH

nixs

#63 » 18:04:15, 04-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

krylle skrev:Volvo frälst, en FH 16 som gått omkull hade oxå gärna fått släppa motorn till, mäktigt vridmoment i dom!
3100 Nm är det i dem numera! 16L, 6 Burkar och 3100!!! Nm. Det är grymt!

Ps, Penta har en del lattjo motorer för sig med. Baserade på de blocken men fasen så genomgångna.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Thomas Pettersson

#64 » 19:27:58, 04-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var och meka flismaskin i Västerljung föra fredan och på hemmvägen så jag Forden som stod på gärdet och svalnade.Har dessutom varit hos bonden med steigrarna och mekat tröska och Steiger motor för ca 10 år sen.Vill minnas att det var CAT V8 i dessa.
Thomas Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:51, 11-09-2006

Robban_C

#65 » 21:46:09, 04-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:... en v8 lever på varv.
Varför skulle cylinderkonfigurationen angöra vridmomentkurvan?
Den avgörs av fyllnadsgraden och den i sin tur styrs av kamprofil, kompressionsförhållande, förbränningsutrymets utformning, storlek och utformning av ventiler, kanaler med mer. För att inte tala om eventuell turbos laddtryck.
Samtliga dessa parametrar kan påverkas (av tillverkaren) oberoende av motorns konfiguration.
Sen kan det finnas åttor som lever på varvet men det beror inte på att det är åttor utan på att tillverkaren valt att lägga vridmomentkurvan på det sättet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bm1113

#66 » 22:18:01, 04-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

såg ni Meningen med livet kl 20 i kväll på TV4 pluss dom var och såg och körde en Steiger som blivit en JD med scania 14Liters V8an :driver: det var kul att se nästa gång ska det även vara med någon skördare eller dylikt och Bog swede Duetten :smile:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Conny Kolsjö

#67 » 22:29:26, 04-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thomas Pettersson skrev:Var och meka flismaskin i Västerljung föra fredan och på hemmvägen så jag Forden som stod på gärdet och svalnade.Har dessutom varit hos bonden med steigrarna och mekat tröska och Steiger motor för ca 10 år sen.Vill minnas att det var CAT V8 i dessa.


Nja de satt Cat raka 6:or på 10 L o 250 HK i dom
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Conny Kolsjö

#68 » 22:49:56, 04-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Conny Kolsjö skrev:... en v8 lever på varv.
Varför skulle cylinderkonfigurationen angöra vridmomentkurvan?
Den avgörs av fyllnadsgraden och den i sin tur styrs av kamprofil, kompressionsförhållande, förbränningsutrymets utformning, storlek och utformning av ventiler, kanaler med mer. För att inte tala om eventuell turbos laddtryck.
Samtliga dessa parametrar kan påverkas (av tillverkaren) oberoende av motorns konfiguration.
Sen kan det finnas åttor som lever på varvet men det beror inte på att det är åttor utan på att tillverkaren valt att lägga vridmomentkurvan på det sättet.


:buga: Mycke fina ord men faktum kvarstår att en kortslagig motor behöver mer varv för att leverera oavset dessa facktorer :wink:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Robban_C

#69 » 23:30:02, 04-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev: :buga: Mycke fina ord men faktum kvarstår att en kortslagig motor behöver mer varv för att leverera oavset dessa facktorer :wink:
Lever den myten fortfarande? Jag trodde den var utdöd för länge sen. :mrgreen:
Vid samma volym och cylinderantal har givetvis den kortslagiga motorn större borr och därmed större "yta" för förbränningen att verka på. Dvs det är till största delen (se nästa mening) volymen och fyllnadsgraden som avgör vridmomentet och det gäller oberoende av förhållandet mellan slag och borr. Det enda som avviker från detta är tändläge, motortemp med mer.
Fordonsvärlden har massor av långslagiga exempel med kasst vridmoment på låga varvtal och massor av exempel på kortslagigt med kasst vridmoment på höga varvtal.

Sen finns det mekaniska faktorer som gör att det inte är lämpligt att varva mycket med långt slag men det är en annan sak.

Och vad har slaglängden med cylinderkonfigurationen (den ursprungliga diskussionen) att göra? :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Conny Kolsjö

#70 » 00:44:56, 05-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Conny Kolsjö skrev: :buga: Mycke fina ord men faktum kvarstår att en kortslagig motor behöver mer varv för att leverera oavset dessa facktorer :wink:
Lever den myten fortfarande? Jag trodde den var utdöd för länge sen. :mrgreen:
Vid samma volym och cylinderantal har givetvis den kortslagiga motorn större borr och därmed större "yta" för förbränningen att verka på. Dvs det är till största delen (se nästa mening) volymen och fyllnadsgraden som avgör vridmomentet och det gäller oberoende av förhållandet mellan slag och borr. Det enda som avviker från detta är tändläge, motortemp med mer.
Fordonsvärlden har massor av långslagiga exempel med kasst vridmoment på låga varvtal och massor av exempel på kortslagigt med kasst vridmoment på höga varvtal.

Sen finns det mekaniska faktorer som gör att det inte är lämpligt att varva mycket med långt slag men det är en annan sak.

Och vad har slaglängden med cylinderkonfigurationen (den ursprungliga diskussionen) att göra? :grin:


Diskutionen handlade om Scanias V8:or i Stigrar förlåt om de inte framgick(har fixat de nu) men om du läser på lite så ska du se att flera tilverkare som har liknande motorer raka som v formade så har den senare sämre vrid.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Robban_C

#71 » 08:10:11, 05-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:Diskutionen handlade om Scanias V8:or i Stigrar förlåt om de inte framgick(har fixat de nu) men om du läser på lite så ska du se att flera tilverkare som har liknande motorer raka som v formade så har den senare sämre vrid.
Talar man om en specifik motor istället för en mer generell beskrivning så köper jag alltihop med hull och hår. :thummar:

Men det finns ingen som helst anledning att en v-motor skulle ha sämre vridmoment på lägre varvtal (jag utgår från att det är det som uttrycket "vrid" avser i detta fall) än motsvarande raka motor. Tillverkarna väljer hur momentkurvan ska se ut i samband med utveckling av motorn, givetvis utifrån vad naturlagarna tillåter.

Man kan även se det så här:
Vridmomentet kommer ju givetvis ifrån förbränningen och för den liksom för motorns andning med mer så gäller ju samma naturlagar oberoende av hur cylindrarna sitter ihop.

Det finns dock en sak som talar för v-motorer och det är att kortare vevaxel tål högre varvtal innan torsionssvängningar blir ett problem. Men efter vad jag förstått så är det ändå inte attraktivt att nå höga varvtal med anledning av ökande friktionsförluster med mer. De flesta moderna dieslar är väl relativt lågvarviga? Undantaget skulle vara MB-Trac (3000 rpm) men frågan är om dom räknas som moderna? :mrgreen:


:off_topic:
Nu har vi varit rejält off topic ett tag så jag föreslår att vi hoppar av det tåget och fokuserar på trådens ämne istället.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Conny Kolsjö

#72 » 21:48:10, 05-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) Instämmer :bira: Nu är de ju dags för plöjning eller förenklad jorbearbetning :P
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Robban_C

#73 » 23:08:12, 05-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:... förenklad jorbearbetning :P
Jag har 500 m3 massor att planera ut i morgon, det är väl "förenklad jordbearbetning" om nåt? :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Conny Kolsjö

#74 » 23:19:40, 05-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:såg ni Meningen med livet kl 20 i kväll på TV4 pluss dom var och såg och körde en Steiger som blivit en JD med scania 14Liters V8an :driver:


:wink: Jo den har man ju suttit i o beundrat utsikten :mrgreen: Fint bygge Stefan gjort där :thummar:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

bm1113

#75 » 23:24:28, 05-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: Jasså har du tom det :uupps: :driver: jodu inte skulle det vara fy skam att ha en sån fast själv skulle jag nog byta dubbelmotaget mot rejäla piggkedior och en stor Kron plog fram :driver: :eat: har ju ingen åker så får bli plogning ;)


Conny du upphör då aldrig att förvånas :thummar: :lmao: fortsett så :thummar:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Nickebonne och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se