Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Vitklöver, odling och skörd

410 inlägg • Sida 2 av 28
Diskutera allt som hör till jordbruk här

håkan 13

#16 » 11:42:32, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi hade tur förra hösten... demotröskan kom lagom tills vi skulle tröska våran ekologiska Alsike-klöver...
så jag och chefen körde ikapp med 2 30-fotare!! :lmao: så all klövern blev tröskad på en eftermiddag!! :mrgreen:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...



Alrik

#17 » 14:45:46, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur jag har 14-15 månader på mig innna jag ens behöver fundera på hur och på vilket vis jag ska ta hand om skörden.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Trigon (trådstartaren)

#18 » 10:08:09, 28-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det hänt lite till här på vitklöverfrövallen. Fåren blev hopsamlade och hemskickade i torsdags, fårägaren hade lejt in en hundförare med två vallhundar för att klara av detta. :svettas:

Bild

Redan samma dag när jag gick och tittade efter sten där fåren gått började de första små knopparna komma.

Bild

Överlag så ser den betade vitklövern fin ut

Bild
Bild

Men det finns en del mindre trevliga fläckar med ogräs.

Bild

Vad jag förstått innan så skulle fåren äta ogräsen först och sen börja på vitklövern, men dessa djur jag lånat kanske var utsvultna efter vintern, eller bara mindre kräsna för de verkar ha hållit all växtlighet på ungefär samma nivå hela tiden

Resterande vitklöver slog jag i lördags och fick pressat i söndags. Jag har det inte lika bra som 161A som slipper hjälpa till själv, men jag fick köra med kobondens slåtterkross och sen körde jag bort balarna till honom och så står han för räfsningen och pressningen, drygt 2 balar per hektar blev det. TS-halten var nog inget vidare, balarna var oformliga och jättetunga (det kändes som att traktorn gick något mer på nosen än när man har 4 st 300kilos halmbalar på fram), men jag ville bli av med avputset så fort som möjligt och det var regnvarning nästa dag. I och för sig var detta inte så mycket mer arbete än om jag kört med min 3,2 meters betesputs. Antagligen hade jag fått köra saktare med den och det hade inte blivit lika fint slaget, nu har jag dessutom fått bort allt som skymmer ljuset, så jag är ändå nöjd. I vilket fall var det en fröjd att få slå av alla ogräs, som på en del ställen tagit för sig alldeles för mycket.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bondens slåtterkross var en nästan ny 3,6 meters med centrumdrag, efter att ha provat centrumdrag så undrar jag ju varför det fortfarande (eller åtminstone fram tills alldeles nyligen) verkar säljas bogserade maskiner med sidodrag? :klia: Skillnaden är ju nästan som att plöja med växelplog istället för tegplog.

Bild

Bild

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#19 » 06:04:28, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blomningen har börjat. :grin: Det jag slog som ensilage ligger lite efter det som betades, tyvärr blev det bara bilder på det som betades:

Bild
Bild

Bin har också körts hit, 16 samhällen utplacerade på två ställen längs ån, och så kommer det 16 samhällen till i början på nästa vecka när de ensilerade bitarna kommit igång med blomningen lite mer.

Bild

Några enstaka klöverplantor som jag sett när jag gått runt på de 6 hektaren som betades är en aning rosafärgade, är det en annan sort, alsikeklöver måntro?
Här är några blommor i mitten på bilden:

Bild

och här är de närmast kameran lite rosa i tonen:

Bild

Det syns mer i verkligheten än på bild, men vad gör man? Frågar jag fröuppköparen så är det väl bara att sela på sig trimmern om nån vecka och traska över hela arealen, men hur noggrann brukar en genomsnittlig fröodlare vara? Jag måste väl i och för sig ändå traska runt och leta skräppa och är det inte fler rosafärgade än nån enstaka så behöver jag ju inte nån trimmer, då kan jag bara rycka av dem då.

Vad säger de förresten på fältbesiktningen om eventuella vitklöverplantor som växer långt ute i fältkanten och uppenbarligen inte är sådda där? Inkräktar de så pass mycket på fribelägenheten att varje planta som uppenbart står på fel ställe måste trimmas/utrotas?

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#20 » 08:56:35, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan få problem med fribelägenheten om det är för mycket klöver i närheten, om du har en kobonde eller träda i närheten kolla om det är vitklöver i vallen. Och skulle det va det så, så är det väldigt praktiskt att det är samma sort. Ang de rosa blommorna så känner jag att det inte är så stort bekymmer, fältbesiktningen brukar ju ske ner de mesta blommat över. Skräppa och syra är ju allvarligt, nu har de väl ändrat reglerna så att det blir godkänt i vilket fall men förr blev det ombesikting om de hittade skräppa och syra. Det kan däreimot bli kasserat vid provtagningen sen. Jag har aldrig råkat ut för det ännu och jag har både skräppa och syra. Jag brukar går och dra eller putsa ner område där det är stor förekomst och när vi tröskar så lyfter vi bordet om det är någon koloni med skräppor. Jag kan rekommendera en kort bladig lie istället för trimmer när du jagar skräppor

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

gaffa

#21 » 10:53:36, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stor klöverodlare i trakten brukar använda sig av 3 personer från Sydkraft utrustade med långskaftade hackor, har aldrig sett att de använt trimmer. Ett par tre veckor brukar de gå där och hacka vid den här tiden.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

busholle

#22 » 08:15:01, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte alsikeklöver du har i odlingen. De har inte den jämna röda färgen utan är mer utpräglat tvåfärgade och har spetsigare blad.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

161A

#23 » 14:47:00, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser mitt fält ut i dag. Ja det blev väldigt sent hugget, men har man inte provat så lär man sig inget. Anledning till att det blev sent är till stor del vädret. Eftersom vi hade en lång torr period innan så kom det inte igång ordentligt vilket gjorde att när jag egentligen ville hugga så var det för lite material och hugga så nu när det då äntligen var lagom och hugga då hade den redan gått i blom. Jag är inte jätte orolig ändå jag tror att det ska fungera vi har fått tre fyra rejäla åskoväder och minst 30 mm de senaste dagarna och varmt har vi så de kommer växa rejält ändå. Det negativa är att det kommer bli sen skörd, viket vi inte vet om det är negativt eller inte
det blev ca 6-7 balar / hektar

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#24 » 17:40:48, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att det inte innebär att du försenar skörden riktigt så mycket som 3 veckor jämfört med mig? Eller är det ett någorlunda linjärt samband även mellan putsningstidpunkten och skörden såsom det verkar vara mellan full blom och skörden? I vilket fall kan det kanske vara ett bra sätt att sprida väderrisken om man odlar riktigt mycket vitklöver. Går min odling bra grunnar jag på att få in vitklöver 2 gånger i en eventuell 7-årig växtföljd, då skulle det ju kunna vara ett sätt att bli lite mindre beroende av vädret ett specifikt år. :klia:
Du har inga bilder på hur det såg ut innan slåttern? :eat:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#25 » 18:02:19, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tror inte det är så enkelt så man kan hitta ett system mellan putsning och fullblom, tror att vädret har stor betydelse. Tyvärr ingen bild innan putsning. helt plötsligt var fältet hugget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

161A

#26 » 20:08:52, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

de kan bli lite problem om du ska ha klöver så ofta, vet inte om din kontrakterade fröfirma godkänner så kort mellanrum mellan odlingarna och skulle de göra det så får du nog hålla dig till samma sort
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#27 » 17:56:22, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till att jag vill försöka få in så mycket vitklöver som möjligt är för att få in mer "gratis-kväve" som dessutom inte spär på fosforbalansen i min ekologiska odling. Magnus på Lantmännen sa att man mer eller mindre kan ha vitklöver vartannat år. Men jag har för mig att jag läste nånstans att nån växtföljdssjukdom gjorde att man inte borde odla tätare än var tredje år, eller kanske ännu mer sällan. Jag kommer dock varken ihåg vart jag läste det eller vad det var för sjukdom? :klia:

Annars tänkte jag mig nåt liknande:
Vårkorn/Havre med vitklöverinsådd
Vitklöverfrövall
Höstraps
Höstvete
Åkerböna
Vårkorn/Havre med vitklöverinsådd
Vitklöverfrövall

Med lite timing sent på hösten/vintern med jordbearbetningen eller höstplöjningen så kanske det mesta av kvävet kan finnas kvar i den styva lerjorden (30-50 procent) till nästkommande vårgröda.
Sortbyte skulle då kanske kunna ske i det treåriga uppehållet även om jag inser att det är i kortaste laget. Det går förstås att klämma in andra grödor och förlänga växtföljden. Men jag kan inte komma på några andra vettiga kvävefixerande grödor. :klia:

Det bästa hade varit att sätta upp med djurproduktion och klämma in en tvåårig slåtter-/betesvall istället för den sista vitklöverfrövallen. Det blir ju lite mer komplicerat och få perfekt rotation på det med förstaårsvall, andraårsvall och så vidare. Sen vill det ju till att totalekonomin inte blir för mycket lidande även om slåttervall säkert hade varit bra ur de flesta andra synvinklar.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Nickebonne

#28 » 19:15:26, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte insåddes svår på såpass styv jord
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

161A

#29 » 19:56:43, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

efter några år kommer du ändå få 100% vitklöver överallt, så har jag det även om jag rounduppar titt som tätt och diverse andra ogräsbekämpningar som vitklövern inte borde tåla. fördelen med det är att jag aldrig misslyckas med insådden längre. Ytterligare ett problem som du troligtvis kommer få med intensiv klöverodling är klöverspetsvivelen och den har du ju, tillskillnad från mig ingen möjlighet att göra något åt.
Klöverspetsvivel heter förövrigt snudebille på danska om någon undrade
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#30 » 21:12:38, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insådderna går nog att få tillräckligt bra om man inte har i underkant på utsädesmängd, sår huvudgrödan så tidigt som möjligt och sår vitklövern samtidigt som huvudgrödan. Men nåt år emellanåt kommer säkert nån insådd att misslyckas också.

Klöverspetsviveln går kanske att bemästra genom att hålla frövallarna åtskilda geografiskt från ett år till nästa. Ungefär hälften av den tänkta arealen ligger 3-4 km från den andra hälften. Det gör förstås inte pusslandet lättare för att få ihop det med så många år i växtföljden.

Det låter i alla fall inte som om jag behöver göra mig besväret och ta risken att försöka etablera höstrapsen plöjningsfritt för att inte plöja ner en massa spillklöver som jag sen aldrig blir av med? :klia: :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Nickebonne, peter.svensson, Trigon och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se