Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Vitklöver, odling och skörd

410 inlägg • Sida 15 av 28
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Trigon (trådstartaren)

#211 » 22:39:18, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med putsningens tidpunkt i förhållande till vädret har jag funderat på ibland. Alla verkar vara eniga om att ifall man putsar senare än optimalt så tappar man i fröskörd. Men om vi tänker oss ett normalår och att man putsar nån gång i andra halvan av maj. Om man sen en bit in i juni ser att vädret ser bra knaggligt ut med typ 15 grader och knappt nån sol de närmaste 14 dagarna kanske det skulle vara värt att putsa ner vitklöver rätt så hårt igen och därigenom senarelägga den fulla blommen och ha chansen till bättre väder, även om det förstås inte är nån garanti?
Visserligen tappar man ju då i skördepotential gentemot optimala förhållanden (som det ju ändå inte blir eftersom vädret är risigt under åtminstone en del av blomningen), men detta har jag inte hittat nåt resonemang kring bland det jag hittat att läsa på internet. :klia:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Trigon (trådstartaren)

#212 » 20:50:32, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om det är svårt att veta med säkerhet så verkar vitklöverinsådderna ha tagit sig på alla ställen jag kollat i alla fall. I de här hjulspåren som är vetefria syns i alla fall rader med pyttesmå klöverplantor.
Bild

Här i hjulspåren syns också tendenser till två rader. :thumme:
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#213 » 22:59:15, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde en ordentlig inventering av vitklöverinsådden på det 34 ha stora skiftet ikväll och jag känner mig inte nöjd med plantförekomsten på kanske halva eller en tredjedel av skiftet. Det finns vitklöverplantor mellan i princip alla rader, men på sina håll kan det vara åtminstone 15-20 cm eller i värsta fall ännu längre uppehåll i raden och väldigt få plantor. Tittar jag i själva körspåret där det fattas en veterad så växer klövern någorlunda lika där överallt eller åtminstone inte så mycket sämre på de dåligare delarna av skiftet, så jag tror inte det hänt nåt med utmatningen, det gick åt rätt så exakt den mängd frö det skulle gå åt. Ungefär såhär eller frodigare ser kör spåren oftast ut:

Bild

De bra raderna ser kanske ut nåt åt det här hållet:

Bild

Medan det kan se såhär kargt ut på den sämre delen av fältet:

Bild
Bild
Bild

Det är sått 3 kg per hektar i första veckan av april. Sen har det kommit ca 40 mm regn i april och nästan 90 mm i maj så att det finns frön som inte grott känns nästan uteslutet. Men det är ju möjligt att man borde gå ända upp till en utsädesmängd på kanske 5 kg per ha på dessa besvärliga leror, uppenbarligen växer det ju knappt nåt ogräs ens där klövern är som sämst.

Jag hade samma känsla, att det var uppehåll på vitklöverplantor i raderna, förra insådden 2018. Då hjälpsådde vi 2 kg per ha med en ogräsharv nån gång i första halvan av juni och det blev ju bra. Nu funderar jag på att köra med Cameleon en gång till på den sämsta delen av skiftet. Antingen med billarna strax över marken mellan raderna för att göra så liten skada som möjligt på befintliga klöverplantor. Eller om jag kör grunt i jorden med bara den smala billspetsen.

Frågan är ju om det kan bli för tjockt med vitklöverplantor i raderna? Det kommer ju ändå finnas gott om plats mellan raderna för plantorna att förgrena ut sig på. Behöver man inte vara orolig för att få för frodiga så är det ju en billig försäkring att så några kg frö till per hektar. Kommer det inget regn gror det förstås inte, det börjar bli bra torrt nu :svettas: , men förr eller senare bör det komma regn, om inte annat fram i höst när det ska tröskas.

På nåt vis kanske detta kan bero på min armeringsnätharvning, men jag kan inte riktigt begripa hur, möjligen att vitklöverfröna fått för mycket jord på sig på delar av skiftet? Den sämre delen var den delen jag hackade/sådde sist när jag fått upp farten lite och kanske myllade mer jord på vetet? Som sen med hjälp av armeringsnätet hamnade mellan vetet ovanpå vitklöverfröna?

Vetet ser annars väldigt bra ut över hela fältet:

Bild

Jag får väl gå en vända och inventera hemma vid torpet imorgon.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#214 » 09:34:12, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter förra inlägget försökte jag kontrollera insådden hemma vid torpet och kom väl fram till att det överlag såg bra ut även om det kanske saknades plantor i nåt hörn och nån fläck där det varit alldeles för mycket vatten under det regniga maj. Jag lyckades inte heller hitta nån vidare systematik i plantbortfallet på den stora insådden på bondens marker och överlag var det bara mindre områden så jag valde att tänka att det nog ordnar sig och provade att så i nåt drag vitklöverfrö med billarna strax ovanför marken för att se om det blir nån skillnad. Nu har vi gjort en ordentlig genomgång av det vetefältet inför fältbesiktningen av vetet och passat på att rensa bort eventuella plantor av blåklint och tistel som klarat sig tidigare när jag bara gjort sporadiska vandringar efter sånt som synts på avstånd och nu tyckte jag mig ändå kunna inringa vitklöverplantbortfallet till huvudsakligen ett mindre område på ett par hektar. Där det är som sämst är det riktigt dåligt och till och med i hjulspåret där det finns ljus i överflöd var det nästan helt dött, då kan man ju tänka sig hur det ser ut i resterande rader:

Bild

Det borde ha sett ut åtminstone såhär, om inte ännu frodigare bland vitklövern

Bild

Detta var i fredags och eftersom det väntades regn på natten mot lördag så blev det en fredagkväll i traktorn och försöka så i det området med det sista vitklöverfröet jag hade kvar med billarna strax ovanför marken, så nu har det fått 2 kg extra per hektar där det var som sämst. Hade jag haft mer frö hade jag antagligen dragit på med 5 kg/ha eller liknande, lärdom till kommande år blir att alltid ha ordentligt med extra frö hemma ifall man upptäcker sånt här en fredagkväll när det väntas regn i helgen. :grin:

Bild

Jag försöker dra några slutsatser av varför vitklövern inte tagit sig här så jag åtminstone har möjligheten att kunna göra en bättre insats ett annat år. Där vitklövern inte kommer är det bra dött mellan raderna överhuvudtaget, med tanke på att det rördes om i jorden i början på april och sen haft chansen att växa allsköns ogräs. Det är inte hela drag så att man kan tro att det har med armeringsnätharvningen att göra, men det ligger ju nära till hands att tänka att jorden är extra besvärlig att få nåt att gro i just här. Jämför jag med lerhaltskartan så är det ungefär det här området:

Bild

Visserligen är det lite högre lerhalt, men skulle verkligen 5-10 % extra lerhalt göra så stor skillnad på gästvänligheten för små fröer? Vattenmässigt måste ju våren varit så nära optimal för en insådd som det går att komma? Som synes är det några områden till med aningen högre lerhalt och jag kan inte påstå att det var nån större skillnad på klöverns täthet där, men jag får ta med mig kartan ut och göra en vandring till för säkerhets skull. Går det att se nåt samband så kan det vara bra vetskap inför nästa år då det blir fläckar med ännu större variation i lerhalt. Det går inte att göra styrfiler till Cameleon, men jag kan ju ändra utsädesmängden manuellt från hytten i draget så möjligheten finns att vrida på vitklövermängden till 5-6 kg eller vad som nu känns lagom när man passerar de besvärligare områdena.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#215 » 20:01:33, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur har ni med sniglar däromkring ? kan ju va nån som glufsat i sig klövern
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#216 » 20:27:28, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sniglar finns säkert till och från, men det är inget jag tänkt på att observera i samband med detta. Jag funderade lite på ärtviveln som tydligen ätit upp en vitklöverinsådd i åkerbönor nån gång enligt frö-Magnus. På detta skifte var ju åkerbönor förra året och ärtvivlar som åt kugghjul av bladen fanns det gott om att döma av mängden tuggor som tagits. Några hundra meter bort börjar årets skifte med åkerbönor och där har det också tuggats kugghjul. Dock är inte denna obefintliga fläck med vitklöver närmast till det skiftet så det känns långsökt. Men kvarblivande ärtvivlar från förra året kanske kan vara nåt att fundera över?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Alrik

#217 » 21:48:40, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största frågan är om man kan dra några växlar efter ett år med insådd också. Om de är samma område om 6 år och om 12 år så kan man ju börja ana ett mönster.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Trigon (trådstartaren)

#218 » 23:22:24, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Största frågan är om man kan dra några växlar efter ett år med insådd också. Om de är samma område om 6 år och om 12 år så kan man ju börja ana ett mönster.


Nej det är väl i allmänhet så, att en gång är ingen gång. I vilket fall ska jag se till att ha ordentligt med frö hemma som kan användas för extra isådd om det skulle behövas. :thumme:

När jag läser om ärtviveln så har den tydligen, förutom den första generationen i april-maj, en generation till i juli-augusti, så det är antagligen för tidigt att ropa hej med större delen av insådden också, speciellt med tanke på att de säkert haft det riktigt bra i bönfältet några hundra meter bort. Å andra sidan kanske de stannar där då när det finns hur mycket blad som helst att äta där? :klia:
Tydligen ska det synas som gnag även på vitklöverbladen, jag får försöka att titta lite noggrannare. Visserligen kan jag ju inte göra nåt åt dem, men det är ju alltid en fördel att ha en aning om vad det kan vara som ställer till skadan.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#219 » 23:58:06, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en vandring till i fältet tyckte jag det också såg väldigt tunt ut med vitklöver i ungefär det området med 47% lerhalt rätt så långt till vänster på kartan över skiftet. Tyvärr var det desto svårare att få tag i frö eftersom det var semesterstängt i Eslöv. Men min säljare på LM ska ändå ha en eloge som lyckades snoka upp en oanvänd 10kg-påse hos en annan odlare. Han hämtade den och lämnade till mig, toppenservice. :buga:
Så jag sådde i det området också för ett par veckor sen:

Bild

Med allt regn som varit senaste tiden kommer nog fröet gro trots att det ligger ovanpå. Efter att ha gått över vetefälten hemma vid torpet och plockat skräppa i förebyggande syfte är det nog bara ett drag på en vändteg som jag känner borde ha fått lite mer frö. Men jag har ännu 8 hekto kvar så det kanske kan bli läge att strö på lite mer där också, men det får bli efter tröskningen. Om det gör nån nytta så här sent på säsongen återstår dock att se.

Fick man inte skördat sitt vitklöverfrö under den fina väderperiod som varit här fram tills i söndags ser det lite mörkt i mitt tycke. Förra hösten var inte heller nån höjdare med så mycket regn. Jag inser att om det är blött i markerna är det ingen höjdare att dra BCS-kniven med nån av de större traktorerna. Så jag åkte på långutflykt och köpte en mindre traktor. I brist på små Fendtar fick det duga med en liten JD. :grin:

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#220 » 15:17:20, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag klarade mig tydligen inte ifrån vitklöverskörd i år ändå. Men jag tror att jag lyckats trassla mig ur själva tröskningen när jag förklarade att bara framkörningen för 9 ha tröskning i bästa fall (om allt går att köra samtidigt och vid första försöket) skulle gå på ca 8000 kr, då är det ca 4 mil enkel väg och tröskan går väl 25 km/h i nedförsbacke och medvind.

Det sista skiftet av 3 såg klövern rätt så skaplig ut på, men det hade varit skräppor till förbannelse och trots idogt plockade från odlaren var det nog inte helt rent enligt min bedömning, så det återstår väl att se hur mycket avdrag det blir om det blir nån avräkning.
En sak jag noterat när jag sett många andra ekoodlade fält är att det just ofta svämmar över av skräppor (bland annat) och med dagens rensningsmöjligheter har man effektiv diskvalificerat sig från ekologisk odling av rätt så många fröslag. För egen del är planen att plocka skräppor så gott det går i alla grödor alla år för att hålla nere trycket, om det är en rimlig väg återstår att se, men skräppanivån på bondens välskötta marker är i det närmaste obefintlig i nuläget. Men risken finns förstås att man får frön med i olika fröblandningar även om stamutsädet av vitklöver vi fröodlare får tydligen ska vara extra noga kontrollerat med avseende på t.ex. skräppa och renkavle.

Eftersom lill-jonnen varken var hemtransporterad eller i ordning för arbete fick det bli 8,5 ton Fendt på smalhjul. Trots att det regnat 80-90 mm senaste veckan var bärigheten inga som helst problem på dessa lerjordar, så det är möjligt att det var en aning överilat att springa och köpa en extra traktor just för denna typ av körning. :snow:

Bild
Bild
Bild

Stenutlösningen på kniven verkar i alla fall fungera.

Bild

Jag fick göra 5-timmarsservice på kniven och byta en läckande tätingsbricka, italiensk kvalité...

Bild

Här är meningen att det ska tröskas med vanligt skärbord och jag kom fram till den här kompromissen i stubbhöjd, hade det varit torrt i jorden och jag skulle köra med pickup hade jag nog försökt krypa ner några cm till.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Mattias_E

#221 » 12:31:57, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att följa dina tankar och vedermödor. Alltid utförliga texter och illustrerande bilder :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Trigon (trådstartaren)

#222 » 18:34:13, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att det uppskattas! :buga:
Lite blir det ju som en dagbok för mig också som jag kan titta tillbaka i kommande år, vi verkar ju inte vara så många som odlar vitklöver här?
Men nu är jag väldigt nyfiken på hur det går med Alriks vitklöverskörd? :eat:

Jag håller som bäst på att tröska vetet med insådd på det stora skiftet vid bonden. Det går fint, men jag våndas lite över om jag borde ha följt ett tips jag fick om att bärga halmen för att underlätta radhackningen senare i höst. Det är ju så mycket enklare att hacka halmen och jag tror dock jag chansar på det. De senaste veckornas regnande gör vetet väldigt lättröskat och halmen blir finfördelad av att hackas tror jag. Sen ska stubben putsas så kort som möjligt för att ytterligare fördela växtresterna och ge klövern maximalt ljusinflöde.

Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Alrik

#223 » 23:47:56, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger på slag och planerat att ha 2 dagar att tröska. Imorgon får vi se hur de kan då.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Alrik

#224 » 08:37:44, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kort summering av odlingen. Slogs av rotorslåtter i tisdagsmorgon för vädret såg bra ut framåt tänkt tröskning fre-lör. Tisdagkväll visade alla prognoser regn på lördag. Bestämde mig att tröska Tors-fre istället trots att strängen av frontslåttern var väldigt råa pga att den lägger ihop strängen en aning för att inte köra i den.

Var ytterst nära att kasta in handduken på torsdagen för att fortsätta med vetetröskningen istället men att ge upp är inte riktigt min grej. Fick peta lite i tanken med en pinne för att de rann lite dåligt. Fredagen gick som en dröm mot torsdagens tröskning, blev nog bara 6-8 stopp i inmatningsskruven under dagen. Andra dagen behöver jag inte peta någonting i tanken så grundplanen var nog bra med vädret styr man kininet över. Nu idag (lördag) är prognosen 20~30mm regn från lunch.

Bild

Sista tanken töms i kärran

Bild

När jag vände upp för att köra sista draget fick jag sällskap på åkern.


Uppskattad skörd är runt 8 kubik på knappt 10 ha. Får se vad rensutbytet blir framåt februari-maj. :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Trigon (trådstartaren)

#225 » 20:09:28, 27-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Statusen för vitklöverinsådderna nu är ungefär så att det all halm hackades och jag tog någorlunda kort stubb, men det hade gått att köra närmare marken med skärbordet. Sen putsade jag stubben under lediga stunder på det stora skiftet vid bonden. Vid torpet har det fått vara som det blev efter tröskningen. Min bedömning är att där har insådden lyckats med bra resultat över hela arealen sånär som på några hörn och nåt vändtegsdrag som är lite tunt. När det torkat upp så mycket som möjligt efter allt regn var det dags att putsa och försöka hacka bort stubbraden mellan vitklöverraderna. Det är lagom stora vägar häromkring så om man bara håller mitt i är det ingen risk att någon försöker köra om när man kuskar runt på det här åbäket i frontlyften. :grin:

Bild

Sen provade jag lite och beslutad mig för strategin att putsa lite snett över såriktkningen för att undvika strängbildning över enskilda rader en längre sträcka. Förhoppningen var att med denna åtgärd skulle radhackningen kunna ske någorlunda smärtfritt.

Bild
Bild

Tyvärr blev det ändå stundvis besvärligt. En del områden blev bra, men på andra ställen släpade det gärna med mer eller mindre. För att ha bättre chans att det ska gå bra behöver det nog vara hyfsat torrt i jorden och tröskväder ute så att växtresterna man tampas med är så torra som möjligt.

Bild

I brist på bättre redskap justerade jag upp stubbhöjden på putsen och körde en sväng för att sprida ut och om möjligt mala sönder högarna med växtrester. Bot mot detta hade kanske varit att tröska med riktigt kort stubb och bärga halmen. Jag fick rådet att bärga halmen innan, men tyckte inte halmmängderna såg så störande ut, men nästa år tror jag ändå jag ska satsa på att bärga halmen för att underlätta. Gemensamt för hela området var att 18 cm skären jag hade på ville gå ner dåligt även om jag spände fjädrarna till läge hög. Det har ändå regnat ordentligt, men lerjorden är väl bara så besvärlig på hästarna. Lösningen var att köra två gånger, helst i bägge riktningarna, efter 2 långa dagar på de 16 hektaren är jag ändå nöjd med resultatet. Många tycker säkert det låter besvärligt att ägna så mycket tid och möda åt vitklöverodlingen. Men tills jag blivit överbevisad tror jag detta är det bästa sättet att försäkra sig om en bra etablering på dessa lerjordar. Hög utsädesmängd i en rad som kan konkurrera bra med ogräset och sen ser man till att hålla rent mellan raderna så att det finns utrymme för alla blommor jag hoppas på nästa år.

En gissning från min sida är att ett lagom bestånd kanske ser ut ungefär såhär.

Bild

Är det så här frodigt och blir lämnat utan åtgärd är jag rädd att det blir för tätt och ingen plats till blommorna.

Bild

På de frodigare ställena märks det redan nu att de bägge klöverraderna i hjulspåren vuxit ihop.

Bild

Får man en sån här matta med klöver över fältet tror jag att man tappar i fröskörd (men vart gränsen går är ju frågan? :klia:)

Så förutom att hålla borta ogräset ser jag radhackningen som ett sätt att förhoppningsvis kunna hålla styr på vitklövern.
Senast redigerad av Trigon 23:12:11, 12-09-2021, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se