Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

NIMA torkfläkt, underhåll?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

andrzejs (trådstartaren)

#1 » 09:42:21, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinister!

Jag har byggt mig en mindre hötork i gamla häststallet med hjälp av återvunnet timmer och en NIMA fläkt skänkt av en generös granne (tack alla generösa grannar i hela landet!). Efter några små problem fick jag det hela att fungera. Det snurrar, det blåser och låter fint. Satte till och med ett par sensorer - en i rummet där luften kommer in och en mitt i höet - så att jag kan kolla eventuella förändringar av fuktigheten och temperaturen. En av sensorerna sitter i en gammal övervakningsenhet från datorhall så jag kan kolla ljudnivå, ljusnivå, temp, luftflödet, fuktighet och en del annat. Man skall återanvända gamla grejer...

Jag har dock några frågor angående fläkten:

- En gång, efter ca tre timmars drift började fläkten sakta ned, så jag stängde ned den. Motorhöljet var varmt, det gick dock att hålla handen på det utan problem. Tidigare låg fläkten oanvänd utomhus under skydd jag vet inte hur länge - behöver man se över den? Smörja? Finns det något överbelastningskydd där som sänker farten?

- Styrenheten till fläkten begriper jag mig inte mycket på, jag startar den i första läget (från 0 till Y) och låter den vara där. Kan någon förklara skillnaden mellan de två lägen, Y och triangel?

- Vet någon av Er hur "fuktigt" skall torrt hö vara? Hittils har jag torkat hö vid behov i grannes tork, men det är ju enklare med eget - eller hur?

Tack för alla svar. Bilderna följer (Fläkten är synlig på den första bilden men den är överbyggt i själva verket så att luften blåses in under ribbgolvet).
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av andrzejs 11:10:26, 16-06-2018, redigerad totalt 2 gånger.
andrzejs
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:17, 06-06-2013
Ort: Heby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430 med Ålö rör-quicke



161A

#2 » 09:58:36, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

verkar vara en manuell y d omkopplare. När du startar ska du börja i y sen när den kommit upp i varv så slår du om i d .

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

andrzejs (trådstartaren)

#3 » 10:06:40, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, jag kopplade över till D, fläkten gick upp i varv litegrann. Läste även på om skillnaden mellan Y och D.
Senast redigerad av andrzejs 10:21:11, 16-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
andrzejs
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:17, 06-06-2013
Ort: Heby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430 med Ålö rör-quicke

gaffa

#4 » 10:11:00, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammalt stall? Korna födda år 1900 och 1907? fast de hade kanske namn på tjurarna också för det står ju Åke :grin:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

andrzejs (trådstartaren)

#5 » 10:16:15, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var hästspiltor där (Grållan, Pontus och Åke). Stolparna och balken övanför behåll jag av respekt för gårdens historia. Korna hade sina i den delen som vi byggde om till häststall.
Senast redigerad av andrzejs 11:13:47, 16-06-2018, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
andrzejs
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:17, 06-06-2013
Ort: Heby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430 med Ålö rör-quicke

torbjorn_forsman

#6 » 10:25:00, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man lämnar motorn länge i Y-läge så den sackar och går med stor eftersläpning, så blir den kortslutna rotorlindningen mycket varm. Så om hela motorn har blivit het av den anledningen en gång, har förmodligen även lagren fått det hett om öronen. Det kan vara lämpligt att plocka isär motorn, tvätta ur kullagren och fylla dem med nytt fett. Om den skulle ha smörjnipplar, kan man smörja med fettspruta medan den är igång, i så fall bör det finnas en skylt med smörjanvisningar intill en av nipplarna.
Tänk på att använda kullagerfett, inte vanligt segt universal- eller chassifett, till snabbgående kullager.

Se till att hålla motorns kylflänsar rena.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

andrzejs (trådstartaren)

#7 » 10:56:51, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, skall kolla närmare...

Nu går motorn betydligt svallare. Inte mycket över kropstemperatur.
andrzejs
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:17, 06-06-2013
Ort: Heby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430 med Ålö rör-quicke

bengt jansson

#8 » 22:19:08, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är nog ingen fara att lagren fått stryk om du kunde hålla handen på statorn utan att bränna dig. ( bör vara ca 50-55 grader )
Stora motorer kör vi till 115 grader i statorlindingen. intermitent till 145 grader. Ser ut att vara smörjnippel på ND sidan . pumpa i lite fett, men inte för mycket.

1 person gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

torbjorn_forsman

#9 » 22:34:47, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn har gått i Y-läge med stor eftersläpning så är det ju i rotorn, inte statorn, som den stora värmeutvecklingen sker. Och en stor del av den värmen kan ju inte ta vägen någon annanstans än genom axeln. I drivänden lär ju det stora fläkthjulet ha fungerat som en bra kylare, men lagret i bakänden av motorn kan nog ha blivit varmare än hälsosamt ändå.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bengt jansson

#10 » 22:44:01, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nja , mycket av värmen från rotorn går ut genom statorn som kyls av fläkten och även genom sköldarna Jag skulle inte ge mig på lagerbyte om det inte hörs oljud från något lagren.

1 person gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

kimmen

#11 » 23:18:36, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd sparsamt med speciellt anpassat kullagerfett till högvarviga kullager. lagren går varma med fel eller för mycket fett
Allmänt känt med stor brandrisk med fel fett i hötorkar
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

andrzejs (trådstartaren)

#12 » 14:29:28, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på brandrisk i hötorken:

Fläktbladen är av plast vilket gör risken mindre jämfört med de av järnplåt. Jag funderade om att det våre bra att "fodra" utrymmet runt elmotorn med gipsskivor. För närvarande står fläkten på betonggolv men sidorna är av trävirket. Om man lägger gipskivor på virket, är det en lösning?
andrzejs
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:17, 06-06-2013
Ort: Heby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430 med Ålö rör-quicke

torbjorn_forsman

#13 » 16:42:14, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lägga gips utanpå trävirket kan definitivt göra nytta.

En annan bra sak ur brandskyddssynpunkt är att ha både motorskydd (fungerande och rätt inställt) och jordfelsbrytare till fläktmotorn. Om motorn blir överhettad av någon anledning (annan än att den blir överbelastad eller förlorar matningen på en fas), så är det stor chans att det blir ett jordfel som får jordfelsbrytaren att lösa ut, långt innan lindningen är så sönderbränd att det blir tillräcklig överström för att motorskyddet ska reagera.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: torbjorn och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se