Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14967 inlägg • Sida 354 av 998
Diskutera allt som hör till jordbruk här

161A

#5296 » 23:27:28, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ris trösket har kommit igång i Piemonte
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse



Nickebonne

#5297 » 12:13:14, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Lantmännens självgoda skrift att läsa till lunchen, föreningen o inte minst deras förtroendevalda skryter om hur de stöttar torkdrabbade bönder... eller mindre hade kanske varit svårt att göra.
I områden som mitt där lokalföreningarna dominerar och svenska lantmännen mest handlar spannmål från de riktigt frälsta blir situationen än mer problematisk, lokalföreningen nöjer sig med att få in spannmål till nästa år medans svL skickar räkningar på 60 öre kilot på spannmål som aldrig funnits.
Vad som är rätt o fel vetetusan men kloka råd om att binda halva spannmålsskörden till produktionskostnadspris kan i vart fall jag vara utan.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

3 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#5298 » 14:13:45, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är fint att vara lantbrukare i år och pengaregnet verkar aldrig ta slut, både från lantmännen och från sossarna kommer det, för att inte tala om alla oväntade förskott och förlängda krediter som alla prackar på en.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

3 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Scania bonden

#5299 » 14:21:36, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å så va det 4 kålbladsteklar per planta i snitt....
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Alrik

#5300 » 17:53:07, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gällande LAntmännen och avtal kan man diskutera mycket om. Har själv köpt tillbaka kontrakt, dels när det saknades 17 ton för att komma upp i nivå samt för ca 2 månader sedan när man kunde ana vart de barkade.

Dock så tycker jag att dom som gnäller att LM är dumma borde läsa vad dom skriver på samt kanske inte teckna mer än halv skörd. Var nog inte många som gnällde på avtalen dom skrev i december -16 för leverans -17 och fick 20-30öre mer än dagspris då. Ett avtal säkrar ju betalning och volymer åt bägge hållen där bägge parter är nöjda annars skulle inte avtalet tecknats.

Lantmännnen i sin tur har avtal på volymer som dom troligen inte kan hålla och får i sin tur betala för ej uppfyllda kontrakt.

Jag har tecknat avtal för skörd -19 till vad jag tycker är bra priser på delar av totalvolymen.


Lokalföreningar agerar på mindre områden där dom flesta är drabbade på samma vis. LM som är över hela landet där man är i områden med kassa skördar samt normala skördar. Finns en viss skillnad där.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Nickebonne

#5301 » 19:22:55, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Gällande LAntmännen och avtal kan man diskutera mycket om. Har själv köpt tillbaka kontrakt, dels när det saknades 17 ton för att komma upp i nivå samt för ca 2 månader sedan när man kunde ana vart de barkade.

Dock så tycker jag att dom som gnäller att LM är dumma borde läsa vad dom skriver på samt kanske inte teckna mer än halv skörd. Var nog inte många som gnällde på avtalen dom skrev i december -16 för leverans -17 och fick 20-30öre mer än dagspris då. Ett avtal säkrar ju betalning och volymer åt bägge hållen där bägge parter är nöjda annars skulle inte avtalet tecknats.

Lantmännnen i sin tur har avtal på volymer som dom troligen inte kan hålla och får i sin tur betala för ej uppfyllda kontrakt.

Jag har tecknat avtal för skörd -19 till vad jag tycker är bra priser på delar av totalvolymen.


Lokalföreningar agerar på mindre områden där dom flesta är drabbade på samma vis. LM som är över hela landet där man är i områden med kassa skördar samt normala skördar. Finns en viss skillnad där.


Det trissta är att i stora delar av Skåne o Halland har man tröskat 20-30% av vad man anser vara normalskörd...
Frågan är vad man ska ha en kooperation till om den sparkar på de som ligger, jämför med Södras agerande efter stormen Gudrun, man gick ut och garanterade ett pris när privata aktörer gnuggade händerna över fri tillgång på virke till vrakpris.
Att mängderna är vidarekontrakterade är inte heller riktigt sant, mycket går till egenägda foderfabriker o kvarnar och på externa kontrakt tas höjd på upp till 20-25% för att inte LM ska behöva sitta emellan.
För egen del skiter jag i vilket, har inga fastpriskontrakt och handlar inte av svenska lantmännen då jag lovat säljaren att aldrig ha med dem att göra mer. Lantmännens fastpriskontrakt var bra för 10 år sedan då man kunde teckna 35 ton o leverera 400 ton om det var förmånligt...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

3 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

busholle

#5302 » 20:38:34, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som icke spannmålssäljande medlem i lantmännen uppskattar jag att de inte backat från avtalen mer än att de tagit bort kontraktsbrottstillägget. Vill man driva sitt företagande "riskfritt" så har man lagringskapacitet och säljer när priserna är bra. Att sälja på kontrakt skrivna vid eller innan sådd är en risktagning i klass med terminshandel eller annan råvaruspekulation, gillar man inte sådant ska man inte skriva på.

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

e_pettersson

#5303 » 20:41:34, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Skrivit om detta inlägg flertalet gånger och censurerat mer än hälften för att ingen ska bli kränkt. Hoppas jag lyckas...) :grin:

Sen har vi Arla som ger 30 öre extra till endast eko...
Lär bli livat på alla stämmor framöver.

Kan dock stilla konstatera att nu är en väldigt bra tid för politiken att ge jordbruket rätt konkuransvillkor gentemot våra övriga EU länder om det ska finnas något jordbruk kvar i detta land 2025 och de måste vara långsiktiga och ligga stadigt.
Tänker blandannat på fördyrande regelpålagor förföljelse av bönder som görs av myndigheter.
Stärkt äganderätt, ska snart söka tillstånd för varje åtgärd som ska göras för att få avslag....
Utrota överförmynderiet.
Tänker på extra skatter på blandannat diesel som förövrigt lär höjas änn mer vid årsskiftet!?
Årliga "miljöförstöringsavgifter" måste avskaffas.
Listan kan göras lång.....
Danmark och vildsvin är ett bra exempel på att ta ansvar kommer aldrig ske i Sverige.

Hade detta varit gjort för länge sedan hade detta torrår inte varit lika påkännande psykiskt och ekonomiskt.
Senast redigerad av e_pettersson 22:24:45, 20-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#5304 » 20:44:58, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lantmännen skulle bli ersättningsskyldiga till sina kunder pga icke uppfyllda kontrakt är skitsnack enligt en mycket väl insatt person inom företaget. Det handlar bara om att man inte får den billiga råvaran till sina egna industrier som man är bortskämd med.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#5305 » 21:03:32, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även jag har en källa i företaget som hävdar att extraåterbäringen och 10 öringen hämtas tillbaka på lägre spannmålspris på eftersäsong. Vilket tycks stämma, dagspris för mig uppgår till Matiff -20 öre samma reduktion som när det normalt ska exporteras.
När vi nu är ett underskottsland borde det vara +20 öre.
Någonting är fel!
j*vla kommunistmännen
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#5306 » 21:10:37, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lantmännen och dess dominans är den absolut största anledningen till lantbrukets svaga lönsamhet. Allt som sker i detta företag påverkar marknadspriserna i fel riktning och det är en medveten strategi som alla förtroendevalda sväljer när de väl sitter på sin fina plats. Kritiker får höra att " du får ju insatser, insatsemmissioner, efterlikvid och återbäring som kompensation"
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#5307 » 21:25:02, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koperativet ska nog inte ha mer än max 30 % av marknaden för att det ska funka.
Dom fick inte sälja någon gödning eller kem hit iår inte gödningen till nästa år häller. Spannmålen lär dom få byta strategi om dom ska komma åt iår.
Har en klok och kontroversiell granne som drömmer om dagen han ska få "hämndknulla hela organisationen efter alla år bönderna stått på alla fyra och tagit emot. Hårt och tort ska dom få" :skratta3:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#5308 » 21:38:39, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gäller att på ett smart sätt bryta ner Lantmännen i mindre bitar för att få bort deras marknadsstörande dominans. Detta är dock svårt så länge det finns ett stort antal "föreningsbönder", de växtodlingslantbrukare som är intresserade av att driva ett lönsamt företag i framtiden bör engagera sig i SPMO istället för i LatRövsFöreningen.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

3 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Trigon

#5309 » 23:25:30, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har förstås också tänkt tanken många gånger att det hade varit så bra om spannmålspriset vore högre eller om alla pålagor från staten vore lindrigare, då skulle vi få lönsamma och livskraftiga lantbruk i Sverige. Till viss del stämmer det nog eftersom det finns stora arealer med sämre åkermark som i nuläget ligger för fäfot för att det inte är lönsamt att bruka dessa. Blev lönsamheten bättre så skulle en större del av denna areal brukas och mer av Sveriges landsbygd än idag skulle leva, vi skulle öka chanserna att klara självförsörjningen på bland annat spannmål även ett år som i år.

Men här där jag bor (i kanten på Varaslätten/Västgötaslätten, eller vad den nu kallas i resten av Sverige?) så är det inte särskilt mycket areal som inte brukas aktivt. Här är det snarare frågan om vad priset är för att få bruka en bit jord. Att de som redan lyckats lägga under sig en rejäl areal genom köp eller långa arrendekontrakt önskar en högre lönsamhet det begriper jag ju, men nu måste jag ändå ta på mig hjälmen och fråga om det egentligen gynnar nån mer än de själva? Om det helt plötsligt blir mer pengar över för bonden tack vare högre spannmålspris eller minskade pålagor från staten, vad händer då med arrendepriset eller köpepriset på åkermark? Såsom många av oss bönder verkar vara funtade så är det inte osannolikt att det stiger såpass att köper man då till mer mark, eller arrenderar till, så blir lönsamheten för nytillskottet antagligen ungefär lika stor som den är nu. Det blir inte fler unga bönder som ska köpa eller arrendera sin första gård som gynnas av detta, inte heller blir troligen antalet småjordbruk fler. Däremot skulle de som redan ägde stora arealer innan detta paradigmskifte tjäna ännu mer pengar på den marken och sen troligen köpa ännu mer mark för dessa pengar.

För djurproduktionen är kanske inte lönsamheten i produktionen lika starkt kopplad till priset på åkermark, men de flesta djurbönder är ju också markägare så mitt resonemang ovan borde stämma in någorlunda även för lönsamheten i djurproduktion.

Eller tänker jag fel här nånstans?

5 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Alrik

#5310 » 23:38:29, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egenägda industrier eller ej, saknas volymen så måste den ersättas av annan volym och då troligen till en högre peng. Säger ju sig själv att behövs en volym som är i praktiken inköpt på avtal och volymen inte kommer in så blir det problem oavsett vem som det säljs till.

Att man förr kunde skriva avtal på liten volym och dunka in mängder om det passade plånboken är fullt förstårligt att dom kontraktstyperna försvann. En visa övervolym borde accepteras likväl som uppfyllnadsgraden inte är 100%.

Ingen som tvingar någon att teckna avtal hos någon aktör.

Jag bygger själv för att kunna lagra in drygt hela skörden på dagens areal men kommer teckna avtal ifall jag tycker priset är bra för min egen odling. Dessutom möjligheten att sälja när jag vill till dom som betalar bäst just då.

Sen håller jag med om att det finns många bakåtsträvare som tycker att allt var bättre förr, 2mil till silo var 2 mil för långt osv osv. Eller att man ska odla 25ha och få samma pris på varan mot en som kan skicka iväg 3-400ton på samma dag. På något underligt vis så är det alltid samma gubbar som gnatar att "deras" silo stängdes för 15 år sedan...


Tillägg på trigons inlägg:
Mark som ligger och enbart putsas och får samma stödpengar som den som odlar aktiv är rejält tokigt tycker jag. Stöden styr arrendena rakt av och då mark som skulle kunna odlas odlas inte pga för höga arrenden.

Att bruka mer areal är nog målet för ganska många som vill leva av de, småbruken har försvunnit pga svårt att få lönsamhet på de. Det rullar på så länge maskinerna håller men pengar till investering finns inte. Inom 10 år så kommer antalet månskensbönder minskat radikalt för att i dagens samhälle vill få hålla på på kvällar/helger för något som bara bär sig självt.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se