Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14978 inlägg • Sida 616 av 999
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Nickebonne

#9226 » 14:41:32, 20-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Uppenbarligen en fullständigt hjärndöd individ som inte har någon form av agrar eller biologisk utbildning
https://www.gp.se/debatt/det-enda-som-h ... oGOMpX7v3w

Framförallt har han en verklighetsbild som han läst sig till i Emil i Lönneberga
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs



Alrik

#9227 » 15:12:01, 20-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Uppenbarligen en fullständigt hjärndöd individ som inte har någon form av agrar eller biologisk utbildning
https://www.gp.se/debatt/det-enda-som-h ... oGOMpX7v3w


Undra hur man ökar skördar utan tillförsel av något?!? En någorlunda vettig ekoodlilongsgård består av djur, vall och en del spannmål. Alternativt till djur är gröngödsling. Resulterar i mer markanvändning för samma antal ton gröda.

Om man inte kör slaktavfall från konventionella djur dvs... Men knappast ekoodling som de var tänkt från början.

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

gaffa

#9228 » 16:29:27, 20-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt han säger är ju rena skämtet han är ju totalt bombad och verkar leva i någon typ av sektliknande religiöst präglad värld. Jag tycker väldigt synd om de stackare som har betalat pengar för att vara medlemmar i denna religiösa skitkastar-förening.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Bengt Erik Eriksson

#9229 » 18:02:50, 20-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dendär tomten har visst inte riktigt koll på dieseldropparna..
Må så vara att duktiga ekoodlare når upp till 92% i skördenivå jfr kemi alternativet.. Men var står de om msn slår ut skörden på hela arealen, dvs inkl gröngödsling?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Viktorputts

#9230 » 18:05:50, 20-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu var det många invektiv staplade på varandra.
Så här mycket ilska brukar bara komma på fredag kväll.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

e_pettersson

#9231 » 19:56:18, 20-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara jag som tycker ekologisk mat inte smakar bra? Ja ett exempel, som rutinerad mjölkdrickare som dricker bra precis 2 liter dagligen och byns affär där frugan lite nu och då tömmer mjölkdisken på mjölk försöker hon ibland dryga ut med ett paket eko mjölk. Det går knappt att dricka, blir till kaffemjölk att bjuda på om någon sådan fjolla kommer på besök :mrgreen: Skillnaden är ännu större på sommaren.
Jag är övertygad att tisteln och penningörten osv som ko stackarna fodras med ger den dåliga smaken. Ja och godaste köttet kommer ju från en högintensiv uppfödning med mycket spannmål till foder. Är ju så fint att det går utmärkt att äta rått.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nickebonne

#9232 » 20:39:52, 20-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Är det bara jag som tycker ekologisk mat inte smakar bra? Ja ett exempel, som rutinerad mjölkdrickare som dricker bra precis 2 liter dagligen och byns affär där frugan lite nu och då tömmer mjölkdisken på mjölk försöker hon ibland dryga ut med ett paket eko mjölk. Det går knappt att dricka, blir till kaffemjölk att bjuda på om någon sådan fjolla kommer på besök :mrgreen: Skillnaden är ännu större på sommaren.
Jag är övertygad att tisteln och penningörten osv som ko stackarna fodras med ger den dåliga smaken. Ja och godaste köttet kommer ju från en högintensiv uppfödning med mycket spannmål till foder. Är ju så fint att det går utmärkt att äta rått.


Smaken har jag ingen aning om då jag slutade dricka mjölk innan eko var uppfunnet. Jag tänker mig att det är ditt dåliga samvete som ger en dålig smak i munnen. Du vet ju innerst inne att det mesta missköts på dessa gårdar.
Däremot vill jag avråda dig från att bälja i dig mjölk på detta vis, stora starka karln.
Ett hälsosammare alternativ kan vara folköl som dessutom innehåller färre kalorier.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

1 person gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Viktorputts

#9233 » 20:56:35, 20-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde att en riktig karl drack mjölk :uupps:

3 personer gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Göran Ekman

#9234 » 08:30:05, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tisteln är en smakhöjande delikatess.
Målla odlare, dom som inte tyckte att det var någon ide att spruta spannmåls grödorna försommaren 2018, då vart det målla på de åkrar som brukade sprutas, men inte på de som inte brukade sprutades. Har inte fått något bra svar på varför.
Det jag saknar är en mångfald av grödor som är omoderna som konkurerar med ogräs som inte är så beroende av kemikalier för att klara sig, råg är en omodern gröda.
Saknar också seriösa siffror på hur mycket de olika odlings sätten egentligen kostar i energi åtgång arbetsåtgång kort sagt någon form av seriös Liv cykel analys
Det enda jag kan tillföra är att det går lite tyngre med Väderstads gåsfots skär i en 8m NZA harv. Där får vi en svag ökning i bränsle förbrukning med gåsfötterna gentemot smala spetsar.
I det fallet saknar jag försök på nyttan av gåsfots skären.
Jag brukar säga att likheterna är större än skillnaderna när det gäller olika odlings sätt.
Och jag har alldrig sett petterson dricka varken mjölk eller folköl.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik

#9235 » 15:07:23, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man dricka ett par liter folköl per dag så sitter man snart på parkbänken och tillhör A-laget. Nädu, Pettersson håll dig till kopilsner!

PeterR
Blev ingen såmaskin för min del, tyckte den drog iväg för mycket, slutade på 61k. Hade de slutat på 20-25k hade jag nog varit med.

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

BM425

#9236 » 16:29:25, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smaken på mjölk är som baken delad.
PÅ Öland hade de så mycket vild lök att löksmak på mjölken var ett kvalitetsfel, AFFÄRSIDE :idee3: Vitlöksmjölk :thumme:

När jag var med o byggde om i en livsmedelsbutik på 90-talet var vi tvungna att lagra mjölken i kylrum med grönsaker ett tag. Kärringarna kom o sa att mjölken smakade apelsin, fick sedan veta att mjölk tar smak av citrusfrukter lätt. Ingen karl kom o klagade :mrgreen:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

e_pettersson

#9237 » 18:51:56, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Obduktion och operation av danskt mög.
Bild
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nickebonne

#9238 » 20:52:38, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Ska man dricka ett par liter folköl per dag så sitter man snart på parkbänken och tillhör A-laget. Nädu, Pettersson håll dig till kopiösare


Får mig att tänka på för en del år sedan då jag o min mor satt o fikade i potatisplocket. En avlägsen granne stannade o erbjöd sin hjälp något vi vänligt avböjde då han stank friskt av öl o brännvin. Betalning kunde annars varit billig då han stämplade upptill.
Han berättade att hans fru flyttat o sagt
-Du super ju jämt du är ju alkoholist!
Mannen avspisade henne hel,
-Hon är ju dum i huvet, en alkoholist sitter på torget o dricker brännvin ur en tidning, det gör inte jag.

Pettersson
Om inte folköl är bra duger mellan eller starköl gott.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

63an

#9239 » 21:50:56, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min farsa var svamphatare men kunde sitta å käka mer än 1 timme, så blev de söndag å då var de alltid älgstek på bordet med många tillbehör! Nu var syrran hemma å hjälpte mamma med tillagning å sen drog vi igång med käket...Som vanligt så höll farsan på nån timme å på slutet så säjer han att såsen å svartvinberssylten var bland de godaste han ätit enl. memorybanken! Syrran var inte sen å säja Men så roligt att du tyckte om svampsåsen!!! Men då djävlar tog de hus att han ätit svamp å syrran var inte SÅ populär längre! Han hade förklaring om detta också, i unga år gick de på fjellet/skogen å jagade älg då när frosten nypit svampen så såg de ut som skitar å han mådde illa när de såg dem! Men gott var det visst! :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult

#9240 » 22:58:54, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min farfar åt inte räkor, musslor, svamp och andra småkryp!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se