Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Vitklöver, odling och skörd

410 inlägg • Sida 25 av 28
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Trigon (trådstartaren)

#361 » 19:33:14, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har även det lilla partiet med frö från torpet blivit levererat, och det blev 8 ton orensat från knappt 16 ha, markant mindre än de 31 ton som blev invägt från det stora fältet på 34 ha, men renvaruhalten är sannolikt högre i det partiet från torpet. Den nagelbitande väntan på rensningen pågår ännu, men lite pengar har landat på kontot, dock är det bara nån sorts schablonutbetalning som LM tydligen är tvungna att betala ut 30 dagar efter leverans. Den riktiga betalningen baseras helt och hållet på rensresultatet och priset som fastställs som vanligt nån gång efter nyår. Så om rensningen går riktigt illa kan jag i värsta fall bli återbetalningsskyldig, givetvis tog jag tillfället i akt och köpte en ny pickup till tröskan nu när det fanns lite pengar på kontot, det är ju viktigt att den matchar tröskan färgmässigt. :grin:

Bild

Den nya insådden har blivit putsad, och nu när vetet var färdigsått och det ännu var rekordtorrt passade jag på att radhacka bort stubbranden med ett 12 cm skär så gott det gick.

Bild

Huruvida detta är ekonomiskt lönsamt är jag inte säker på, mina egna observationer av den gångna säsongens nollrutor gav väl inga solklara svar, åtminstone inte på det stora fältet där ogrästrycket ändå var väldigt lågt. I år sålde jag halmen på sträng för att underlätta detta arbete, men det bildades ändå en del högar av stubben som hackades loss som jag sen fick vingla runt med votexputsen och sprida ut. Vid närmare titt var det ändå en hel del små ogräs bland stubben.

Bild

Så jag får väl ändå försöka att tro på att det jag gör är vettigt och inte bara ett dyrt tidsfördriv. :svettas:

Idag är det fortfarande någorlunda fint väder och jag håller precis på att putsa återväxten efter tröskningen på det stora fältet.

Bild
Bild

Vettigheten i den här åtgärden kan antagligen också diskuteras. Anledningen till att jag gör det nu är att jag tror att tillväxten avstannat mer eller mindre, och om jag putsar nu kanske det kan tillväxa ytterligare en del kväverikt material som jag kan plöja ner senare i vinter inför vårkornet som ska sås här i vår. Visserligen är det inte mycket ogräs här, men det känns ändå skönt att fimpa det lilla som finns.
Sen tänker jag att det kanske är en fördel att detta material hinner börja förmultna så smått innan det plöjs ner så att kvävet kan frigöras tidigare nästa säsong till vårkornet. Men det är bara en killgissning från min sida, och skulle väl i värsta fall kunna vara en nackdel om det avgår till luften innan nedplöjning, eller utlakas lättare under vintern. Teorier mottages tacksamt. :eat:
I vilket fall lämnar jag ett oputsat drag så jag i bästa fall har möjligheten att dra slutsatser nästa år om det var rätt eller fel.

9 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



RoXa

#362 » 22:37:44, 25-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det Aximas demo-bord du köpt?
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Trigon (trådstartaren)

#363 » 22:50:33, 25-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, tyvärr begrep jag inte att det var ett demobord tidigare under säsongen. Då hade jag ju kunnat demoköra det så det blev lite mer använt och kanske pruta lite mer än det lilla jag lyckades nu. :grin:

De har tydligen haft ett 4 m Zafrani-bord som demo också, men det är ju inte bredare, och antagligen inte så mycket bättre heller än det jag hade tidigare.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Bengt Erik Eriksson

#364 » 05:50:28, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va? Vad är det för (svärord) säljare som inte upplyser om att det är demo maskin?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Trigon (trådstartaren)

#365 » 07:51:49, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är flera säljare här på orten och antagligen är den jag pratade med inte den som brukar hålla på med tröskorna mest, jag får väl tro att det var en miss i kommunikationen mellan dem. Jag var där precis innan säsongen och dreglade lite över den gula fina pickupen, och frågade säljaren lite löst om den. Han trodde då att den hörde till en tröska som de sålt. Efterhand som säsongen gick och pickupen stod kvar på deras gårdsplan tänkte jag att det nog inte stämde och frågade igen, han nämnde då ett namn som köpt tröska. Själv åker jag förbi den aktuella bonden titt som tätt och visste att han hade en likadan pickup stående hemma hos sig, så jag stod på mig och undrade vad den kostade att köpa, men då var det för sent för mig att provköra eftersom det redan var färdigtröskat. Ibland får man vara lite påstridig för att få köpa saker. :grin:
Men jag är inte ledsen, jag tycker jag fick bra betalt när jag bytte in den gamla pickupen och denna ser helt oanvänd ut, möjligen att den varit på en tröska en gång, så jag räknar det som den tredje maskinen i mitt liv som jag köper helt ny. :eat:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Bengt Erik Eriksson

#366 » 15:41:35, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

aha ok. då var det inget spraypimpat hårdkört exemplar då utan mer ett visnings ex.. :thumme:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Trigon (trådstartaren)

#367 » 16:21:18, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det var inget bättringsmålat, och ingen färg som var bortskavd nånstans heller. :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#368 » 19:58:05, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är båda partierna rensade. Det lilla från torpet har analysen blivit färdig på också, det ser ut som att vi klarade skräppaplockningen. :hurra:

Bild

Jag är inte särskilt duktig på att tolka rensresultat, men jag tror det här är helt okej för att vara utan omrensning (som hade kostat vitklöverfrön). Grobarheten är över certifieringsgränsen, men i lägsta laget, kanske beror det på att vitklövern fick stå lite för länge mogen innan den tröskades? Mängdmässigt är det väl ungefär vad jag vågade hoppas på utifrån volymvikten. Beroende på om man räknar alla 16 hektar, eller räknar bort ca 1 ha som blev uppkört bland annat i anslutning till ån för att det varit för vått under vintern och mest växte ogräs där så blir nivån strax under, eller strax över 400 kg/ha. En okej skörd som trots mycket handarbete med skräppaplockningen borde ge en bra intjäning.

Nu är det bara att invänta analysen på det större partiet och sen blir det spänd väntan till nån gång i jan-feb när priset bestäms. Tyvärr har det sannolikt inte följt spannmålspriserna uppåt utan jag tror man får vara glad om det ligger kvar nånstans på 50-60 kr/kg.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#369 » 12:58:55, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortfarande har ingen analys på det stora partiet synts till, så jag får väl fortsätta att logga in på LM2 varje dag ett tag till i hopp om att den ramlar in, nån sysselsättning ska man ju ha nu på vintern också. :grin:

När jag tittade tillbaka såg jag att jag inte skrivit nåt om fårbetets påverkan på mängden vitklöverfrön ännu. Jag tröskade fårhage 1 (ca 10 ha) separat så vi kunde väga den orensade mängden frön. Sen mätte jag upp arealen exakt med Fendten, och när jag räknar på det så blev den orensade frövikten ca 10% större där fåren gått större delen av tiden. Det är dock för många osäkerheter för att kunna dra några större slutsatser av detta, bl.a. var det åt det hållet som de flesta bisamhällena var lokaliserade.

En annan sak som skulle kunna vara större delen av förklaringen var att jag inte körde den delen av fältet med Combcuten, mer än vändtegen. Jag tyckte ogräseffekten av betet var så bra att jag hoppade över det. Räknar man ihop hjulens bredd på traktor och combcut hamnar man på 80-90 cm per 9 m som blir mer eller mindre nedkört. Jag hade ju lite ideer mig för att om jag körde i motsatt riktning med kniven när jag stränglade vitklövern jämfört med när jag körde combcut skulle jag kunna rädda en del knoppar. Exakt hur mycket knoppar jag lyckades fiska upp från körspåren är lite oklart, men jag har en känsla av att det inte var så många i slutänden. Lyckas jag inte uppnå 00-kvalitet (ger 12% tillägg på priset) på detta parti så kan man antagligen dra slutsatsen att combcutkörningen blev väldigt dyr i form av nedkörd vitklöver. Som lök på laxen så var antagligen den stränglagda vitklövern väldigt torr redan vid tröskningen, och när vi sen kylde den i vanliga spannmålstorken blir det väldigt mycket luft igenom på kort tid och vattenhalten ser preliminärt ut att vara ett par procent under 10% varifrån man får uppräkning till 12% (som är den övre gränsen för certifiering). Räknar man ihop hur dyra dessa misstag riskerar att bli totalt så är det svårt att inte bli lite deppig. :sad: Men jag får väl försöka ta nya tag och tänka mig för lite mer nästa år.

Hursom är det i alla fall positivt att fårbetet vid en första anblick inte hade någon negativ påverkan på fröskörden trots att det såg rätt så avskalat ut i fårhagen en tid när det var som torrast. Att mängden ogräs var mindre i fårhagen gick ju att se med blotta ögat. Fårbonden var också väldigt nöjd med tillväxten och menade att det är väldigt svårt att uppnå så hög lammtillväxt ute på bete, det var åtminstone inget hon normalt lyckades med. Enda negativa var att det troligen behövs stödutfodring om man har rimliga mängder ogräs som utgångsläge, men det kunde hon leva med.

Min förhoppning är att vi ska kunna göra en stor hage på hela de 24 ha som blir vitklöverfrövall nästa år och att hon kan bistå med kanske 100 tackor med lamm (något fler än i år). Sen får de gå där från april fram till slutet på maj/början på juni när de skickas hem. Troligen får jag då göra en lättare putsning av vitklövern för att trycka tillbaka grönmassan lite. Sen är min förhoppning att när fröna är skördade och återväxten börjat i augusti kan jag få dit ett nytt gäng får med lamm som kan gå där och beta så länge vitklövern växer på hösten. I mitt huvud borde det ha en någorlunda god sanerande effekt på framförallt rotogräs om fåren hela tiden går och gnager på den bladmassa som roten lyckas få fram. Till hösten skulle man även kunna utöka hagen med ett par hektar ängssvingel (som växer på den andra halvan av detta skifte). Svårigheten där, tänker jag mig, ligger sannolikt i att ge dem tillräckligt mycket annat än vitklöver för att slippa stödutfodring, men samtidigt inte ge dem så mycket att de tappar det hårda betestrycket på allt som inte är vitklöver i vitklöverfrövallen. Senare på hösten/vintern är planen att plöja ner vitklöverfrövallen precis som årets och därigenom hoppas jag få en stor del av kvävet till efterföljande vårkorn.

Jag är mycket spänd på att se vad jag kan få för skörd på den utsädesodling med Anneli (tidigt tvåradskorn) som jag ska så efter årets vitklöverfrövall. Just nu lutar det åt att mylla 500 kg 10-3-1 innan sådd som komplement till kvävet från vitklövern, om det räcker för att komma till liggsädesgränsen är väl tveksamt, samtidigt vill jag hellre ligga lite längre under liggsädesgränsen än aningen över. Hävstången i lönsamheten med att mylla mer pellets är annars stor när man får priset för ekomaltkorn +6% för att det är en ekovårkornutsädesodling och +10% för att det inte är den högst avkastande sorten. Eventuellt går det förstås att tilläggsgödsla med olika varianter av flytgödsel i växande gröda, men snabbheten i det kvävet lämnar verkligen en del att önska. :svettas:

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#370 » 00:34:41, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jordbruksverket analyserat färdigt och såvitt jag kan bedöma är det 24358 kg rensat godkänt frö uppdelat på 3 batcher från det stora fältet på 34 ha och 6130 kg rensat godkänt frö hemma från torpets 16 ha. Skönt då slipper jag i alla fall betala tillbaka pengarna jag redan köpt en ny pickup för. :bira:
Ingen av analyserna visar dock någon 00-kvalitet som jag förstår villkoren och vattenhalterna var som väntat onödigt låga (7,5-8%). :snow:

Jag lyssnade med ett öra på LMs fröodlingsinformation igår och det lät som att det inte är nån direkt brist på ekovitklöverfrö, snarare aningens överskott. Men tydligen är det så stor brist på konventionellt vitklöverfrö för tillfället att det smittade av sig en aning på ekosidan också. I vilket fall var det inga problem att få utlägg på ca 35 ha som jag tänkt så in till våren i ett höstvetefält. Priset för i år var inget som pratades om på informationen, men jag fick känslan av att det antagligen inte skulle röra sig så mycket varken uppåt eller neråt, så det är väl bara att vänta och se.

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#371 » 13:23:48, 02-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till sist var det ändå dags att krama ur de sista hundralapparna ur -22 års vitklöverfrövall. :bira:

Bild
Bild

Min förhoppning är också att den något senarelagda plöjningen ska öka sannolikheten till en tidig upptorkning så att efterföljande vårkorn förhoppningsvis kan sås i mars. Nu har jag dessutom gjort vad jag kan för att maximera förfruktseffekten från vitklövern, "äkta" vårplöjning blir inte bra här på lerorna verkar alla jag pratat med vara eniga om.

Hur stor skillnad putsningen tidigare i höstas gjorde är svårt att säga förutom att en del ogräs fimpades, det oputsade draget syns tydligt fortfarande.

Bild

Men jag får väl se om det går att urskilja nån skillnad på förfruktseffekten i vårkornet, antagligen inte.

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#372 » 17:26:15, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är tredje gången jag plöjer detta fält under de 6-7 år jag varit här på gården och spontant så känns det som att det kan finnas ett samband mellan att det är riktigt besvärlig lera på de fläckar där vitklöverinsådden inte ville ta sig riktigt ordentligt. Här är ett sånt ställe:

Bild

Och här är en bit längre bort i samma drag där det ser betydligt behagligare ut.

Bild

Ingenstans faller dock jorden sönder alls på samma sätt som när jag plöjde efter vitklövern hemma vid torpet tidigare i höstas. Om det nu beror på att det var torrare i jorden då, att det beror på årstiden, jordens sammansättning, eller att jorden bara är lite behagligare hemma vid torpet kan jag inte svara på.

Generellt plöjer jag 23-25 cm djupt nu och fläckvis är jag verkligen på alven och karvar, så djupare plöjning hade antagligen inte varit lämpligt. Men jag testar även några drag med ultragrund plöjning på ca 12-15 cm för att försöka se om det gör nån skillnad på vårkornet, att mer kväve kan bli tillgängligt på nåt vis, eller om det bara leder till mer ogräs och vitklöver som förblir växande i botten på kornet. Kör man 6 km/h istället för 8 så lägger plogen tiltorna någorlunda ändå. Bränslemässigt drar traktorn uppskattningsvis ca 25 liter per timme istället för ca 35. Så den lilla vinsten det skulle innebära per hektar är i det närmaste försumbar om det på något vis riskerar att minska odlingssäkerheten eller öka ogräsuppförökningen.

Bild
Bild
Senast redigerad av Trigon 21:48:53, 04-01-2023, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

BM425

#373 » 17:49:32, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För många år sedan 1979 var jag på studieresa till England. En lantbrukare där sa att
-kan jag inte så ett fält så plöjer jag inte!
De plöjde o sedan direkt på med harv o såmaskin, även om det var vinter. Det var en sorts harvsådd de använde.
Nu har vi nog liknande förutsättningar här som de hade då.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Trigon (trådstartaren)

#374 » 18:06:55, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om inte det beror på vilken jordart man har? På lerorna här gick det nog bra att gå på med harv direkt efter plogen hösten 2018 när allt blev som sockerbitar efter plogen och var snustorrt. Men i normala fall behöver jorden nog torka ett par dagar efter plogen minst för att det ska gå att göra nåt med dem.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

BM425

#375 » 18:13:15, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du brukar gilla att testa olika sätt att bruka jorden så......

Men kanske är mycket jobb för en test ruta.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se