Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14982 inlägg • Sida 441 av 999
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Alrik

#6601 » 22:46:17, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

E_pettersson
Helt galet! Hoppas att de löser sig efter mer bråkande! Din kreditvärdighet skulle möjligen vara intressant om du skulle handla 500t men knappast för att sälja vara.

Göran
Undra vad som hänt med den stackarn... :mrgreen:
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140



Trigon

#6602 » 22:50:29, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bara nåt skriftligt med Svenska Foder så kan det här väl omöjligen vara en framkomlig väg för dem. Håll huvudet kallt bara och säg inget i vredesmod som de kan använda emot dig sen, även om jag förstår att det inte är så lätt att behålla fattningen och inte använda alltför kraftfulla uttryck när man hamnar i en sån situation.
Jag håłler tummarna för dig Pettersson! :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

gaffa

#6603 » 13:00:34, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man väntar med stor spänning på besket om Sv Foder är på obestånd :svettas:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#6604 » 13:04:48, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite min tanke med just nu. Än så länge tycker alla på företaget att det låter jätte konstigt utom ekonomi chefen som säger att det inte går att köpa varor av någon som inte är god för en miljard. Ingen värkar intresserad av att lösa detta just nu.
Återkommer i frågan.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#6605 » 13:11:43, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit med om liknande händelser men då var spannmålen redan hämtad de vägrade betala ut något med hänvisning till en massa märkliga skäl. Det var inte detta företag utan ett med en ledande sexbrottsling.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Trigon

#6606 » 13:21:45, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter lurigt. Är de på obestånd så kanske ekonomichefen försöker hjälpa Pettersson genom att inte hämta säd som han vet inte kan betalas och sen pratar han tvärtomspråk för att inte kunna bli anklagad för illojalitet mot sin arbetsgivare? :klia:
Lite långsökt och ologisk förklaring dock...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

gaffa

#6607 » 13:27:18, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan absolut vara så som Trigon skriver och det förekom i Danmark nyligen där många lantbrukare blev blåsta på hela sin årsproduktion när en spannmålshandlare fortsatte att köra spannmål för full trots att de var begärda i konkurs.

I fallet här så är det väl mest troligt att den som gjort upp affären har gjort ett stort misstag eller så har är den tänkta slutkunden till spannmålspartiet i konkurs. Handlaren försöker helt enkelt ta en rövare och testar hur stark Petterson är, går det så går det. Många lantbrukare orkar inte bråka när något sådant händer så handlaren tycker nog det är värt att testa.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#6608 » 00:39:28, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det handlar ju om att ha tid, orka, våga och veta vad man ska göra när det skiter sig likt det gjort. En välrutinerad chef som satt fel sida till är ju inte alltid jätte lätt att tas med och det har hänt mig förut att det slutat med att jag sagt fel saker som aubsolut inte varit lämpliga i situationen. Därav har jag tagit hjälp med detta.
Affären gjordes upp på telefon i vintras. Frid och fröjd svenska foder var glada att få en ny kund inga konstigheter. Något skriftligt avtal kom det inte så jag kontaktade säljaren igen några veckor senare och han mindes allt och lovade att allt var under kontroll. "Skulle något uppstå hör vi av oss".
Göra affärer utan några papper är för mig mer eller mindre vardag. Eller papper har jag, en baksida på en följesedel med det vitala nedkladdat ligger i verkstaden där jag lag den. :mrgreen:
Detta föll lite ur mitt huvud när mycket arbete skulle göras och andra dagliga problem lösas.
Kontaktade nu säljaren som mindes i detalj vad vi gjort upp men sa att dom inte anser affären giltig pga "min bristande kredit"
Uppfostrad att göra rätt för sig och betale sine skulder, annars må du brinna i helvetet pojk har blivit inbankat sedan vagga och aldrig haft en anmärkning i hela livet pga det. Vart ju ett ganska grovt hugg så i stort sömnlös sedan igår morse blir väll snar förrgår vilket i sig kvittar, sprutan har rullat riktigt ordentligt istället. :grin:
Under dagen har ekonomiansvarige blivit kontaktad då vi anses det var en grov fel bedömning.
"Bokslut 2017 har en förlust på x,x milj och en halverad omsättning det anser vi inte är lämpligt"
Skillnad på omsättning vint tillgångar klargjordes
Bokslutet läste upp i sin helhet rad för rad vad som är vad och varför det ser ut som det gör. Ni vet living a year death because tax reason.
Av en händelse vart idag bokslut för 2018 registrerat hos bolagsverket just strax efter det samtalet.
Vederbörande vart uppringd igen och fick förklarat vad som hänt med tillgångarna igen som konstaterade återigen att ett enormt misstag var gjort. Egot iallafall återställt.

Ett "kris möte" skulle ordnads så personen i fråga fick redogöra för sin generaltabbe med dom övriga som fått skäll och hot att spmo kommer bli informerade om hela denna händelse i detalj om frågan inte klaras upp. Spmo är nog mitt största trumfkort just nu som det värkar. Medlemsavgiften känns som välinvesterad.
Nu är det ju så att lata sossar arbetar inte tills saken är klar utan nu ska det firas helg och spelas på tipset och fan allt det är.
Jag hoppas det blir klart på fredag.


Alternativ b jag har är att sälja det till en annan aktör nu för 1.60 kg vilket skulle vara surt. Eller trolla bort det någonstans och lagra något år till :klia:
Och återigen påmind om hur viktigt det är med skriftligt skriftligt skriftligt som motparten undertecknat när det skiter sig.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

7 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Scania bonden

#6609 » 07:34:53, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner igen mig precis, sen är många av oss också uppfostrade med att sagda ord är avtal som skall hållas.
Då tar man ju för givet att motparten agerar likadant. Sen känns det lite som att SV foder iaf innan lät sina försäljare/inköpare agera väldigt fritt. Jag hade en gång ett maltkornskontrakt, som bara "försvann" när mitt parti hade för högt prot, hörde aldrig något om det, å kornet åkte till en granne istället. Men det är ett antal år sen.
Axel W

3 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Nickebonne

#6610 » 09:26:09, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mycket märklig historia... Om affären hade gällt köp av 100 ton N34 istället har jag svårt att se att man inte fick handla om man saknar betalningsanmärkningar, säljarna vill ju gärna knyta band till nya stora kunder.
Det som kan tala för agerandet är att efter ett tufft år tillkommer nya kunder som inte får handla hos sina gamla äffärspartners...

Lite off topic brukar man tala om att hur banken agerar när i goda tider är ganska ointressant, 0.1-0.2% ränta mer eller mindre spelar liten roll om man vet att man har stöd den dag man behöver det. Min klara uppfattning är att om man ska akut behöver låna pengar för att släcka bränder är det bättre att gå till en ny bank med nya ögon än att truga dem man skött alla sina förpliktelser till i decennier.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

3 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#6611 » 11:25:40, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personerna på Svenska foder verkar sakna även de mest basala kunskaper om företagsekonomin. Det spelar för h-e ingen roll vilka siffror som syns i det officiella bokslutet för ett driftsbolag, väldigt många föredrar att ha ett högt arrende och vinst i enskilda firman. Detta är dock fullständigt ointressant eftersom du säljer till dessa knäppgökar så de har ingen anledning att granska dina bokslut och betalningsförmåga. Jobbigt läge men det hade varit ännu jobbigare om silon hade varit tom och de börjar krångla.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Scania bonden

#6612 » 12:27:27, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har iaf spannmålen kvar..... Hade varit ännu värre om dom hämtat den å sen hittat på nåt spravatt.
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

gaffa

#6613 » 12:39:36, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passade på att köra ut lite kalksalpeter till höstrapsen som snart ska i jorden för till höstveten lär den inte göra någon nytta med 0mm regn även i fortsättningen och nu nästan storm och 30 graders värme. Repris på föregående år blir det men med något större halmmängd.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Nickebonne

#6614 » 13:11:58, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Passade på att köra ut lite kalksalpeter till höstrapsen som snart ska i jorden för till höstveten lär den inte göra någon nytta med 0mm regn även i fortsättningen och nu nästan storm och 30 graders värme. Repris på föregående år blir det men med något större halmmängd.

Är det så j-vla illa? Lider med dig, här blir det troligen skördar i övre kvartilen.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Nickebonne

#6615 » 13:15:39, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Det spelar för h-e ingen roll vilka siffror som syns i det officiella bokslutet för ett driftsbolag, väldigt många föredrar att ha ett högt arrende och vinst i enskilda firman..

Men det där gäller väl bara när resultatet är högre än noll...
Och inte heller en godsägare o mångmiljonär behöver betala sitt bolags räkningar.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bangt, Trigon och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se