Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Vitklöver, odling och skörd

410 inlägg • Sida 1 av 28
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Trigon (trådstartaren)

#1 » 11:58:21, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fåren har inte anlänt än till min vitklöverfrövall, men staketen är färdiga och jag har satt upp grindar på 2x2 m i två rutor för att försöka se vad skillnaden blir. Jag pratade nyligen med en närbelägen bonde om fårbetningen i vitklöver, och hans uppfattning är att dels äter de upp ogräsen, men framförallt bladen på klövern, dock inte själva stammen. Detta leder till att det blir mycket mindre bladmassa som behöver förtorkas när det stränglagts, och alla fördelar det innebär med att man kan börja tröska fortare, mindre spill tack vare lägre vattenhalt, och så vidare. Eventuellt hade det även en positiv effekt på frösättningen, att plantan fokuserar mer på att sätta frön när den blivit så stressad av att få sina blad uppätna.

Den ena rutan jag satt upp har jag valt i ett område i det totalt ca 6 ha stora skiftet där klövern är väl frodig och antagligen alldeles för tät:
7 april:
Bild
22 april:
Bild

Den andra rutan har jag valt i andra änden av fältet där jag tror att beståndet är ungefär så glest som de insatta skulle säga är lagom:

7 april:
Bild
22 april:
Bild

Tanken är sen att jag ska simulera att jag putsar/tar ensilage i dessa rutor samtidigt som jag gör det på de skiften som inte blir fårbetade och sen försöka bedöma skillnaden innanför och utanför rutan när det börjar närma sig skörd. Den exakta skillnaden i skördemängd blir väl omöjlig att uppskatta, men något borde man väl kunna se med ögat tänker jag.

Har någon (161A?) några synpunkter på klöverns täthet i rutorna?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



161A

#2 » 12:41:35, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men någonting mittemellan skulle väl jag anse vara lagom bestånd. Men bättre med lite tunnare än för tjockt.
Sen instämmer jag väl med ditt teoretiska resonemang ang fåren, kanske blir det tom så att jag själv kommer få tillgång till får på min frövall.
Men om man ska kommentera som en lite bitter surbonde. Så har allt detta 0,01 % påverkan på skörden, det är två saker som har 99,9 % betydelse, och de är vädret vid full blom och pollinering. Och vädret vid skörd.
Men så klart har man gjort vad man har kunnat längs vägen så förbättrar det ju skördeutfallet.
Men jag vill varna lite för att lägga för mycket kostnader och arbete på vitklöverfrövall, skörden kan bli 0 och inget, och de år de blir det (för det kommer att inträffa någon gång) så är man väldigt glad för att man har snålat med insatserna. Och vitklöver är en gröda där man nästan kan ha 0 kr i utgifter innan man bestämmer sig för att skörda.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#3 » 20:38:59, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite överdriver du väl nu, även om det säkert är som du säger att väldigt mycket avgörs av vädret som vi inte kan styra över. Nu har jag inte satt mig in så mycket i den konventionella skördeprocessen, men i den ekologiska tänker jag att man kanske kan korta tiden som det behöver ligga stränglagt med en eller ett par dagar om fåren har betat bort en massa blad, och då har man ju gjort sig lite mindre beroende av vädret. Kommer det regn i det stränglagda har jag förstått det som att det är mer eller mindre katastrof.

Jag håller med om att det såklart är en fördel att inte göra några oprisvärda åtgärder. I mitt fall kommer jag lägga hyfsat mycket pengar på pollineringen och antagligen hyra 2 bisamhällen per hektar. Men även om kanske 2 år av 10, eller nåt liknande kommer att resultera i ingen skörd så tror jag att jag tjänar på det i det långa loppet om jag med diverse åtgärder kan öka snittskörden tillräckligt mycket. Det kommer förstås kännas surt de år vädret är emot mig. Men i slutändan blir det ändå som att spela Blackjack och räkna kort, eller förhoppningsvis kanske ännu lite bättre än så... :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#4 » 12:29:26, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har fåren anlänt, drygt 90 stycken.
Bild
Bild
Regn har det kommit också, 12-13 mm i går och i natt. Nu tror jag att vitklövern här på lerjordarna skulle klarat sig rätt länge till utan regn, men det började bli lite torrt i allmänhet.

161A, hur mycket naturlig pollinering har du där du fick nästan 1 ton/ha utan några inhyrda bisamhällen?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#5 » 16:35:50, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja men då är det ju 100% naturlig pollinering. Bor ju lite i en mellanbygd så här finns en del stenmurar och skogsdungar så gissar att utbudet av diverse flygfä som kan pollinera är stort. Men just det året var det en lång period med perfektväder just när klövern var i full blom
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#6 » 16:52:38, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fyrkantigt var fältet? Märkte du stor skillnad på frömängden i mitten och i kanterna? Är det flygfävänliga inslag jämnt fördelat runt hela fältet?
I vanliga fall gillar jag inte min arrondering, med trädbevuxna bergknallar i det fältet fåren går på och en å som slingrar sig tvärs genom ägorna cirka 600m, men i år är det nog en fördel.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#7 » 19:31:09, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska rektangulärt med en åkerholme och någon stenmur i ena kanten. Nä märkte ingen skillnad på frömängd över fältet.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#8 » 20:26:16, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var och köpte en dubbelkniv/slåtterbalk att använda till strängläggningen av vitklövern. Visserligen visste jag ju att arbetsbredden inte var så vidare värst och har väl varit inställd på att kanske hinna 1 ha i timmen om det går bra. Men det känns allt lite futtigt att köra runt med en 175 cm bred slåtterbalk på traktorn. Eller så är det jag som har för stor traktor, ibland saknar man nånting lite mindre i traktorväg. Jag får väl sätta på radodlingshjulen på 311:an och minska ner spårvidden lite så ska jag förhoppningsvis klara av att inte köra i det slagna. :grin:
Bild
Bild
Bild

En 240 cm bred kniv hade väl varit något bättre averkningstakt på, men då blir det sämre med tröskningen. Den gängse bredden på pickuperna till skördetröskorna här i trakterna verkar vara 3 m och med den här smala kniven kan man lagom ta två strängar då. Annars hade väl en rotorslåtter utan kross på 3-4 m kanske varit nåt. Men de riktiga klöverfrörävarna verkar mena att man tappar lite på att rotorslåttern inte kommer lika nära marken som slåtterbalken. Är det dessutom lite växtmaterial på så vispar rotorslåttern runt det mycket mer och det blir inte lika torkvänligt. Nåväl, 20 timmar ska väl inte vara hela världen att puttra runt med slåtterbalken för att stränglägga mina 17 ha...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#9 » 20:53:28, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du tänker dig ta två strängar på en gång med pickup se se till och hugg i tegar, så att de två strängarna ligger på samma håll. Finessen med dubbelknivbalk jämfört med rotoslåtter är att du får mer material i strängen och att de ligger på samma håll för då, om man har tur så hänger klövern ihopa som en matta. Och kan man om man har tur tom tröska med vanligt skärbord. Men då är det mycket meckande med axlyftare på eller av eller dubbla axlyftare
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Nickebonne

#10 » 22:19:01, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man undrar vem som sår vitklöverfrö? Det breder ut sig som s*t*n men hjälper inte till ett dugg med att fylla vagnarna.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Trigon (trådstartaren)

#11 » 06:24:05, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:om du tänker dig ta två strängar på en gång med pickup se se till och hugg i tegar, så att de två strängarna ligger på samma håll. Finessen med dubbelknivbalk jämfört med rotoslåtter är att du får mer material i strängen och att de ligger på samma håll för då, om man har tur så hänger klövern ihopa som en matta. Och kan man om man har tur tom tröska med vanligt skärbord. Men då är det mycket meckande med axlyftare på eller av eller dubbla axlyftare


Jag har grunnat mycket på det här med tröskningen på sistone och kommit fram till att kombinantionen med knivbalk och 3-meters pickup inte kommer bli något bra då tröskan (NH CX8060) är 4 m bred i sig själv med 900-däcken fram, och att köra i det stränglagda med tröskhjulet kan ju inte komma på tal. Radodlingshjul på tröskan känns inte som en framkomlig väg... :grin: 5 m bred pickup har en bonde några mil bort köpt inför i år, men han har 200-250 ha själv med stränglagda grödor så det är nog inte så sannolikt att det finns tid till att hyra ut den pickupen. 4 m bred pickup finns att köpa, men blir nog orimligt dyrt för mina små arealer. Efter att ha pratat med några fler vitklöverfröodlare så kanske alternativet att ta det med vanliga skärbordet mer eller mindre på snedden över strängarna framstår som det vettigaste ändå. En menade till och med på att det var lättast att få in strängarna i skärbordet om man körde i 90-gradig vinkel mot strängarna. Men mina fält är så dåligt fyrkantiga att de lämpar sig inget vidare för såna övningar, på snedden ska dock inte vara några problem att ordna. Spontant känns det som om man vill köra med tröskan i såriktningen så att man får slå på snedden, men å andra sidan kanske knivbalken får ta sig över så mycket ojämnheter då att man missar en massa blomhuvuden nere i botten då som annars hamnat i den där mattan och ändå följt med in i skärbordet om man kör tvärs om, rakt med knivbalken och snett med tröskan? :klia:

De bägge fälten som såddes i normal tid förra året ska nog gå bra med skärbordet, även om jag är lite skraj för sten, och sen får vi väl investera i en uppsättning axlyftare till så att man åtminstone kan få på vartannat finger, varje finger ska väl inte behövas?
Fältet som fåren går på är dock det som jag sådde på tjälen förra våren och det är inte så jämnt som man kunde önska, sen körde jag dessutom gödsel en aning för tidigt där förra våren också, så var tolfte meter är det ibland spår efter det av varierande storlek. Här är det möjligt att jag får hitta på nåt annat och kanske hyra en 3,2-3,6 rotorslåtter utan kross och göra strängarna lagom så breda att jag får plats med tröskan om jag nu lyckas hyra en 3-meters pickup och sen köra med den på bara det skiftet.

Sprutar du Bor i blomningen 161A? Exakt i vilket skede tar kobonden ensilage på din vitklövervall? Hellre lite för tidigt än lite för sent om jag förstått det rätt, men gärna med ett rejält regn efter? Hur nära marken slås vitklövern av då? Är det så lågt som en vanlig rotorslåtter kan komma ner? Eller har ni nåt special er för och håller stubbhöjden lite högre?

Gaffa: Jag har allt funderat på att skaffa en mindre traktor att ha framför knivbalken, men inte kommit längre än så. Det var en liten sån där gammal Fendt med flak fram till salu i vintras nån gång, jag ångrar att jag inte var på hugget mer då. Men en MF 135, Volvo BM 430 eller liknande skulle nog gå fint det med...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Nickebonne

#12 » 07:50:46, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte vettigare att köpa en gammal rapssträngare (självgående) ? Brukar finnas fina under 50”
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Trigon (trådstartaren)

#13 » 08:01:16, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med klövern är att det måste vara så bredspridet som möjligt för att materialet ska ha en chans att torka inför tröskningen och inte gro i strängen. Det måste ändå ligga på slag i 4-5 dagar som det inte får komma regn på det. Kanske skulle det funka med en smalare rapshuggare, 12-14 fot eller nåt sånt. :klia:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#14 » 09:28:37, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vitklöver

Brukar hugga med vanlig 9m butterfly och inget speciellt med höjden han kör som han brukar dvs i botten.
Jag hugger väl i första veckan i juni normalt, men det beror ju på väder. är inte kul med en torr period efter.
Jag har sprutat bor någon gång men kan väl inte säga om det haft effekt eller inte försöken säger ju att det har positiv effekt
Det där med att tro att man ska få med alla blomknoppar när man tröskar kan man glömma
det ligger massor med knoppar och frö du aldrig kommer åt gissnings vis 100-200 kg / ha
men besväret och kostnaden för att få med dessa är högre än vad det ger, iallafall i konventionell klöver eko är ju en anna sak
det har provats mycket här med slaghackar och lövsugar fingerhjulsräfsor osv
Ytterligare en sak som talar emot pickup är att tröskan får för lite material
en 30fotare ska ha 30 fot material att jobba med och klövern ger inte så mycket material normalt så man behöver hela bredden
det blir mycket enklare att tröska
Här provades det en gång med ett 15 fots bord på en 218 mega för att just komma ner i klövern, medar och allt var bortplockade
det blev skit, fick inte upp mycket mer men det blev bara skit i tanken, tröskan fick för lite material och jobb med
Rapshuggare behöver man inte fundera på att ta ut i klöver den klarar inte och hugga den botten sörjan som blir och den når inte ner
då ska de va en av de gamla 10 fots hesston huggarna med dubbelkniv de gick fint i både ängsgröe och klöver

en bild på vilken höjd på grödan och detta står upp och direkttröskas

Bild
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

gaffa

#15 » 10:22:47, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte så mycket fröodlare men jag har huggit det mesta som kan tänkas med självgående rapshuggare, klöver och ängsgröe var den fullständigt värdelös till. Balken har fel konstruktion och man kan inte få flyt på materialet vid korta grödor.

Tröska diagonalt över strängarna verkar fungera väldigt bra, det finns ett par fröodlare i trakten som gör så trots att de hugger med en stor maskin.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se