Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14978 inlägg • Sida 355 av 999
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Mr Johansson

#5311 » 00:18:40, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har lantmännen öppnat silon igen som de stängde för 15år sedan, gjorde gott att svenska foder öppna upp en mottagning för leverans i skörd några år innan lantmännen vakna till liv igen...
Mr Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:19, 28-05-2011
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 650, 2200, 641, 400
John Deere 6320



Nickebonne

#5312 » 06:48:41, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Egenägda industrier eller ej, saknas volymen så måste den ersättas av annan volym och då troligen till en högre peng. Säger ju sig själv att behövs en volym som är i praktiken inköpt på avtal och volymen inte kommer in så blir det problem oavsett vem som det säljs till.

Att man förr kunde skriva avtal på liten volym och dunka in mängder om det passade plånboken är fullt förstårligt att dom kontraktstyperna försvann. En visa övervolym borde accepteras likväl som uppfyllnadsgraden inte är 100%.

Ingen som tvingar någon att teckna avtal hos någon aktör.

Jag bygger själv för att kunna lagra in drygt hela skörden på dagens areal men kommer teckna avtal ifall jag tycker priset är bra för min egen odling. Dessutom möjligheten att sälja när jag vill till dom som betalar bäst just då.

Sen håller jag med om att det finns många bakåtsträvare som tycker att allt var bättre förr, 2mil till silo var 2 mil för långt osv osv. Eller att man ska odla 25ha och få samma pris på varan mot en som kan skicka iväg 3-400ton på samma dag. På något underligt vis så är det alltid samma gubbar som gnatar att "deras" silo stängdes för 15 år sedan...


Tillägg på trigons inlägg:
Mark som ligger och enbart putsas och får samma stödpengar som den som odlar aktiv är rejält tokigt tycker jag. Stöden styr arrendena rakt av och då mark som skulle kunna odlas odlas inte pga för höga arrenden.

Att bruka mer areal är nog målet för ganska många som vill leva av de, småbruken har försvunnit pga svårt att få lönsamhet på de. Det rullar på så länge maskinerna håller men pengar till investering finns inte. Inom 10 år så kommer antalet månskensbönder minskat radikalt för att i dagens samhälle vill få hålla på på kvällar/helger för något som bara bär sig självt.

Kul att du är nöjd, hoppas det finns en tom stol i lokala distriktet.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Alrik

#5313 » 07:22:01, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:
Kul att du är nöjd, hoppas det finns en tom stol i lokala distriktet.


Är det stendammet som gjort dig sådär bitter?

Vet du hur man får till en ändring av saker? Det är genom att engagera sig i saker som man tycker kan bli bättre. Svårt att gå på gårdsplanen och svära att allt är fel och alla är dumma om man inte gör något själv åt saken.

Sen kan man ju tycka det är underligt att du fortfarande är medlem i LM när det enorma hatet finns mot dom. Annars så skulle du inte få Grodden... :vissla:
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

gaffa

#5314 » 08:12:15, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev
"Egenägda industrier eller ej, saknas volymen så måste den ersättas av annan volym och då troligen till en högre peng. Säger ju sig själv att behövs en volym som är i praktiken inköpt på avtal och volymen inte kommer in så blir det problem oavsett vem som det säljs till.

Att man förr kunde skriva avtal på liten volym och dunka in mängder om det passade plånboken är fullt förstårligt att dom kontraktstyperna försvann. En visa övervolym borde accepteras likväl som uppfyllnadsgraden inte är 100%."


Möjligheten att skriva lite mindre reglerade leveranskontrakt finns fortfarande hos de flesta utom hos Lantmännen och dess kompanjon Svenska foder. Att kontrakten hos Lantmännen binder leverantörerna till en viss kvantitet och volym är inget problem eftersom en mängd alternativa köpare finns för de som inte lagrar spannmål själv.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

kjf

#5315 » 08:21:02, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Jag har förstås också tänkt tanken många gånger att det hade varit så bra om spannmålspriset vore högre eller om alla pålagor från staten vore lindrigare, då skulle vi få lönsamma och livskraftiga lantbruk i Sverige. Till viss del stämmer det nog eftersom det finns stora arealer med sämre åkermark som i nuläget ligger för fäfot för att det inte är lönsamt att bruka dessa. Blev lönsamheten bättre så skulle en större del av denna areal brukas och mer av Sveriges landsbygd än idag skulle leva, vi skulle öka chanserna att klara självförsörjningen på bland annat spannmål även ett år som i år.

Men här där jag bor (i kanten på Varaslätten/Västgötaslätten, eller vad den nu kallas i resten av Sverige?) så är det inte särskilt mycket areal som inte brukas aktivt. Här är det snarare frågan om vad priset är för att få bruka en bit jord. Att de som redan lyckats lägga under sig en rejäl areal genom köp eller långa arrendekontrakt önskar en högre lönsamhet det begriper jag ju, men nu måste jag ändå ta på mig hjälmen och fråga om det egentligen gynnar nån mer än de själva? Om det helt plötsligt blir mer pengar över för bonden tack vare högre spannmålspris eller minskade pålagor från staten, vad händer då med arrendepriset eller köpepriset på åkermark? Såsom många av oss bönder verkar vara funtade så är det inte osannolikt att det stiger såpass att köper man då till mer mark, eller arrenderar till, så blir lönsamheten för nytillskottet antagligen ungefär lika stor som den är nu. Det blir inte fler unga bönder som ska köpa eller arrendera sin första gård som gynnas av detta, inte heller blir troligen antalet småjordbruk fler. Däremot skulle de som redan ägde stora arealer innan detta paradigmskifte tjäna ännu mer pengar på den marken och sen troligen köpa ännu mer mark för dessa pengar.

För djurproduktionen är kanske inte lönsamheten i produktionen lika starkt kopplad till priset på åkermark, men de flesta djurbönder är ju också markägare så mitt resonemang ovan borde stämma in någorlunda även för lönsamheten i djurproduktion.

Eller tänker jag fel här nånstans?

Du tänker helt rätt och jag instämmer till fullo. Kommer sen maskintillverkarna på någon overkill leksak,typ "världens största",då är lyckan fullständig.

Man hör ofta lantbrukare som bittert ångrar sin storleksrationalisering.
Särskilt patetiskt blir det när man hör:" varför ska vi som byggt upp stora och rationella lantbruksföretag få minskade bidrag?" Ehh....?

Torkår har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Spannmål är ett utmärkt sätt att lagra näring. Inget nytt,det har man vetat i några tusen år. Slutsatsen: vi behöver ett spannmålsöverskott för att klara årsmånsvariationer. Toyotamodellen funkar inte i modernäringen!
Alla priser på spannmål,mjölk,kött etc. behöver höjas.Vi behöver också fler lantbruksföretag,inte färre. Det är dags att skrota "min är större än din mentaliteten".

1 person gillar det här inlägget.
kjf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:25, 20-04-2016
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844-4XL
IH 585XL
BM S800
Hymac 590

e_pettersson

#5316 » 09:01:35, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å fjortonde sidan.
Ett tecknat avtal. leveransen klarar ej att uppfyllas.
Säg att avtalet låstes på 1.5
Säg dagspris 2 kr
Har hört de som nu låst pris till nästa skörd för nästan 2kr
Ej uppfylld volym på årets avtal borde inte vara speciellt svårt att flytta till nästa år med samma pris 1.5 med ovannämnda variablar.
Skulle ju gå att göra det räntefritt i sann lm anda. Menar bara dra av säg 10 öre på 1.5 = räntefritt :huh:
(Deras syn på räntefrihet käbblar jag och min säljare om hela tiden).
Att den som skrivit på får ta ansvar för sitt avtal och betala en extra slant för att skjuta på de låter för mig rimligt.
Vet en kanske fler bönder som påstår sig inte ha råd att forsötta efter detta år pga dessa avtal.
Ansvar i all ära men spannmålen från den går på privatmarknaden och lm står för kreditera och lär inte bli med i den dragningen pga vrede.
Känns som två förlorare.
Kan tycka det ena stunden ska vara väldigt affärsmässiga och hävda att avtal gäller.
Sen ska pengar helt plötsligt delas ut som aldrig förr.
Och jag med mina okontrakterade ton ska betala det kalaset. :huh:

Nu ska jag krypa ner i elevatorgropen och städa och göra fint. Tröskan vart rengjord igår :hurra:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alrik

#5317 » 10:09:09, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

E_petterson
Gick att få avtal skörd -19 över 2kr också och de har jag tecknat på 200t. :thumme: Ca:35% av normalskörd på den grödan på den arealen. Analysen på utsädet redan gjord.

Drar förhoppningsvis sista lasset genom Mepun imorgon för nu ska de ut och grävas ner dränering för plattan.

Okontrakterad volym är bra volym i år. 1,39 för foderkorn var kanon i april men inte nu :lmao:
Skönt att de finns 330-350t inlagrat också.

Ner i gropen och putsa nu :mrgreen:
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

gaffa

#5318 » 10:25:28, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bondedagbok var det ja. Vågade inte vänta längre med vetesådden så vi började för ett par dagar sedan. igår var en hyfsad dag med 65 ha sådda men det är långt till Petterssons avverkning (han håller väl inga matpauser). Nu ska jag ut och så de sista 15 hektaren innan regnstormen drar in över oss.

Tre dagar med 26 grader och stekande sol återställde ordningen på jorden så beter sig som den ska typ tegelstenar. Assiettcarriern kom tyvärr aldrig ut så det blev till att nöta ner kloten lite i storlek. Observera den stora stenen på harven som jag hittade. Nya såmaskinen på första bilden, perfekt i stadstrafiken för den är exakt lika bred som traktorn.


Bild
Bild
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

4 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Nickebonne

#5319 » 11:06:02, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Å fjortonde sidan.
Ett tecknat avtal. leveransen klarar ej att uppfyllas.
Säg att avtalet låstes på 1.5
Säg dagspris 2 kr
Har hört de som nu låst pris till nästa skörd för nästan 2kr
Ej uppfylld volym på årets avtal borde inte vara speciellt svårt att flytta till nästa år med samma pris 1.5 med ovannämnda variablar.
Skulle ju gå att göra det räntefritt i sann lm anda. Menar bara dra av säg 10 öre på 1.5 = räntefritt :huh:
(Deras syn på räntefrihet käbblar jag och min säljare om hela tiden).
Att den som skrivit på får ta ansvar för sitt avtal och betala en extra slant för att skjuta på de låter för mig rimligt.
Vet en kanske fler bönder som påstår sig inte ha råd att forsötta efter detta år pga dessa avtal.
Ansvar i all ära men spannmålen från den går på privatmarknaden och lm står för kreditera och lär inte bli med i den dragningen pga vrede.
Känns som två förlorare.
Kan tycka det ena stunden ska vara väldigt affärsmässiga och hävda att avtal gäller.
Sen ska pengar helt plötsligt delas ut som aldrig förr.
Och jag med mina okontrakterade ton ska betala det kalaset. :huh:

Nu ska jag krypa ner i elevatorgropen och städa och göra fint. Tröskan vart rengjord igår :hurra:

Är väl ungefär så flera lokalföreningar tacklat situationen, ett humant och för föreningen ganska billigt sätt att behålla sina kunder/ägare. Men det är ju enklare att säga att ett avtal är ett avtal ge Jeppsson rejäl löneförhöjning o de förtroendevalda julbord. De som inte gillar stilen kan ju (som någon i tråden tycker) lämna föreningen.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Alrik

#5320 » 12:41:16, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nicke du kan gärna säga rakt ut att någon är jag.

Kan du förklara för mig varför man är med i en förening som du svurit på att aldrig handla med? Dessutom spyr så mycket galla över samma förening?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Scania bonden

#5321 » 14:30:21, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur eller hur så är ju regleringarna det sämsta av allt. Jag har genom åren nog iaf lagt 1 miljon på div fantasigrejer. Mjölkkvot, Betkvot o Stärkelseandelar. Stärkelsens andelar är nog det enda som över huvud taget har nåt värde i dag. Är det någon mer som har varit så här korkad?
Jo sen betalade jag min företrädare en rund slant för insats i KLS också en gång i tiden.....
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

e_pettersson

#5322 » 18:00:30, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Humöret är på topp!
Ny tallrikar på rubinen, plogen smord och förbered, tröskan som sagt ren, elevatorgrop tippgrop elevatorer rengjorda. Hade en familj grodor i tippgropskällaren, inte en enda mus. Dom kanske inte trivs tillsammans? Borde få på ett giraffhus över gropen något tag, blir kanske när utlastningsfickorna som skulle vara klara till jul förra året blivit klara :mrgreen:
Bara fyra traktorer kvar och lite kärror att tvätta.

Ska ducha select+tillväxtreg och någe mot steklarna när stormen lagt sig.
Bild

Gaffa klarar du 65 ha med nya såmaskinen må jag säga att jag är djupt imponerad! :grin:

Nu väntar några kalla oldox och en nybakad skogaholmslimpa på mig och Lasse stefanz i högtalarna Bonna-pågen :eat:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

4 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

e_pettersson

#5323 » 18:55:21, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Föresten gaffa spårluckrare är det bra grejer? Var tidigare inne på att svetsa ihop några men det gick på grund när jag fick för mig att göra kopior av de som sitter på germinatorn. Dom fjäderbelastade som harvar djupare ju hårdare spåren är. Eller har har sett det på någon potatis mackapär :klia:
Och vad sår du med nya såmaskinen?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nickebonne

#5324 » 19:29:00, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Bondedagbok var det ja. Vågade inte vänta längre med vetesådden så vi började för ett par dagar sedan. igår var en hyfsad dag med 65 ha sådda men det är långt till Petterssons avverkning (han håller väl inga matpauser). Nu ska jag ut och så de sista 15 hektaren innan regnstormen drar in över oss.

Tre dagar med 26 grader och stekande sol återställde ordningen på jorden så beter sig som den ska typ tegelstenar. Assiettcarriern kom tyvärr aldrig ut så det blev till att nöta ner kloten lite i storlek. Observera den stora stenen på harven som jag hittade. Nya såmaskinen på första bilden, perfekt i stadstrafiken för den är exakt lika bred som traktorn.


Bild
Bild

Och du har gps styrning på såtraktorn för du behöver ju inte använda markörerna.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#5325 » 19:42:21, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya såmaskinen har bra kapacitet 2,3 m arbetsbredd x 30km/h x 10 arbetstimmar = 69ha /dag :grin:

Nej det antika såekipaget används till att mylla PH sänkande amoniumsulfat. Jag har ett antal fläckar där höstsäden dör under varma vintrar för att PH är 8-9 eller oändligt högt som kanske är ett mer korrekt sätt att ange det på.

Varför tvättar du traktorerna nu? det återstår väl någon månads höstplöjning.

Spårluckrare är ett mycket bra tillbehör som gör att man inte behöver harva så förbannat djupt för att riva upp spåren. Djup harvning är alltid av ondo till korn, råg, sockerbetor dessutom så blir problemen med högt PH och manganbristdöd ännu värre. Pinnarna borde vara aningen kraftigare än dessa Agrilla super för det är lätt att bocka dem.

Den där rapsen ser ut att behöva alla regulatorer som finns att tillgå men rapsen växer kanske inte så länge till däruppe?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se