Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14976 inlägg • Sida 501 av 999
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Trigon

#7501 » 10:01:28, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är väl 50 kr i timmen för att kunna byta turbo varje 500-timmarsservice när man får sitta här och åka gulgrönt fram och tillbaka? Det kan man ju nästan ta på nöjeskontot! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



e_pettersson

#7502 » 10:17:17, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde 7920 ett vårbruk för ett antal år sedan. Det var en riktigt trevlig traktor. Enda nackdelen var att man tydligen bromsar till knäleden rammlar i bitar när man ska stanna i en korsning om man kör jd. Sen när vårbruket var över fick jag halsböld och vart jätte dålig några veckor. Hurvida det finns något samband är ju iofs inte bevisat. :mrgreen:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#7503 » 10:17:51, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Nu har vi i alla fall lyckats harva hela gårdagen och ett par timmar idag med den olycksaliga traktorn, och det är ju ingen tvekan om att man åker komfortabelt med harven hängande bakom denna präriekryssare på dessa 34 ha med tre brunnar att runda.
Bild
Bild

Jag ska börja så ekovetet i eftermiddag och väderprognosen ser nog så stabil ut att jag kan våga låta bli att köra färdigt i natt. Å andra sidan brukar nån timme lutad över ratten pigga upp rätt bra också. :grin:
Överlag låter det på er andras väderrapporter återigen som om vi har mycket tur med vädret i denna region med uppehåll och skapligt torkväder sen i söndags morse och som det ser ut på prognosen fortsatt fint väder fram till kommande helg.
Imponerande att så många av er mer eller mindre är färdiga med höstsådden trots ett skvättande titt som titt.


Kan ni inte gräva ner brunnarna då, lite väl mycket med tre på ett sådant skifte
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Trigon

#7504 » 10:29:02, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De har nog gjort så gott de kunnat med att avlägsna brunnar, men bonden tycker egentligen att detta fält bör dikas om och i samband med det fick man väl försöka få bort så många brunnar som möjligt. Sen är det en nergrävd kanal i en av brunnarna och den går kanske inte att ta bort helt, men skulle kanske kunna grävas ner under Heva-djup.
Dikningen är inte dålig på nåt vis, men med bondens mått mätt så borde den ändå åtgärdas på sikt.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon

#7505 » 10:30:44, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På resterande 115 ha är det 4 brunnar inne i den odlingsvärda marken.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Ellson

#7506 » 10:39:14, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Du har ju haft dubbelmontage på den, gäller garantin då?

Nej ingen garanti gäller tydligen alldeles oavsett. Bara att tugga i sig.
Ellson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:15, 23-07-2015
Ort: Alingsås
Sverige

Trigon

#7507 » 10:52:13, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här säljaren måste ha sålt nån Fendt tidigare och bara kopierat valda delar av annonstexten rakt av?
https://www.blocket.se/helsingborg/John ... ?ca=20&w=3
Vindrutetorkaren ser ju ut som en vanlig 90-gradare? :klia: JD har väl inte såna nymodigheter som sveper större yta?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

valtra mega

#7508 » 10:58:50, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:Jo det finns nog enskilda verkstadsarbetare som bryr sig om kunden. Däremot har jag aldrig hört att lantbruksverkstäder kör längre dagar i högsäsong som man gör på tex industrier som har mycket att göra...
De gånger i trösket man stressat iväg för att hinna hämta en del innan 16.00 har man mött verkstadspersonal nyduschade o fina strax innan fyra, skilda världar kan man säga.

Här brukar det gå att få reservdelar via dejour senaste vårbruk gick laddtrycksslangen sönder halv nio en lördagskväll ringde åt han som brukar serva traktorn telefonsvararen meddelade att han hade semester tryck 1 för att koppla till annan serviceman tryck 2 koppla till hans privata mobil tryckte 2 och en halv timme senare fanns tryckslangen att hämta bakom en blomkruka vid valtraaffären
Senast redigerad av valtra mega 11:04:28, 22-09-2019, redigerad totalt 1 gång.

3 personer gillar det här inlägget.
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

Trigon

#7509 » 10:59:22, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Körde 7920 ett vårbruk för ett antal år sedan. Det var en riktigt trevlig traktor. Enda nackdelen var att man tydligen bromsar till knäleden rammlar i bitar när man ska stanna i en korsning om man kör jd. Sen när vårbruket var över fick jag halsböld och vart jätte dålig några veckor. Hurvida det finns något samband är ju iofs inte bevisat. :mrgreen:


Jag vet inte vad som är värst, slappa eller skarpa bromsar? :klia: 724an jag provade hade så skarpa bromsar att jag höll på att få köpa ny framruta i första korsningen eftersom jag inte spänt fast mig ordentligt. Jag borde kanske anat det när traktorn var utrustad med trepunktsbälte i och för sig. :grin:
En nackdel med den traktorn var avsaknaden av styrbromsar, hade vi haft en sexa att hänga på och så lite uppförsbacke och slirigt underlag på det så kanske det inte blir så lätt att ta sig dit man vill.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

e_pettersson

#7510 » 11:26:56, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag störde mig på att den steglösa hjorten inte stannade när man släppt "gaspedalen" utan forsatte köra rakt ut i korsningarna, skulle man få den att stå still var det ett j*vla bromsande om man inte lag ur växeln.
Tvära bromsar är annars ganska jobbigt. har en 828 som man plattar näsan mot rutan när kört någon annan traktor ett tag. Måste gå att justera bort tycker jag, lär nog rota i det i något skede.
Förövrigt kan det vara bra att ha kännedom att ventiljustering tydligen är ett väldigt drygt jobb på en 724, pratades om närmare en dags jobb.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon

#7511 » 11:35:32, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl för att skydda transmissionen som JD har det så på sina steglösa. Jag upplevde 6250r precis så också, så det har inte ändrat sig så mycket verkar det som.
Men Fendtarnas lådor verkar ju hålla ihop skapligt även med lite mer motorbroms.

Min 513 med hydrauliska bromsar tar alldeles lagom tycker jag, men jag misstänker att det beror på att det normalt är den traktor jag kör mest regelbundet med? :klia:

Bra info om krånglig ventiljustering där. :thummar:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon

#7512 » 12:26:04, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller du menade förstås att den gulgröna aldrig kommer helt ner till stillastående utan att bromsen trampas på?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

e_pettersson

#7513 » 13:08:59, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Eller du menade förstås att den gulgröna aldrig kommer helt ner till stillastående utan att bromsen trampas på?


Exakt. Minns det som välldigt iriterande när man inte är van med det men dom som kör mycket jd tycker kanske tvärt om?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alrik

#7514 » 20:49:36, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:
Alrik skrev:Verkstad eller personer som löser problem och får saker att gå ska man vara rädd om och visa sin uppskattning till.

När jag körde lastbil så slängde jag åt vissa truckförare en påse bullar par-tre gånger om året. Var aldrig några problem att få något omlastat och flyttat. Kostade mig tre timmars bakning. Vinsten var att är allt har skitit sig någon dag så får man ett släp lastat, bandat och stängt av truckföraren osv.

När växellådan till elevatorn gick sönder nu i skörd så hade jag en ny drivenhet som hämtades av killen jag ringt i upplandsväsby kl 17. Jag hämtade grejerna kl 20 färdigt och klart.

I sådden så blev de punka på ena framhjulet på traktorn framför såmaskinen. 2h senare rullade de igen pga fick tag på säljaren som hade ett komplett hjul ståendes. Skedde en söndagsförmiddag.

Dom två sista har fått en röding i handen samt tårta. Behöver inte göra de men de uppskattas och jag kommer ha nytta av de i framtiden.


Bullar är gott, och trevligt att få. Men ett samhälle som är uppbyggt på mutor i alla led för att fungera är knappast något att eftersträva. Vi har tydliga exempel på sådana stater. Ingenting vi ska sträva mot, tvärt om.


Mutor? Snarare uppskattatning!

Två bullpåsar per år till folk som underlättar jobbet enormt mycket skulle jag inte benämna som mutor.

Hjulet
Säljaren ville inte ha någonting men jag kunde fortsätta så och bli klar innan regnet kom. Lätt värt en 5-hunka och en tårta i fikarummet på verkstaden. Tårta. Var dessutom kanongod!

Elevatorn
Någon som löser ett stort problem riktigt snabbt ska få veta att dom är guld värda. Elevator som havererar i skörd är nog att jämnställa om bilen havererar på väg till BB när du bor i innersta Norrland samtidigt som ambulansen är tjugotvå mil bort med punktering.

8 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Göran Ekman

#7515 » 21:40:50, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får sälla mig till dom som är klara med sin vete sådd . Det vart 11ha fördelat på 5 olika åkrar. Inga brunnar men några åkerholmar samt 4st lednings stolpar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se